2020-05-13, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
samtidigt vittnar många om att det är ett väldigt långt sjukdomsförlopp, upp till flera månader !

För de allra flesta är det lindriga och knappt kännbara symptom under max 1-2 veckor. Men jag har polare som kämpat på hemma i 3-5 veckor. Sen finns det ju någon % som haft det än tuffare och behövt sjukhusvård.
Citera
2020-05-13, 00:58
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Vi kränkte dem... men de hjälper oss..

Användningen av propofol har ökar kraftigt i intensivvården. Bland annat används det för att söva patienter med covid-19 som behöver respiratorvård. På flera håll har sjukvården larmat om en bristsituation.

Men kommer alltså Norge att bistå med en leverans av propofol.

– Förra veckan hade jag ett samtal med den norska hälsoministern där jag berättade om situationen i Sverige och vi enades om att försöka lösa den här situationen på bästa sätt, säger socialminister Lena Hallengren

Jag tror aldrig jag skämts så mycket för att vara svensk, som just nu. Det är sinnessjukt vad pinsamt. Glad att Norge är så storsinta som de är, att de hjälper oss i covidkrisen. Dagarna efter att vi la en domedagsprofetia på dem.....

Kanske på sin plats att Sverige går ut med en ursäkt, om man inte redan gjort det.

Ja det är sorgligt hur makten igenom media hela tiden sätter mörka moln över Norge och även dissar andra länders hantering.
Bildt klev fram och ställde sig emot skitsnacket och fick genast ta kritik via media.

Jag noterat en fortsatt stor bristande respekt för Covid-19. Dom som sköter sig gör det och dom skitet i allt dom gör det, det finns ingen strategier och fungerande åtgärder mer än att vi svenskar i stort är ett upplyst och skötsamt folk men att den turen kanske inte räcker denna gången då viruset tar om det får.
Jag har faktiskt sagt till en person och lite bryskt att hålla avstånd! Det är många som tänker men att jag är frisk!
JAG är troligen smittad men att det syns inte just nu då piken är över, det är det farliga och det vansinniga med vår hittepå strategi som bygger på att inget egentligt görs för att dämpa en spridning.

"Glad att Norge är så storsinta som de är" ja, den skriver jag under på!
Citera
2020-05-13, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
"Island mildrar restriktionerna för utländska besökare från och med 15 juni. Turister som klarar ett coronatest på Keflaviks flygplats – eller kan visa ett friskhetsintyg – släpps in. De som testas positivt sätts i minst två veckors karantän, en regel som sedan 24 april tillämpas för samtliga besökare.
– Med bara tre diagnosticerade virusfall i maj så är vi återigen redo att försiktigt öppna upp våra dörrar mot världen, säger utrikesministern Guðlaugur Þór Þórðarson i ett pressmeddelande."

Bortförklaringar såsom 300 000 invånare och en ö undanbedes för det håller inte.
Alla länder är öar och sverige har mer vatten än land som gräns.
Antal invånare är också irrelevant. Iaf för Sveriges del men pytteplutte 10 milj och världens högsta skatter.
De lyckades. Jag VISSTE att det gick!!!
Japp. Det GÅR.

Island har nu bara 15 aktiva fall kvar. Bara 1 som ligger på sjukhus. INGEN på intensivvårdsavdelning.

https://www.covid.is/data
Citera
2020-05-13, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Norge/Sverige/Finland hjälper varandra när det verkligen kniper. Iallafall historiskt och även nu vid covid19.

Finlands sak är vår sak, kanske ni minns. Nu vid covid19 har Finland tillåtit vårdpersonal som arbetar i Sverige att pendla över gränsen. Sverige har som motprestation sagt att man kan ta emot finska IVA patienter om det går åt helvetet i Finland.

Norge ställer upp med narkosmedel.

Finns säkert massor av fler exempel. Visst kan vi hålla på att pika varandra och vara sådär broderligt retliga med Norgehistorier och kalla finnarna för lillebror osv. Men när det verkligen krisar har vi en historia av att ställa upp för varandra. Det är rätt fint faktist.

