Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-05-13, 10:47
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Men KP:s uttalande utesluter inte att pricken över i är att ett vapen kan ha hittats den vägen, eller att ett vapen kommit in av en slump medan de redan arbetade med rätt spår.
Så kan det absolut vara.
Citera
2020-05-13, 10:49
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
NF får erkänna hur mycket han vill till vem som helst om PU inte är intresserade av vad han säger. Om de däremot är intresserade av vad han säger, samtidigt som de anser sig ha löst mordet, ger de honom inte yppandeförbud.

Efter 34 år är det svårt säga vad som gäller. Jag menar enbart att det visst finns saker NF skulle kunna få yppandeförbud för. Det påstods att han inte skulle kunna få yppandeförbud.
Citera
2020-05-13, 10:51
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Efter 34 år är det svårt säga vad som gäller. Jag menar enbart att det visst finns saker NF skulle kunna få yppandeförbud för. Det påstods att han inte skulle kunna få yppandeförbud.
Ja, så är det naturligtvis och det påtalade jag också.
Citera
2020-05-13, 10:52
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Spångafrun hävdar att Spångamannen gömt vapnet på hennes vindsförråd i flerfamiljshuset och sen flyttat hem till Island. Sen flera år senare flyttade han vapnet därifrån till den nya villans vind.

Om du mördat Sveriges statsminister, hade du då gömt mordvapnet i din särboende frus vindsförråd?
Citera
2020-05-13, 10:58
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Spångafrun hävdar att Spångamannen gömt vapnet på hennes vindsförråd i flerfamiljshuset och sen flyttat hem till Island. Sen flera år senare flyttade han vapnet därifrån till den nya villans vind.

Om du mördat Sveriges statsminister, hade du då gömt mordvapnet i din särboende frus vindsförråd?
Det finns ingen substans i det där Spångadravlet. Kvinnan nämnde några namn som vissa tyckte lät intressanta i sammanhanget, mer än så är det inte.
Citera
2020-05-13, 12:28
Medlem
Finns det egentligen några vittnesmål som skulle kunna tyda på att någon/några följde efter paret Palme från bion fram till mordplatsen?
Citera
2020-05-13, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Uppgiften om att ambulansmännen på Sabbatsberg förhördes av SÄPO mordnatten är i mina ögon väl så intressant som tidsangivelserna.

Här kommer en tidningsintervju med sollentuna-ambulansens Peter Nordström från 2009. Han berättar att bl a att han och kollegan förhördes av SÄPO på Sabbatsberg redan under mordnatten. Förhör som inte togs med i i Christer Pettersson-rättegångarna. Han talar också om skotthål i bröstet på OP som tyder på ett utgångshål. Lisbet Palme åkte med ambulansen + att inte han och kollegan inte märkte att hon blivit beskjuten. Dessutom ska SOS alarm ska fått mycket tidiga förfågningar från Italien. Om ambulanskillarna hörs av SÄPO bör givetvis även LP hörts av dessa.

Finns mer intressant men ni kan ju läsa hela artikeln själva,återgiven kursivt.

Intressant men jag saknar tidning och datum för intervjun, helst länk.

En helt annan sak,

har någon läst ”Herr Rüster” av Magnus Brehmer ?????
Citera
2020-05-13, 12:36
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl1950
Mvagrippa/Sumer
" Personalen ville veta vad som hade hänt. Och då fick vi veta att två minuter efter mordet hade det ringt en person från Italien och frågat om Palme hade blivit skjuten. Vi reagerade på detta och så här i efterhand kan man undra hur informationen spreds eftersom mobiltelefoner inte existerade."
Någon debriefing för att bearbeta den traumatiska händelsen var aldrig aktuell under mordnatten.

Blir det inte mycket märkligt att någon från Italien ringer 2 minuter efter mordet och frågar om Palme blivit skjuten

Märkligt är bara förnamnet. Om det kan verifieras är det sensationellt att ett samtal kommit från Italien bara 2 minuter efter mordet. Det kunde peka på inblandning från Italien (Gladio/maffian?), vilket f ö rentav antytts av en källa.
Vet någon om det går att verifiera detta påstående??? Mvagrippa?

