2020-05-12, 20:59
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Om det under 5 veckor dör i genomsnitt 1800 per vecka = 9000 totalt, och det under denna tid istället dött 12000 så är det 3000/9000 ökning = 30 %. Ser man till variationerna mellan år så beror skillnaderna till stor del på hur intensiv influensasäsongen varit:

Dödlighet SCB 1 jan-3 maj, 2015-2020. 2019 referensår - låg influensasäsong.

2015: 33702, + 2779
2016: 32103, + 1180
2017: 33340, + 2417
2018: 34309, + 3388
2019: 30923, 0 (referens)
2020: 34623, + 3700

2020 med Covid-19 har nu passerat det tuffare influensaåret 2018 med drygr 300 fler döda.

Vänta nu, jag vill absolut inte förminska många personers tragiska bortgång, men:

Brydde du dig om alla äldre som dog under influensa säsongen 2018? Jag skulle inte tro det!

Men nu dör det alltså ca 2 personer mer, i genomsnitt, per dag, jämfört med under influensasäsongen 2018.

Jag försöker inte med detta underskatta covid-19, som är en betydligt mer allvarlig ny sjukdom som vi, än så länge till stora delar, I Sverige, saknar immunitet emot, liksom ett vaccin.

Jag ville bara peka på din dubbelmoral och hyckleri.
Citera
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Åh nej, inte en till som inte förstår.
Det är okej.

Förklara dig i stället. Just nu påpekar flera vad du menar och hur du tänker.

Men i sedvanlig ordning så det fel på alla andra och ingen förstår dig men du fattar att ingen förstår dig. Det brukar vara det vanliga argumenten hos Tegnell dyrkare.

Förklara för oss så vi alla andra förstår. Går det tror du?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Sverige måste såklart alldeles snart bryta isoleringen av de äldre. Det är inte hållbart längre.

Att personer som inte har många år kvar i vilket fall, ska tvingas till isolering riskerar ju snart att få motsatt effekt hälsomässigt.

Det bör bli upp till var och en. Alla vet om riskerna, inga hemligheter där vad som gäller för de äldre.
Men jag är helt säker på att många äldre hellre umgås med barn barn sina sista år med en kalkylerad risk än tillbringar tiden i ensamhet.
Det skulle inte förvåna mig om FHM, som nu upptäckt att deras väntade flockimmunitet bland folket inte utvecklar sig tillräckligt snabbt, därför inom kort kommer att rekommendera fler äldre att umgås med barn och träffas i grupper. De kommer att motivera det med att det är så synd om dem som inte får träffa sina barnbarn, att de är såå ensamma ...blablabla. Att fler äldre då kommer att smittas och dö, verkar inte spela någon större roll för FHM. Hellre det än att erkänna att deras strategi från början varit helt fel.

Även 70-75-åringar utan någon bakomliggande sjukdom har pga ålderns fysiologiska förändringar i kroppen, en sämre chans att klara svåra infektioner och intensivvård. Det påpekade FHM dessutom i samband med införandet av nuvarande rekommendationer, men nu har detta faktum förmodligen "förändrats" enligt FHM. Allt för att snabba på smittspridningen för snabbare flockimmunitet.

När ska regeringen sätta stopp för myndigheten som sätter sin sjuka prestige framför liv?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Artikeln gjorde det.

Flertal gånger.

Att WHO inte uttryckligen gjorde det spelar ingen roll för oss icke-autister som kan läsa mellan raderna.
Artikeln är inte samma sak som WHO.
Citera
2020-05-12, 21:00
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Katastrof är relativt. R-talet överstiger 1. Det innebär att smittspridningen accelererar.

Jag förstår vad du menar men det är ju inget instrument som regeringar eller beslutsfattare använder som huvudsyfte när man öppnar sin lockdown.
Citera
2020-05-12, 21:01
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Fast... citaten är ju inte sagda som jag refererade till. Vilket stärker tesen kring min initiala fråga till HG.

Jag gav dig en länk till tegnellcitat som du började skita ur att det inte fanns källunderlag för...

Vet vad du argumenterar för
Citera
2020-05-12, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Björn Olsen har haft alla rätt om sina uttalanden jämfört med Tegnell som har haft fel om allt.

Gesiecke är ifrågasatt av övriga världens epidemiologer och skriker att alla kommer bli smittade samtidigt som han gömmer sig på sitt sommarställe... Samt han säger att flockimmunitet händer om en vecka i Stockholm.

WHO kritiserar Sverige nu.

https://www.businessinsider.com/herd-immunity-few-people-have-had-the-coronavirus-who-2020-5?r=US&IR=T&

Finns ingen som tycker Sverige gör rätt.

