2020-05-13, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Jag menade givet vart vi är globalt idag med covid. Håller med, vi har nog väldigt mycket att lära från denna kris ur många perspektiv. Med för att vara mer motståndskraftiga nästa gång krävs troligen ett globalt samarbete, samordning, gemensam syn etc etc. Det tror jag är en väldig svår utmaning att lyckas få till tyvärr. Hållet du med?

Jag håller med dig. Nationellt så kommer vi vara mycket mer förberedda inför en kommande pandemi. Är det en mer dödlig sjukdom än Covid-19, så behöver en global hantering kicka in snabbt efter det att man upptäckt den. Skräcken är en smitta med liknande symptombild som Covid-19 men med SARS dödlighet. Skulle inte vara kul.
Citera
2020-05-13, 10:43
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Så varför tar man då fram ett vaccin tror du? Blir man inte immun är ju det helt poänglöst.

Visst, WHO förespråkar massiv testning och isolering av alla positiva utanför hemmet, men få länder verkar ha valt den vägen. Man undrar varför. För att det inte fanns test tillgängliga? För att de test som fanns inte var pålitliga? För att det fanns osäkerhet kring hur man skulle tolka positiva test? Det visade sig ju att det kunde vara inaktiva virusrester som gav ett positivt resultat. För att det ibland blev direkt orimligt att smittspåra? För att smittspårning inte alltid lyckades? För att det blev opraktiskt isolera alla positiva utanför hemmet så länge som det krävs? För att WHO inte nödvändigtvis alltid har rätt hela tiden?

Endast framtiden kan utvisa vad man borde ha gjort. Ungefär som med lotto. När lottoraden är dragen vet man precis vilka tal man borde ha valt. Men först då.

Och så himla oklart är det inte. Man vet hur virus brukar fungera. Blir man inte 100 % immun är sannolikheten hög att man ändå får ett visst skydd.

Hur som helst finns knappt några smittade så det verkar inte vara särskilt smittsamt hur som helst.
?

Nu tror jag "doktorn"( fniss,) ska lugna sig, ett vaccin är inte detsamma som "flockimmunitet".
Jisses.
Citera
2020-05-13, 10:44
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Om FHM läser här så ska jag nu ge er något att tänka på.

https://www.friatider.se/hart-drabbade-spanien-avfardar-helt-flockimmunitet

Flockvägen fungerar inte. Lyssna på spanjorerna, lyssna på WHO.

https://www.friatider.se/whos-stenharda-attack-mot-sverige-manniskor-ar-inte-flockar-och-aldre-ska-inte-offras

https://www.friatider.se/studie-flockimmunitet-ar-en-fantasi

https://www.friatider.se/fhms-studie-klar-farre-1-av-100-svenskar-smittade

Ge upp flockvägen nu. Innan ännu fler har dött i onödan. Ni valde fel väg. Inse det.

Jag skulle inte lita på den landsförrädiska skräptidningen "friatider" om jag vore dig.

Ett exempel: Nej, de som ligger sjuka i covid-19 under några mätdagar är inte samma sak som de som redan haft covid-19 och därmed fått immunitet. Liksom det inte är samma sak med de som sedan mätdagarna fått och haft covid-19 och därmed är immuna.

Annars häpnar jag över den dumhet som verkar råda hos många globalt, där man, likt dig, inte verkar förstå skillnaden mellan de som testats positivt för covid-19 under en mätperiod på några dagar och de, betydligt fler, som fått immunitet sedan pandemin började.
Inte heller verkar man förstå vad en ekonomisk, social och psykologisk kollaps betyder för den totala folkhälsan. Dvs den globala kollaps som de vansinniga lockdownerna orsakat/kommer att orsaka.

Jag inbillade mig att människa var klokare än så, men tydligen inte. Tack för att jag lever i Sverige!
Citera
2020-05-13, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Det var rätt många som skrattade härinne när man tidigt föreslog att det skulle bli 5000 döda innan sommaren. Nu är ju 3300 inte riktigt det men ett stort antal.

