2020-05-12, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
De flesta förstår nog att våra grannländer inte önskar att det skall gå dåligt för Sverige. Samtidigt så kan man märka att samma personer har en skepsis till vår grannländer som visar på en mycket bättre strategi och man ser väldigt bra siffror jämfört med "svarte petter" i norden. Dessa har genom hela tråden sagt att så fort länderna släpper på sina restriktioner så kommer det att gå dålig.
Tror tyvärr att det enbart är ett tecken på avundsjuka.

Danmarks misslyckade överskuggas av Sveriges ännu större misslyckande i antalet avlidna. Tycker resten av Norden gjort bra ifrån sig. Dock bara första halvlek etc etc.
Citera
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Efter att ha läst:
https://www.expressen.se/nyheter/qs/brannpunkterna-i-sveriges-hantering-av-coronakrisen/
Så framstår denna Björn Olsen som en både kompetent och ödmjuk herre.

Jag tror att han, skulle skyddat oss mycket bättre, än dr death. Björn verkar mer vara som Syd Koreas epidemiolog, mer kompetent och mindre rockstjärna.

Björn är väl en vegan själv, när han tidigare sa att.

Citat:
Inga pandemier om alla hade varit vegetarianer
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Du är fortfarande inne på influensa spåret läser jag. Dock är COVID-19 något helt annat. Under en influensa behöver inte sjuka människor ligga på IVA i veckor och sedan kräva habilitering.
Jag själv har influensan varje år och man är sjuk i 7 till 14 dagar men sedan är man frisk.
Man behöver aldrig habilitering efter en vanlig influensa, men många som överlever COVID-19 är mänskliga vrak i mer än en månad.

Som jag har påtalat flera gånger, nej det är inte influensa. COvid-19 har en betydligt högre attack rate och R0 och slår snabbare. Peaken blir högre, belastningen högre.

De flesta som har influensa varje år blir oftast bara milt sjuka då de flesta haft någon variant av den tidigare och har viss immunitet, dvs symptom 1 vecka och sedan tillfrisknar under andra veckan. Andra som får en ny variant första gången ligger fast runt konstant 40 graders feber i minst en vecka och att det tar en månad innan man är återställd. Sådana mer allvarliga episoder får de flera bara 1-2 svängar i livet. Den som genomgått sådan influensa på äldre dar vet att det kan vara tufft.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Efter att ha läst:
https://www.expressen.se/nyheter/qs/brannpunkterna-i-sveriges-hantering-av-coronakrisen/

Jag tror att han, skulle skyddat oss mycket bättre, än dr death. Björn verkar mer vara som Syd Koreas epidemiolog, mer kompetent och mindre rockstjärna.

Experterna från Sydkorea är några av de som jag lyssnar mest på och också litar mest på under den här epidemin.
Citera
2020-05-12, 18:28
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Hur många forskare i Sverige har kunskaper i ämnet som är av värde egentligen? 5-10-15?

Inte många som det verkar. Inte många labb har vi heller. Vi borde ju ha koll. Vi delar ju ut nobelpris i just dessa ämnen. Men verkar mest vara att de experter vi har käbblar om vilken taktik som är bäst.
Citera
2020-05-12, 18:29
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SithXM
Jag förstår mig inte på folk som går ut och demonstrerar på gatorna emot restriktionerna i samhället, det förekommer i Australien Tyskland och naturligtvis USA!!!

Vad vill dem ? Förstår att vissa är rädda om sin frihet, men det får man väl ta i tu med efter åt i såfall om man märker att toppen försöker utnyttja detta! fattar dem inte att det är bättre att vänta ut den här skiten!
Jag tror att det är folk som losat sina jobb och inte har besparingar för att överleva i karantän. Är samhället nedstängt och man har tomma fickor är det lätt att desperationen kommer krypande.
Citera
2020-05-12, 18:29
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Efter att ha läst:

Det tror inte de som anställde folk på FHM.
Men du kanske sitter på annan information, för inte baserar du tillsättningen av en så hög och viktig post på en intervju i expressen?
Citera
2020-05-12, 18:31
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Björn är väl en vegan själv, när han tidigare sa att.

Han har nog rätt där faktiskt. Nu äter ju jag kött och slutar inte med det. Men han kunde ju även sagt att vi kunde äta fisk, för vad jag vet, så kommer det inga virus därifrån.
Citera
2020-05-12, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Nej, det blir inte mindre aggressivt vid en andra våg. Hitta inte på nu.

Vi vet faktiskt inte hur en andra våg ser ut.
Jag har bara hört Olsen kommentera den, och som jag minns sa han "Inte värre än nu".
Samtidigt uttryckte han viss osäkerhet. Om viruset lägger sig helt och kommer tillbaka i vinter, kan ingen riktigt säga vad som sker. Med tanke på de "experter" som jobbar åt regeringen, så kommer situationen att bli ännu mer bisarr, om andra vågen är värre. Enligt Giesecke (för att dra en babbelgubbe ur högen) är det i princip lönlöst att skydda sig mot nuvarande virus och man får väl ta honom på orden. Ju mer smittsamt ett virus är, desto mindre ska vi göra. Ge upp, håll käften, sitt ner, dö. Tack, medborgare.
Citera
2020-05-12, 18:32
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erwynn
Om man ändå ska ha stora testprocesser och resevisum, varför kan inte svenskar bli testade då? Måste ju vara drömmen att släppa in en med antikroppar
Varför skulle det vara det? Det handlar om risk minimering att ta en person från ett land där fri smitta finns är det en ökad risk att personen tar med sig smittan på föremål eller annat sedan kan alltid tester falerar och det är helt enkelt större risk att få in smittan igen.
Sedan vet vi ju så lite om imunitet t ex hur länge varar den om man nu blir imun, kan man fortfarande sprida smittan etc
Citera
2020-05-12, 18:33
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Det tror inte de som anställde folk på FHM.
Men du kanske sitter på annan information, för inte baserar du tillsättningen av en så hög och viktig post på en intervju i expressen?
Jag baserar det på att dr death har ljugit rätt av flera gånger och har haft ihjäl mer Svenskar än någon annan modern tid.

Björn kan inte vara sämre i alla fall. Tror till och med att jag hade klarat detta bättre än dr death.
Citera
2020-05-12, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SithXM
Jag förstår mig inte på folk som går ut och demonstrerar på gatorna emot restriktionerna i samhället, det förekommer i Australien Tyskland och naturligtvis USA!!!

Vad vill dem ? Förstår att vissa är rädda om sin frihet, men det får man väl ta i tu med efter åt i såfall om man märker att toppen försöker utnyttja detta! fattar dem inte att det är bättre att vänta ut den här skiten!

Ganska lätt för oss i Sverige att ha synpunkter på det.
Men bor du i ett land där det sociala skyddsnätet är lika med noll, så känns det nog lite annorlunda. 25% arbetslöshet nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in