Citat:
Ursprungligen postat av
trazke
Skrev detta imorse men lägger in det igen.
I Norge har Folkhelseinstituttet räknat på 3 olika scenarion för hur deras andravåg kommer se ut.
Vid ett R-tal på 1,1 så kommer utbrottet öka gradvis från september och framåt och nå sin kulmen i januari med 400-500 inlagda på sjukhus.
Vid ett R-tal på 1,2 kommer toppen istället i december med 1400 inlagda på sjukhus.
Vid ett R-tal på 1,3 kommer en topp i oktober med 2600-2800 inlagda på sjukhus.
Sverige med dubbla befolkningen har som mest haft 2288 på sjukhus.
För våra riskgrupper utan immunitet hoppas jag verkligen Sverige är proaktiva och ser till att gränsen mot övriga världens pesthärdar är hermetiskt tillsluten då.
Visst låter det som att dom är medvetna om att det kommer bli värre än dom 60 patienter dom har nu?
Frågan var inte om det skulle bli värre, frågan var om de skulle klara det. Där säger Forland (för 2 dar sen) att han tror:
"att Norge kommer att lyckas hålla nere dödstalen.
Vi tänker väl att vi inte ska få en puckel längre fram. Vi hoppas att vi kan undgå det och bara få små vågor som vi kan slå ned igen med de strategier vi har som har visat sig vara effektiva.".
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7470174
Han håller alltså inte med de svenska dödsprofetiorna om att dödstalen i Norden kommer att vara likartade, när pandemin är över.
Det du skrev var intressant, skulle gärna läsa källan/länken till det, så man kan bilda sig en uppfattning själv också.
Finner det absolut troligt då klart, att norska FHM kan ha räknat på olika nivåer av katastrofscenarier vid en andra våg, osv. Det gör nog de flesta länder. Men med Forlands uttalande så känner jag mig ändå trygg med att han vet vad han pratar om.
Jag tror precis som han, att Norge lyckas hålla dödstalen låga genom sina effektiva insatser, även framöver. Har inte sett några tendenser till ansvarslöst beteende i Norge, som skulle tyda på motsatsen.