2020-05-13, 16:13
Medlem
Ursprungligen postat av Maharaja79
Hur länge är det kvar?

Kan någon ge mig en bra uppskattning på när den första dagen inträffar, då vi hör "Noll döda" i Sverige? Skulle uppskatta det!

(Obs inte en random nolldag, utan den första nolldagen i en lång serie av såna dagar, dvs. första dagen av "Slutet").

Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Oh herre min krist.
Nästa år iaf. Svårsiat naturligtvis. Med Sveriges strategi kan jag för mitt liv inte se framför mig ett slut förrän 50% är smittade i landet. Med tanke på att vi är ett glesbefolkat land samt trots allt förändrat vår livsstil något så tror jag ett år från idag ungefär!

Oj! Så länge. Tackar för svaret! Jag har svårt att göra en uppskattning men jag hoppas ju så klart att din inte stämmer...

Lämnade mitt citat kvar här ovan, så vi kanske kan få fler uppskattningar från folk.
Citera
2020-05-13, 16:15
Medlem
arbetets avatar
Nu är Anders Tegnell polisanmäld för vållande till annans död. Inget skämt alltså. En ordentlig formulerad anmälan föreligger:

Jon Tallinger
4 tim ·
Polisanmälan mot Tegnell upprättad. OBS!!!! DET ÄR INTE JAG SOM GJORT ANMÄLAN. Jag fick pdf:en skickad till mig för publikation.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=2601149703481089&set=pcb.2601150003 481059&type=3&theater
Citera
2020-05-13, 16:15
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Det du ikke vil forstå er at kultur og religion har indflydelse på hvor mange med en andre kultur og religion der smittes.

I Danmark er der 100% flere med en anden etnicitet som er smittet med Corona virus.

Det er et problem for hele samfundet da etniske danskere så også kan smittes i højere grad.

Problemer må identificeres for at der kan gøre noget ved problemerne - det sker heldigvis i stor grad i Danmark.

I dag var der en lang debat på DR1 radio som i stor grad adresserede problemet og kom med løsningsforslag - det var særdeles glædeligt at ikke etnisk dansker var særdeles åben om problemstillingerne og konstaterede hvor problemerne lå - det var ikke socioøkonomiske årsager han påpegede men kulturelle årsager.

Alle disse informationer kan man tage til sig og lære af, eller man kan som dig på forhånd konstatere (uden at undersøge noget) at problemet ingen ting har med etnicitet at gøre.

Om det visar sig att vissa etniska grupper (tex somalier i Sverige) är överrepresenterade bland de som dör ska det självklart analyseras varför det är så. Inget konstigt med det.
Citera
2020-05-13, 16:16
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Kollar på Platz. Varför har endast 11 personer i åldern 80-89 år intensivvårdats i Stockholms län, mot 10 i Skåne, 10 i Uppsala och 15 i Västra Götaland? Måste ha sorterats brutalt.

Ja, Ockham's razor säger att det säkert varit hårdare triage i Sthlm.
Givetvis har det sorterats.
Om det sorterats "brutalt" låter jag vara osagt, men de som har bäst chanser att överleva vården bör givetvis prioriteras. Det är ju det som är själva meningen med sjukvården, att den ska vara så effektiv och framgångsrik som möjligt. Det är ju det som vi har röstat för i alla dessa år: Bästa möjliga sjukvård för lägsta möjliga kostnad.
Citera
2020-05-13, 16:16
Medlem
Mr-skalmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Aha okej, ingen utlandssemester förrän efter 15 juli då. Utreseförbud.

https://www.svtplay.se/video/26773645/nyheter-direkt/statsminister-lofven-haller-presstraff

UD avråder från alla icke nödvändiga resor. Alla som har "nödvändiga" resor får då resa?

https://www.regeringen.se/artiklar/2020/03/information-om-uds-arbete-med-anledning-av-coronaviruset/
Jepp
frågan är hur värt det är att resa nu? I många länder finns ju risk att behöva isolera sig i 2 veckor, på ett hotell innan man får ge sig ut till stranden.