Nej , det har aldrig verifierats och borde funnits med på de band som LAC hade på samtliga inkommande samtal. Dessa diskuterades flitigt några år efter MOP och jag tycker att fakta om dessa borde framkommit redan då. Som jag påpekade i tidigare inlägg rör det sig om en andrahandsuppgift från Peter Nordströms sida , redan där finns risk att ursprungsfakta ändrar form . Dessutom innebär det faktum att någon säger sig ringa från Italien inte med automatik att samtalet kommer därifrån.

Uppgiften är spektakulär och många går igång på Gladio, CIA, fällda träd och Licio Gelli. För egen del tycker jag PN och hans uppgift om att blivit hörd av SÄPO på mordnatten är bra mycket intressantare. Här har vi en förstahandskälla, det är han själv och ingen annan som hörts. Uppgiften är explosiv då den går stick i stäv med andra uppgifter från SABB där SÄPO lyser med sin frånvaro. Vem gör förhöret? När sker det? Vad frågar SÄPO efter? Frågor som är lika intressanta idag som 1986.

Om ambulanspersonalen hörs av SÄPO borde rimligtvis samma sak skett med Lisbeth Palme och sönerna. Varför kom dessa förhör inte med i rättegångarna mot Christer Pettersson?
Citera
2020-05-13, 12:37
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Kommentar till (6):
Att PU skulle presentera en FUP med endast delar av vittnesförhören med NF verkar osannolikt. Försvaret skulle ju kunna fråga om vilka förhör NF varit med om och hur skulle de se ut om han då nämner flera nya? Det är förstås tänkbart att några förhör hamnade i ”slasken” (och då kanske kända av försvaret) men inte om de innehöll signalement på GM!

I övrigt håller jag med om att ”Tenson-mannen”/förföljaren är mkt
intressant. Allt talar för att han är antingen AB, GM, eller en medhjälpare. AB tror jag inte på med tanke på tid och avstånd. Jag tror det är GM och att Dekorima-mannen inte existerade. Hypotesen är då att IM tar miste på t.ex. AB och GM.

Ja, man kan inte veta förstås. Men jag menar bara att det trots allt kan vara så att CP-spåret krävde ett visst signalement och att åklagarna valde att fokusera på dessa två. Då är det, som du säger, upp till försvaret att leta i övriga förhör med NF men de tyckte kanske att vittnesmålet trots allt var lite vagt och valde att bortse från det.

Jag tror inte heller att det är AB. För stort avstånd till Bankomaten.

Det finns ett stort problem med vittnesförhören om man söker en länk Grand- övergångsstället -östra trottoaren-mpl och det är just att LN:s gubbe inte riktigt håller signalementsmässigt, Kerstin Nordström är alldeles för otydlig när det gäller signalement och Tensonmannens signalement är också för vagt. Plus att Pia Engström inte såg någon förföljande man mellan bokhandeln och gatuköket.

Det är egentligen inte så konstigt. De som borde ha sett GM gå bakom paret Palme hade ingen anledning att studera honom särskilt före mordet. Jag tänker på folket på västra trottoaren+folk i bilar. Eventuellt då personer i lägenheter på västra sidan men där finns bara Kerstin N. Så vitt vi vet.

På östra trottoaren passerade flera personer Dekorima minuterna före mordet, inte minst Rolder med sällskap som till och med stannade till vid Dekorima ca 23.17-23.19, men ingen/inga nära skotten. De såg ingen väntande GM. Tror sista iakttagelsen vid Dekorima är det unga paret som går söderut förbi Dekorima ca 23.20.30, de som kan vara identiska med "vittnet Hellgren" som GMP nämner.

IM:s sällskap 15-20 sekunder före skotten är oklart.

