2020-05-12, 09:08
Medlem
Haddock93s avatar
https://youtu.be/sWMZsg6NVrY

Verkar som att rekordmånga nya Robin Hood konton öppnat dvs många nybörjare som ville köpa dippen.

Detta medan gamla rävar som Buffett håller sig utanför.

Det är ett dåligt tecken imo.
Citera
2020-05-12, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det är riktigt, men det bränslet för monopolmarknad för de dieselmotorer som är kvar när man fasat ur fossil diesel.

Onekligen en poäng :P Skogsmaskiner lär ju inte drivas av vätgas i första taget...å andra sidan kommer oljan räcka länge om bilarna börjar drivas med el eller bränsleceller.

Vad köper man om man vill chansa lite? Har ju mycket pengar över varje månad på grund av Corona-karantänen...
Citera
2020-05-12, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Onekligen en poäng :P Skogsmaskiner lär ju inte drivas av vätgas i första taget...å andra sidan kommer oljan räcka länge om bilarna börjar drivas med el eller bränsleceller.

Vad köper man om man vill chansa lite? Har ju mycket pengar över varje månad på grund av Corona-karantänen...

Chansningen på energiområdet?

Chansningarnas chansning?

Det finns kanske någon evighetsmaskin att bränna pengar på?

Lever inte den kvicksilverfria lågenergilampan kvar?

http://www.lightlab.se/nyheter/pressmeddelanden/2007/10/08/kvicksilverfri-energisparlampa-allt-nrmare

Det fantastiska är väl att denna firman finns kvar och att någon sätter pengar i den... notera att detta är före LED.

Idag är det fokus på kvicksilverfritt UV-ljus.

Det är segt folk bakom lightlab, men jävlar vad de bränt pengar från småsparare...
Senast redigerad av ZiggeZiggarett 2020-05-12 kl. 09:54.
Citera
2020-05-12, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Chansningen på energiområdet?

Chansningarnas chansning?

Det finns kanske någon evighetsmaskin att bränna pengar på?

Tröttnat på evighetsmaskiner för länge sedan...

Mer chansning på att bränslet HVO100 visar sig bli en kassako för något företag? Vilket företag isåfall? Preem är ju lite för stort...
Citera
2020-05-12, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Tröttnat på evighetsmaskiner för länge sedan...

Mer chansning på att bränslet HVO100 visar sig bli en kassako för något företag? Vilket företag isåfall? Preem är ju lite för stort...

Det är ju talloljan där...

Men jag vet inte mycket om sunpine

https://www.sunpine.se/
Citera
2020-05-12, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolex
Ifall du vinner/förlorar kommer du inte få/ge pengarna.

Hade jag slagit vad på detta vis med mina kompisar (som vi ofta gör, dock aldrig gjort om olja) så hade vi ju betalat förstås. Här blir det svårare. I så fall kanske deponera pengarna (50k) hos en mellanhand som sedan återbetalar. Då kommer man å andra sidan inte undan mellanhänderna som jag skrev innan.
Citera
2020-05-12, 11:28
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Efter den senaste tidens tvära börsåterhämtning finns nu risken att aktiemarknaden har sprungit lite för fort fram, vilket i sin tur kan innebära risk för bakslag. Det skriver Swedbank i publikationen Investeringsstrategi som bär undertiteln "dags för andhämtning" och där Swedbank tar ned aktievikten till undervikt.

Yeah no shit.

Så jävla fult hur man håller på från bankerna och de stora drakarna Goldman Sachs m.m. När de har tankat på för fullt på låga nivåer (botten) så säger man att det ska bli en V återhämtning, allt är lugnt och vi har nått botten. Det kan inte gå lägre än såhär, inget att oroa sig för. Sen direkt när man sålt av på högre nivåer kommer det dystra beskedet att det finns risk för bakslag och att vi kanske ska ner rejält och kanske testa föregående botten.

På så vis får man småsparare och nybörjare att hoppa in i ren spekulation och FOMO. Dvs bulltrap. Sen när dessa jättar sålt rasar börsen och då sitter småspararna där med svarte Petter.

Precis samma mönster vid varje krasch/recession. Bulltrapen kommer sen tar man ut botten från första vågen. Cyniskt jag vet men det är såhär marknaden fungerar.

