2020-05-12, 14:09
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kentiro
Har via privat omsorg testats positiv under gårdagen och är helt asymtomatisk. Jag utsöndrar alltså just nu påvisbara mängder virus från näsa- och svalg.

Ringde 1177 för att höra hur länge jag ska stanna hemma och isolera mig då jag uppenbarligen inte kan gå efter ”två dagar utan symtom”. Svaret jag fick var att eftersom jag är asymtomatisk så bör jag inte vidta några extra försiktighetsåtgärder.

Köper såklart inte det då de fortfarande kör på asymtomatisk-spridning-förekommer-ej-spåret. Är det någon här som har läst nån studie eller liknande som undersökt just hur länge asymtomatiska kan vara smittspridare?
Som jag förstått så kan det ta 2 veckor från smitta till symptom. Du påvisar smitta långt innan symptom och blir smittsam något dygn innan symptom.

Så jag tycker du bör isolera dig i drygt två veckor.
Citera
2020-05-12, 14:10
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Man ska tydligen köra mot dödsregistret i eftermiddag vilket kommer att leda till att man plockar upp en del säger man nu.

Ska bli intressant.
Dags att köra mot äldreboenderegistret också, vilka har gått bort i hastig feber och hosta utan att bli testade. Journaler bör finnas.
Citera
2020-05-12, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Tack för ditt jobb du gör, ni är hjältar!
Är det många som tycker att Folkhälsomyndigheten gör rätt?

Tack, jag vet inte ... man försöker bara dra sitt strå.

Jag vet inte faktiskt. Jag har försökt dra igång samtal om FHM på jobbet, men det går trögt.

Vårdpersonal diskuterar inte världsläget och politik just nu. De flesta försöker hålla ångan uppe, och det är mest rejäla och positiva människor, som inte vill gräva ner sig. De flesta sparar nog de djupa diskussionerna och pratar med anhöriga. Under arbetet och i fikarummet försöker man mest vara lättsam och sprida god stämning.

Men jag tror att de flesta håller med mig. Vårdsituationen är ohållbar, på alla nivåer.
Jag tror att man lurar sig rejält om man tror att man enkelt kan rädda ekonomin och låta värden jobba extra hårt i 3 månader, för att sedan borsta av sig och gå vidare.

Sveriges coronastrategi skadar vården och att skada vården som vi gör nu, det är fruktansvärt allvarligt. Den skadade vården skadar i framtiden hela samhället, inklusive näringslivet.
Citera
2020-05-12, 14:11
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Han har insjuknat i COVID19 kanske.
Kom tillbaka, du är förlåten hehe
Citera
2020-05-12, 14:12
Medlem
Inga stora ökningar i Danmark, Finland, Norge

Finland +4 döda +19 fall
Danmark 0 döda +78 fall
Norge 0 döda +10 fall
Citera
Medlem
urgts avatar
Hoppas att det fortsätter med en allmän nedgång i Europa. Ser likadant ut i Norge och i Danmark också.

Med lite tur så självdör smittan under sommaren, och då har vi tid att bygga upp testkapaciteten inför en eventuell andra våg.
Citera
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Japp..men hon har inte sagt en enda gång under nån pressträff att staten kommer att låna dessa pengar.
Konstigt att ingen reporter frågar nån gång hur det ska finansieras..tror att vanligt folk är intresserade av det.
Annars när reformer och utgifter presenteras kommer frågan direkt hur det ska finansieras om det är lån eller nerdragning på nåt annat.
Hon pratar bara om statens goda finanser men säger inte ett knäpp om att allt ska lånas upp och belasta statsskulden.
Tror många vill veta mer om detta.
Exempelvis har dom tjafsat om kömiljarden i 10 års tid hur den ska finansieras...men nu är det knäpp tyst när dom vräker ut 190 miljarder kr under 2 månader.

