2020-05-11, 22:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av danichea1
Kan relatera till det. Har aldrig suttit inne men har haft fotboja i 6månader förut. Ska sitta i 9mån på en klass 2 och min vana för alkohol har gått överstyr senaste 3åren. Är fd pundare och vill verkligen ta tag i mitt liv och få en ny chans och jag ser det här kortare straffet som en chans att bli nykter. Domen kom och jag fick direkt ångest och panik, precis som du beskriver. Eftersom
Det var 9mån och inte under 6 så får jag inte ansöka om fotboja igen men men, dagar går och jag tänker på det varje dag som en ny chans till livet efteråt och kommer att åka själv till anstalten nästa vecka och skriva in mig.
Fan vad tråkigt att vara inlåst och inte kunna göra ett skit. Tänk du kan inte gå ut och äta mcdonalds om du känner för det eller sitta och surfa på nätet.
Citera
2020-05-11, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajhahne
Fan vad tråkigt att vara inlåst och inte kunna göra ett skit. Tänk du kan inte gå ut och äta mcdonalds om du känner för det eller sitta och surfa på nätet.
Ja såklart det blir tråkigt :P men 9mån ser jag som en behandling. Jag har både släkt och vänner som suttit inne och dem har faktiskt blivit ren efter sina straff, dock hade en del av dom långa straff. Behandling har inte funkat för mig och jag hoppas verkligen på att livet blir bra igen efter mitt straff. Beror mycket på varför man ska sitta inne för också. Det brott som
jag begått så har jag varit riktigt berusad och har haft minnesluckor efteråt men eftersom vittnen finns och jag fick läsa igenom alla vittnes förhör utav polisen så kom det minnes luckor och fick ångest direkt
Citera
2020-05-12, 14:08
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Kan relatera till det. Har aldrig suttit inne men har haft fotboja i 6månader förut. Ska sitta i 9mån på en klass 2 och min vana för alkohol har gått överstyr senaste 3åren. Är fd pundare och vill verkligen ta tag i mitt liv och få en ny chans och jag ser det här kortare straffet som en chans att bli nykter. Domen kom och jag fick direkt ångest och panik, precis som du beskriver. Eftersom
Det var 9mån och inte under 6 så får jag inte ansöka om fotboja igen men men, dagar går och jag tänker på det varje dag som en ny chans till livet efteråt och kommer att åka själv till anstalten nästa vecka och skriva in mig.

6 mån går fort på en 2a
Citera
2020-05-13, 10:44
Medlem
Livegen77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolis
Hej igen
Nej egna kläder tillåts inte, däremot underkläder som man får tvätta själv.
Tror visst att man kan få sitta längre stunder vid datorerna, du får en kontaktperson/handläggare
tämligen omgående, med denna kan du kanske få din bok godkänd som sysselsättning.
Första dagen får du en genomgång av plitarna vad som finns mm, Du hamnar direkt på "intaget" där du delar rum med 1 eller två till, detta i väntan på att de ska hitta ett lämpligt rum åt dig. Försök att påskynda denna process genom att hitta en egen lösning tillsammans med nån annan intagen. Jag
fixade detta redan dag 1. Intagningsrummet ligger på "B", prata med avdelningsansvarig (en annan intagen) där, och hör
om det finns lediga platser där. B ligger på nedre botten , och känns betydligt friare, eftersom vid olåst tid, du har direkt tillgång till gården. Merparten är ekogubbar, som är rätt ok.
Angående uppskov, så vet jag inte, tror de gör precis som de vill, Personligen skulle jag föredra att åka dit direkt. Du har haft lite tur som fått kolmården, och en sommar där betyder mycket fria aktiviteter. när du sen är där så "hemställer" du om att få boja i hemmet, vilket tror jag är görbart efter halva tiden.
viktigt då att ha en plan som du presenterar, typ jobb eller hittepåjobb ala stadsmissionen.
Var inte så orolig, du kommer att tycka det är helt ok. Dessutom har de en jävligt bra friskvård
Anmäl dig så fort det går, Du tränar då på betald tid.

Hej igen Kolis,
jag kollade på Kolmården anstalten via Googles satellit karta och det ser ut som att det finns löpspår eller någon form av stig i skogsområdet bakom huvudbyggnaden. Är det stigar man tillåts jogga runt på? Såg också flera andra byggnader utmed Torsvägen och en tennisplan, tillhör dessa anstalten eller är det vanliga "laglydiga" medborgare som bor där"? :-)

Det är väl inte så lyxigt att man kan ta sig ner till Bråviken för ett bad? :-)
Citera
2020-05-13, 11:33
Medlem
f0cuss avatar
Hörrni boys, berätta för mig hur det är angående studier på kåken.
På kriminalvårdens webbsida står det att man ibland kan studera på högskole- och universitetsnivå, men verkar "ovanligt?", då fokuset istället är på att man kan plugga upp sina gymnasiebetygen á la komvux. Sååå ni som har koll eller suttit i närtid; hur högt kan man utbilda sig?
Varierar det från anstalt och klass? Om man redan har fullständiga gymnasiebetyg, eller kanske ännu högre, som t.ex. en kandidatexamen från universitet, kan man då plugga på masternivå?
Eller är det så att man kanske enbart kan läsa fristående kurser på universitetsnivå? Och är det i så fall ett begränsat antal kurser att välja mellan, t.ex. kurser som bara ges ut på distans?

Enligt en polare som suttit på Hällby och Mariefred så gick det inte att plugga universitetsutbildningar men enligt andra som säger sig veta så ska det tydligen gå, och då snackar vi inte yrkesförberedande utbildningar som plattsättare etc, utan just universitet och högskola.