Dessa banker kunde väl varnat för detta några veckor sen.
Senast redigerad av Haddock93 2020-05-12 kl. 11:34.
Citera
2020-05-12, 12:48
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fr0g
har tredubblat min månadslön på clemondo, dedär handsprit/desinfektion företaget alla snackar om. har inte sett något om det här på flashback.. yay or nay? bolaget ska ju ha gjort ett "turnaround" men jag vetinte om den turnarounden korrelerar med kursen, eller om kursen nu är boostad av covid19 så att även fast jag är glad så undrar jag ju lite djupt nere hur det blir i framtiden.

Det är ett rätt risigt företag alltså. Deras fundamenta ser förskräcklig ut. Det är ett företag som endast lever på att de hajpats upp av vissa "profiler" på sociala medier.

En klassisk pump and dump där den som hajpat företaget kliver ur och säljer precis innan den går ner och låter alla som "lyssnat" på honom åka hissen ner och förlora alla sina pengar.

Folk kommer bränna sig så, och man lär sig. Men att köpa bara för att nån idiot skriver: "köp den här" utan att ange varför förutom med påhittade riktkurser utan att ens kunna nämna ett fundamentalt argument för det, är väldig hög risk.
Citera
2020-05-12, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
https://youtu.be/sWMZsg6NVrY

Verkar som att rekordmånga nya Robin Hood konton öppnat dvs många nybörjare som ville köpa dippen.

Detta medan gamla rävar som Buffett håller sig utanför.

Det är ett dåligt tecken imo.

Håller med:

Småspararna handlar vilt och de stora investerarna avvaktar.

"Avanza fick 86 100 nya kunder under första kvartalet. Ökningen under motsvarande kvartal i fjol var 33 600 stycken. Nettoinflödet av kapital hos Avanza uppgick till 21,9 miljarder kronor, jämfört med 7,6 miljarder under första kvartalet 2019.

Nordnet fick 90 000 nya kunder under januari till mars, jämfört med 29 600 stycken under motsvarande period förra året."
Citera
2020-05-12, 14:46
Medlem
Sam.Boyds avatar
Att Gunnebo sticker 30% upp för att de kan montera en värmekamera på passerdörrar säger en hel del.

Vi står inför en lång ekonomisk vinter. Småspararna tror de fyndar.
Men det som kan motivera köp i solida stryktåliga bolag är att det troligtvis är betydligt bättre investering på lång sikt än att ha pengarna på sparkontot.

Dock så lär kvartalsrapporterna framöver vara dyster läsning. Men många bolag har stinna kassor o ser nu möjligheten att göra sig av med personal o ostrukturera för den framtid som kommer.

Men vi lär med stor sannolikhet se en ny dipp på börsen i höst.

Min killgissning är att vi även i de kommande åren kommer få möta något så unikt som en tid av kraftig inflation med låga räntor.

En annan spådom jag drar ur skon är att majoriteten av befolkningen inte kommer märka speciellt mycket av denna kris de närmaste åren annat än att allt de köper blir allt dyrare o att skatter o avgifter höjs i en stadig takt.

Om två år kommer det sista raset för denna lågkonjunktur på börsen då ett antal större ”säkra” bolag visar sig vara på obestånd...
Citera
2020-05-12, 16:05
Medlem
Frozzzts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Att Gunnebo sticker 30% upp för att de kan montera en värmekamera på passerdörrar säger en hel del.

Vi står inför en lång ekonomisk vinter. Småspararna tror de fyndar.
Men det som kan motivera köp i solida stryktåliga bolag är att det troligtvis är betydligt bättre investering på lång sikt än att ha pengarna på sparkontot.

Dock så lär kvartalsrapporterna framöver vara dyster läsning. Men många bolag har stinna kassor o ser nu möjligheten att göra sig av med personal o ostrukturera för den framtid som kommer.

Men vi lär med stor sannolikhet se en ny dipp på börsen i höst.

Min killgissning är att vi även i de kommande åren kommer få möta något så unikt som en tid av kraftig inflation med låga räntor.

En annan spådom jag drar ur skon är att majoriteten av befolkningen inte kommer märka speciellt mycket av denna kris de närmaste åren annat än att allt de köper blir allt dyrare o att skatter o avgifter höjs i en stadig takt.

Om två år kommer det sista raset för denna lågkonjunktur på börsen då ett antal större ”säkra” bolag visar sig vara på obestånd...

Är inte detta motsägelsefullt? Om folk inte förväntas märka av krisen så borde ju rörelsemönster och konsumtion snabbt återgå till det normala? Vilket innebär återställd produktion och så tillika vinster i företagen?
Citera
2020-05-12, 17:22
Medlem
Köper eller säljer ni just nu? Tror ni det vänder nedåt eller är vi helt förbi det och påväg mot bättre tider?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in