2020-05-12, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TJABAXXX
Att låta en ny sjukdom härja fritt utan att veta någonting om det är sjukt.
Vad man visste är att den smittar lätt och dödar äldre thats it.
Man visste inte om den gav men som tex fertilitetsoroblem eller lungproblem för de som har genomgått det hela.
Man gamblar helt och hållet här i Sverige utan vetskap om sjukdomen i sig.
Man satsar på flockimmunitet utan att veta om det är hållbart och hur många som måste dö innan det uppnås.
Allt har gjorts fel utan studier på sjukdomen i tidigt skede.
Lite som rysk roulett.
Det bästa hade varit lockdown till att börja med och få ner de antalet nya fall så man kan smittspåra.
Sen utrustat säbo sjukvård under tiden. Lärt sig mer om sjukdomen, och sen öppnat upp och återgått till det normala med få restriktioner.

Det är total rysk roulette.

Vi vet inte vad vi har att göra med, men regeringen valde rouletten framför försiktighet.

Dessutom skadar vår strategi vården och vårdpersonalen. Jag tror inte att medelsvensson anar hur mycket coronakrisen och FHM:s "lagom snabba smittspridning" skadar vården och de som arbetar.

Vi som arbetar inom vården tar stryk, fysiskt och mentalt, övrig vård läggs på is, personal säger upp sig, och vi skadas moraliskt. Den coronavård jag arbetat i under våren kommer jag aldrig att glömma.

Visst, vi räddar liv och vi gör allt vi kan, men det är också ett smutsigt arbete. Man får offra sin moral och vissa vårdsituationer vill man verkligen inte medverka i.

Jag har tidigare nämnt den undermåliga palliativa vården, som jag aldrig kommer att glömma.
Citera
2020-05-12, 13:45
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VingelPelle
Sveriges strategi står sig väl hyfsat jämfört med Danmark givet man klarar av att hålla smittan borta från äldreboenden. Se på Skåne och jämför med danska huvudstadsregionen. Sen kanske det inte håller men om vi ska kommentera nuläget så har Skåne lyckats bättre.
Skåne mot Stor-Köpenhamn då. Vilken jämförelse. Jämför mot Stockholm. Det är mer relevant.
Citera
2020-05-12, 13:46
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Hur tänkte du stoppa smittspridningen i samhället utan att stora grupper blir utan jobb då?

Kom inte och fråga mig hur jag ska få ekonomin att gå ihop med mina i förhållande milda restriktioner.

Att busschauffören som är 63 år ska vara ute i en fri smittspridning är kanske onödigt ur risksynpunkt, men att kontorssnubben som är 64 år och kan jobba hemifrån behöver permitteras är ju inte självklart. Men du vill ju stoppa smittspridningen helt och då kan man knappast ha butiker, resturanger, pubar, kollektivtrafik osv öppet. Mao massvarsel.
Nej det är ju enklast för dig att slippa tänka på konsekvenserna, men varför kräver du då andra på hur de ska hantera konsekvenserna i deras scenarier om du inte vill svara själv på frågan.
Så du har ändrat dig och låter vissa 60-plussarna gå till jobbet? Men vem ska köra bussen då?
Var skrev jag att jag vill stänga butiker, restauranger, pubar och kollektivtrafik och utfärda massvarsel?
Citera
2020-05-12, 13:48
Medlem
qwerty-66s avatar
Coolt, Kina planerar för att testa hela Wuhans befolkning! Ska bli väldigt intressant o se vad resultatet blir

Wuhan plans to conduct coronavirus tests on the Chinese city’s entire population after new cases emerged for the first time in weeks in the cradle of the global pandemic, state media reported on Tuesday.

Officials had been ordered to submit by noon on Tuesday plans to administer tests on all residents in the city of 11 million people, according to an official notice carried by news outlets.

https://www.theguardian.com/world/2020/may/12/wuhan-plans-to-test-all-11-million-residents-for-coronavirus
Citera
2020-05-12, 13:49
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Beror väl på om du räknar total lock-down i ett-två år som "möjlig"...