Så realiteten ser ut. Förutom här på flashback där allt är en landskamp.
Citera
2020-05-13, 01:00
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Fint det. Men det kommer ju inte vara testat som ett vanligt vaccin. Kolla alla eventuella biverkningar och även vilket skydd det faktiskt ger. Sådant tar ju år. Men bättre än inget antar jag. Sedan kommer det vara få som kommer få detta vaccin. Det kommer ju bli huggsexa om det och man kan ju inte göra miljarder doser.

Självklart kommer det vara huggsexa om det. Men 40 miljoner doser är redan tillverkade eller i tillverkning. Fram till september misstänker jag att den siffran ökar. Om inte, så är iallafall 60% av UK befolkning garanterade en dos. Redan nu.

Men helt omöjligt att sia om hur bra det kommer funka. Vi har inte tid att vänta flera år på tester, så vilket vaccin det än blir så kommer det ha kortare testperiod än vanligt.

Det positiva med chAdOx1 är att man har ett försprång då testningen inleddes förra året redan. Äh nu repeterar jag mig själv bara så jag slutar där
Citera
2020-05-13, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Jahaja. Fokuserade mer på att det var Carl Bildt som sa att Tegnell satt på höga hästar än vad som faktiskt sades om jag ska vara ärlig. Tyckte det var så absurt att just Carl Bildt sa det. Men ja, det var osmidigt av AT. Vet dock inte hur seriöst omvärlden tar Anders Tegnell, han är inte vän av språket direkt.

Ja, Bildt vet nog faktiskt en del om internationella relationer, man må tycka vad man vill om honom, jag gillar inte ens honom, men han hade rätt här.

Jag kan dock tänka mig att det kanske gett en effekt, så förhoppningsvis fokuserar våra kära myndigheter på vår egen covid-situation nu..
Citera
2020-05-13, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
För de allra flesta är det lindriga och knappt kännbara symptom under max 1-2 veckor. Men jag har polare som kämpat på hemma i 3-5 veckor. Sen finns det ju någon % som haft det än tuffare och behövt sjukhusvård.
Det ser ut som att det finns ett mönster att en liten del av befolkningen har utvecklat antikroppar mot viruset. Det indikerar att en stor del av befolkningen fortfarande riskerar att bli smittade och vi har en lång väg att gå med detta virus innan vi når flockimmunitet, sa Maria Van Kerkhove.
– Det fanns en uppfattning när viruset började spridas att vi bara såg de allvarliga fallen och att de flesta skulle smittas utan att märka det, men de här studierna visar på motsatsen. Antalet som smittats totalt är antagligen mycket lägre än vi trodde, sa Ryan som framträdde på samma presskonferens.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/who-fa-har-antikroppar-mot-corona-i-varlden
Citera
2020-05-13, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Japp. Det GÅR.

Island har nu bara 15 aktiva fall kvar. Bara 1 som ligger på sjukhus. INGEN på intensivvårdsavdelning.

https://www.covid.is/data

Ja, det kan vara lättare att hålla koll på viruset på en liten ö med 300.000(?) invånare.
Sen lever ju dom på inkommande turism, så intressant att se hur de få gör med turister. I varje plan kommer säkert några stycken med Covid få åka hem med vändande plan, sittandes längst bak i ngt tält...
Citera
2020-05-13, 01:08
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Självklart kommer det vara huggsexa om det. Men 40 miljoner doser är redan tillverkade eller i tillverkning. Fram till september misstänker jag att den siffran ökar. Om inte, så är iallafall 60% av UK befolkning garanterade en dos. Redan nu.

Men helt omöjligt att sia om hur bra det kommer funka. Vi har inte tid att vänta flera år på tester, så vilket vaccin det än blir så kommer det ha kortare testperiod än vanligt.

Det positiva med chAdOx1 är att man har ett försprång då testningen inleddes förra året redan. Äh nu repeterar jag mig själv bara så jag slutar där

Sant extraordinära tider. kräver extraordinära insatser. Man får bara hoppas de hittat rätt. Som man läst just angående detta är ju att man faktiskt samarbetat. Världen över. Man har delat med sig av forskningsresultat. Vilket gör ju chansen att det ska funka bra bättre. Men som sagt man vet ju inte. Krävs i regel år för att testa vaccin.
Citera
2020-05-13, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Ja det är sorgligt hur makten igenom media hela tiden sätter mörka moln över Norge och även dissar andra länders hantering.
Bildt klev fram och ställde sig emot skitsnacket och fick genast ta kritik via media.