Ingen har och ingen kommer antagligen inte tycka det med nuvarande situation.
Det här har inte med Sverige att göra, på sättet som ni tror.

Det har att göra med att människor går ut på gatorna och demonstrerar mot sina lockdown i andra länder, och använder Sverige som slagträ. Antagligen har det förvärrats sen WHO uttryckte sig ”pragmatiskt” om Sverige härom dagen. Därför måste man pudla, för att ge stöd åt länder som kämpar med att få folk att acceptera deras lockdown, och som knappast hjälps att WHO gav demonstranterna vatten på sin kvarn.

Det är bara att tänka efter lite. Vad har hänt i Sverige sedan de uttryckte sig svagt positivt? Har det förvärrats här på något sätt? Nej. Tvärtom så har våra dödstal och IVA-beläggning sjunkit såpass att man kan ana en ljusning, speciellt i Stockholm.
Citera
2020-05-12, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Är du den nya förnekaren i tråden med uppgift att ifrågasätta allt? WHO behöver inte nämna Sverige, alla med en hjärna större än en jordnöt förstår vilka de pratar om så spela inte dummare än du behöver. Alla kan den där rutinen vid det här laget.

Du behöver inte citera mig, jag kommer att scrolla förbi alla dina inlägg framöver. Är inte ett dugg intresserad av vad du vill ha sagt så dra åt helvete, förnekarjävel.
Flockimmunitet är en diskussion som förs av forskare över hela världen. Det är ingen idé som uppstod i Sverige.
Citera
2020-05-12, 21:02
Medlem
urgts avatar
Förstås positivare än motpolen Italien 2, men lite kul att FHM t.o.m. misslyckas med att misslyckas. Flockimmuniteten verkar gå alldeles för långsamt för att vi skulle ha nån hjälp av den om den andra mördarvågen kommer.

Aldrig förstått varför länder som vet vad de sysslar med inte skulle klara en andra våg heller.
Citera
2020-05-12, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Jag förstår vad du menar men det är ju inget instrument som regeringar eller beslutsfattare använder som huvudsyfte när man öppnar sin lockdown.
Jo, oftast säger man att man vill hålla R-talet på 1 eller under 1. Nu funderar man i Tyskland hur man ska få ner R-talet igen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Norge tror det i alla fall, att de skall klara det.

Vet inte vilka andra länder du menar som inte tror på sig själva, att de skall klara sig? Visst tvivel kan väl alla ha, men har inte sett något land som själva gått ut och sagt att det kommer "gå riktigt illa", så att säga...

Vore nästan lite konstigt och väl ödesmättat, om de hade gjort det. Tror mest det är vi i Sverige som uttalar domedagsprofetior över andra länder, faktiskt...

Jag tror du har fel.
Har hört de flesta premiärministerna säga saker i sitl med:
Men va i helsike, förgrämmade ungar, vi kommer öppna men vi kommer få ett jävla helvete här!!! Fattar ni eller?!?
Hör ni ni, är ni heeeeelt säkra vi ska öppan upp eller?!?
Det kommer ju gå HEEEELT åt heeelveeete. Det har superduperstjärna Giesecke också sagt. Den där ultrakända smarta gubben där.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Norge tror det i alla fall, att de skall klara det.

Vet inte vilka andra länder du menar som inte tror på sig själva, att de skall klara sig? Visst tvivel kan väl alla ha, men har inte sett något land som själva gått ut och sagt att det kommer "gå riktigt illa", så att säga...

Vore nästan lite konstigt och väl ödesmättat, om de hade gjort det. Tror mest det är vi i Sverige som uttalar domedagsprofetior över andra länder, faktiskt...

Skrev detta imorse men lägger in det igen.

I Norge har Folkhelseinstituttet räknat på 3 olika scenarion för hur deras andravåg kommer se ut.

Vid ett R-tal på 1,1 så kommer utbrottet öka gradvis från september och framåt och nå sin kulmen i januari med 400-500 inlagda på sjukhus.

Vid ett R-tal på 1,2 kommer toppen istället i december med 1400 inlagda på sjukhus.

Vid ett R-tal på 1,3 kommer en topp i oktober med 2600-2800 inlagda på sjukhus.

Sverige med dubbla befolkningen har som mest haft 2288 på sjukhus.

För våra riskgrupper utan immunitet hoppas jag verkligen Sverige är proaktiva och ser till att gränsen mot övriga världens pesthärdar är hermetiskt tillsluten då.

Visst låter det som att dom är medvetna om att det kommer bli värre än dom 60 patienter dom har nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in