Dessvärre skulle antalet döda pga av bieffekterna av sånna åtgärder vida överstiga dödsfallen i COVID-19. Inte minst pga av utebliven sjukvård till de som behöver den.

Dr Neil Frankenston på Imperial College börjar allt mer att likna den smått galne uppfinnaren i Sumpan (Lorry) när han presenterar sina lysande idéer, som dessvärre alltid faller platt i verklighetens ljus.

"Tänkte inte på det!"
Jag räknar inte med någon lockdown överhuvudtaget så vad är det du vill ha sagt? Jag hävdar att viruset försvinner när det inte kan smitta fler, alltså är lösningen att flytta sig ur virusets väg. Det krävs ingen lockdown för sånt, bara lite nytänk och mycket disciplin. Med alla förnekare lösa kommer det dock nog inte att fungera.
Citera
2020-05-12, 13:50
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Vi får väl avvakta i två månader, till en början med. Det som hänt i Tyskland, Sydkorea och i delar av Kina, borde oroa våra nordiska grannländer.

Sedan är det ganska patetiskt att de högerextremister som betecknar sig själva som "nationalister" gör allt för att förtala och skada det egna landet. I USA och Tyskland protesterar de vilt emot restriktioner och lockdown. I Sverige sitter de högerextrema tomtarna och protesterar högljutt på flashback mot att vi inte har hårdare restriktioner och lockdown.

Landsförrädare är det enda man kan kalla er!

Men ge dig Om det är någon som låter som en högerextrem nationalist så är det väl du? Tycker Sverige i regel verkar ha blivit riktiga nationalister i denna kris. "Vi mot resten!"

Förstår inte hur man kan kalla de som önskar vi gjort som andra länder speciellt högerextrema. Du är ju endast paranoid om du tror att de som är missnöjda med Sveriges dödstal nu är det för att de vill sabba för Sverige. Inte ens högerextrimister vill sabba för Sverige. De gör vad de tror är rätt och bäst för Sveriges framtid, ofta via kontroversiella metoder - typ som DU och Sverige nu alltså.

Herregud alltså...
Citera
2020-05-12, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det är total rysk roulette.

Vi vet inte vad vi har att göra med, men regeringen valde rouletten framför försiktighet.

Dessutom skadar vår strategi vården och vårdpersonalen. Jag tror inte att medelsvensson anar hur mycket coronakrisen och FHM:s "lagom snabba smittspridning" skadar vården och de som arbetar.

Vi som arbetar inom vården tar stryk, fysiskt och mentalt, övrig vård läggs på is, personal säger upp sig, och vi skadas moraliskt. Den coronavård jag arbetat i under våren kommer jag aldrig att glömma.

Visst, vi räddar liv och vi gör allt vi kan, men det är också ett smutsigt arbete. Man får offra sin moral och vissa vårdsituationer vill man verkligen inte medverka i.

Jag har tidigare nämnt den undermåliga palliativa vården, som jag aldrig kommer att glömma.
Tack för ditt jobb du gör, ni är hjältar!
Är det många som tycker att Folkhälsomyndigheten gör rätt?
Citera
2020-05-12, 13:53
Medlem
Citat:
Ja, jag kan väl säga detsamma, kom tillbaka efter sommaren och säg att vi valde fel väg.

