2020-05-13, 20:10
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Flyg har väldigt avancerade luftfilter.

Ja det är store chans att smittas på bio t ex än på ett flygplan.
Citera
2020-05-13, 20:11
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Är det en fråga, eller menar du att det är så?

Både och.

Att det kommer att öka är det ingen som motsäger. Den större frågan hur mycket det har ökat.

Alla länder som har haft en lockdown, hur ser det ut?

Sverige har väldigt hög procent av folk som begår självmord utan en lockdown. Vad gör man åt det?
Citera
2020-05-13, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Måste säga att jag har svårt att tro på nåt överhuvudtaget i dessa tider.
Man får höra hela tiden motsägelser.
Men senaste dagar har det pratats mer och mer om detta med att procent immuna verkar vara väldigt mycket lägre än man trodde.

Tex fick man höra att i värst drabbade länder var det typ 1-2% som hade smittats.
Nu senaste är det Spanien. Typ 5%.

Skulle detta få mer och mer trovärdighet ska man då tolka det som att det är typ tvärtom än vad många trodde.
Det har länge pratats om att covonaviruset var extremt smittsamt.
Men i ljuset av alla dessa nya tester skulle det vara tvärtom.
Inte extremt smittsamt. Däremot extremt letalt.

Den goda nyheten är att det inte är extremt smittsamt. Det betyder att med en massa försiktighetsåtgärder kan väldigt väldigt många skonas. Detta tyvärr främst i länder som har en approach där man vill göra allt för att folk inte ska smittas.
Läste på wikipedia att 95% av dödsfallen i spanien hade någon form av riskfaktor, och precis som här är det mest 70+ som tar största smällen.

Mao borde nyckeln vara att isolera och skydda riskgrupperna, och låta de yngre friska driva runt i samhället då dessa löper extremt liten risk att fara illa av viruset (noterade förresten på svts sida om intensivvårddade att ca 10-15% av de intensivvårdade i gruppen unga människor hade extrem fetma, vad jag vet är de typ 150+ kg uberfet dom syftar på då, bmi 40+ enligt en sida jag hitta, måste vara grovt överrepresenterade då dom ändå är relativt sällsynta i sverige.)
Citera
2020-05-13, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Ingen teori men fakta är ju att om du dör i lunginflammation i ryssland så blir dödsorsaken lunginflammation och inte Covid-19 (även om du testats positivt för det) och där skiljer sig Ryssland från stora delar av övriga världen.

Vad de bedömer som Covid-19 har jag ingen aning om men det är ju inte lunginflammation, hjärtsvikt eller sådana saker som då får sin egna dödsorsak.
Jag förstår resonemanget, men kan du visa mig siffrorna då? Det jag själv hittar är för perioden Januari-Mars (publicerat 6 maj) och där är de totala dödstalen för 2020 lägre än 2018 och 2019. Dessutom hade antalet döda i luftvägssjukdomar gått ned, så där fanns i alla fall ingen indikation på ökande fall av lunginflammation.

https://gks.ru/folder/70843/document/84352

Citat:
Det finns såklart en anledning att man gör så. Som alla kommunistregimer vill man hålla nere talen för att inte framstå som svag.
Men varför vill "kommunistregimen" hålla nere dödstalen men inte antalet smittade? Du få komma med en mer utförligt konspirationsteori om det skall låta trovärdigt.
Citera
2020-05-13, 20:13
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Han jämför rekommendationer om cykelhjälm med andra länders svar på COVID-19, och hänvisar till försiktighetsprincipen.

Han är säkert duktig på infektionssjukdomar, men han har inte förstått försiktighetsprincipens innebörd. Det finns ingenting som är försiktigt med att stänga ner hela länder och frihetsberöva hela befolkningar månadsvis.

