2020-05-12, 14:05
Medlem
welcometorealitys avatar
Tegnell har tröttnat
Citera
Avstängd
Skönt att det fortsatt rapporteras lägre siffror.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VingelPelle
Sveriges strategi står sig väl hyfsat jämfört med Danmark givet man klarar av att hålla smittan borta från äldreboenden. Se på Skåne och jämför med danska huvudstadsregionen. Sen kanske det inte håller men om vi ska kommentera nuläget så har Skåne lyckats bättre.

Hvis du vil sammenligne rimeligt må du sammenligne hovedsæder - altså Stokholm og København.

Men vi kan også sammenligne hele Jylland indeholdende de store byer Århus, Ålborg og Esbjerg, med Skåne.

Her vil antallet af døde af Corona omregnet ti Skånes indbyggertal svare til 61 døde - Skånes antal døde er 98.

Så disse udvalgte sammenligninger giver ikke noget overblik over strategiernes indvirkning i lande - det giver kun det samlede dødstal for hele det område/land som er påvirket af strategien.
Citera
2020-05-12, 14:06
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niket
Exakt!!!
Man undrar varför "den humanitära stormakten" inte valde försiktighetsprincipen för att skydda så många som möjligt. Otroligt empatilöst !
Konstig användning av begreppet försiktighetsprincipen.
Citera
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pejpen
Tack för ditt svar. Då var det som jag trodde, att man bara har en vecka mellan fas 2 och 3. Vad anser du/ni om denna taktik? Känns det inte lite för tight med bara en veckas mellanrum? Det tar ju några veckor innan effekterna visar sig på riktigt. Tänker att det kan vara svårt att "backa" bandet om man inte vet vilken lättnad som orsakat problemet.
Men jag misstänker att de kommer att utföra väldigt mycket testning under denna period, så det kanske funkar. Vore ju synd om dom skulle få en bred allmänsmitta nu när de fått skaplig kontroll under nedlåsningsperioden.

Det blir testning till max. Alla vet att smittan ökar efter exit, innan den går ner igen. Men denna ökning ska vara acceptabel. Hur det går? Det vet vi om ett par veckor. Allt är ju okänd terräng, liksom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Så till nästa helg passerar vi 4000, plus minus någon dag?

Om det ökar på IVA som visades här, så kommer dödligheten att åter öka. Här finns nog också en kronisk eftersläpning. Jag får studera detta mer för att förstå.
Citera
2020-05-12, 14:07
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Så till nästa helg passerar vi 4000, plus minus någon dag?
Man ska tydligen köra mot dödsregistret i eftermiddag vilket kommer att leda till att man plockar upp en del säger man nu.

Ska bli intressant.
Citera
2020-05-12, 14:07
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Håller med dig till fullo!

Om de flesta hanterat viruset som 100% dödligt, så hade vi utrotat det på några månader.
Karantän av bekräftat smittade, munskydd bland folk osv.
Det är ganska enkelt att titta på länderna runt oss för att förstå att så är fallet.

Om jag hade ”hanterat” viruset som 100% dödligt hade jag absolut inte lämnat lägenheten. Problemet skulle då uppstå efter att jag käkat upp min tjej och min hund hur jag skulle få tag på mat?
Citera
2020-05-12, 14:08
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Tegnell har tröttnat
Han har insjuknat i COVID19 kanske.
Citera
Medlem
Skönt att få lite riktig info istället för Tegnells svammel!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niket
Exakt!!!
Man undrar varför "den humanitära stormakten" inte valde försiktighetsprincipen för att skydda så många som möjligt. Otroligt empatilöst !
Helt otroligt..att inleda detta exprimentet med brist på skyddsutrustning.
Citera
Avslutad
42 färre avlidna jämför med förra tisdagen! 7-dagars medelvärdet sjunker rejält även idag!

64 avlidna i snitt per dag efter 7-dagars snittet på platz.se.
Lägsta siffran sedan 13/4.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in