2020-05-13, 21:59
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
De har även många DNA spår från honom överallt men inte från någon annan.

Skulle jag sköta försvaret så skulle jag bara hävda att det stärker tesen om att någon försöker sätta dit honom.
Citera
2020-05-13, 22:00
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
G W Persson har nu uttalat sig om att det kan bli svårt för åklagaren att bevis mord om man inte har hela kroppen. Jag minns kakelugnsmordet på 60-talet då bankmannen Rodius mördade tandläkaren Aspelin och eldade upp kroppen i en kakelugn, då fanns inte ett spår av den mördade.
...eftersom han inte bara blev uppbränd i en kakelugn, utan huset där kakelugnen fanns i dessutom hann rivas innan utredningen hade kommit tillräckligt långt...

Citat:
I det aktuella fallet finns enl. uppg. ett huvud. Det borde räcka och bli över.
I kakelugnsmordet lyckades GW Larsson få Rodius att erkänna. Då är det inga problem att man inte har kroppen. I det här fallet är det inget problem att inte hela kroppen finns. Det som finns räcker ju för att det ska vara uppenbart att hon är död. Problemet är att fastställa dödsorsaken. Det var ju bristen på dödsorsak som friade Mats Alm, trots att det för alla var uppenbart att han ljög som en häst travade hela tiden. I det här fallet verkar åklagarens pitch vara Vi vet kanske inte exakt hur Wilma dog, men vi kan i alla fall avgöra att hon dog till följd av yttre våld.

Det återstår att se om det flyger i rätten.
Citera
2020-05-13, 22:01
Medlem
Pusselhelvetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemsa
Du har fel.
Men nu lämnar jag "tråden som inte går att diskutera i pga hot".
Haha.."Hot"? Du kommer ju med befängda teorier om balkongflygningar och annat...
Citera
Medlem
Groggnaks avatar
Det här med o spara huvudet... Om man nu tar sig an besväret att röja undan bevis men STRUNTAR i o göra sig av med huvudet och sparar istället det i garderoben, det måste ju tyda på någon form av psykisk störning? Eller att göra sig av med huvudet kändes kanske för mycket som "seal the deal" för honom...
Citera
Medlem
Pandalina4s avatar
Mgm har nog dumpat kroppen under dagarna efter. Var hemma rätt mycket trots arbetspass. 19 va? Blev nog oroad pga förhören per telefon.
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Ja det hade ju varit ”spännande”.
Hur många hade tillgång till hans lägenhet?
Huvudet i garderoben...bara hans DNA/fingeravtryck på förpackningsmaterialet (folie och tejp), och även likdoft i sängen. Blodspår på väggar...nån har städat i lägenheten...och inget har han märkt...
Små gröna män från Mars? Jo tjena.
Börjat undrar om han är på gränsen till lågbegåvad (hans betyg var ju inte direktstrålande)

Ockhams rakkniv...

Det är väl enklare o erkänna. Men att han sparat huvudet är så bizzart att det troligtvis blir psykvård...
Citera
2020-05-13, 22:02
Medlem
Citat:
På vilken sida i FUP ser du att dödligt våld har använts mot hennes ansikte?
De kunde väl inte fastställa dödsorsaken?

Ett fall från hög höjd behöver inte alltid skada huvudet så mycket, och kroppen har ju inte hittats.

Han verkar inte vara störd jämt, eftersom han kunde jobba. Så han kanske har någon personlighetsklyvning eller liknande. Och Wilmas beteende nedan verkar inte vara så friskt heller:

Sida 638 i FUP:
"Vilma var kontrollerad av Tishko. Hon var väldigt kär i honom men han var kontrollerande.
Hon skall en gång ha gjort ett självmordsförsök genom att hänga sig på vinden, detta var
enligt Vilma mest för att Tishko skulle förstå hur mycket hon älskar honom efter att hon gjort
slut."

Kanske ville hon återigen visa Tishko hur mycket hon älskade honom, genom att göra ett nytt självmordsförsök, tex balkonghopp, hängning, knivskärning eller liknande.
Så vad som exakt hände den kvällen då hon förmodas ha dött, det är väldigt svårt att veta, även för polisen och åklagaren.

Om jag ser Tishko mörda, då är han en mördare i mina ögon. Eller om Gud säger till mig att Tishko är en mördare.

Hm, inte så många skulle bli fällda för mord med de kriterier du uppställer för fällande dom...

Du verkar känna rätt personligt för Tishko? Min analys är baserad på de fakta som framkommer i fup. Jag har ingen relation till någon av parterna även fast jag är benägen att tycka mer synd om flickan än gm i detta fall. Hon har givetvis inte orsakat skadorna själv utan dött en brutal död. Det finns inte en chans att Tishko inte blir fälld för att ha orsakat flickans död.
Citera
2020-05-13, 22:02
Medlem
Citat:
På vilken sida i FUP ser du att dödligt våld har använts mot hennes ansikte?
De kunde väl inte fastställa dödsorsaken?

