Citat:
Att låta en ny sjukdom härja fritt utan att veta någonting om det är sjukt.
Vad man visste är att den smittar lätt och dödar äldre thats it.
Man visste inte om den gav men som tex fertilitetsoroblem eller lungproblem för de som har genomgått det hela.
Man gamblar helt och hållet här i Sverige utan vetskap om sjukdomen i sig.
Man satsar på flockimmunitet utan att veta om det är hållbart och hur många som måste dö innan det uppnås.
Allt har gjorts fel utan studier på sjukdomen i tidigt skede.
Lite som rysk roulett.
Det bästa hade varit lockdown till att börja med och få ner de antalet nya fall så man kan smittspåra.
Sen utrustat säbo sjukvård under tiden. Lärt sig mer om sjukdomen, och sen öppnat upp och återgått till det normala med få restriktioner.
Vad man visste är att den smittar lätt och dödar äldre thats it.
Man visste inte om den gav men som tex fertilitetsoroblem eller lungproblem för de som har genomgått det hela.
Man gamblar helt och hållet här i Sverige utan vetskap om sjukdomen i sig.
Man satsar på flockimmunitet utan att veta om det är hållbart och hur många som måste dö innan det uppnås.
Allt har gjorts fel utan studier på sjukdomen i tidigt skede.
Lite som rysk roulett.
Det bästa hade varit lockdown till att börja med och få ner de antalet nya fall så man kan smittspåra.
Sen utrustat säbo sjukvård under tiden. Lärt sig mer om sjukdomen, och sen öppnat upp och återgått till det normala med få restriktioner.
Det är total rysk roulette.
Vi vet inte vad vi har att göra med, men regeringen valde rouletten framför försiktighet.
Dessutom skadar vår strategi vården och vårdpersonalen. Jag tror inte att medelsvensson anar hur mycket coronakrisen och FHM:s "lagom snabba smittspridning" skadar vården och de som arbetar.
Vi som arbetar inom vården tar stryk, fysiskt och mentalt, övrig vård läggs på is, personal säger upp sig, och vi skadas moraliskt. Den coronavård jag arbetat i under våren kommer jag aldrig att glömma.
Visst, vi räddar liv och vi gör allt vi kan, men det är också ett smutsigt arbete. Man får offra sin moral och vissa vårdsituationer vill man verkligen inte medverka i.
Jag har tidigare nämnt den undermåliga palliativa vården, som jag aldrig kommer att glömma.
Om det är någon som låter som en högerextrem nationalist så är det väl du? Tycker Sverige i regel verkar ha blivit riktiga nationalister i denna kris. "Vi mot resten!"