2020-05-13, 12:40
Medlem
Sverige08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brajzilla
kul att ni har autokorrekt på karshan!

OnT: burkbea vitt vin med isbitar i och en piggelinglass till efterrätt nu höjer vi nivån ett par snäpp! om alla jävla språkpoliser och karsudden-rymlingar kan knipa igen så kör vi.

Haha, vitt fulvin med en piggelin i är väl dock något jag kan erkänna har slunkit ner mer än en gång på sommaren. Guilty pleasure.

Men för att vara lite ontopic så skulle jag rekommendera att bjuda på koreansk bulgogi serverat i krispiga salladsblad (ex. Hjärtsallad), mat som inte blir för tung, enkel att göra men som ändå utstrålar att man lagt ner tanke och lite omsorg och vittnar om att man har lite skills i köket. Gärna serverat med kimchi till!

Ett annat tips (dock lite mer vågat då det inte går hem hos alla, men till rätt person är det hole in one direkt) är ju att göra steak tartare (råbiff), med fördel gjord på ytterfilé av ren för att kunna glänsa lite extra. Eller bara på nötkött, by the book.
En välgjord tartare kan ju vara det godaste som finns.
Fylligt vitt vin till som matchar dijonsenapen, eller bara något gott, strävt, rött.
Citera
2020-05-13, 12:45
Medlem
Menar du liggchans i en redan stabil relation så rekommenderar jag en ordentlig storstädning framför matlagning. Det lär öka allas liggchanser med tusen procent.

Men om det är i ett tidigt stadie av en relation så tror jag att dom flesta har så mycket fjärilar i magen så det är svårt att koncentrera sig på mat.

Köp i så fall hellre lite olika goda plockgrejer från en saluhall och fixa några fina drinkar, det räcker.
Citera
2020-05-13, 12:59
Medlem
brajzillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poludnitsa
Menar du liggchans i en redan stabil relation så rekommenderar jag en ordentlig storstädning framför matlagning. Det lär öka allas liggchanser med tusen procent.

Men om det är i ett tidigt stadie av en relation så tror jag att dom flesta har så mycket fjärilar i magen så det är svårt att koncentrera sig på mat.

Köp i så fall hellre lite olika goda plockgrejer från en saluhall och fixa några fina drinkar, det räcker.

Man är väl ingen jävla bög heller! men plockgrejer är ju lite trevligt den köper jag.
Citera
2020-05-13, 13:12
Medlem
Har inte noterat något samband mellan ligg och maten jag lagar än så länge, men som gammal spiskrigare kan jag dock bidra med några enkla rätter att laga som besitter hög imponansfaktor. Kan tänka mig att det är ungefär samma sak.
En viktig grej som många, framförallt snubbar, missar är läggen. Alltså hur du presenterar din mat. Överdåd är oaptitligt (frosseri=dödssynd av en anledning). Köp mindre mängder kvalitet istället för stora mängder skit.
Servera inte färdigköpt bea direkt ur burken. Garnera rätter och tillbehör, har du en rätt med tex persilja så toppar du den med persilja osv. Krasse är rätt allsidigt om du inte har någon självklar ört.

Det enklaste, som också är något av det godaste, kräver endast en välfylld plånbok, kniv och en hyfsat fin skärbräda. Det handlar så klart om charkuterier, ostar, tillbehör och bra vin.
Annars är havet fantastiskt, med det förutsätter att den du ska förföra är vuxen. Pilgrimsmusslor är billiga, lätta att tillaga, men ser ut att kräva michelinbakgrund. Även ostron, sashimi, räkor, göscarpaccio, gravad lax (den gör du några dagar innan på ca 10 minuter) brukar gå hem.
Rustika varmrätter som är enkla och riktigt goda är Frutti di mare och vongole - även de mycket lätta att laga.
Sparris, som är i säsong, och kål kan bli riktigt goda tillbehör till det mesta.
Vill man att den man äter med ska få vara delaktig i matlagningen så är en ordentlig pizza en kul grej.

