2020-05-12, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Nu sa dom ju iofs inte att 2% totalt varit sjuka.
2,3% av alla stockholmare hade pågående infektion v17. Uppskattningsvis
0,9% för hela riket

Går det att räkna "baklänges" och få nån siffra på hur många stockholmare som har haft viruset?
30% känns ju fullkomligt orealistiskt.
Citera
2020-05-12, 14:47
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Det är skillnad på att vara asymtomatisk och vara asymtomatisk smittspridare. Du kan alltså ha viruset, med mycket milda/inga symptom alls, men sen är ju frågan hurvida du sprider vidare smittan i någon högre grad i de läget. Är väl det dom syftar på, hurvida man sprider viruset eller inte om man har milda symptom

Ja och om man inte vet, borde man uttala att man inte vet hur länge man är smittsam. I alla andra delar är de oerhört tydliga med avstånd, stanna hemma, tvätta händerna. Men dem med milda symptom (där man inte vet hur länge stor chans det är att man är smittsam) så förklarar man oerhört kryptiskt.
Citera
2020-05-12, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Grekland först ut med att inte ta emot länder som inte gjort rätt. Svenskar ej välkomna i första skedet.

https://www.gp.se/ekonomi/coronakrisen-sl%C3%A5r-h%C3%A5rt-mot-grekland-1.27832564

Tror du fortfarande det är trams Wakkawalla?

Ja.
Min resa med Apollo tre första veckorna i juli får ej avbokas då UD ej avrått ännu.
Ej heller förbjuder Grekland då.
Så jag fick betala deponeringsavgiften själv eftersom giltigt skäl att cancellera resan saknas.
Citera
2020-05-12, 14:48
Medlem
Jag vill ha svar på varför vi inte ens når upp till 30K test..när vi egentligen skall ligga runt 100K

Masstestning ger fakta,något som det är skrivande behov av.

Vad beror det nuvarande testningsmisslyckandet på,och vilka åtgärder skall vidtagas för att detta skall kunna korrigeras på snabbt sätt?
Citera
2020-05-12, 14:49
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Ingen har sagt att lockdown inte fungerar. Det är klart att fungerar att låsa in folk i celler och kasta nyckeln. Men det är knappast nån långsiktig lösning. Hur ska Taiwan lösa det med turister i framtiden. Utlandsresor för egna befolkningen? Affärskontakter?

Hur ska alla andra göra? Varför antar du att det kommer gå sämre för Taiwan än Sverige när det inte finns någon data? För att du tror på att svenskar utvecklat någon form av immunitet mot viruset utan belägg för det? Taiwans ekonomi går bättre än svensk ekonomi. Varför är det bättre att folk dör och ekonomin rasar än att folk inte dör?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Att du orkar... Tänk på att det ska fyllas på också, de går ju i efterhand igenom gamla dödsfall som inte har blivit registrerade som covid utan något annat. Men OK, 300 om dagen blir det inte, och det ska vi vara glada för. Det är illa nog ändå i en befolkning på 10 miljoner.

Du var nog inte ensam att ha detta katastroftänk. Var helt övertygad om minst 200+ döda/dag i slutet av April. Att kurvorna nu pekar neråt är således trevligt.
Frågan är bara varför så är fallet. Hoppas viruset är på väg att självdö.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Ifall fler länder får bort Covid-19, så ökar utbudet av länder som man besöka utan att behöva sitta i karantän vid hemkomst.

Istället blir det länder med pågående smittspridning som blir isolerade.

- Turister och företagare från länder utan smitta kommer att ha en fördel.

- Eller så blir Sverige isolerat tills vi har fått kontroll över Covid-19. Hur lång tid kan det ta? Med tanke på hur omfattande smittspridningen har varit i Sverige, så kan det dröja innan svenskar kan besöka andra länder utan speciella tillstånd. Sverige kan tvingas att till slut göra en nedstängning av samhället, samtidigt som konkurrenter i andra länder har startat upp, och kan gå för full fart. Det kan bli dyrt för Sverige; mycket dyrt.

Tack för det Anders Tegnell!

Om du tror att viruset enbart kommer härja i Sverige närmsta åren så tror jag motsatsen.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Går det att räkna "baklänges" och få nån siffra på hur många stockholmare som har haft viruset?

Ja precis! Varför satsar man inte allt på att nu få forskarna på Karolinska att utveckla de lätta antikroppstest (där man doppar proven i vatten), och ser hur många preliminärt som haft smittan i tex Stockholm.

Jag tycker att det är stor ökning av smittan , typ 600 sista siffran sen igår. Är inte det mycket? Då får man räkna med att cirka 10% behöver sjukvård och 5% kanske blir allvarligt sjuka. Det är ju stor ökning för sjukvården framöver. Om cirka 2-4 veckor.

Vad tycker du, eller tror?
Citera
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
https://www.sydsvenskan.se/2020-05-12/fortfarande-langt-kvar-till-100-000-tester

Någon som begriper varför man inte kör för fullt 24/7? Är det den vanliga tröga ledningen som inte tar tag i saker på regional nivå?

Skåne skröt att man hade kapacitet för 3 tusen om dygnet. Ändå testas bara 100-200 per dygn. Man fick femtioelvatusen pinnar som man hade slut på i förra veckan. Ändå händer inget.
Tror man är rädd att det inför omvärlden och valboskapen framstår som värsta pestlandet även om testade visar sig vara smittade symptomfria. Så därför ingen överväxel.
Citera
2020-05-12, 14:50
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Narutoshippchop
Ja. Jag är så arg att jag har vänt mig till den lokala kommunen, förklarat situationen och vädjat om att de lyfter allvaret så att fler slipper drabbas av denna hostterror. Tack och lov har de idag vidarebefordrar detta till ledningen.

Jag bryr mig inte ett piss om okända främlingars åsikter om mig. De kan tro vad de vill. Men de ska fan inte ofreda mig bara för att jag sticker ut. Nästa gång kommer jag att försvara mig. Och det spelar ingen roll hur gamla dessa biologiska terrorister är. För man hostar inte folk i ansiktet mitt under en pandemi!
Vänd dig till medier. De brukar ju annars vara snabba med att lyfta fram om nån blir utsatt för att den ”sticker ut” ...
I det här fallet är det ju dessutom som du uttrycker det ”biologisk terrorism”.
Citera
2020-05-12, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Jag vill ha svar på varför vi inte ens når upp till 30K test..när vi egentligen skall ligga runt 100K

Masstestning ger fakta,något som det är skrivande behov av.

Vad beror det nuvarande testningsmisslyckandet på,och vilka åtgärder skall vidtagas för att detta skall kunna korrigeras på snabbt sätt?

Generellt ställer journalisterna alldeles för få kritiska frågor.
Citera
2020-05-12, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja precis! Varför satsar man inte allt på att nu få forskarna på Karolinska att utveckla de lätta antikroppstest (där man doppar proven i vatten), och ser hur många preliminärt som haft smittan i tex Stockholm.

Jag tycker att det är stor ökning av smittan , typ 600 sista siffran sen igår. Är inte det mycket? Då får man räkna med att cirka 10% behöver sjukvård och 5% kanske blir allvarligt sjuka. Det är ju stor ökning för sjukvården framöver. Om cirka 2-4 veckor.

Vad tycker du, eller tror?

600 nya smittade idag? Bara i Stockholm?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in