Jag noterat en fortsatt stor bristande respekt för Covid-19. Dom som sköter sig gör det och dom skitet i allt dom gör det, det finns ingen strategier och fungerande åtgärder mer än att vi svenskar i stort är ett upplyst och skötsamt folk men att den turen kanske inte räcker denna gången då viruset tar om det får.
Jag har faktiskt sagt till en person och lite bryskt att hålla avstånd! Det är många som tänker men att jag är frisk!
JAG är troligen smittad men att det syns inte just nu då piken är över, det är det farliga och det vansinniga med vår hittepå strategi som bygger på att inget egentligt görs för att dämpa en spridning.

"Glad att Norge är så storsinta som de är" ja, den skriver jag under på!

Skönt att någon annan förstod vad jag menade. Ja det är viktigt att vara ödmjuk, i en sådan här kris. Man vet aldrig när man hux flux behöver hjälp från andra länder osv.

Håller med dig, det är väldigt olika hur människor "sköter" sig. Jag ser både och. En del håller avstånd, men många går också nära en, ute i handeln, t.ex. Det är svårt få en enhetlig strategi, med så många individer som tolkar olika, vissa kanske inte vet/förstår rekommendationer så bra.

Hoppas i alla fall nu att vi är verkligen i en riktig vändning. Det har sett ut som att vi är i nedåtgående trend iaf med lite färre dödsfall och måtte det nu bara hålla i sig.
Citera
2020-05-13, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emanuel57
Ursprungligen postat av zirconium2020
Så varför har vi fler döda?

Därför att andra länder har bättre strategi. Sverige har en: Att göra INGENTING. Att låta viruset spridas fritt. Har du inte hört alla EXPERTERNA? Giesecke sa: "De flesta kommer inte ens at märka att de har haft sjukdomen"...

HAN SKULLE NOG MÄRKA DET.
Men det har man vetat länge, att Sverige har låtit viruset spridas fritt. Det sa t o m Tegnell ett tag... "Vo testar inte, vi rapporterat inte2..och ingen höjde på ögonbrynet...vad är detta???
Här det som står om honom på WHO: https://www.who.int/emergencies/diseases/strategic-and-technical-advisory-group-for-infectious-hazards/members/biographies/en/index2.html

Och här: https://www.svtplay.se/video/24741026/aktuellt/aktuellt-12-maj-21-00-2?start=auto
mellan Entre 14:58 - 21:26 får Albert det svettigt...

Och här:
https://unherd.com/thepost/coming-up-epidemiologist-prof-johan-giesecke-shares-lessons-from-sweden/

That was one of the more extraordinary interviews we have done here at UnHerd.

Professor Johan Giesecke, one of the world’s most senior epidemiologists, advisor to the Swedish Government (he hired Anders Tegnell who is currently directing Swedish strategy), the first Chief Scientist of the European Centre for Disease Prevention and Control, and an advisor to the director general of the WHO, lays out with typically Swedish bluntness why he thinks:

UK policy on lockdown and other European countries are not evidence-based
The correct policy is to protect the old and the frail only
This will eventually lead to herd immunity as a “by-product”
The initial UK response, before the “180 degree U-turn”, was better
The Imperial College paper was “not very good” and he has never seen an unpublished paper have so much policy impact
The paper was very much too pessimistic
Any such models are a dubious basis for public policy anyway
The flattening of the curve is due to the most vulnerable dying first as much as the lockdown
The results will eventually be similar for all countries
Covid-19 is a “mild disease” and similar to the flu, and it was the novelty of the disease that scared people.
The actual fatality rate of Covid-19 is the region of 0.1%
At least 50% of the population of both the UK and Sweden will be shown to have already had the disease when mass antibody testing becomes available
Citera
2020-05-13, 01:14
Medlem
Browndawgs avatar
Från London. Belly jobbade inom kollektivtrafiken i London, en man spottade på henne och sa att han hade Corona.

Några dagar senare insjuknade hon i covid19, och nu är hon död.

https://www.theguardian.com/uk-news/2020/may/12/uk-rail-worker-dies-coronavirus-spat-belly-mujinga
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in