Dessert tycker jag ska vara enkel och hyfsat liten. Brukar satsa på något som man kan preppa på förhand och bara ta fram ur kylen och piffa till.
Citera
2020-05-13, 13:19
Medlem
En riktigt krämig, mustig och smakrik oxfilépastarätt med typ kantareller eller portabello och egengjord pasta.
Enkelt och exklusivt men ändå gott. Kommer att imponera sliddjur.
Citera
2020-05-13, 13:30
Medlem
LiggRISK? Borde det inte vara chans? Enligt mig är ligg något positivt. Men håller med föregående talare, skit i maten och städa istället. Borde helt klart kategoriseras som förspel att en man dammsuger utan tröja, eller att få komma hem till nystädat hem (nystädat badrum!) och en nyduschad och tokfräsch man. Då kan man fan käka hämtpizza som eftersexkäk.
Citera
2020-05-13, 13:49
Medlem
Livsgjutarens avatar
Tack för en underhållande tråd. Jag har några frågor till ligg-gurun tillika mästerkocken brajzilla:
- Vad tror du om liggrisken vid caterad mat? Alltså man köper hem riktigt snuskigt vällagad restaurang-pasta som man givitvis utger sig för att ha lagat själv. Ser honorna igenom det ligga-upplägget?
- Har du någon teori kring fenomenet ökad ligg-risk i samband med just dom recept du bifogat? Någon kemisk reaktion? Psykologisk? Slump? Kommer vi till botten med vad det är så kan vi ju derivera en rad "säkra kort" och finslipa teorin.
Citera
2020-05-13, 13:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
En riktigt krämig, mustig och smakrik oxfilépastarätt med typ kantareller eller portabello och egengjord pasta.
Enkelt och exklusivt men ändå gott. Kommer att imponera sliddjur.

Varför förstöra oxfilé genom att göra en svennig pasta?

Pasta kan man aldrig imponera med, det äter folk hemma ofta flera dagar i veckan.

Oxfilé brukar funka, även om jag personligen gillar lite roligare styckdetaljer.

Oxfilé, smörstekta kantareller, brödstekt gnocchi, pestogräddsås och ugnsbakade plommontomater kan kanske vara något?
Citera
2020-05-13, 13:51
Medlem
Lennart.Bladhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poludnitsa

???

Det är kvinnans jobb att städa.

För att vara ontopic så svarar jag pasta med tomater, mozzarella och basilika. Det blir dom ordentligt kåta av.
Citera
2020-05-13, 13:56
Bannlyst
Vad är grejen med pasta egentligen?
Varför tror ni att en date ska bli imponerad av en svennig pastarätt?

Jag tror stenhårt på plockmat/tapas som första middag att bjuda på, risken är att damen är nervös och inte hungrig så det blir lätt pinsamt om hon inte vill äta särskilt mycket.

Gratinerade ostron, pillisar, chark/ost, små kycklingspett, tomatsallad, liten caesar, kingcrab, egengjord temaki, balsamicokokt fläsk, gratinerade greenshells, ravioli fylld med pulled pork, babysquids al pilpil.

Lagom mättnad, lagom svårighetsgrad, bra energi.
Citera
2020-05-13, 14:00
Medlem
Mitt förslag som brukar vara väldigt uppskattat och kan resultera i ligg är:

BBQ-rökta ribs med 3-2-1 metoden. Tillagning tar 6 timmar på smoker, och så en hel del förberedelser, och man luktar lagom rökt själv efteråt.
Trimma ribsen st:louis style om du köpt spare ribs, gnid med en god rub och låt stå minst ett par timmar i kyl. Väljer du baby back ribs (kamben) behöver du inte trimma mycket. Glöm däremot inte att ta bort hinnan på ben-sidan oavsett typ av ribs! Inte så hett med en seg hinna när man tuggar i sig möra härliga revben, plus att smakerna från din rub inte tränger igenom hinnan bra!

Värm röken till ca 125 grader, rök ribsen med bensidan nedåt i ca 3 timmar. Vänd eventuellt nån gång ifall ena sidan av röken är varmare.
Sedan lägger du revbenen i folie (eller slaktarpapper) och har på lite vätska, tex öl eller en mix av vinäger och juice. Eller bara juice för sötare smak. packar in det och låter de gå ytterligare 2 timmar i röken inpackade. (detta går att göra i ugn, eftersom du redan fått mycket röksmak de första 3 timmarna).
Sen tar du ut det och penslar med en god barbeque-sås eller glaze (gärna hemgjord) och kör revbenen i ytterligare en timme ungefär på lite högre temp, pensla lite mer i omgångar, så får du en kladdig härlig yta. Lyft av innan de blir för möra och faller isär.
Låt vila en liten stund, och njut sedan med en härlig sallad och fräscha tillbehör!

Äter man bara inte för mycket och får matkoma så är det ett bra afrodisiakum!
Citera
2020-05-13, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lennart.Bladh
???

Det är kvinnans jobb att städa.

För att vara ontopic så svarar jag pasta med tomater, mozzarella och basilika. Det blir dom ordentligt kåta av.

Fint Lennart att du ändå verkar ha en korrekt feministisk analys av sakernas tillstånd och uppmärksammar städning i hemmet som ett jobb utfört framförallt av oss kvinnor.

Jag gissar på att du får ligga mycket med din spot on analys och dina mäktiga matlagningsskills.

Ot- Den som kan göra en sjukt god paella och lite annan tapas har väldigt hög chans eller risk. En äkta sangria till, inget sötslask.
Senast redigerad av Poludnitsa 2020-05-13 kl. 14:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in