//Skalman
Citera
2020-05-13, 16:17
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Aha okej, ingen utlandssemester förrän efter 15 juli då. Utreseförbud.

https://www.svtplay.se/video/26773645/nyheter-direkt/statsminister-lofven-haller-presstraff

UD avråder från alla icke nödvändiga resor. Alla som har "nödvändiga" resor får då resa?

https://www.regeringen.se/artiklar/2020/03/information-om-uds-arbete-med-anledning-av-coronaviruset/

Man får hoppas att det blir en fin svensk sommar då. "Nödvändiga" resor antar jag gäller de som jobbpendlar till t.ex Danmark.
Citera
2020-05-13, 16:17
Medlem
Citat:
Mycket intressant inlägg. Tack.

Ja sydeuropa kommer ju få lida med lån med hööööga räntor från Europeiska centralbanken. Vad tror du händer inom EU? Det kommer ju bli en väldigt "liv" om de länder i Norr ska hjälpa dem i Söder. Kommer bli mycket debatt kring det iallafall.

Tycker synd om både Italien Spanien, Grekland klarade ju sig bra. Men har ju hög skuldsättning redan.

Tyska författningsdomstolen har ju redan dömt ut Europeiska centralbankens stödköp av euroländers statsobligationer. Vilket tidigare balanserat upp. Nu kräver dom att Bundesbank kan rättfärdiga detta innan det kan fortskrida. Det har börjat röra på sig rätt rejält inom EMU och EU redan nu. Tyskland pumpar in sjuka pengar i flera stora bolag, Lufthansa som ett exempel. I och med att man lättat på regleringarna gällande statligt stöd inom EU. Men det är långt ifrån alla länder som kan dra nytta av det. En för ojämn ekonomisk utveckling kommande år i Europa kan på allvar hota den öppna marknaden. Mycket kommer handla om vad Merkel väljer att göra.
Citera
2020-05-13, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nu är Anders Tegnell polisanmäld för vållande till annans död. Inget skämt alltså. En ordentlig formulerad anmälan föreligger:

Jon Tallinger
4 tim ·
Polisanmälan mot Tegnell upprättad. OBS!!!! DET ÄR INTE JAG SOM GJORT ANMÄLAN. Jag fick pdf:en skickad till mig för publikation.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=2601149703481089&set=pcb.2601150003 481059&type=3&theater

Hoppas att fler anhöriga följer det här exemplet. Någon måste betala för massdödandet i det här landet!
Helst vi jag också se Löfven med hundratals anmälningar för vållande till annans död.
Citera
Medlem
Citat:
Hur länge är det kvar?

Kan någon ge mig en bra uppskattning på när den första dagen inträffar, då vi hör "Noll döda" i Sverige? Skulle uppskatta det!

(Obs inte en random nolldag, utan den första nolldagen i en lång serie av såna dagar, dvs. första dagen av "Slutet").

Oj! Så länge. Tackar för svaret! Jag har svårt att göra en uppskattning men jag hoppas ju så klart att din inte stämmer...

Lämnade mitt citat kvar här ovan, så vi kanske kan få fler uppskattningar från folk.

Ja det är en mycket intressant diskussion!
Jag tänkte också som en ovan- att det kanske aldrig försvinner men i form av en ny influensa snarare som tar kål på några 100 om året- men det vore ju att vara tillbaks till det normala trots allt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Du menar typ "bara femti" döda idag, eller typ "bara tre hundra döda denna vecka"?

Varför i hela fridens namn vill du veta det redan nu?
Finns det verkligen tillräckligt med kunskap för att någon ska kunna säga det, eller är det gissningar du önskar?

Va, 50? Nu förstår jag inte hur du menar riktigt. Nej jag menar som jag skrev, när är det slut. Alltså när det inte finns några fler som dör i Covid i Sverige. När det börjar rapporteras "noll döda".

Gissningar/uppskattningar välkomna, ja. Varför jag vill ha det, är ju för att kunna se vad andra tror. Och det hjälper mig att se om jag är realistisk eller ej. (Är svindålig på att räkna. ) Och kanske att få hopp, se ljuset i slutet av covid-tunneln, liksom....
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Om det visar sig att vissa etniska grupper (tex somalier i Sverige) är överrepresenterade bland de som dör ska det självklart analyseras varför det är så. Inget konstigt med det.

Hvordan viser det sig at visse etniske grupper er overrepræsenterede blandt dem som dør hvis man ikke undersøger det og får opgjort % satser på hvilke etniske grupper som udgør dødsfaldene?
Citera
2020-05-13, 16:20
Medlem
Resor med bil bara en till två timmar kan de naturligtvis helglömma.

Det blir icke aktuellt i mitt fall varje fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in