2020-05-12, 18:40
Medlem
Haloumis avatar
Nånting händer ju, as we speak. Siffrorna går ned men svensken har slappare inställning till rekommendationerna.

Italien har ju sett en förändring av covid19 patienter, dom som kommer in nu för tiden har mycket mildare symtom än tidigare.

Sverige kan också ha fått en mutation av viruset, till det mildare. Det vore väl positivt.

Positiva tankar är dock ej populära här inne, ber om ursäkt på förhand.
Citera
2020-05-12, 18:41
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av victortich
Har enbart respekt för Björn Olsen. Han försokte diskutera med Tegnell i slutet av februari att det ej var acceptabelt att Iran Air körde 3 plan per dag till Arlanda.

Tegnell idiotförklarade Olsen.
Detta.

Normalt sunt förnuft skulle inträffat i tegnells hjärna, men infann sig inte. Något är väldigt fel.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SithXM
Jag förstår mig inte på folk som går ut och demonstrerar på gatorna emot restriktionerna i samhället, det förekommer i Australien Tyskland och naturligtvis USA!!!

Vad vill dem ? Förstår att vissa är rädda om sin frihet, men det får man väl ta i tu med efter åt i såfall om man märker att toppen försöker utnyttja detta! fattar dem inte att det är bättre att vänta ut den här skiten!

De vill rädda sig själva och sin familj från total fattigdom. Fattigdom dödar också.

Även om de skulle få matkuponger, men hur ska de betala hyran? Hela familjen kanske inte ryms i bilen - som vanligtvis är den plats dit hemlösa (bättre bemedlade) hamnar.

Att förlora allt: hem, jobb, inkomst etc. är ingen lek.

Ditt "efteråt" existerar inte. Livet är nu och hunger finns i magen idag. Hyresvärden vill ha sina pengar - helst igår.
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Nånting händer ju, as we speak. Siffrorna går ned men svensken har slappare inställning till rekommendationerna.

Italien har ju sett en förändring av covid19 patienter, dom som kommer in nu för tiden har mycket mildare symtom än tidigare.

Sverige kan också ha fått en mutation av viruset, till det mildare. Det vore väl positivt.

De sa dock på dagens PK att eftersläpningen är så stor att man får se det i 7 dagars medelvärde.
Citera
2020-05-12, 18:42
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
De sa dock på dagens PK att eftersläpningen är så stor att man får se det i 7 dagars medelvärde.

Ja? Det är det jag gör.
Citera
2020-05-12, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
En maxgräns på 20000, eller 14000, som han har satt nu är för lågt. New York City har 25000 döda (om man tar in alla överdödlighet) på en mindre befolkning än Sverige och de är långt ifrån flockimmunitet. Britton utgår också från FHMs felaktiga beräkningar, som anger antalet smittade alltför högt i Stockholm - han utgår från 15 procent smittade i Stockholm 6 april, vilket går emot riktiga studier som gjorts. Detta är ett problem med just rena matematiker, deras brist på källkritik. Visst handlar det om prestige. Hade FHM varit prestigelösa hade de konsultera forskare med andra åsikter, nu har de valt att lägga på luren till dem. Man tar inte åt sig något ens av WHOs kritik av flockimmunitetsstrategin. FHM har misslyckats, och det enda moraliska försvaret just nu är flockimmunitet (jag tror att dock att de tror på detta, det är en psykologisk reaktion). Då kan Sverige visa till hösten att vi är bättre än andra länder.
I grunden handlar det dock om ekonomi. Svensk sjukvård bygger på att det ska sparas överallt. Ingen beredskap för något oförutsett. Inga onödiga åtgärder ska sättas in. Denna just-in-time modell är den ideologiska grundvalen, och då anpassar byråkrater analysen av verkligheten vad som passar denna modell. Har vi inga lager av munskydd och skyddsutrustning, då behövs den inte, ens i äldreomsorgen. Kostar lockdown för mycket, då hjälper inte den. Är karantän av inresande för kostsamt, då hjälper inte den. Kostar det för mycket med masstestning, då finns det svaga vetenskapliga stöd till den. Fattas det syrgas, då finns det dåligt med belägg för att den hjälper äldre. Är flockimmunitet det enda som skulle kunna motivera den svenska strategin, då är vi nära flockimmunitet. Osv

