Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Kommentar till (6):
Att PU skulle presentera en FUP med endast delar av vittnesförhören med NF verkar osannolikt. Försvaret skulle ju kunna fråga om vilka förhör NF varit med om och hur skulle de se ut om han då nämner flera nya? Det är förstås tänkbart att några förhör hamnade i ”slasken” (och då kanske kända av försvaret) men inte om de innehöll signalement på GM!
I övrigt håller jag med om att ”Tenson-mannen”/förföljaren är mkt
intressant. Allt talar för att han är antingen AB, GM, eller en medhjälpare. AB tror jag inte på med tanke på tid och avstånd. Jag tror det är GM och att Dekorima-mannen inte existerade. Hypotesen är då att IM tar miste på t.ex. AB och GM.
Ja, man kan inte veta förstås. Men jag menar bara att det trots allt kan vara så att CP-spåret krävde ett visst signalement och att åklagarna
valde att fokusera på dessa två. Då är det, som du säger, upp till försvaret att leta i övriga förhör med NF men de tyckte kanske att vittnesmålet trots allt var lite vagt och valde att bortse från det.
Jag tror inte heller att det är AB. För stort avstånd till Bankomaten.
Det finns ett stort problem med vittnesförhören om man söker en länk Grand- övergångsstället -östra trottoaren-mpl och det är just att LN:s gubbe inte riktigt håller signalementsmässigt, Kerstin Nordström är alldeles för otydlig när det gäller signalement och Tensonmannens signalement är också för vagt. Plus att Pia Engström inte såg någon förföljande man mellan bokhandeln och gatuköket.
Det är egentligen inte så konstigt. De som borde ha sett GM gå bakom paret Palme hade ingen anledning att studera honom särskilt före mordet. Jag tänker på folket på västra trottoaren+folk i bilar. Eventuellt då personer i lägenheter på västra sidan men där finns bara Kerstin N. Så vitt vi vet.
På östra trottoaren passerade flera personer Dekorima minuterna före mordet, inte minst Rolder med sällskap som till och med stannade till vid Dekorima ca 23.17-23.19, men ingen/inga nära skotten. De såg ingen väntande GM. Tror sista iakttagelsen vid Dekorima är det unga paret som går söderut förbi Dekorima ca 23.20.30, de som kan vara identiska med "vittnet Hellgren" som GMP nämner.
IM:s sällskap 15-20 sekunder före skotten är oklart.
Det här öppnar för 4 alternativ:
1) GM följde paret Palme från västra trottoaren och gick över gatan ungefär vid Tunnelgatan strax före skotten. Det ser jag som ett trovärdigt alternativ även om vi inte heller här har några vittnesmål som stöder teorin. HJ, LL och AD anlände då till korsningen sekunderna för sent. Kan det här ha varit LN:s gubbe trots det lite svajiga signalementet?
2) GM kom från Tunnelgatan. Saknas vittnesmål. LJ, som stod och funderade i hörnet Luntmakargatan/Tunnelgatan före skotten, såg honom inte vilket han borde ha gjort.
3) GM följde inte efter över gatan vid AF kyrkogata utan befann sig mittemot Grand på östra trottoaren. Här kan man teoretiskt tänka sig att Grandmannen gick rakt över gatan från Grand istället, men då uppstår problemet att han inte visste att de skulle gå över till östra trottoaren.
Han kan i och för sig ha tänkt sig att gå över till västra trottoaren vid första bästa tillfälle, men det försvåras kraftigt av de många vittnena på västra trottoaren. Då hade det funnits många bra signalement på GM - och ingen särskilt bra flyktväg.
I så fall var paret Palmes övergång till östra trottoaren en ren gåva till GM.
4) Sen har vi då WT-mannen vid Hötorgets t-bana som kan ha gått över till östra trottoaren lite söder om Tunnelgatan. Då kom GM alltså söderifrån.
Därutöver kan GM någonstans i närheten av Dekorima ha dolt sig i prång/port.
Jag vet också att det finns antydningar i LP-förhören om att OP tyckte sig uppleva obehag pga något på västra trottoaren och att det var därför de gick över till östra trottoaren.
Svårt.