2020-05-13, 15:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
I andra länder innebär en hög peak (dödsfall/dag) att många fler människor avlider efter peaken. Folk verkar tro att det nästan är över när vi har nått peaken, men i andra länder har det snarare bara varit början mätt i antal dödsfall totalt sett...

Exempelvis Italien hade sin peak redan den 27 mars (drygt 900 dödsfall/dag), totalt sett låg dom då på drygt 9000 dödsfall. Efter peaken har det varit ytterligare 20 000 dödsfall... Hitills.

Pga att det går mycket långsammare för kurvorna att ta sig nedåt än uppåt.

Liknande trender även i andra länder:

Spanien hade drygt 10 000 dödsfall före sin peak och närmar sig snart 30 000 efter sin peak. Frankrike hade under 2 500 dödsfall före peaken och är snart uppe i 8 000.

Belgien låg på 3 000 dödsfall innan sin peak och är snart uppe i 9 000 dödsfall. Osv. Och det är fortfarande inte över i något av dessa länder...

Om vi nu inte är helt unika, där kurvorna går mycket snabbare nedåt just här av någon anledning, så borde en liknande trend innebära: Tre gånger fler dödsfall än vi har när vi har nått vår dagliga peak (eller fler).

Sverige kan rimligtvis inte veta någonting, vare sig om peak eller annat - allra minst om flockimmunitet. Här på forumet apar de flesta efter de andra, drar egna vilda västern-slutsatser och får floskler att bli vetenskap.

Ett exempel är`: Förtsta och andra vågen av Covid-19. Många skriver om första och andra vågen, men vad fasen innebär det? Finns det ens nån våg. Här dras paralleller beträffande spanska-sjukan där detta inträffade, men kan man applicera det här?

Det deprimerande är att man - utan att vara matematiker eller arbetar på FHM - kan förstå att Covid-19 kommer att smitta många i Sverige från dagens datum. Folk har helt mist respekten för viruset, de har naivt gått på tusentals inlägg om virusets ofarlighet. De har köpt inlägg att ekonomin går före hälsa och slutledningsförmågan om nära framtid har helt blockerats. Svenskarna har blivit mentalt förslappade. "Det enkla kan vara bäst nog", affärer, allmänna platser, gator och torg har blivit lika fulla som vanligt. Det kan nog de flesta se! Eftersom virusets finns överallt så kan men inte dra någon annan slutsats att det kommer att bli katastrofläge om 3-4 veckor.

Ingen vet något! Läs forum-delen där många har blivit smittade, skrämmande läsning! Många dör inte men de blir långvarigt sjuka med en fruktan för bestående men. Läs förihelvete här på forumet, glöm dödstalen och se konsekvenserna.
Citera
2020-05-13, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KanghastanArticuno
Var väl 2 spädbarn men det var väl inte i sverige utan New York

Jo det har funnits ett dödsfall av ett barn i statistiken för covid, i Sverige. Det verkar ev. ha plockats bort, har dock ej sett ngn förklaring till det.

I New York var det fem barn som hade avlidit. (Det har pratats om i tråden flera ggr).
Citera
2020-05-13, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Giesecke och Tegnells kurva. Man ser tydligt att våra grannländer kommer att gå om Sverige inom kort.

https://ourworldindata.org/grapher/total-covid-deaths-per-million?tab=chart&country=DNK+EST+FIN+DEU+LVA+LTU+ NOR+POL+RUS+SWE

Fy fan titta på Latvia. De är helt sjuka i huvudet. Istället för att sätta igång spridningen. Va fan gör dem?
Dumma dumma dumma idioter. Tur att man har smarta gubben Giesecke som vet va han pratar om.
Men vi släpper det!!!!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Det finns faktiskt inga exempel på att smittspårning har fungerat i så stora länder som Tyskland. Många tror att man gjorde så i Sydkorea, men det är i själva verket en stor myt.

Att smittspårning och masstestning funkar är ännu mer självklart än att ansiktsmasker funkar.
Men ni ska va så jävla obstinata och självgoda i detta land. Erkänns bara att andra är bättre än er på något. Så får ni liv räddade. Idiot
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Island har 364.134 invånare som bor på en yta stor som några fotbollsplaner.
Det stämmer. Men det är inte ofta man får höra att de testar flest i världen. Folk säger hela tiden att Sydkorea är världsledande på testning vilket uppenbarligen inte stämmer.
Citera
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
HAHAAHHA.
Dagen vi har överlägset flest döda i världen per capita!

Nejnej han kommer bara säga att läget är allvarligt och att vi ska fortsätta tvätta händerna och det är lång tid kvar av krisen.

Så. Ska vi betta?

