Citat:
Ursprungligen postat av
Proofred
Du blandar ihop olika saker. Hur snabbt spridningen går till påverkar marginellt hur många som ska vara smittade för att uppnå flockimmunitet, det är det vi pratar om här (maxtalet). Med R0 på 2,5 behöver 60 procent bli smittade, med R0 på 4 75 procent. New York är långt ifrån dessa nivåer. Med 25000 döda har New York bara 20-30 procent som haft viruset, ingen hävdar att du kan uppnå flockimmunitet med så låg andel. Om Sverige "bara" får 4500 så är man väldigt långt ifrån flockimmunitet. Jag hoppas verkligen det blir den nivån, men om vi fortsätter ha den här lättsinniga inställningen till våren riskerar det bli en andra våg. Under 10000 döda i Sverige kan inte uppnås genom att få flockimmunitet. Belgien har över 8000 döda, och bara 6 procent som blivit smittade. Men även ett R-tal på 1,3 på landsbygden ger en 130-faldig ökning av antalet fall på 100 dagar. Man måste antingen hålla R-talet under 1 eller utrota viruset.
Varför testade man överhuvudtaget i början då? Det var väl rätt så träffsäkra ändå i februari. Sydkorea lyckades parera smittan i februari genom masstestning, även om testerna inte alltid var så bra. Huvudargumentet var att Sverige inte hade resurser. Men varför anlitade man inte ett företag då, kanske från utlandet? Hur kan Venezuela ha råd med per testning per invånare? Andra rika länder testar mycket mer. Det är just den här byråkratiska inställningen som gör att det känns osäkert att bo i Sverige. Det går inte att lita på att svensk sjukvårdsledning och politiker vill ta hand om sitt folk (och den del av folket som drabbats hårdast är just etniska minoriteter och ekonomiskt utsatta, stockholms alpresande medel- och överklass lyckades skydda sig betydligt bättre, så var det med den mest anti-rasistiska arbetarregeringen i världen, men vi har i alla fall en massa kurser i kritisk rasteori).
Vadå, "det är det vi pratar om här"? Vi pratar allmänt om Covid 19 och jag pratade specifikt om hur många döda Tom Britton har beräknat att Sverige ska få, inte om flockimmunitet.
Jag vet inte vad du pratar om när du först snackar om antal döda och sen om flockimmunitet? Det är inte antal döda som anger flockimmuniteten utan antal smittade och det vet vi ju inte ännu. Det krävs testning i större omfattning. Om man skulle kunna veta hur många som varit smittade genom att räkna antal döda så skulle man inte behöva testa folk? Ditt inlägg känns rörigt.
Jag förstår inte vad du menar med att "hur snabbt spridningen går till påverkar marginellt hur många som ska vara smittade för att uppnå flockimmunitet". Det påverkar väl inte marginellt utan inte alls?Om det krävs 60% smittade för att uppnå flockimmunitet så är det den siffran som gäller oavsett hur snabbt det går. Men att spridningen går snabbare i tät bebyggelse än i gles bebyggelse är klart, och då uppnår man också snabbare den siffran smittade som krävs för att flockimmunitet ska inträffa.
Varför man inte anlitade ett utländskt företag för testning? Ja, om det inte fanns resurser så fanns det väl inte resurser...? Andra länder har väl inte haft säkra tester över som de kunnat sälja heller, eftersom hela världen har drabbats samtidigt. Sverige är ett välfärdsland, men vi är ett litet land så att inte vi kan testa lika mycket som ett högteknologiskt land som t.ex. Sydkorea med drygt 50 miljoner är ju inte konstigt. Jag vet inte varför Sverige inte kan testa mer än man gör, man jobbar ju på att utöka testningen, vi är ju som sagt inte så många invånare så antalet som kan jobba med att utföra/kontrollera testerna är kanske inte så stort.
Sverige har ett bidragssystem som verkligen ser efter de ekonomiskt utsatta och som tyvärr utnyttjas hårt av vissa grupper. Under Covid 19-krisen har man ju vidtagit flera åtgärder för att människor inte ska drabbas alltför hårt ekonomiskt. Att etniska minoriteter har varit överrepresenterade som drabbade av Covid 19 har ju bland annat handlat om kulturella skillnader som är svåra att påverka.
Allt är inte politikernas fel, folket själva har också ett ansvar.
Jag vet inte vad du menar med att den alpresande överklassen lyckades skydda sig bättre - hur då?