Det här öppnar för 4 alternativ:

1) GM följde paret Palme från västra trottoaren och gick över gatan ungefär vid Tunnelgatan strax före skotten. Det ser jag som ett trovärdigt alternativ även om vi inte heller här har några vittnesmål som stöder teorin. HJ, LL och AD anlände då till korsningen sekunderna för sent. Kan det här ha varit LN:s gubbe trots det lite svajiga signalementet?

2) GM kom från Tunnelgatan. Saknas vittnesmål. LJ, som stod och funderade i hörnet Luntmakargatan/Tunnelgatan före skotten, såg honom inte vilket han borde ha gjort.

3) GM följde inte efter över gatan vid AF kyrkogata utan befann sig mittemot Grand på östra trottoaren. Här kan man teoretiskt tänka sig att Grandmannen gick rakt över gatan från Grand istället, men då uppstår problemet att han inte visste att de skulle gå över till östra trottoaren.

Han kan i och för sig ha tänkt sig att gå över till västra trottoaren vid första bästa tillfälle, men det försvåras kraftigt av de många vittnena på västra trottoaren. Då hade det funnits många bra signalement på GM - och ingen särskilt bra flyktväg.

I så fall var paret Palmes övergång till östra trottoaren en ren gåva till GM.

4) Sen har vi då WT-mannen vid Hötorgets t-bana som kan ha gått över till östra trottoaren lite söder om Tunnelgatan. Då kom GM alltså söderifrån.

Därutöver kan GM någonstans i närheten av Dekorima ha dolt sig i prång/port.

Jag vet också att det finns antydningar i LP-förhören om att OP tyckte sig uppleva obehag pga något på västra trottoaren och att det var därför de gick över till östra trottoaren.

Svårt.
Citera
2020-05-13, 12:45
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Det finns ingen substans i det där Spångadravlet. Kvinnan nämnde några namn som vissa tyckte lät intressanta i sammanhanget, mer än så är det inte.

Får liknande vibbar. Tror knappast mannen i fråga hade varit så pass lösmynt o antytt saker som skulle kunna kopplas till mordet. Skulle man varit delaktig i ett mord så inte skulle jag antyda att så är fallet till min sambo/fru.
Citera
2020-05-13, 12:46
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Vittnen minns ofta fel på klädsel, i synnerhet när det gäller färgnyanser och detaljer, såvida vittnet inte har någon särskild anledning att minnas det. I dålig belysning är färger och detaljer lättare att missta sig på. Olika platser kan dessutom innebära olika ljus. Kläderna bör man därför bedöma i stora drag. Subjektiva reflektioner, såsom "sjabbigt klädd" säger inte så mycket så länge vittnet inte preciserar. Helhetsintrycket och sättet att röra sig är mer väsentligt. I de tidiga vittnesmålen har flera vittnen sett en man kring 40 år med grov kroppsbyggnad, lång jacka/parkas eller rock i mer eller mindre mörk färg.

Ingen av dessa män har gett sig till känna.

Yes, så är det. Just kläder är mkt svårt säger vittnesexperterna. Jag håller helt med dig om att helhetsintrycket är väsentligt. Därför är Grandmannen lite extra intressant eftersom exempelvis Margareta Storhök betraktade mannen i rätt lång tid (2-3 minuter) och gav ett bra signalement. Problemet är då att förflytta den mannen till Dekorima.

Här kan kanske LN:s gubbe trots allt vara mest intressant. Kerstin N ger inget vad gäller signalement och Tensonmannen innehåller en del detaljer i NF:s vittnesmål men?

LN:s gubbe kan då ha fortsatt rakt fram på västra trottoaren och gått över i höjd med Tunnelgatan.
Citera
2020-05-13, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Tänker du då att ingen har rört vapnet sedan 28/2 1986?

Det vet vi ju givetvis inte, har den legat på en vind kanske den legat orörd.
Kan inte komma på varför man skulle DNA testa elefantens släktingar annars?
Palmes rock då möjligtvis.
Kan du komma på något?

Edit: sedan är jag tveksam till expressens uppgifter om dna toppsning av SE släkt. Låter som fake news.
Hur har info läkt ut?
Senast redigerad av MbmA 2020-05-13 kl. 13:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in