New York är en tätbebodd stad med 8,2 miljoner invånare och du kan inte jämföra detta med ett land som Sverige med stora delar som är glesbebyggda. Stockholm, Göteborg och några större städer till har sin värsta smittspridning just nu och några veckor framåt, därefter kommer smittan att gå långsammare och långsammare fram. Om vi under den värsta perioden kommer upp i sådär 4500 döda och smittan sedan går långsammare så kan jag inte se att vi skulle få över 20 000 döda innan året är slut? Inte ens med en andra våg.
Jag vet inte hur många gånger jag har hört Tegnell säga att han har pratat med sina kollegor i andra länder och han har bland annat sagt att han försökt förstå varför Norge lyckats så mycket bättre med att inte få in smittan på äldreboenden. Han tror att det beror på att Norge har mindre enheter där de äldre vårdas. Hur du får detta till att FHM är ointresserad av andra forskare begriper inte jag. FHM är ju helt beroende av att se hur viruset beter sig i andra delar av världen. Man har även sagt att det ska bli intressant att se på när bl.a. Tyskland öppnar upp en del av samhället i taget för att kunna utvärdera hur smittan beter sig.
WHO försöker ha en allmän inställning och god relation till en massa länder som skiljer sig diametralt åt och därför blir deras uttalanden ibland lite...märkliga.
Sverige är inte ute efter att vara bättre än andra länder - vi har ju redan fått fler döda på äldreboenden än vi hade hoppats på och har fått försvara strategin om och om igen. Det vi alla kan hoppas på är att teorin om flockimmunitet visar sig vara riktig - och då gläds väl du också?
Visst finns det länder som är mindre ekonomiska än Sverige och så har de också lånat en jäkla massa pengar och satt sig i skuld. Sverige har en bra ekonomi och man har verkligen försökt ta hand om sina företag och anställda i dessa tider. Du verkar veta mycket om hur sjukvården fungerar, vilka åtgärder menar du att man struntar i för att de kostar pengar? Att ha brist på skyddsutrustning på grund av undermålig skit från Kina eller för att andra länder inte exporterar, eller att man inte lägger en döende person i respirator har ju inte med snålande att göra.
Att masstesta med osäkra tester i början av en pandemi låter väldigt oekonomiskt. Nu har man bättre tester, bättre kunskap om viruset och nu testar man mer. Logiskt.
Citera
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Förstår inte hur folk orkar lipa om att man inte kan resa till whitetrash-destinationen Grekland.
I Sverige har vi mycket större problem än så just nu.
Sikta in er på en skön resa i vinter eller nästa år.

Det kommer komma tester som är så mycket bättre tills dess, så det kommer inte spela någon till vart du reser ifrån så länge du är frisk.

Poängen kvarstår. Många som svarade att man kommer kunna åka vart man vill och svenskar kommer inte bli hindrade är de som nu skriver att vem fan vill åka utomlands! Det är lite vändning om man säger så och det är därför diskussionen har blåst upp av den anledningen i fall någon undrar vad det har med resor och Grekland att göra.
Citera
Medlem
SithXMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
De vill rädda sig själva och sin familj från total fattigdom. Fattigdom dödar också.

Även om de skulle få matkuponger, men hur ska de betala hyran? Hela familjen kanske inte ryms i bilen - som vanligtvis är den plats dit hemlösa (bättre bemedlade) hamnar.

Att förlora allt: hem, jobb, inkomst etc. är ingen lek.

Ditt "efteråt" existerar inte. Livet är nu och hunger finns i magen idag. Hyresvärden vill ha sina pengar - helst igår.
Fy fan man lär sig nåt nytt varje dag, visste inte att Tyskland var ett sånt U-Land som inte har några skyddsnät, Men då vet jag
Citera
2020-05-12, 18:45
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ja? Det är det jag gör.