Näst gapflabb får man ju när man undrar om detta kommer ta död på 0.5% av befolkningen som spanska sjukan gjorde.

Hur orimligt är det, vi har 3300 döda efter ett par månader.

en halv procent av befolkningen är väl 50 000 döda.

Låter det helt orimligt med nuvarande plan att låta det bränna genom äldreboendena.
Och dessutom det faktum att färre och färre påvisar antikroppar, WHO har släppt ett stort test.

Ursäkta. Vad exakt menar du med att färre och färre visar antikroppar?
Läser du överhuvudtaget undersökningarna som presenteras, eller gissar du bara vad som står?
Citera
2020-05-13, 10:45
Medlem
Citat:
Studie: Flockimmunitet är "en fantasi"
https://www.friatider.se/studie-flockimmunitet-ar-en-fantasi
Citera
2020-05-13, 10:47
Medlem
Medelkasss avatar
Bra artikel av Business Insider om flockimmuniteten, där Mike Ryan (vid WHO, som enligt Expressen hyllade Sveriges strategi) får komma till tals:

Citat:
Sweden has remained an outlier with its relaxed disease-fighting strategy, keeping bars, schools, and gyms open during the pandemic, while also encouraging people to stay home when they're sick, social distance, and wash their hands frequently to avoid spreading the virus.

The term 'herd immunity' is meant to be used for vaccines, not illnesses — which can kill people

One of the benefits that health leaders in Sweden have thought they might, perhaps, acquire in this way, is something called "herd immunity."

The term is one that epidemiologists have been using for years to describe how a population that is by and large vaccinated can help protect its most vulnerable individuals (often, babies and immunocompromised people), including those who may not safely be able to get injections themselves, by making sure that most people in a community are immune to a disease. When such herd immunity is present, it's hard for a virus to spread.

But Ryan reminded his audience on Monday that this kind of herding strategy, when it's used to talk about naturally borne infections that we get from other people, rather than shots, has some sobering and sometimes fatal consequences which immunizations do not.

Put bluntly, getting people sick can kill.

"Humans are not herds," Ryan said. "I think we need to be really careful when we use terms in this way around natural infections in humans, because it can lead to a very brutal arithmetic which does not put people, and life, and suffering at the center of that equation."

Evidence so far suggests that herd immunity is a very far off goal for the coronavirus, anyway.

Studies suggest fewer than 1 in 10 people have gotten the coronavirus — that's nowhere near enough to protect our herd

https://www.businessinsider.com/herd-immunity-few-people-have-had-the-coronavirus-who-2020-5?r=US&IR=T
Citera
2020-05-13, 10:49
Medlem
Merwinnas avatar
https://nxt.bt.se/boras/sas-smittspridning-pa-barnavdelning

Fyra i personalen smittade av en fyraåring på barnavdelningen på sjukhuset i Borås. Det här måste ju vara fullkomligt sensationellt, eftersom Tegnell är så säker på att barn varken kan smittas av corona eller smitta vidare..?

Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är ju nedslående för Spanien, men man ska nog vara försiktig att dra paralleller med Sverige.

I Spanien så hade de en väldigt explosiv spridning, utan någon som helst kontroll av smittvägar över generationer. Spaniens sjukvård har varit enormt överbelastad.

Sen måste man sätta det i relation. I Sverige dör 3,000 en svår influensasäsong. Omräknat till Spaniens befolkning motsvarar det 14,000 döda.

Om COVID-19 beräknas ta 10,000 liv i Sverige så motsvarar det 47,000 i Spanien. Lägg därtill att de har sämre förutsättningar att isolera generationer, och de har sannolikt haft ”onödigt hög” dödlighet under den akuta fasen, p.g.a. att vården inte fått tid att hantera varken COVID-19 eller det normala vårdbehovet.

Den bistra sanningen är att Spanien är ganska långt ifrån det förväntade dödstalet i den här katastrofen, och det är ett stort land med en stor befolkning. För att sätta dödssiffran i relation, i Spanien dör 21,000 av lungcancer på ett år.