Journalisterna kan inte ställa frågor eftersom de vet väldigt lite om väldigt mycket. Det var en Ekonomiekot Special för lite drygt en månad senare med en banktjänsteman. Reportern "Men innebär inte FEDs tryckande av pengar att det finns risk för en inflation?" Banktjänstemannen "Nej, men det problemet tar de tag i senare". Ingen följdfråga i ämnet.
Citera
Medlem
arbetets avatar
v.17

Aktiva fall i hela riket från 2573 tester:

0,9%

Stockholm

2,3%
Citera
2020-05-12, 14:13
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
42 färre avlidna jämför med förra tisdagen! 7-dagars medelvärdet sjunker rejält även idag!

64 avlidna i snitt per dag efter 7-dagars snittet på platz.se.
Lägsta siffran sedan 13/4.

Så jävla skönt att läsa, plus färre på IV.
Citera
2020-05-12, 14:13
Medlem
severustheemperors avatar
Up to 5 NY Children Dead, 93 Sickened by Rare COVID-Related Illness
https://www.nbcnewyork.com/investigations/kawasaki-disease-up-to-5-ny-children-dead-85-sickened-by-rare-covid-related-illness/2411571/

Då är det bara å vänta några veckor till och så får vi se vad som händer de Svenska barnen.
Citera
2020-05-12, 14:14
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Tack, jag vet inte ... man försöker bara dra sitt strå.

Jag vet inte faktiskt. Jag har försökt dra igång samtal om FHM på jobbet, men det går trögt.

Vårdpersonal diskuterar inte världsläget och politik just nu. De flesta försöker hålla ångan uppe, och det är mest rejäla och positiva människor, som inte vill gräva ner sig. De flesta sparar nog de djupa diskussionerna och pratar med anhöriga. Under arbetet och i fikarummet försöker man mest vara lättsam och sprida god stämning.

Men jag tror att de flesta håller med mig. Vårdsituationen är ohållbar, på alla nivåer.
Jag tror att man lurar sig rejält om man tror att man enkelt kan rädda ekonomin och låta värden jobba extra hårt i 3 månader, för att sedan borsta av sig och gå vidare.

Sveriges coronastrategi skadar vården och att skada vården som vi gör nu, det är fruktansvärt allvarligt. Den skadade vården skadar i framtiden hela samhället, inklusive näringslivet.

Bor utomlands och när jag ställer frågor till svenskar, spelar ingen roll vem, så blir de väldigt defensiva och lojala till Tegnell oavsett att de tycker att för många har dött. Alla verkar sluta upp.
Citera
2020-05-12, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ditt inlägg borde verkligen vara klistrat i början på forumet. Den händelse sjukvårdspersonalen varit utsatt för är något helt makalöst. Bara den extrema etiska stress som varit inom sjukvården, borde få varenda politiker att kunna förstå innebörden av det långsiktigt. Jag hoppas verkligen att vi ändrar vår inställning till ekonomi när detta är "över". Om det bli "över".

Jag undrar också över den enorma vårdskuld som detta kommer skapa framöver. Alla som inte sökt vård och där deras behandlingsresultat riskerar att bli sämre, och många kommer få stora men av detta sätt som regeringen hanterat detta. Jag ser ingen omsorg om vårdpersonal, ekonomi eller de äldre äldre. Inte ens om barnen som vi inte vet riskerar få konsekvenser av viruset i framtiden?

Nej det är en gigantiska rysk roulette man gjort. Det största misstaget var att inte i början DIREKT börja skapa förutsättningar för masstestning. Det var det enskilt största misstaget Sverige gjort. Jag undrar hur mycket det kommer kosta oss i investerare, finansiärer, kontrakt etc inom ekonomin?

Jag håller med om allt du skriver. Ja, frånvaron av masstestning var ju katastrofal, liksom bristen på offentlig info och FHM.s vettlösa gissningar och påståenden. Idén att viruset inte kunde komma från hög höjd (Alperna) är ju redan en klassiker. FHM har verkligen lyckats skapa förvirring.

Vårdskuld var ett väldigt bra ord. Vårdskulden kommer vi att dras med i flera år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in