2020-05-13, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Ok men om färre än 1/100 är smittad så har vi ju ganska exakt lika många smittade som Norge.

Då kan vi väl vara överens om att det inte är strategin det är fel på utan andra faktorer ?

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/norska-folkehelseinstituttet-norge-sarbart-for-ny-smittovag

(observera nu att det var du som sa att färre än 1 av 100 är smittade)

Rätt tänkt, som jag sagt tidigare, vad skiljer oss från grannländerna? Andelen migranter är svaret!

Vilka "vårdar" våra äldre? Vilken "grupp" satsas det på i form av bl.a. utbildning (miljardpaket idag, av en anledning....)? Rätt gissat, andelen migranter som går i äldrevården är hög, nu är det knappast så svårt att lägga ihop 2 och 2, eller......
Citera
2020-05-13, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja jag är uppriktigt orolig för vår ekonomi, efter vårt förhållningssätt med det här med c19. Ingen kommer ju vilja göra affärer med oss, om det stått om oss och vårt experiment över hela världen. Även om vi inte kommer ha 1 enda smittad kommer vårt renommé vara spritt, att vi kanske har någon smittad. Främst pga vår dåliga testning, sen vår strategi. De ser ju redan oss som ett skämt, konstiga, och som han från WHO sa "brutala kalkyler".

Jupp jag länkade nyss till det du citerade!
Och ja jag bävar också för Sveriges ekonomi, jag förstår inte hur jag utan utbildning i saken kan förstå något som folk i regeringen inte gör.
Vill du tappa 100% i sex veckor- eller 80% i minst 6 månader?
En ekonomi kan inte starta igång igen med 100 döda om dagen pga ett virus som okontrollerat sköljer över befolkningen.
Det borde vara motsvarigheten till 1+1 inom matematiken att fatta det. Jag måste inte vara professor i matte för att förstå mig på det. Herregud.
Citera
2020-05-13, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Jag bettar inte emot. Tror han kommer dra något om att ringa sina gamla och prata med dom men inte besöka dom.

Juste ja det och "vi jobbar för att få fram hur vi ska kunna träffa våra äldre"
Citera
2020-05-13, 15:29
Medlem
Kollar på Platz. Varför har endast 11 personer i åldern 80-89 år intensivvårdats i Stockholms län, mot 10 i Skåne, 10 i Uppsala och 15 i Västra Götaland? Måste ha sorterats brutalt.
Citera
2020-05-13, 15:29
Medlem
wedonthavetimes avatar
Vad blir nästa uttalande från Tegnell?

- Om man inte räknar med sista nollan så har vi nästan samma antal döda per capita som övriga länder
Citera
2020-05-13, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Jo det har funnits ett dödsfall av ett barn i statistiken för covid, i Sverige. Det verkar ev. ha plockats bort, har dock ej sett ngn förklaring till det.

I New York var det fem barn som hade avlidit. (Det har pratats om i tråden flera ggr).

Det kan ju ha visat sig i efterhand att barnet dog av ngt annat än Corona..
Citera
2020-05-13, 15:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hissen100
Sverige kan rimligtvis inte veta någonting, vare sig om peak eller annat - allra minst om flockimmunitet. Här på forumet apar de flesta efter de andra, drar egna vilda västern-slutsatser och får floskler att bli vetenskap.

Ett exempel är`: Förtsta och andra vågen av Covid-19. Många skriver om första och andra vågen, men vad fasen innebär det? Finns det ens nån våg. Här dras paralleller beträffande spanska-sjukan där detta inträffade, men kan man applicera det här?

Det deprimerande är att man - utan att vara matematiker eller arbetar på FHM - kan förstå att Covid-19 kommer att smitta många i Sverige från dagens datum. Folk har helt mist respekten för viruset, de har naivt gått på tusentals inlägg om virusets ofarlighet. De har köpt inlägg att ekonomin går före hälsa och slutledningsförmågan om nära framtid har helt blockerats. Svenskarna har blivit mentalt förslappade. "Det enkla kan vara bäst nog", affärer, allmänna platser, gator och torg har blivit lika fulla som vanligt. Det kan nog de flesta se! Eftersom virusets finns överallt så kan men inte dra någon annan slutsats att det kommer att bli katastrofläge om 3-4 veckor.

Ingen vet något! Läs forum-delen där många har blivit smittade, skrämmande läsning! Många dör inte men de blir långvarigt sjuka med en fruktan för bestående men. Läs förihelvete här på forumet, glöm dödstalen och se konsekvenserna.

Ja jag håller till stor del med...

Men det riktades till dom som verkar tolka dagliga ”peakar” som om det betyder att det automatiskt snart är över, när det är långt ifrån säkert. (Fast jag har egentligen problem med två sidors tvärsäkra ”sanningar” sedan dag ett, åtminstone ytterligheterna)
Citera
2020-05-13, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Vad tycker du dem ska säga?

