2020-05-13, 20:16
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Vi har också kontroll och en plan. Ungefär densamma som övriga Europa just nu.
Vi har haft en långsiktig plan hela tiden.

Och vi har ju dessutom haft långt bättre kontroll från Dag.1 än många andra länder i Västeuropa vars sjukvård kraschat fullständigt och även diverse annat...
Hur menar du att vi har haft "kontroll" när vi in princip inte testat någon alls (utanför riskgrupper/sjukvård)?
Citera
2020-05-13, 20:18
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
"Ska ett coronaliv få kosta femtio gånger mer än ett cancerliv?" – Lillrank vill bredda debatten

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/05/13/ska-ett-coronaliv-fa-kosta-femtio-ganger-mer-an-ett-cancerliv-lillrank-vill

Som humanist måste man svara nej. Krutet skall läggas där det ger mest. Nu är dock cancer en sjukdom som man vet väldigt mycket om, så man måste riskjustera kostnaden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Jag förstår resonemanget, men kan du visa mig siffrorna då? Det jag själv hittar är för perioden Januari-Mars (publicerat 6 maj) och där är de totala dödstalen för 2020 lägre än 2018 och 2019. Dessutom hade antalet döda i luftvägssjukdomar gått ned, så där fanns i alla fall ingen indikation på ökande fall av lunginflammation.

https://gks.ru/folder/70843/document/84352

Men varför vill "kommunistregimen" hålla nere dödstalen men inte antalet smittade? Du få komma med en mer utförligt konspirationsteori om det skall låta trovärdigt.

Antalet smittade spelar väl ingen roll. Det är antalet döda som betyder något och inte om du har en snorkårka i näsan eller inte.

Kina följer samma mönster. Nordkorea likaså som ännu inte har viruset
Ryssland inget undantag såklart.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Svårt med dessa undersökningar då många i spanien som varit sjuka inte längre har mätbara värden av antikroppar.

Oklart hur länge dessa antikroppar finns kvar givetvis. Men jag har inte hört någon spekulera under ett par månader i alla fall. Då denna studie fortsätter är ett av målen att försöka komma vidare med detta.

Och oklart om antikroppar i blodet räcker för att utveckla immunitet. Eller om det behövs cell-medierad immunitet, bildandet av T-celler.

Poängen med att göra undersökningar som dessa är att komma vidare. Det enda vi vet om immunitet för covid-19 är att vi vet otroligt lite.
Citera
Medlem
Det här är fantastiska nyheter:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/pLqjMR/tegnell-om-flygbolagens-krav-pa-munskydd-forstar-det-inte
"Nu inför flera flygbolag åtgärder för att minska risken för smittspridning på flighterna, bland annat krav på munskydd i kabinerna.
En åtgärd som är svår att förstå, tycker statsepidemiolog Anders Tegnell.
– Det finns inga kända fall av covid-19 som uppstått på flyg i Europa."
Ska vi tolka detta som att även om man blir hostad och spottad på av en coronasmittad så är det ingen fara så länge det sker i luften i ett flygplan? Vi kanske ska flytta alla i riskgruppen till de flygplan som står på marken, så kan vi skydda dem under den här pandemin? Eller måste flygplanen vara upp i luften för att skyddet ska uppkomma?
Citera
2020-05-13, 20:19
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Tack, roligt när det dyker upp riktiga guldkorn!

Detta är alltså en konsistent förklaring till varför barn inte blir allvarligt sjuka (och varför fladdermössen inte blir det); de har potenta antioxidanter i blodet naturligt som kan neutralisera superoxid och annat skit som dyker upp när syresättningen sjunker.

Går säkert att få utskrivet bara man ber om det.

Antingen drar du en visa att du har insomningsproblem.

Eller så klickar du hem det från ebay. Finns i drivor från 3 mg till 10 mg. 120 kapslar för 120 spänn.

Ta bara en veckas uppehåll efter tre månader.

Sorry för OT.
Senast redigerad av Testonio 2020-05-13 kl. 20:23.
Citera
2020-05-13, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obscenitet
Så du menar att de psykosociala problemen skulle vara så pass omfattande?
Jag som arbetar som chef inom socialtjänsten där de jag leder stöttar personer med psykisk ohälsa kan lätt säga att Sveriges taktik på inget sätt lugnat deras psykiska ohälsa. Människor är kraftigt försämrade i det. Människor överlag kan däremot drabbas av psykisk ohälsa i form av depression i olika svårighetsgrader.
Ja, det menar jag. Allt som jag räknade upp är fakta. Men jag orkar inte posta källor i den här tråden längre, för det är ändå ingen som bryr sig om innehållet.

Din förväntade livslängd minskar med två år för varje år du är sitter frihetsberövad.
Citera
2020-05-13, 20:21
Medlem
Kommer man kunna resa in till Sverige utanför Eu efter den 15 maj? eller har de förlängt förbudet?
Citera
2020-05-13, 20:21
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Men ja, min respekt för viruset har minskat i takt med att pandemin, om än dödlig och icke än över, inte på långa vägar blivit så extrem som jag och många andra befarade i Januari/feb. Jag tror genuint att social distansering, att skydda äldre genom att testa vårdpersonal, samt att tvätta händerna hade räckt i majoriteten av nationerna för att hålla smittspridningen på en acceptabel nivå. Nedstängning var bara ren och skär hysteri. Och bieffekten av denna hysteri kommer vi få leva med extremt länge.