Det är kanske en bra taktik mot infektionssjukdomar, men det är samtidigt en katalysator för psykisk ohälsa, samhällskollaps, våld och sexövergrepp på barn, våld i hemmet, minskad utbildningsnivå, företagskonkurser, fetma, stillasittandeproblematik, skilsmässor, näringsbrist, minskad screening för cancer, arbetslöshet, barnfattigdom, depression och missbruk.

Det är världens största psykologiska experiment. Då behöver man en expertmyndighet som har ett bredare perspektiv än bara fysisk hälsa. Vi svenskar ska vara otroligt glada för att vi har det, eftersom det verkar vara någonting världsunikt.
Jo, det går riktigt dålig i våra grannländer för att inte tala om Tyskland. Hitler Redux alltså.

Och jo, vi behöver en expertmyndighet verkligen. Tyvärr saknar vi det.
Citera
2020-05-13, 20:13
Medlem
"Ska ett coronaliv få kosta femtio gånger mer än ett cancerliv?" – Lillrank vill bredda debatten

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/05/13/ska-ett-coronaliv-fa-kosta-femtio-ganger-mer-an-ett-cancerliv-lillrank-vill
Citera
2020-05-13, 20:14
Medlem
Citat:
Ja det är precis vad du kommer att få göra. Dina skattemedel via EU till länder i Södra Europa som haft Lockdowns och totalhavererat sin ekonomi. En ekonomi som redan innan krisen var på skräpnivå.

Och som jag sade. Länderna har redan börjat fiska efter pengar i EU.

Så visst kommer du att få betala kalaset.
Sverige betalar idag en EU-avgift på cirka 35 miiljarder sek årligen.
Vi kan alltid lämnna
katastrofen EU.

Det är väl EU:s riksbank som går in och tranfererar ettor och nollor till de behövande?

Sverige är inte medlem av EMU.

European Central Bank
The European Central Bank (ECB) is the central bank for the euro and administers monetary policy within the Eurozone,
https://en.wikipedia.org/wiki/European_Central_Bank

Sök på "ECB's bond purchasing" så blir du informerad om frågan.
Citera
2020-05-13, 20:15
Medlem
madchances avatar
Citat:
Covid-19 har R2,6 som är den vedertagna siffran i Europa och världen att räkna på detta.

Hade det varit R3-5 så hade vi redan haft flockimmunitet i hela jävla Europa. Så smittsam är inte den här sjukdomen av allt att döma. Det går ju faktiskt ganska trögt med smittspridningen om vi ska vara ärliga.

Flockimmunitet börjar nog kicka in tidigare än man trott.

Det verkar som att den är mindre smittsam än man trott, men kanske mer farlig än bästa-scenarion.
Sen kanske flockimmuniteten börjar kicka in i Stockholm t.ex.
Sedan har vi sommarsäsongen med värme, UV-strålning, D-vitaminer etc.
Behandlingsmetoderna förbättras.
Folk håller distans och sköter sin hygien bättre.
Folk sköter sin hälsa bättre i allmänhet.
Viruset har muterat och man vet inte riktigt om det har någon betydelse (kanske inte).
Mer skyddsmaterial blir tillgängligt.
Många utsatta har redan blivit friska eller dött.
etc...

En salig röra av variabler är det...
Citera
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Vi har också kontroll och en plan. Ungefär densamma som övriga Europa just nu.
Vi har haft en långsiktig plan hela tiden.

Och vi har ju dessutom haft långt bättre kontroll från Dag.1 än många andra länder i Västeuropa vars sjukvård kraschat fullständigt och även diverse annat...

Driver du med oss eller försöker du bara göra dig rolig?

1. Vår plan är sämst världen. Sverige toppar dödslistor per capita mm
2. Sveriges sjukvård är nog sämre än många andra länders och det har vi blivit varse i tidningarna också. Folk som inte får hjälp mm. Du får gärna länka om vems sjukvård har kraschat. Att alla länder har haft det tufft är väl inget snack om men Sveriges sticker ut.
3. Äldreomsorgen totalt kaos
4 Vår beredskap har varit noll
5 https://tegnellcitat.se/ Råder alla läsa hur en massmördare arbetar. Allt görs fel.

