Citat:
Ursprungligen postat av
karlkula12
Men ja, min respekt för viruset har minskat i takt med att pandemin, om än dödlig och icke än över, inte på långa vägar blivit så extrem som jag och många andra befarade i Januari/feb. Jag tror genuint att social distansering, att skydda äldre genom att testa vårdpersonal, samt att tvätta händerna hade räckt i majoriteten av nationerna för att hålla smittspridningen på en acceptabel nivå. Nedstängning var bara ren och skär hysteri. Och bieffekten av denna hysteri kommer vi få leva med extremt länge.
Jag instämmer, med modifikationen att olika kommuner gjort olika mycket för att skydda åldringar med äldreomsorg.
Massmedia (och sociala media) lyfter fram de dåliga exemplen. Det är inget fel i det. Men det gör att vi bortser från att en del kommuner och/eller en del privata vårdbolag faktiskt kan fungera som föredömen.
Men, givetvis. Det vore ju förskräckligt pinsamt och kontraproduktivt om någon uppmärksammas som ett föredöme den ena månaden, och sedan avslöjas som motsatsen nästa. Därför är det nog ingen som är intresserad. (Ännu.)