2020-05-12, 18:19
Medlem
Bambambis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av praeteritum
En kroppsdel, oavsett var den anträffas, bevisar i sig inte att den misstänkte i fallet också är skyldig till mord. Särskilt inte i det här fallet där ingen dödsorsaken kunnat bevisas.
Om han köpt en väska just den dagen och en kroppsdel hittats i väskan så..är han ganska fast och är det dessutom i lägenheten så ja totalt rökt.
Citera
2020-05-12, 18:21
Medlem
praeteritums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bambambi
Om han köpt en väska just den dagen och en kroppsdel hittats i väskan så..är han ganska fast och är det dessutom i lägenheten så ja totalt rökt.

Att köpa en väska som en styckad kroppsdel senare hittas i bevisar i sig inte mord. Jag förstår att du gärna vill tro det men så ligger det alltså inte till.
Citera
2020-05-12, 18:22
Medlem
Citat:
En kroppsdel, oavsett var den anträffas, bevisar i sig inte att den misstänkte i fallet också är skyldig till mord. Särskilt inte i det här fallet där ingen dödsorsaken kunnat bevisas.
Nej, det har du rätt i. Det kan enbart vara brott mot griftefriden. Men jag antar att man hittat andra indicier, bevis, spår som binder T till mordet. Och det är just det som skall prövas i rätten. HUR kan de binda honom till själva mordet? Och kanske han inte styckade henne heller? Det kan ju vara föräldrarna, de föräldrar som varit häktade. Han kan ju, i teorin, sitta med vetskap, men kanske inte ens rört Wilma. Teoretiskt. Jag tror inte själv på det. Men förhandlingen och därefter domen får påvisa vad man anser.

Det blir en intressant läsning imorgon när fupen kommer.
Citera
2020-05-12, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Märkligt. Jag skrev ett mycket vänligt mail och jag står nu på en sorts "utskickslista" och får fup och stämningsansökan direkt när det är dags . Jag tror det kanske har betydelse hur man uttrycker sig? Men jag vet ju inte.
Så e det nog. Du brukar har rätt. Ja var ju väldigt kort i mitt mejl..
Citera
2020-05-12, 18:34
Medlem
praeteritums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannajack
Jag har mejlat, men dem vad mig återkomma onsdag. Skrev att jag önskar förundersökningen på pdf, och mål nr.

Att 50 pers från Flashback begär ur förundersökningen mer eller mindre samtidigt är bara ren idioti. Räcker med att en enstaka användare får tag på den för att kunna distribuera vidare.
Citera
2020-05-12, 18:37
Medlem
Citat:
Att 50 pers från Flashback begär ur förundersökningen mer eller mindre samtidigt är bara ren idioti. Räcker med att en enstaka användare får tag på den för att kunna distribuera vidare.
Inte bara idioti. I Pet*r-Pl*x målét hade man beslutat om pappersfup. Men det var så många som begärde ut den att lagmannen beslutade att lämna ut den på fil. Jag beställde pappersfupen, och de hann skicka den innan beslutet ändrades till att man skulle lämna ut den i pdf kom. Jag slapp betala för den.
Citera
2020-05-12, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ledsjo50
Ska bli mycket intressant att ta del FUPen och då kanske få svar på om den iakttagelse som jag gjorde 2019-11-14 kan ha något med fallet att göra. Min iakttagelse ringdes in anonymt till polisen i början av december.

På trottoaren/cykelbanan framför fastigheten Göteborgsvägen 23 A-D råder parkeringsförbud varför det sällan står några bilar där.

Torsdagen 2019-11-14, vid halv sextiden på kvällen, passerade jag gående fastigheten på Göteborgsvägen samtidigt som det då stod en bil parkerad på trottoaren/cykelbanan utanför en av dess ingångar, antingen 23 C eller D. Bilen var parkerad i färdriktningen mot centrum. Det var flera personer (2-3 st) som rörde sig kring bilen och ingången. De verkade kommunicera med varandra men uppträdde på intet sätt iögonfallande. Att jag minns den felparkerade bilen beror helt och hållet på att man nästan var tvungen att gå ut i körbanan för att passera. Att händelsen kan härledas till just den 14/11 och ca kl 17:30 beror på ett sparat kassakvitto där datum och klockslag finns angivet.