Men du är nöjd som jag fattar det eller?
Citera
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Olsen´s enda kanal som han har kvar nu är ju Facebook. Säger en del om honom. TV-tiden har minskat i takt med de felaktigheter han spyr ur sig. Han kunde inte ens räkna Italiens dödsiffror kontra Sveriges på ett korrekt sätt och ungefär där dog hans mediatid totalt.

Nu är han bara bitter.

Gillade honom också i början men nu tycker jag han ballat ur fullständigt. En clown.

Fast Tegnell gjorde samma miss och räknade fel där, med större marginal. Vilka fler fel har Olsen haft? Går nog knappast jämföra med Tegnell och Giesecke Giesecke som dominerat Aftonblaskan i hopp om att han ska bli nya GW trots alla hans fel.

Men upplys mig gärna om Olsens alla tabbar med länkar eftersom jag inte tycker mig sett något vidare kontroversiellt från honom.
Citera
2020-05-13, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Du har visst missat prognoserna för Sveriges arbetslöshet i höst..

https://www.di.se/nyheter/arbetsformedlingen-haller-presskonferens-nya-atgarder-vantas/

https://smaforetagarna.se/okategoriserat/seb-spar-en-arbetsloshet-pa-14-procent-i-host/

Att 80% av folket stödjer Sveriges linje får du backa upp med källa. 60% har jag läst som högst.

Jag pratar om läget just nu. Det är intressantare än prognoser. Övriga länders prognoser lär följa Sverige uppåt så skillnaden från idag lär ju kvarstå.

Här har du SIFO´s undersökning. Massivt stöd. Bara 16% är emot strategin i Sverige. Typ ingen.

https://www.tv4play.se/program/nyheterna/12583080
Citera
2020-05-13, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Tom Brittons beräkningar grundas på vad som krävs för att uppnå flockimmunitet.

Titta på statistiken över Stockholm. Danderyd få avlidna, Tensta, Kista, Skärholmen många avlidna. De som har jobb som kan utföras hemifrån har kunnat skydda sig. De som inte har sådana jobb utan måste åka tunnelbana från ena änden av Stockholm till den andra kan inte göra det. De mest ekonomiskt utsatta har drabbats hårdast. Så är det också internationellt.

Tom Britton utgår ifrån beräknat antal smittade vid ett visst datum (vilket ju egentligen inte går att utgå ifrån eftersom vi inte vet) och sen hur många som dött tre veckor senare för att avgöra dödligheten. Jag antar att om han gör en beräkning kring när vi kan ha flockimmunitet och sen tänker att antalet döda sjunker efter det så gör han en uppskattning av antalet döda - är det så du menar?

Men vi måste ändå veta mer om hur många som har haft Covid 19 för att kunna beräkna flockimmuniteten, och nu har ju Tom Britton gjort en ny beräkning där han räknar med 6 000 till 14000 döda istället för upp till 20 000 döda - och det var detta jag skrev om tidigare när du svarade att Brittons dödstal var för låga.

Ja, de lågutbildade har mer utsatta jobb och drabbas mer av Covid 19 i ALLA länder, men det var inte detta du skrev utan att Sverige är så jäkla dåligt på att ta hand om de fattiga och om etniska minoriteter. I Sverige har man bland annat gjort det möjligt för fler människor att få A-kassa och dessutom höjt ersättningsnivån fram till januari nästa år.
Vad de som åkte på skidsemester har att göra med det hela fattar jag inte - de drabbades ju av Covid 19. Att folk som har högre utbildning tjänar mer pengar är inget unikt för Sverige, så det är tröttsamt att peka ut Sverige som ansvarigt för att de välbeställda klarar sig bättre än de med sämre ekonomi under Covid 19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in