2020-05-13, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Nu handlade inte artikeln om enbart IVA vård.
Det har inte alls varit rutiner sen 20 år tillbaka.

Den "20" år tillbaka då om det känns bättre. Sedan väldigt lång tid tillbaka. En medicinsk bedömning ska och måste göras på IVA vård då det annars får katastrofala följder.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
På vilket sätt är han trovärdig menar du? Med tanke på att han inte ens kunde räkna på dödstal...

Vad har han gjort som är trovärdigt mer än att han nu sitter på Facebook och är bitter? Där har ni kanske nått gemensamt, men i övrigt?

När och var har han inte kunnat räkna dödstal? Talar du om de 22 forskarnas prognoser??

Du inser du gör dig till åtlöje när du inte ens kollat på klippet eller? För det första hade du upptäckt det inte var hans kanal eller hans val att ens dyka upp där, för det andra hade du vetat vad du pratat för skit i stället för att anta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hissen100
Man måste stå för sin sak och vise versa! Jag motiverade varför jag tyckte motsatsen!

Kan förstå att vissa har en annan uppfattning än jag. Vidare kan jag respektera att andra har en annan uppfattning och ha förståelse för detta. Tar vi det vidare kan jag ogilla, förakta och bli förbannad för ytterligheterna.

Någonstans i detta måste man visa vad man tycker och inte tycker. Att bedöma handlar om subjektivitet. Jag har min fulla rätt att ge min syn!
Klart att du har den rätten.
Jag reagerade bara på att inlägget var så välskrivet, det var ditt ditt svar till mig nu också.
Ändå så låter du känslorna ta över förnuftet.
Citera
Medlem
Stones avatar
Tegnell ” – Det finns inga kända fall av covid-19 som uppstått på flyg i Europa.”

Är mannen sjuk på allvar? Om det sprids mellan människor så sprider det väl så väl som hemma, på äldreboenden, på sjukhus, i hissar, på restauranger OCH PÅ FLYGPLAN. Han är så jävla flockimmunitet besatt att han gör allt för att alla skall bli som han tror immuna, men ärligt talat finns det inga bevis för det heller hittills.
Citera
2020-05-13, 19:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Det har dragits tidigare i tråden, att en folkrättsforskare t.ex. anser att Sverige bryter mot mänskliga rättigheter. Jag kan tänka mig att ett stort antal andra brott har begåtts, i samband med Covidkrisen, brott mot liv och hälsa. Att man kanske sedan inte lyckas lagföra någon för det, kan snarare ses som en brist i rättsväsendet, än att brotten ej begåtts. Men jag lämnar detta nu för det riskerar snart gå lite för OT.
Fast det ÄR inte ett brott mot mänskliga rättigheter att ha öppna skolor och frisersalonger och att låta det vara lagligt att gå utan munskydd.
Citera
2020-05-13, 19:26
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Den "20" år tillbaka då om det känns bättre. Sedan väldigt lång tid tillbaka. En medicinsk bedömning ska och måste göras på IVA vård då det annars får katastrofala följder.

Jag säger inget emot att iva vård är en medicinsk bedömning men läs artikeln igen innan du börjar tjafsa
Citera
2020-05-13, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Du blandar ihop olika saker. Hur snabbt spridningen går till påverkar marginellt hur många som ska vara smittade för att uppnå flockimmunitet, det är det vi pratar om här (maxtalet). Med R0 på 2,5 behöver 60 procent bli smittade, med R0 på 4 75 procent. New York är långt ifrån dessa nivåer. Med 25000 döda har New York bara 20-30 procent som haft viruset, ingen hävdar att du kan uppnå flockimmunitet med så låg andel. Om Sverige "bara" får 4500 så är man väldigt långt ifrån flockimmunitet. Jag hoppas verkligen det blir den nivån, men om vi fortsätter ha den här lättsinniga inställningen till våren riskerar det bli en andra våg. Under 10000 döda i Sverige kan inte uppnås genom att få flockimmunitet. Belgien har över 8000 döda, och bara 6 procent som blivit smittade. Men även ett R-tal på 1,3 på landsbygden ger en 130-faldig ökning av antalet fall på 100 dagar. Man måste antingen hålla R-talet under 1 eller utrota viruset.

Varför testade man överhuvudtaget i början då? Det var väl rätt så träffsäkra ändå i februari. Sydkorea lyckades parera smittan i februari genom masstestning, även om testerna inte alltid var så bra. Huvudargumentet var att Sverige inte hade resurser. Men varför anlitade man inte ett företag då, kanske från utlandet? Hur kan Venezuela ha råd med per testning per invånare? Andra rika länder testar mycket mer. Det är just den här byråkratiska inställningen som gör att det känns osäkert att bo i Sverige. Det går inte att lita på att svensk sjukvårdsledning och politiker vill ta hand om sitt folk (och den del av folket som drabbats hårdast är just etniska minoriteter och ekonomiskt utsatta, stockholms alpresande medel- och överklass lyckades skydda sig betydligt bättre, så var det med den mest anti-rasistiska arbetarregeringen i världen, men vi har i alla fall en massa kurser i kritisk rasteori).

