2020-05-12, 14:42
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Om det hade varit positiva siffror så hade de förmodligen publicerats på en gång.
Vi får gå på "ögonblicksbilden" v.17 i hela riket. 0,9% PCR-positiva vilket då man ska komma ihåg i sammanhanget att COVID19 ofta är ett utdraget förlopp och man lär vara positiv länge.

Ser som sagt var inte ljust ut för Tegnell-apologeterna och deras flockimmunitet.

Den gäller nog bara mot fakta.
Citera
2020-05-12, 14:43
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag har inte hängt med, vad var dessa för tester? Svabb- eller antikropp? I det första fallet säger det inget om hur många som är immuna, utan bara hur många som var sjuka just då. I det andra fallet är det en katastrof. Och det var ännu färre ute i landet: 0.9 procent. I den farten når vi flockimmunitet om 35 år...

Eller så sätter alla på sig munskydd så har vi en "flockimmunitet" omedelbart och kan återgå till vardagen.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tagex
Gisecke och tegnell i samma tv-studio nu i Vetenskapens värld. Ser man inte varje dag Borde trigga en och annan flashbackare

Då måste dessa två herrar haft väldigt mysigt när det inte fanns någon som kunde ifrågasätta deras syn på flockimmunitet med mera
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
En annan skribent skrev i mars: Sverige har 16 dødsfall, Norge har 7 dødsfall. Sverige har flere intensivfall.

Då svarade du:

Att vi ser nu att siffrorna gått åt skogen för Sverige, är väl rätt tydligt.

Det märkliga är att du trots detta, inte ändrat din inställning....

Ganska klassiskt för en förnekare, kan inte ändra inställning utifrån ny information som de ser framför sig.... Sorgligt.

Att Sverige stuckit iväg råder ingen tvekan om.
Det är ett faktum.
Sedan om övriga länder kommer närma sig återstår att se.

Och oavsett så är det min åsikt att tyvärr är det en dålig idé att stänga med allt globalt vid olika potentiella pandemier.
Det tror jag kan bli lärdomen.
Mycket bättre sjukvård men att försöka hålla öppet i möjligaste mån.
Citera
2020-05-12, 14:44
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Hej, detta skrev du den 21 april. Det måste kännas skönt att ha så pass fel, att tro att det skulle dö 300 om dagen vid det här laget?

Att du orkar... Tänk på att det ska fyllas på också, de går ju i efterhand igenom gamla dödsfall som inte har blivit registrerade som covid utan något annat. Men OK, 300 om dagen blir det inte, och det ska vi vara glada för. Det är illa nog ändå i en befolkning på 10 miljoner.
Citera
2020-05-12, 14:44
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Giesecke har sagt en del märkliga saker under den här pandemin.

Jag tycker det är konstigt att ingen reagerar på att olika smittskyddsexperter har så olika uppfattning, även med underlag från rapporter om antikroppar.
Citera
2020-05-12, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Förresten, detta är ju ett lysande tillfälle för entrepenörer, verksamheter som servar de isolerade smittade och sköter testverksamhetens alla detaljer har bra utsikter om man är lite framåt!

Perfekt för skatteintäkter och de företagare som gått omkull har nya möjligheter.

Bara börja testa, spåra och isolera de smittade så vi kan komma igång någongång!

I teorin ja.
Men de småföretag som går omkull gör det med skulder.
De kan inte bara öppna upp en ny verksamhet.
Citera
2020-05-12, 14:45
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Fast att ta fram en ny medicin mot just COVID-19 kan ta ett tag och tills dess får man prova om det finns något annat alternativ.
Ja jag vill absolut inte förbjuda det. Bara inte införa en övertro att gamla mediciner mot något annat kommer att fungera.

Jag misstänker att exempelvis hela det omtvistade köret med malariamedicinen klorkokain grundade sig på att blodgrupp O inte kan få malaria och så grep man det halmstrået.

Men jag förespråkar definitivt vanliga naturmetoder som sol och fisk eftersom D-vitamin definitivt har en positiv inverkan för vissa. Ett bra komplement så länge.
Citera
2020-05-12, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Eller så kan man:

Sitta i karantän efter utlandsresor.
Få test när man kommer från utlandsresor.
Åka till/från i första hand andra smittfria eller nästan smittfria länder, i början.

Man kan ju tänka i termer av lösningar också. Eller så kan man tänka att allt är omöjligt....

I det samhälle där tempo och snabba puckar gäller så är varje hinder negativt.
Sedan kanske det ändras som en följd av detta.
Men jag tvivlar på att vi lär oss så mycket.
Citera
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Antalet coronatester ökade minimalt förra veckan – trots regeringens ambition att nå 100 000 tester i veckan i mitten av maj. Sverige testar fortfarande bara på en knapp tredjedel av sin kapacitet.
https://www.sydsvenskan.se/2020-05-12/fortfarande-langt-kvar-till-100-000-tester

Någon som begriper varför man inte kör för fullt 24/7? Är det den vanliga tröga ledningen som inte tar tag i saker på regional nivå?

Skåne skröt att man hade kapacitet för 3 tusen om dygnet. Ändå testas bara 100-200 per dygn. Man fick femtioelvatusen pinnar som man hade slut på i förra veckan. Ändå händer inget.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vi får gå på "ögonblicksbilden" v.17 i hela riket. 0,9% PCR-positiva vilket då man ska komma ihåg i sammanhanget att COVID19 ofta är ett utdraget förlopp och man lär vara positiv länge.

Ser som sagt var inte ljust ut för Tegnell-apologeterna och deras flockimmunitet.

Den gäller nog bara mot fakta.
Jag vet inte vad du menar med "Tegnell-aplogeter" men jag hävdar att Stockholm är nära flockimmunitet med tanke på att en betydande andel av befolkningen (framför allt barn och ungdomar) är naturligt immuna och måste tas ur ekvationen.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Men ge dig Om det är någon som låter som en högerextrem nationalist så är det väl du? Tycker Sverige i regel verkar ha blivit riktiga nationalister i denna kris. "Vi mot resten!"

Förstår inte hur man kan kalla de som önskar vi gjort som andra länder speciellt högerextrema. Du är ju endast paranoid om du tror att de som är missnöjda med Sveriges dödstal nu är det för att de vill sabba för Sverige. Inte ens högerextrimister vill sabba för Sverige. De gör vad de tror är rätt och bäst för Sveriges framtid, ofta via kontroversiella metoder - typ som DU och Sverige nu alltså.

Herregud alltså...
Precis!
Det är bara det att ”nationalism” likställs med främlingsfientlighet och högerextremism ur perspektivet ”vara förmer än andra”.
Men icke-nationalisterna är om något nationalister, om än lyckligt ovetande: Att se sig som t ex den moraliska stormakten och peka finger åt andra är ju isf i allra högsta grad nationalistiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in