Jo, men det intressanta var att de hade så liten förekomst av antikroppar i befolkningen, trots att så många varit sjuka. Man kan dra den tråkiga slutsatsen, att inte alla som blir sjuka utvecklar antikroppar, eller bara under en viss tid. Sedan är det väl ingen som vet än om minnescellerna blir inblandade alls, så att de kommer ihåg hur de ska tillverka antikroppar när de som finns har brutits ner och försvunnit (vilket sker efter ungefär tre månader). Hela Sveriges strategi bygger ju på att vi ska uppnå flockimmunitet, men om det inte går att bli immun på lång sikt, eller bara ett fåtal kan bli det, så kan det ju aldrig hända. När vi behöver minst 60 procent långsiktigt immuna.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
?

Nu tror jag "doktorn"( fniss,) ska lugna sig, ett vaccin är inte detsamma som "flockimmunitet".
Jisses.
Jo det är det. Antingen blir "flocken" immun av att genomgå infektionen, genom att vaccineras eller en kombination därav. I båda fallen reagerar immunförsvaret på ett liknande sätt och ger i bästa fall immunitet mot framtida infektioner.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Det var rätt många som skrattade härinne när man tidigt föreslog att det skulle bli 5000 döda innan sommaren. Nu är ju 3300 inte riktigt det men ett stort antal.

Näst gapflabb får man ju när man undrar om detta kommer ta död på 0.5% av befolkningen som spanska sjukan gjorde.

Hur orimligt är det, vi har 3300 döda efter ett par månader.

en halv procent av befolkningen är väl 50 000 döda.

Låter det helt orimligt med nuvarande plan att låta det bränna genom äldreboendena.
Och dessutom det faktum att färre och färre påvisar antikroppar, WHO har släppt ett stort test.

Fast om det fortsätter att dö folk i samma takt som nu måste det hålla på i tre-fyra år för att 50.000 pers ska dö. Allt är väl möjligt men hur troligt är det om man jämför med andra virus som härjat?
Citera
2020-05-13, 10:50
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Med tillbörligt respekt så vet ingen någonting om långsiktiga effekter.

Bli inte förvånad om det blir en ny Pandemrix.

Jag undrar om inte alla vacciner ger olika biverkningar, och att pandemrix bara stack ut för att så många fick vaccinet samtidigt. Att skapa ett vaccin utan biverkningar verkar knappt gå.
Citera
2020-05-13, 10:50
Medlem
Haha! Precis som jag trodde så nekas många äldre folk med corona vård, samtidigt som Tegnell stolt säger att vi har 20% över på IV. Jag kan mitt Sverige ganska bra!

Mig lurar du inte din klåpare
Citera
2020-05-13, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Ja, och alla som hade barnsjukdomar innan man började vaccinera måste också skrämmas upp med vilka sällsynta risker man utsattes för som barn! Tänk att man lät barn få mässling ändå in på 70-talet trots att det kunde leda till hjärnhinneinflammation!!! Man borde genast ha stängt ner hela samhället för att skydda de små liven, och alla 50+ borde genast strömma ut på gator och torg med ilskna demonstrationsplakat och kräva upprättelse och kompensation och ansvarigas omedelbara avgång!!!

Grejen är förstås att på den tiden var folk inte så hyperängsliga och överbeskyddande som nu. Jag vet då inte vad som är värst.

men målet var ju ändå att "utrota" mässlingen? Man var alltså inte helt ok med att låta denna och andra sjukdomar grassera fritt. Inställningen har väl ändå varit hoppas jag att undvika att barn blir allvarligt sjuka? Varför vaccineras alla barn? För att undvika att ett fåtal blir allvarligt sjuka. Varför tas annars PKU-provet på varenda nyfödd bebis? Jo, för att ett fåtal av alla som föds riskerar att ha sällsynta sjukdomar, som kräver tidig behandling. Det är väl själva inställningen som är grejen, "vi gör vårt bästa, och, vi gör vad vi kan", istället för "det är så få som drabbas, vi kan lika gärna låta det ske"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in