Citat:
Ursprungligen postat av
agvvv
Det skjønner jeg også. Men mulig de har hemmelig etterforskning av denne andre "medvirkeren". Og av det som sto i Nettavisen, så må det nesten dreie seg om en ansatt, eller en i familierelasjon.
Det är starka lojalitet det handlar om. Starka emotionella band, missriktad lojalitet eller hopp om en monetär belöning, eller en mix av känslor som är orsaken till att alla är tysta. Det är nu uppenbart att dessa känsloband är starkare än sorgen efter mamma och rättsmedvetandet i denna familj.
Tom Hagen ljuger. Han ljuger om saker man inte behöver ljuga om, som kunskap om moderniteter som datorer och sms. Min erfarenhet är, att folk som ljuger, gör det eftersom deras personliga erfarenhet är, att lögnen ger dem mer fördelar än sanningen. När folk ljuger om detaljer som inte är uppenbart sanna, eller ens bra för dem, drar jag slutsatsen att de ljuger om annat också på rutin.
Varför ljuger Tom Hagen om en sak alla varit tvungna att lära sig om något jobb ska bli gjort? Hur kan denna okunskap vara en fördel om man ska ha kontakt med andra personer, och driva vanlig verksamhet som företagsledare???
Om det varit ombytta roller och en man blir förgiftad av en svamppaj, kan en kvinna vinna på att förneka att hon ofta går i skogen och plockar svamp, och kan laga mat, när det är något de flesta gör och kan? I det fallet hade hon åkt dit så det smäller, just för att denna lögn hade gjort omgivningen förbannade. Inte minst de sörjande. Utredaren hos polisen, åklagaren och domstolarna hade reagerat och inte sett på det som "alibi" till att hon omöjligen kan ha förgiftat sin man.
Hur tänkte Tom Hagen och advokaten när de förnekade kunskaper om data och sms, eftersom det inte hade skadat Tom Hagen att han kan det alla andra kan. Logiken om att en lögn är till fördel är förbryllande, eftersom omgivningen måste ha sett honom vid skrivbordet.
Jag undrar vad barn flest hade tänkt om en förälder förnekade olika vanliga kunskaper som jag och de flesta har. I en normal familj hade detta inte gått. Det är arvsregler och bodelning som inte kan ifrågasätta äktenskapsförord om en part är död, som är förklaringen till att kärleken till pengar väger tyngre än rättskänslan. Diskrepansen mellan en miljon kronor och miljarder är en realitet som saboterar rättvisan.