Detta är enkom mina egna tankar och åsikter, FHM har gjort mycket fel, speciellt med att skydda de äldre (munskydd, skyddsutrustning borde funnits att tillgå och varit obligatoriska vid all kontakt med folk i riskgrupper). Men när det gäller restriktioner och hur man hanterat den biten tycker jag dom gjort allt rätt.
Så kan du tycka men få du igenom sjukdomen och få lungproblem eller att din balle inte fungerar efter det att du har gått igenom sjukdomen och säg att FHM gjorde rätt.
Det fanns förfan inga studier på sjukdomen och om det lämnade återstående men. Rysk roulett. Man kan inte vara efterklok man tar tag i det hela direkt och gamblar inte. Sen dör jubfolknsom flugor och bara det räcker för att se hur de har misslyckats med sin strategi att uppnå flockimmunitet som är långt borta.
Citera
2020-05-12, 13:54
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pejpen
Hur såg Danmarks exit-strategi ut? Har inte hängt med riktigt, men tror mig sett något om att dom öppnar successivt varje vecka. Har du koll på det? Att minska restriktionerna varje vecka känns lite "risky" då det borde ta betydligt längre tid att utvärdera ev. effekt av en lättnad.

Det börjar med tre faser:

Fas ett infördes den 15 april och innebar att förskolor och skolor med klasser upp till årskurs fem öppnades. Detta gick bra och ingen behövde dra i "nödbromsen".

Fas två började igår den 11 maj. Då öppnade detaljhandeln och köpcentrumen igen. Nu ska danska myndigheter ha stenkoll på utvecklingen så att den inte springer iväg. Man vet att det kan bli en liten "puckel", men den får inte bli för stor.

Om allt går bra så inleds Fas tre den 18 maj. Då öppnar restauranger och caféer igen, liksom skolor från årskurs 6 och uppåt. Bibliotek och kyrkor får också öppna igen, liksom idrottsträningar utomhus.

Om Fas tre går bra så blir det stor debatt i Folketinget den 1 juni om resten av restriktionerna ska tas bort och om och när gränserna ska öppnas. Det fanns ett visst tryck från en del partier att åtminstone öppna gränserna mot Tyskland och att tillåta Norrmän att komma över med färjorna från Norge till Hirtshals och Köpenhamn, men även det får vänta till den 1 juni.

Att åtminstone öppna gränsen till Tyskland och Norge är det många som vill på grund av den stora turismen som genererar intäkter, samt att dessa länder är mindre drabbade av coronavirus än Danmark.
Senast redigerad av Ken Dryden 2020-05-12 kl. 13:56.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Hur tänkte du stoppa smittspridningen i samhället utan att stora grupper blir utan jobb då?

Kom inte och fråga mig hur jag ska få ekonomin att gå ihop med mina i förhållande milda restriktioner.

Att busschauffören som är 63 år ska vara ute i en fri smittspridning är kanske onödigt ur risksynpunkt, men att kontorssnubben som är 64 år och kan jobba hemifrån behöver permitteras är ju inte självklart. Men du vill ju stoppa smittspridningen helt och då kan man knappast ha butiker, resturanger, pubar, kollektivtrafik osv öppet. Mao massvarsel.

O vad får dig att tro att ekonomin blir bättre med fri spridning av Corona i samhället? Finns inga bevis för att så skulle vara fallet.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Vi får väl avvakta i två månader, till en början med. Det som hänt i Tyskland, Sydkorea och i delar av Kina, borde oroa våra nordiska grannländer.

Sedan är det ganska patetiskt att de högerextremister som betecknar sig själva som "nationalister" gör allt för att förtala och skada det egna landet. I USA och Tyskland protesterar de vilt emot restriktioner och lockdown. I Sverige sitter de högerextrema tomtarna och protesterar högljutt på flashback mot att vi inte har hårdare restriktioner och lockdown.

Landsförrädare är det enda man kan kalla er!
Vem är det som är extremist här egentligen?:

Aktion T4:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Aktion_T4

Din lilla nasse!
Citera
2020-05-12, 13:56
Medlem
erwynns avatar
Region Västerbotten rapporterar fortsatt lugnt, endast ett nytt fall från igår. En ut och en in på IVA och inga nya dödsfall. Tott 17 på sjukhus, topp hittils på 29st deb 10:e april. 6 på IVA ner från 13 den 28 samt 29:e april.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in