"Hör ni ni. Vi ska berätta som det är.
We dont give a fuck about people dying.
Har ni tur så har ni tur. Har ni inte tur så har ni inte tur.
Så jävla svårt att fatta?!?"

Det kommer de aldrig göra. Trots att det är det som är sanningen.
Inget land skulle våga säga sånt öppet.
Speciellt en humanitär stoR(OTFL)makt.
Det skulle inte ens vara PK dessutom.

Nää så är det ju men att förmildra läget är ju inte en bra strategi enligt mig.. vet inte hur många som jag stött på som tycker att det är en liten förkylning som några 80+are stryker med i.. eller varför inte " det dör 90k personer i sverige varje år, det är långt dit"
Citera
2020-05-13, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Tack för svar. Intressant. Jag hoppas du får rätt. Jag är lite tveksam. Men som du säger, går exporten genom andra länder så kanske vi kan komma ur detta bättre. Hoppas.
I slutändan kommer nog alla nordiska länder att drabbas ungefär likvärdigt. Norge kommer att drabbas extra hårt pga deras beroende av oljepriset samtidigt kommer deras turistnäring nog att ta fart snabbare än i Sverige.

Danmark kan nog klara sig bäst för att deras styrka ligger i läkemedelsindustrin vilken kommer att drabbas minst av Coronakrisen. I Sverige kommer smöföretagen troligtvis att klara sig lite bättre just för att de tilläts vara öppna men tror inte på några jätteskillnader. Hotell och liknande drabbas nog lika hårt i alla länder, beror nog på hur sommaren blir och med hur mycket resande.

Vilket land som klarar sig bäst beror också på stöd och hur bankerna agerar. Låter de småföretag komma undan med att inte betala räntorna i några månader och hjälper till att modifiera lån med problem så kommer företagen att klara sig bättre. Sverige är duktiga på detta efter 90-talskrisen och finanskrisen där svenska banker klarade sig väldigt bra.

Sydeuropa kommer att drabbas absolut hårdast av Coronakrisen. Deras ekonomier var redan ett skämt innan krisen (Italien var redan i recession när Corona kom) och nu blir det kraftigt minskad turism (mycket stor del av deras ekonomier) vilket leder till fallande priser på turismbostäder samt kraftigt budgetunderskott.
Senast redigerad av Bankkonsulten 2020-05-13 kl. 15:35.
Citera
2020-05-13, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
HAHAAHHA.
Dagen vi har överlägset flest döda i världen per capita!

Nejnej han kommer bara säga att läget är allvarligt och att vi ska fortsätta tvätta händerna och det är lång tid kvar av krisen.

Så. Ska vi betta?

Vi genomgår en väldigt svår period. Därför vill vi då införa nya åtgärder. Vi planerar att sponsra med ca 10 miljarder media i Sverige så att de ska kunna fortsätta ljug...ehm kunna överleva. Vidare har vi tänkt lite på restriktioner. Ni MÅSTE ta ansvar. Fortsätta tvätta händerna och så. Men vi tänkte öppna upp lite. Alla som vill får gå tillbaka till kontor. Men det är ANSVAR UNDER FRIHET! Detta måste tydligt framkomma. Och barer och restauranger får fortsätta ha koll, men även där är det FRIHET UNDER ANSVAR. Eller var det tvärtom?
Men i alla fall: slut med förbud och så. Nu gäller det att ta ANSVAR!

Vi vill också passa på och ägna en minut tystnad till alla som fått spar...ehm som dött hittills under denna pandemi, som följd av psykologiska besvär som den orsakat. Vi bygger inga restriktioner. I mitt Sverige får alla röra sig fritt. Hej och hå.
Citera
2020-05-13, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pundarTrasan
När Italien hade 600 döda/dygn så skrek folk att det var beklagligt och en humanitär katastrof. De är 60 miljoner människor.
Idag har vi 150 döda och vi är 10 miljoner människor.

Så med Italien folkmängd hade vi haft 900 dödsoffer idag.
Och då har inte vi i närheten av samma boendesituation och förhållanden mellan gamla och unga. Se det är egentligen ännu värre än 900(150).
Du räknar lite fel för på helgerna har Sverige väldigt få döda. Räkna på 1 vecka så får du de rätta siffrorna. Räkna på att Sverige har 70-80 döda per dag i genomsnitt. Men visst vi ligger högre än Italien, för att ligga tillsammans så ska Italien ha 70×6 om dagen alltså ca 400-450 döda om dagen på en vecka men de ligger långt under så ja vi har många mer döda än Italien.
Citera
2020-05-13, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalixrom
Kollar på Platz. Varför har endast 11 personer i åldern 80-89 år intensivvårdats i Stockholms län, mot 10 i Skåne, 10 i Uppsala och 15 i Västra Götaland? Måste ha sorterats brutalt.

Herre min je- alla över 80 har alltså mördats medelst överdos av morfin i sthlm. Måste va uppemot ett tusental
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in