Jag instämmer, med modifikationen att olika kommuner gjort olika mycket för att skydda åldringar med äldreomsorg.

Massmedia (och sociala media) lyfter fram de dåliga exemplen. Det är inget fel i det. Men det gör att vi bortser från att en del kommuner och/eller en del privata vårdbolag faktiskt kan fungera som föredömen.

Men, givetvis. Det vore ju förskräckligt pinsamt och kontraproduktivt om någon uppmärksammas som ett föredöme den ena månaden, och sedan avslöjas som motsatsen nästa. Därför är det nog ingen som är intresserad. (Ännu.)
Citera
2020-05-13, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Sverige betalar idag en EU-avgift på cirka 35 miiljarder sek årligen.
Vi kan alltid lämnna
katastrofen EU.

Det är väl EU:s riksbank som går in och tranfererar ettor och nollor till de behövande?

Sverige är inte medlem av EMU.

European Central Bank
The European Central Bank (ECB) is the central bank for the euro and administers monetary policy within the Eurozone,
https://en.wikipedia.org/wiki/European_Central_Bank

Sök på "ECB's bond purchasing" så blir du informerad om frågan.

Lägg därtill återhämtningsfonden som nu kickar igång. Så visst kommer vi att få betala. Frågan är bara hur mycket... Från Nordeuropa till Sydeuropa. Ännu en gång.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7459230
Citera
2020-05-13, 20:22
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryffelhund
Nyss släpptes dom första resultaten från spaniens jätte-studie gällande antikroppar bland befolkningen. 60.000 testade (fördelat på 36.000 hushåll enligt någon statistisk modell) från två veckor tillbaka. 5% visar positivt för antikroppar. Om man tittar regionalt så är det 11,3% i Madrid och 7,1% i Barcelona. Dom värst drabbade regionerna.

Dom kommer fortsätta att testa löpande.

Länk till artikel på El País (spanska)

Och ändå har jag fortfarande en känsla av att FHM kommer trolla fram 20-30% antikroppar i deras test på "massiva" 679 personer!
Citera
2020-05-13, 20:23
Medlem
arbetets avatar
Expressen kör på mot strömmen av imbecillt hyllande av den svenska linjen. Det var någon som sa att i Sverige råder bara en åsikt åt gången. Alla är för en sak ända tills vi inte längre är det och då kovänder hela landet. Jag hoppas att detta är ett tecken att sådana utsikter finns, Jag tror det:

På två veckor dog halva avdelningen på boendet
Lempi Johanna Lundeström, 89, flyttade in på äldreboendet Forsgläntan i Gällivare i slutet av mars. Tre veckor senare var hon död – liksom halva avdelningen.

Samtidigt har de anställda tvingats skydda sig mot corona med dammsugarpåsar, i stället för den utrustning de fått gratis genom donationer.

– Det är jätteolyckligt att det blev som det blev på just den avdelningen, säger Gällivares socialchef Annette Viksten Åhl.
/.../
Totalt dog fem av nio personer på Lempi Johanna Lundeströms avdelning i misstänkt eller bekräftad covid-19 inom loppet av ungefär två veckor, kan Expressen berätta. Kommunen bekräftar uppgifterna om antalet, samt att alla var från samma avdelning, men vill inte uppge vilket boende det handlar om. Att det rör sig om Forsgläntan bekräftas dock av vårdpersonal som Expressen pratar med.

– Vi har inte kunnat göra någon smittspårning och säga att ”det beror på det här och det här och det här”. Men det är jätteolyckligt att det blev som det blev på just den avdelningen, säger Gällivares socialchef Annette Viksten Åhl om det som hänt.

Redan i samband med att det tredje dödsfallet skett på Forsgläntan införde kommunen en rad omedelbara åtgärder, bland annat ett så kallat ”flyttstopp” och en uppdaterad utbildning i hygienrutiner och användningen av skyddsutrustning.

Men vad som beslutats formellt och hur det funkar i praktiken är två helt olika saker, säger vårdpersonal från kommunen som Expressen pratat med.
/.../
Enligt en sköterska flyttas äldre utan hänsyn till flyttstoppet mellan ”friska” och ”smittade” avdelningar, samt från kort- till långtidsboenden. Trots misstankar om smitta och utan att det ens varit någon platsbrist. Dessutom har vårdpersonalen tvingats lämna tillbaka den skyddsutrustning de fått som gåva från olika lokala företag. I stället är det egentillverkade skydd som gäller: visir tillverkade av overheadpapper och munskydd av dammsugarpåsar, som sytts om.

– Cheferna har gått och plockat in allt sådant för att alla ska ha samma. Fast vi alltså har bättre skydd får vi inte använda det, säger sköterskan.
/.../
Inom äldrevården i kommunen genomförs inga test, vilket resulterar i stora mörkertal, enligt sköterskan som Expressen pratat med. Man vet helt enkelt inte hur många som är sjuka.

Samtidigt är de dödsfall som Folkhälsomyndigheten räknar in i statistiken endast personer som fått laboratoriebekräftad covid-19. Sköterskan ser det som en ren bluff.

– Det sticker i ögonen när Sverige säger att vi har så många dödsfall just för att vi även räknar in de som dött på våra äldreboenden. Men vi räknar inte in dem heller? För vi testar ju inte. Vi har verkligen inte korrekta siffror.
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/pa-tva-veckor-dog-halva-avdelningen-pa-boendet/

Snart ska räkenskapens timma slå!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in