Tycker den blir mer flak eftersom det fylls på allt från 1-3 veckor tillbaka hela tiden.

https://adamaltmejd.se/covid/
Citera
2020-05-12, 18:45
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:

Dock har jag samma feeling. Det känns inte så hotfullt längre.

Fick höra en ganska rolig historia idag från en bekant som jobbar som chef. En anställd som legat i 30 dagar i respirator vaknar dimmigt upp och ringer på direkten chefen.
- Du jag kommer inte i morgon till jobbet, jag har fått corona
Citera
2020-05-12, 18:46
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
En maxgräns på 20000, eller 14000, som han har satt nu är för lågt. New York City har 25000 döda (om man tar in alla överdödlighet) på en mindre befolkning än Sverige och de är långt ifrån flockimmunitet. Britton utgår också från FHMs felaktiga beräkningar, som anger antalet smittade alltför högt i Stockholm - han utgår från 15 procent smittade i Stockholm 6 april, vilket går emot riktiga studier som gjorts. Detta är ett problem med just rena matematiker, deras brist på källkritik. Visst handlar det om prestige. Hade FHM varit prestigelösa hade de konsultera forskare med andra åsikter, nu har de valt att lägga på luren till dem. Man tar inte åt sig något ens av WHOs kritik av flockimmunitetsstrategin. FHM har misslyckats, och det enda moraliska försvaret just nu är flockimmunitet (jag tror att dock att de tror på detta, det är en psykologisk reaktion). Då kan Sverige visa till hösten att vi är bättre än andra länder.
I grunden handlar det dock om ekonomi. Svensk sjukvård bygger på att det ska sparas överallt. Ingen beredskap för något oförutsett. Inga onödiga åtgärder ska sättas in. Denna just-in-time modell är den ideologiska grundvalen, och då anpassar byråkrater analysen av verkligheten vad som passar denna modell. Har vi inga lager av munskydd och skyddsutrustning, då behövs den inte, ens i äldreomsorgen. Kostar lockdown för mycket, då hjälper inte den. Är karantän av inresande för kostsamt, då hjälper inte den. Kostar det för mycket med masstestning, då finns det svaga vetenskapliga stöd till den. Fattas det syrgas, då finns det dåligt med belägg för att den hjälper äldre. Är flockimmunitet det enda som skulle kunna motivera den svenska strategin, då är vi nära flockimmunitet. Osv

Det bästa jag läst hittills om den svenska strategin eller snarare icke-strategin. Sverige är ekonomskt väldigt slimmat av just in time och upphandlingar. Det har inte funnits krav på skyddsutrustning i specarna för upphandling av äldrevårdstjänster i kommunerna. Då finns det förstås ingen skyddsutrustning att tillgå. Den har slimmats bort. FHM måste göra en dygd av nödvändigheten och ljuga folk rakt upp i ansiktet om vilka skyddsåtgärder som är bra och vilka som är dåliga. I Sverige alltså. Utomlands kan de passa men där är man ju inte lika upplyst som i Sverige. Jag störs över bristen på sanning och hel- och halvlögnerna från FHM. Det hade varit bättre att vara ärlig om bristerna. Det hade mötts av förståelse. Men inga svagheter får medges. I Sverige lever vi i den bästa av världar men snart ringer klockan för landet Sverige som inte skäms för att recensera andra länders ansträngningar att komma tillrätta med viruset. Inget bra beteende om man vill vara med i en turistunion i sommar.
Citera
2020-05-12, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SithXM
Fy fan man lär sig nåt nytt varje dag, visste inte att Tyskland var ett sånt U-Land som inte har några skyddsnät, Men då vet jag

Jag säger inte att de inte har något socialt skyddsnät. Fast det är mycket sämre än här hemma. De har exempelvis massor av s.k. "minijobbs" som arbetsgivarna utnyttjar till max.Man får typ 4500kr/månad eller något sånt.

I USA är det helt hopplöst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in