Har polisen kunnat identifiera personerna och bilen enligt dina iaktagelser och ser det av vikt finns det nog med. Men då borde det nästan vara som att du skulle vara kallad till vittne.
Jag tänker nu på att om det var Wilma och Tishko + någon du såg så skulle du vara den som sett Wilma vara vid liv torsdag eftermiddag istället som nu framkommit i tråden/i offentligheten på förmiddagen i Walkesborg?
Är de identifierade som grannar, ja, då hittar vi din annars intressanta uppgifter i slasken.
Vad tror du? Var det personer som du kan tänka vara T & W eller andra deras nära som vi spekulerat här om under ett halvårs tid?
Citera
2020-05-12, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
” Sorgen efter Wilma: ”Jag drömmer att hon ropar på mig”
– Det viktigaste för mig är att folk förstår att hon inte har försatt sig i den här situationen, ”

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/anhorig-om-wilma

Två fina bilder på Wilma ❤️
https://forumbilder.com/i/r58v
https://forumbilder.com/i/r58b
Jättefina bilder. Om jag ska vara helt ärlig så tror jag nog att T ångrar sig mer än vad vi förstår. Kan inte ha varit vid sina sinnens fulla bruk när det hände. Kanske påverkad av klanen också. Någon sorts kulturkrock har det nog varit.
Citera
2020-05-12, 19:22
Medlem
Forever Winters avatar
Citat:
Att köpa en väska som en styckad kroppsdel senare hittas i bevisar i sig inte mord. Jag förstår att du gärna vill tro det men så ligger det alltså inte till.
Så är det, men i det här fallet utgår jag ifrån att polisen har en radda med indicier som förmodligen räcker för en fällande dom.
Citera
2020-05-12, 19:49
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Jag tror du borde tänka om. Känner du till "Videdalsmordet"? En styckad kropp hittades på en adress där två missbrukare bodde. De åtalades för mord men friades för det just därför att ingen dödsorsak gick att bevisa.

Linda chen fallet är också ett bra exempel, endast dömd för brott mot griftefriden pga av att dödsorsak inte kunnat fastställas.
Trots att han ertappades med lögn efter lögn mm, helt uppenbart att han döda henne.
Citera
2020-05-12, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rastade
Förundersökningen är omfattande och kommer göras en sekretessprövning innan den lämnas ut.
Den 26 maj förväntas förhandlingarna börja.
.

Vad innebär sekretessprövning?
Citera
2020-05-12, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axoliza89
Vad innebär sekretessprövning?

https://www.su.se/medarbetare/organisation-styrning/juridik/offentlighet-sekretess/sekretesspr%C3%B6vning-och-sekretessbeslut-1.55137

Allmänna handlingar kan vara offentliga eller hemliga. Huvudregeln är att alla allmänna handlingar är offentliga. Offentligheten kan dock begränsas av regler i offentlighets- och sekretesslagen (2009:400), dvs. av sekretess.
Om någon begär ut en allmän handling eller en uppgift i den, ska du alltid göra en sekretessprövning för att se om hela handlingen eller delar av den kan lämnas ut. Om den allmänna handlingen är offentlig ska den omedelbart lämnas ut, i vissa fall mot avgift, se ovan under formerna för utlämnande. En handling som innehåller sekretessbelagda uppgifter ska lämnas ut i de delar som är offentliga. Om du behöver dölja sekretessbelagda uppgifter i en handling som du i övrigt lämnar ut, stryk över med en svart penna så att det tydligt framgår vilka delar av dokumentet som har sekretessbelagts. Kopiera därefter handlingen så att det inte går att se igenom den överstrukna texten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in