2020-05-13, 20:44
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Nej, jag vet ju allt det där som du vet. Jag menar bara att PU genom åren ägnat sig åt många märkligheter-PKK, CP t ex.

Om man struntar i allt och bara bestämmer att SE var GM utan bevisning så står vi inför en ny skandal.

Hoppas jag har jättefel.
Om KP tänker presentera SE som lösningen, så är rimligen hans tal om ev. åtal en dimridå. SE och vapensamlaren är döda och vem skulle då åtalas?

Sedan vet jag inte vilka bevis mot SE som ens hypotetiskt skulle kunna finnas och som skulle kunna leda till ett bildligt åtal. Att t.ex.leta i ett hus som SE sålde för 20 (!) år sedan... vad i hela friden skulle det bevisa? Om jag sitter på mordvapnet så kan jag ju planterat det eller ammunition på husets vind vid lämplig tidpunkt efter Filters reportage 2018. Eller ännu tidigare, kombinerat med anonyma tips till TP. Han hugger direkt. och dödman får skulden, perfekt.

Det enda jag kan komma på är ett klädesplagg med SEs DNA och spår från brottsplatsen, krutrester eller ännu hellre blod. Men vem spar en >34 år gammal rock från någon som dog för 20 år sedan?

Vad tänker ni andra om ev. bevisning?
Citera
2020-05-13, 20:48
Medlem
Suckmesidewayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Att de tre timmar innan mordet serverat mat till ett palmemordsvittne?
Ja inte reagerar de innan men dagen/dagarna efteråt och när SE är i media hela tiden så borde de komma ihåg om han var på deras krog den kvällen. Precis som vakterna i Skandiahuset eller biobesökarna på Grand kommer ihåg saker ifrån samma kväll. Och om SE ofta var ute så lär han ju ha gått på någon krog i närheten o därtill ev. vara stammis.
Citera
2020-05-13, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Vad tror ni om tanken att man har lyckats säkra DNA från brottsplatsen, t.ex. genom händelsen att GM lade sin hand på Palmes axel vid skottögonblicket?

Den teorin hade ju den där polismästaren från TV3
https://www.youtube.com/watch?v=u0b_qRhAUS8&t=16s
4:50 - 5:20.

Det måste väl till och med vara något sådant.
Men fortfarande är det helt jävla otroligt.
vad säger inte att SE varit framme och råkat nudda Palme precis på skuldran där mördaren varit.
Näe...

det här kommer att bli konstigt...
INGEN tycker att SE varit en gärningsman, eller ens något som liknat.
Inte ens någon sida som varit ens en udd misstänksamt, eller aggressions artat
Citera
2020-05-13, 20:54
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Om KP tänker presentera SE som lösningen, så är rimligen hans tal om ev. åtal en dimridå. SE och vapensamlaren är döda och vem skulle då åtalas?

Sedan vet jag inte vilka bevis mot SE som ens hypotetiskt skulle kunna finnas och som skulle kunna leda till ett bildligt åtal. Att t.ex.leta i ett hus som SE sålde för 20 (!) år sedan... vad i hela friden skulle det bevisa? Om jag sitter på mordvapnet så kan jag ju planterat det eller ammunition på husets vind vid lämplig tidpunkt efter Filters reportage 2018. Eller ännu tidigare, kombinerat med anonyma tips till TP. Han hugger direkt. och dödman får skulden, perfekt.

Det enda jag kan komma på är ett klädesplagg med SEs DNA och spår från brottsplatsen, krutrester eller ännu hellre blod. Men vem spar en >34 år gammal rock från någon som dog för 20 år sedan?

KP har inte sagt att han ska åtala. Han har sagt han ska åtala eller lägga ner EN utredning eller hela utredningen.
Citera
2020-05-13, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Låter som att PU fått ett tips om att ett vapenfodral ska finnas i huset. Okej, vi åker ut och kikar.

Vapenfodralet kan väl inte legat synligt i huset för då hade väl nya husägaren kontaktat SE direkt efter försäljningen. Fodrslet måste väl i så fall legat i ett lönnfack, dålig stil av SE att glömma bort detta vid försälningen.Eller det kanske var meningen att det skulle glömmas kvar
Citera
2020-05-13, 21:01
Medlem
Citat:

Jag tror faktiskt att KP gjort en del feldrag. Han råkade glipa lite på en fråga, säkert utan eftertänksamhet, och eftersom KP är en noggrann, och samvetsgrann person, så vet han att han inte kan backa nu. Han gör så gott han kan, men under ytan skaver säkert skorna en aning.

Han kommer att presentera tekniska bevis, som enligt polisens regler är allmängiltiga, men för oss andra tunna, lösa och luddiga.

Ju mer jag läser, desto säkrare blir jag på att Skandiamannen kommer på något sätt skuldbeläggas för mordet, säkert i komplott med Skandiahusets ägare, vad han nu heter, Arvid/Alvar Ehnercrona eller vad det var.
Citera
2020-05-13, 21:01
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Hur stor är chansen att det finns DNA från en hand på axeln 34 år efter mordet?

Sen kan man halvera den chansen för att vi inte vet om GM hade handskar.

Sen kan man halvera igen för vi inte vet om GM la handen på Palme.

Nej, om det finns DNA så är det på ett annat sätt. Eller så har man fått kontaminering på rocken och testar misstänka bara för att kunna säga "detta okända DNA som vi tror är kontaminering kommer inte från Y eller Z". För att folk inte ska opponera sig när de presenterat X som mördare.
Citera
2020-05-13, 21:02
Medlem
SE var en liten räddhågsen tjänsteman som stod och tittade på upplivningsförsöket en bit från MP och som sen ville leka viktig, inget annat än så.
Citera
2020-05-13, 21:03
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
KP har inte sagt att han ska åtala. Han har sagt han ska åtala eller lägga ner EN utredning eller hela utredningen.
Exakt. ”Åtala eller...” Om huvudspåret är SE så är detta rimligen en ren dimridå.
Citera
2020-05-13, 21:03
Medlem
Citat:
Hur stor är chansen att det finns DNA från en hand på axeln 34 år efter mordet?

Sen kan man halvera den chansen för att vi inte vet om GM hade handskar.

Sen kan man halvera igen för vi inte vet om GM la handen på Palme.

Nej, om det finns DNA så är det på ett annat sätt. Eller så har man fått kontaminering på rocken och testar misstänka bara för att kunna säga "detta okända DNA som vi tror är kontaminering kommer inte från X, Y eller Z".

Exakt så. En sån bevissäkring är inte möjlig efter så lång tid.
Citera
2020-05-13, 21:04
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Exakt. ”Åtala eller...” Om huvudspåret är SE så är detta rimligen en ren dimridå.

Är det en dimridå att i förväg inte avslöja om GM är död eller levande?
Citera
2020-05-13, 21:08
Medlem
Citat:

Dimridå skulle jag absolut inte kalla det, han har sagt att han ska komma med beslut i åtalsfrågan. En åklagares jobb är ju att leda fall till åtal eller så lägger man ner förundersökningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in