Jag bettar inte emot. Tror han kommer dra något om att ringa sina gamla och prata med dom men inte besöka dom.
Citera
2020-05-13, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja jag är uppriktigt orolig för vår ekonomi, efter vårt förhållningssätt med det här med c19. Ingen kommer ju vilja göra affärer med oss, om det stått om oss och vårt experiment över hela världen. Även om vi inte kommer ha 1 enda smittad kommer vårt renommé vara spritt, att vi kanske har någon smittad. Främst pga vår dåliga testning, sen vår strategi. De ser ju redan oss som ett skämt, konstiga, och som han från WHO sa "brutala kalkyler".
Du överskattar hur affärsvärlden funkar. Man köper av de som erbjuder den bästa produkten till det rimligaste priset. Köper man t.ex. en Volvolastbil i Italien så köper man den av en återförsäljare i Italien och åkeriet struntar fullständigt i Sveriges Coronastrategi, de bryr sig om pris, bränsleekonomi, kvalité etc.

Tillfälligt kan nog turism och visst affärsresande till Sverige drabbas, speciellt om man måste sitta i karantän när man återvänder till sitt hemland igen. Jag bor utomland men kommer nog inte direkt åka till Sverige så fort vår lockdown lättas. För mycket strul när jag återvänder (just nu är det dock karantän för alla inresande oavsett land). Detta kan påverka men över tid kommer detta att lättas upp. Ställen som Nya Zeeland om de behåller sin inresekarantän kommer däremot att drabbas av kraftigt minskat inresande med ingen turism, inga idrottstävlingar/matcher på internationell nivå, inga investerare, gästföreläsare etc. Jag reser mycket i jobbet (eller ja gjorde innan Corona) och skulle aldrig resa till Nya Zeeland i affärer (mitt jobb skulle inte tillåta heller) om jag först behövde sitta i karantän i 2 veckor.
Citera
2020-05-13, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Att smittspårning och masstestning funkar är ännu mer självklart än att ansiktsmasker funkar.
Men ni ska va så jävla obstinata och självgoda i detta land. Erkänns bara att andra är bättre än er på något. Så får ni liv räddade. Idiot
Men Sverige har ju gjort fler tester än Sydkorea. Vad ska vi skämmas över? Vi har varit mer aktiktiva än dem och testat 14 gånger mer än Japan.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Nu kommer äntligen de svåra frågorna och vassa följdfrågorna. Journalisterna ställer sig upp med en röst för att försvara gamla och sjuka i landet.

Det skulle jag verkligen vilja. Att de faktiskt står emot sina presstöd och går emot staten och faktiskt ifrågasätter regeringens agerande KRITISKT.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Det stämmer. Men det är inte ofta man får höra att de testar flest i världen. Folk säger hela tiden att Sydkorea är världsledande på testning vilket uppenbarligen inte stämmer.

Island är sjukt bra på att testa inget snack om saken. Men det är meningslöst att jämföra ett plutteland där hela befolkningen är samlad i en stad med tex Sverige.

Sen att Sverige varit usla på att testa är en annan sak.
Citera
2020-05-13, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Giesecke och Tegnells kurva. Man ser tydligt att våra grannländer kommer att gå om Sverige inom kort.

https://ourworldindata.org/grapher/total-covid-deaths-per-million?tab=chart&country=DNK+EST+FIN+DEU+LVA+LTU+ NOR+POL+RUS+SWE

Skämtare där...

Tegnell får börja räkna COVID-fall per antal älgar om han skall lyckas vända trenden...
Citera
2020-05-13, 15:24
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Du överskattar hur affärsvärlden funkar. Man köper av de som erbjuder den bästa produkten till det rimligaste priset. Köper man t.ex. en Volvolastbil i Italien så köper man den av en återförsäljare i Italien och åkeriet struntar fullständigt i Sveriges Coronastrategi, de bryr sig om pris, bränsleekonomi, kvalité etc.

Tillfälligt kan nog turism och visst affärsresande till Sverige drabbas, speciellt om man måste sitta i karantän när man återvänder till sitt hemland igen. Jag bor utomland men kommer nog inte direkt åka till Sverige så fort vår lockdown lättas. För mycket strul när jag återvänder (just nu är det dock karantän för alla inresande oavsett land). Detta kan påverka men över tid kommer detta att lättas upp. Ställen som Nya Zeeland om de behåller sin inresekarantän kommer däremot att drabbas av kraftigt minskat inresande med ingen turism, inga idrottstävlingar/matcher på internationell nivå, inga investerare, gästföreläsare etc. Jag reser mycket i jobbet (eller ja gjorde innan Corona) och skulle aldrig resa till Nya Zeeland i affärer (mitt jobb skulle inte tillåta heller) om jag först behövde sitta i karantän i 2 veckor.

Tack för svar. Intressant. Jag hoppas du får rätt. Jag är lite tveksam. Men som du säger, går exporten genom andra länder så kanske vi kan komma ur detta bättre. Hoppas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in