2020-05-12, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Den kopplingen förstår jag inte. Den måste du förklara för mig.
Grekland misslyckas med att öppna landet, vilket ger Tegnell rätt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
De flesta förstår nog att våra grannländer inte önskar att det skall gå dåligt för Sverige. Samtidigt så kan man märka att samma personer har en skepsis till vår grannländer som visar på en mycket bättre strategi och man ser väldigt bra siffror jämfört med "svarte petter" i norden. Dessa har genom hela tråden sagt att så fort länderna släpper på sina restriktioner så kommer det att gå dålig.
Tror tyvärr att det enbart är ett tecken på avundsjuka.

Ja blandt voksne mennesker.

Det er ikke særligt sjovt at være naboland til et land som i sin politik viser disrespekt for sin egen svage befolkning, og udnytter enhver lejlighed til at antyde at andre lande efterstræber og ønsker at implementere samme menneskefjendske politik.

Denne destruktive politik er medvirkende til at forlænge og forværre situationen i regionen, hvor der måske kunne opnås fremskridt i et hurtigere tempo hvis alle trak i samme retning.

En grænselukning var og er for eksempel en bydende nødvendighed når man har et naboland som overhovedet ikke tager tabet af menneskeliv i de svage grupper alvorligt.

Håber meget at situationen i regionen forbedres.
Citera
Medlem
Citat:
Poängen kvarstår. Många som svarade att man kommer kunna åka vart man vill och svenskar kommer inte bli hindrade är de som nu skriver att vem fan vill åka utomlands! Det är lite vändning om man säger så och det är därför diskussionen har blåst upp av den anledningen i fall någon undrar vad det har med resor och Grekland att göra.
Vem skrev att man kommer kunna åka vart man vill? Det stämmer inte.
Citera
2020-05-12, 18:48
Medlem
Hur smittsamt är det här viruset egentligen i offentliga miljöer? Givet de siffror (säkra siffror från tester, inte hypo-modellering) som finns, verkar det ju vara en klustersmitta. Är det verkligen nödvändigt med lockdowns i miljöer där smittspridning inte sker, typ affärer och liknande?

Förlåt om jag stör er.
Citera
2020-05-12, 18:49
Medlem
SithXMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag säger inte att de inte har något socialt skyddsnät. Fast det är mycket sämre än här hemma. De har exempelvis massor av s.k. "minijobbs" som arbetsgivarna utnyttjar till max.Man får typ 4500kr/månad eller något sånt.

I USA är det helt hopplöst.
USA förstår jag nästan, för det är ett jävla skitland när det gäller att ta hand om sina svaga, Men Tyskland....... och gäller det Tyskland då måste snart Sverige braka!
Citera
2020-05-12, 18:49
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil

Haha, Tegnell har inte haft ett enda rätt hittills.

Vad har gett Tegnell rätt? Han säger ju nu att detta kan vara så långt som 2 år, samtidigt som de inte vet ett skit när flockimmunitet kommer inträffa. Just nu utvecklas det alldeles för få antikroppar överallt i världen så det skulle vara ett mindre mirakel om det skulle vara annorlunda i Sverige.

Fast enligt Geisecke så ska vi nå flockimmunitet nästa vecka i Stockholm.
Citera
2020-05-12, 18:50
Medlem
erwynns avatar
Citat:
För att det är lättare att dra en gräns genom att säga att de som har kontroll så slipper man krångla. Sedan säger det sig själv. Varför riskera att ta emot turister från ett land som misslyckat så grön jävligt samtidigt som de förnekar problemen och fortsätter gå på sin egen linje.

Antikroppar i all ära, men just nu vet inte de flesta svenskar om det haft Covid-19 eller inte för det är så få som testats. Där spricker även det.
Men man skulle ju testas innan man flyger? Går väl lika bra att testa antikroppar då som pågående infektion? Att man inte har en pågående infektion för stunden betyder ju inte att man smittar 4-6 dagar in på resan?
Citera
2020-05-12, 18:51
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Vem skrev att man kommer kunna åka vart man vill? Det stämmer inte.

Jag har flera i mina slingor som skrivit det som jag kan klippa ut om du vill se Det var ett jäkla liv när jag skrev det första gången för någon vecka sedan.
Citera
2020-05-12, 18:52
Medlem
AnnaDeas avatar
When will we get to herd immunity?

“We will not get to herd immunity in the close future, in the next year or two, but the preventive measures that we’re taking now”—like maintaining social distancing—“are buying us time to develop a vaccine that we can hopefully use to immunize ourselves and get herd immunity that way,” D’Souza says.

https://time.com/5825386/herd-immunity-coronavirus-covid-19/
Citera
2020-05-12, 18:54
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Det tror inte de som anställde folk på FHM.
Men du kanske sitter på annan information, för inte baserar du tillsättningen av en så hög och viktig post på en intervju i expressen?
Du skall inte använda FHM som en referens till hög kompetens inom epidemologi/pandemi det är en myndighet som har många andra ansvarsområden. Att det var över hundra år sedan det var en pandemi av denna kalibern gör ju att detta område inte har prioriterats av förståeliga skäl. Tyvärr var detta öppenbart ang FHMs risk bedömningar och hela sverige stod handfallet när vi hade fri spridning här.

Björn Olsen är en mycket framstående och kompetent inom detta onråde och han insåg potentialen av detta virus mer än en månad innan FHM såg behovet att göra något, vilket säger en hel del. Men jag är säker på att FHM inte hade råd givet de förutsättningar de fått av denna och tidigare regeringar att ha med en sådan person som skulle kräva att sverige hade haft en god beredskap som hade kostat pengar, detta då våra politiker vill lägga dessa pengar på annat. Då är det bättre med en person som Tegnell som börjar med att likställa covid19 med influensa och att detta inte kommer att komma till sverige, det är billigare så helt enkelt.
Citera
2020-05-12, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Nånting händer ju, as we speak. Siffrorna går ned men svensken har slappare inställning till rekommendationerna.

Italien har ju sett en förändring av covid19 patienter, dom som kommer in nu för tiden har mycket mildare symtom än tidigare.

Sverige kan också ha fått en mutation av viruset, till det mildare. Det vore väl positivt.

Positiva tankar är dock ej populära här inne, ber om ursäkt på förhand.
Jag lutar mer år flockimmunitet. Jag har hittat en till matematisk infallsvinkel till stöd för det faktum att flockimmunitet inte kräver 60% antikroppar i befolkingen (cf Tim Britton): det finns en variation i hur riskbenägna människor är, och de mest riskbenägna driver smittan i större utsträckning, men blir också snabbare immuna (eller döda). Tim Britton et al uppskattar t ex 43% som gränsen för flockimmunitet här: https://arxiv.org/abs/2005.03085

Ta det tillsammans med mina tidigare argument i tråden (naturlig immunitet hos unga individer), så sjunker snabbt gränsen för flockimmunitet till nåbara nivåer.
Citera
2020-05-12, 18:55
Medlem
Wajis avatar
Citat:

Så Grekland med sina 152 döda och helt helt grymt resultat så här långt sågar du och ger Tegnell rätt innan de ens har öppnat landet??
Jag säger återigen som jag sagt. Jag tror du kommer ha fel. Men det är vad jag tror.

Men att såga Grekland för det häver en lockdown med lyckat resultat är ju bara fel. Grekland är ert föredöme och jag skulle nog vilja säga att deras regering är kompetenta att avgöra när det är dags. Det kan man inte säga om Svetsaren och Tegnell hur man än försöker
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in