.

Inte dödligt våld utan trubbigt våld.
Det är det rättsmedicinska utlåtandet som talar om vad som hände W innan och efter dödens inträde. Man läser det först i en FU och frågar man efter sidnummer så svamlar man ju rejält. Ibland räcker det att tänka till vet du för att avgöra om någon är skyldig till mord utan att ha det på film.

Du det finns ingen historik i detta förhållande som anger anledning att döda och stycka sin fd partner.

Utredningens bedömning
Citat:
Den sammantagna bedömningen är att Wilma blivit utsatt för upprepat,
trubbigt våld då hon, i låg/golvnära position, befunnit sig i vardagsrummet mellan fåtöljen och Tv:n. Vid denna plats har hon även utsatts för ett våld som inte närmare kan preciseras, men har varit av en sådan karaktär, att det separerat vävnadbitar från Wilma kropp.
Under någon del av förloppet har Wilma förflyttats, så att hennes blodiga hår
kommit i kontakt med en golvlist och nedre delen av dörrfodret i hallen till höger om
öppningen in mot sovrum samt toalettdörrens insida och dess dörrkarm.
I vilken ordningsföljd ovanstående händelser skett har inte blodbildsanalysen kunnat
påvisa.

Rättsmedicinska utlåtandet
Citat:
Skadornas uppkomstsätt 1
Utseendet av blånaderna, krossåret och brottet i vänstra ögonhålans botten talar
för att de orsakats av upprepat trubbigt våld såsom vid slag och att de
uppkommit före döden.
Utseendet på hudskadorna i pannan och vid det högra ögat talar för att de
orsakats av skarpt våld och att de uppkommit efter döden.
Utseendet på hudskadan på halsen, med avskiljning av huvudet från kroppen
talar för att den orsakats av skarpt våld och att den uppkommit efter döden.

Brottsplatsundersökning
Citat:
I det undersökta området benämnt Tv-vägg, säkrades blod från två större, fylliga
blodbesudlingar (S058, S060) avseende kommande DNA-/vävnadsundersökningar.
Svar från NFC gällande S058, S060: Materialet utgjordes av ett större
vävnadslikt fragment (ca 2.5 x 1.5 cm) och två mindre. Det större fragmentet
undersöktes närmare och bedömdes utgöras av vävnadsrester, huvudsakligen
muskelvävnad. Fragmentet undersöktes avseende DNA, varvid DNA påvisades.
Resultaten talar extremt starkt för att vävnaden/DNA:t kommer från Wilma
(Grad +4), om man bortser från möjligheten att det kommer från en
nära släkting.

Det han karvat och delat kroppen med är förmodligen en 20 cm kniv som är med i FU. Kan vara fler knivar inblandade.
Senast redigerad av Browser 2020-05-13 kl. 22:07.
Citera
2020-05-13, 22:04
Medlem
Citat:
Du har fel.
Men nu lämnar jag "tråden som inte går att diskutera i pga hot".

Jag tror inte att jag har fel faktiskt.
Tack, äntligen.
Citera
2020-05-13, 22:04
Medlem
Pandalina4s avatar
Så när får vi se en uppdatering ang hans tillstånd. Försök till självmordsförsök talar.
Citera
2020-05-13, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pusselhelvete
"Väl någon som ringt"? Allvarligt. Du har inte läst FUPen va? Ändå kastar du ur dig skit emot folk som gjort det. Läs den och kom tillbaka sen så får vi se om skygglapparna blivit mindre...

Det är flera sidor i FUP om 112-samtal om nån som knatar runt på E6. Polisen är ju såklart snäll och skjutsar hem honom. Undrar hur de poliserna mår. Skjutsat hem en mördare så han kan stycka ett flickebarn....fy fan....
Självklart så skjutsar polisen hem mördare, i den räjongen. Innan var det en Gr...er, i Ör vid Brålanda. Polis körde hem honom , i GMs egen bil. På golvet hade den gossen en blodig slaktmask, som han valde att visa för polismannen. Just saying!!
Citera
2020-05-13, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Groggnak
Det här med o spara huvudet... Om man nu tar sig an besväret att röja undan bevis men STRUNTAR i o göra sig av med huvudet och sparar istället det i garderoben, det måste ju tyda på någon form av psykisk störning? Eller att göra sig av med huvudet kändes kanske för mycket som "seal the deal" för honom...
Det kan ha med logistik att göra, panik, psykos, vad som helst. Han gjorde sig av med den stora väskan, eller hur han nu gjort sig av med resten av Wilma. Han kan ha ställt undan väskan bara för att ta hand om senare. Städningen var viktigare. Ett snabbt öga i lägenheten - den ser faktiskt ren ut med blotta ögat om man inte tittar så noga. Men när det var klart så började han få ögonen på sig - han fick helt enkelt inte möjlighet. Han slängde upp den i garderoben. Sen blev han anhållen och sen kom han inte hem mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in