Sort it oooout bliiz
Citera
2020-05-13, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f0cus
Hörrni boys, berätta för mig hur det är angående studier på kåken.
På kriminalvårdens webbsida står det att man ibland kan studera på högskole- och universitetsnivå, men verkar "ovanligt?", då fokuset istället är på att man kan plugga upp sina gymnasiebetygen á la komvux. Sååå ni som har koll eller suttit i närtid; hur högt kan man utbilda sig?
Varierar det från anstalt och klass? Om man redan har fullständiga gymnasiebetyg, eller kanske ännu högre, som t.ex. en kandidatexamen från universitet, kan man då plugga på masternivå?
Eller är det så att man kanske enbart kan läsa fristående kurser på universitetsnivå? Och är det i så fall ett begränsat antal kurser att välja mellan, t.ex. kurser som bara ges ut på distans?

Enligt en polare som suttit på Hällby och Mariefred så gick det inte att plugga universitetsutbildningar men enligt andra som säger sig veta så ska det tydligen gå, och då snackar vi inte yrkesförberedande utbildningar som plattsättare etc, utan just universitet och högskola.

Sort it oooout bliiz
Folk måste sluta tro på den här "Bättre ut" visionen som Kriminalvården använder som täckmantel. Räkna inte med att kunna studera. Får man studera så är det gymnasieämnen. I övrigt, du är där för att sitta av tid.
Citera
2020-05-13, 17:09
Medlem
f0cuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skumjaevel
Folk måste sluta tro på den här "Bättre ut" visionen som Kriminalvården använder som täckmantel. Räkna inte med att kunna studera. Får man studera så är det gymnasieämnen. I övrigt, du är där för att sitta av tid.
Jag personligen tror inte på det KV flashar med. Har läst typ mer än halva tråden och fått en ganska stabil bild av hur det faktiskt funkar där inne, så ville mest stilla mig själv genom att få det bekräftat av andra mer insatta också
Citera
2020-05-13, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f0cus
Jag personligen tror inte på det KV flashar med. Har läst typ mer än halva tråden och fått en ganska stabil bild av hur det faktiskt funkar där inne, så ville mest stilla mig själv genom att få det bekräftat av andra mer insatta också
Då kan jag bekräfta att det handlar om inget annat än förvaring från början till slut. Lite fernissa utåt har de flesta anstalter, som den jag satt på några år, efter ett års väntetid erbjöds fyra timmar/dag kurs i "windows" ett halvår, i övrigt var det bara hålla käften o sitta o sitta o äta korv på längden o tvären i matsalen. Ibland kom det, oftast yngre, gapiga o slarvigt påklädda nån slags kriminell identitet. Men efter nån månad när de märkte att här bryr sig ingen jävel om dig, alla skiter i alla, blev även de lika tomma i ansiktet som alla andra som nötte dagar tills man kom ut.
Citera
2020-05-13, 21:00
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durandal88
Då kan jag bekräfta att det handlar om inget annat än förvaring från början till slut. Lite fernissa utåt har de flesta anstalter, som den jag satt på några år, efter ett års väntetid erbjöds fyra timmar/dag kurs i "windows" ett halvår, i övrigt var det bara hålla käften o sitta o sitta o äta korv på längden o tvären i matsalen. Ibland kom det, oftast yngre, gapiga o slarvigt påklädda nån slags kriminell identitet. Men efter nån månad när de märkte att här bryr sig ingen jävel om dig, alla skiter i alla, blev även de lika tomma i ansiktet som alla andra som nötte dagar tills man kom ut.

Även om man vill ha en sysselsättning är de inte ens säkert man får en . Allt låter bra på pappret och utåt sett men ta saker ur en besökares ögon under några timmar då gör man nåt hela tiden under besöket

Direkt efter återgår man till dricka kaffe ... Glo på tv och inte minst tristress ...

Och alla har sin egen tid o göra . Visst de finns ljuspunkter och vettigt folk men de går o räkna på en hand för varje volta ja gjort
Citera
2020-05-13, 21:27
Medlem
anre24s avatar
Är det 2 intagna per cell? Måste vara väldigt jobbigt att sova med en annan i samma cell.
Citera
2020-05-13, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anre24
Är det 2 intagna per cell? Måste vara väldigt jobbigt att sova med en annan i samma cell.
Är osäker men folk jag känner som suttit i Klass 1 och 2 så har dom på Kumla varit själva dock kanske det krävs på en klass 1 men klass 2 varierar. Iallafall vad jag hört ifrån folk som suttit inne och kommit ut nyligen. Men ja, vore jävligt jobbigt att dela cell med nån. Tar KV hänsyn till relegion och etnisk bakgrund om man delar cell? Tex en Etreer som aldrig kan vara tyst och en Svensk? Eller Afghan och Turk?
Senast redigerad av danichea1 2020-05-13 kl. 22:08.
Citera
2020-05-13, 22:52
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Är osäker men folk jag känner som suttit i Klass 1 och 2 så har dom på Kumla varit själva dock kanske det krävs på en klass 1 men klass 2 varierar. Iallafall vad jag hört ifrån folk som suttit inne och kommit ut nyligen. Men ja, vore jävligt jobbigt att dela cell med nån. Tar KV hänsyn till relegion och etnisk bakgrund om man delar cell? Tex en Etreer som aldrig kan vara tyst och en Svensk? Eller Afghan och Turk?

Delat cell eller ja .allrum under några dagar vi kom överens iallafall och allt gick bra

Nä de skiter fullständigt i vem de placera med vem ... Speciellt när de är platsbrist
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in