Vadå, "det är det vi pratar om här"? Vi pratar allmänt om Covid 19 och jag pratade specifikt om hur många döda Tom Britton har beräknat att Sverige ska få, inte om flockimmunitet.
Jag vet inte vad du pratar om när du först snackar om antal döda och sen om flockimmunitet? Det är inte antal döda som anger flockimmuniteten utan antal smittade och det vet vi ju inte ännu. Det krävs testning i större omfattning. Om man skulle kunna veta hur många som varit smittade genom att räkna antal döda så skulle man inte behöva testa folk? Ditt inlägg känns rörigt.
Jag förstår inte vad du menar med att "hur snabbt spridningen går till påverkar marginellt hur många som ska vara smittade för att uppnå flockimmunitet". Det påverkar väl inte marginellt utan inte alls?Om det krävs 60% smittade för att uppnå flockimmunitet så är det den siffran som gäller oavsett hur snabbt det går. Men att spridningen går snabbare i tät bebyggelse än i gles bebyggelse är klart, och då uppnår man också snabbare den siffran smittade som krävs för att flockimmunitet ska inträffa.

Varför man inte anlitade ett utländskt företag för testning? Ja, om det inte fanns resurser så fanns det väl inte resurser...? Andra länder har väl inte haft säkra tester över som de kunnat sälja heller, eftersom hela världen har drabbats samtidigt. Sverige är ett välfärdsland, men vi är ett litet land så att inte vi kan testa lika mycket som ett högteknologiskt land som t.ex. Sydkorea med drygt 50 miljoner är ju inte konstigt. Jag vet inte varför Sverige inte kan testa mer än man gör, man jobbar ju på att utöka testningen, vi är ju som sagt inte så många invånare så antalet som kan jobba med att utföra/kontrollera testerna är kanske inte så stort.
Sverige har ett bidragssystem som verkligen ser efter de ekonomiskt utsatta och som tyvärr utnyttjas hårt av vissa grupper. Under Covid 19-krisen har man ju vidtagit flera åtgärder för att människor inte ska drabbas alltför hårt ekonomiskt. Att etniska minoriteter har varit överrepresenterade som drabbade av Covid 19 har ju bland annat handlat om kulturella skillnader som är svåra att påverka.
Allt är inte politikernas fel, folket själva har också ett ansvar.
Jag vet inte vad du menar med att den alpresande överklassen lyckades skydda sig bättre - hur då?
Citera
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Olsen´s enda kanal som han har kvar nu är ju Facebook. Säger en del om honom. TV-tiden har minskat i takt med de felaktigheter han spyr ur sig. Han kunde inte ens räkna Italiens dödsiffror kontra Sveriges på ett korrekt sätt och ungefär där dog hans mediatid totalt.

Nu är han bara bitter.

Gillade honom också i början men nu tycker jag han ballat ur fullständigt. En clown.
Märkligt.
Och för Tegnell verkar det vara tvärtom. Ju fler felaktigheter desto mer mediatid?
Citera
Medlem
Ökning döda/befolkning senaste månaden,
Sverige ökar mer än Italien, Spanien

Sverige
13 april 91
13 maj 343 +252
Spanien
13 april 380
13 maj 580 +200
Italien
13 april 338
13 maj 514 +176
Citera
Medlem
Citat:
En alarmist som mer och mer går på känslor snarare än vetenskap. Det är en mycket dålig egenskap i sådana här lägen.

Som sagt, började bra och nyanserat men har tappat det fullständigt. Detta Facebookklipp är ytterligare ett bevis på detta.

Du måste vara helt pantad om du inte inser att Olsen besitter betydligt mer kunskap inom området och intelligens nog att vara försiktig i en totalt okänd situation.
På vilket sätt har hans resonemang fel menar du? Titta på vad han säger innan du kommenterar.
Citera
2020-05-13, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Trådens förnekare anser sig representera allmänheten men framstår enbart som renodlade psykopater... Sverige har definitivt förändrats. Undrar hur förnekarkräken förväntar sig att bli omhändertagna när det är deras tur att vara svaga? Personligen skulle jag kasta dessa egoistiska kräk under bussen på två röda, de har lagt ribban och förtjänar att bli behandlade som de behandlar andra.

Alla som har varit mot ytterligare restriktioner är moraliskt ansvariga för 1000-tals döda. Regeringen och FHM hade aldrig kunnat genomföra det svenska experimentet utan det stöd de fick från svenska folket. Folk har satt sina cafébesök före människoliv. Alla ni som försvarar den här massdöden på den här tråden borde skämmas, men det kommer ni förstås inte att göra.
Citera
2020-05-13, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oldisch
”Finns inga kända fall där covid-19 smittat på flyg”
Då har vi snart en ny groda av Tegnell
Finns inga kända fall där det smittat på Ica maxi i Piteå mellan 15 och 17:45.
Låt alla gamla handla där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in