2020-05-12, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Jag ska försöka förklara varför jag har den inställning till 23.34-händelsen som jag har.

IT-forensikern har varken i fup eller vid rättegång förklarat hur han ser på skillnaderna i cachehistoriken mellan 20.29/23.34-händelserna och de händelser som händer tidigare under kvällen och senare i natten. Han har inte uteslutit mänsklig inblandning men antyder att de nog är automatiska, trots allt.

Jag har testat det där och hos mig är det jättemycket tvärtom. De små automatiska "skrutthändelserna" kan jag få om jag har en Drive-sida öppen. Men som jag skrev igår händer det mindre i cachen än i den stora älgvandringen om jag inte gör några manuella aktiviteter. Om jag däremot manuellt öppnar eller refreshar en webbsida med ett googledoc-dokument så rasslar det till i cacheanvändningen, på samma sätt som vid 20.29/23.34 på SD-dator. Och det är logiskt. Enligt dokumentationen används cacheminnet just vid laddning/omladdning av webbsida. Det här borde IT-forensikern också berättat i stället för att mångordigt berätta om de automatiska synkningarna och uppdateringarna mot Drive.

Jag utesluter inte att man med hjälp av ett eget ihoptotat program eller skript eller någon inställning i webbläsaren kan åstadkomma samma beteende . Eller att någon annan person suttit vid datorn.

Men med en "standardinstallation" utan fiffiga suspekta program i bakgrunden så blir det som jag beskrivit ovan.

Helt rätt! IT-forensikern var väldigt luddig där.
Uppdateringar kan man ju styra lite hur man vill. Antag att Google Chrome, Drive etc. Uppdateras kl 00....Datorn startas om automatiskt och det är ju inte ovanligt att det ligger dolda program i datorn vid uppstart.
Citera
2020-05-12, 10:12
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ja det där vittnesmålet är i princip värdelöst. Det finns många frågor som borde ställts men i stället bläddrade man snabbt förbi.

Det här imponerar inte

Det var för krångligt ...
Svaren från experten är helt undermåliga! Det finns väl någon bättre att anlita.
Citera
2020-05-12, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Förstår Tufsankatt hur hon menar, och begriper fullt ut vad du skriver. Jag har lite blandade känslor här. Till syvende och sist handlar det dock ändå om människor som värderar bevisen. I en annan rättssal med andra domare och nämndemän är det möjligt att SD blivit fälld.
Well well -det återstår ju att få se det..
Har du redan glömt en sak?

Du, tillsammans med bl a boxningslärarinnan, är ju övertygade om att åkl Åsa Hiding vid ett överklagande till Göta HR kommer att vinna framgång, så varför så mild och hovsam i din fundering? Jag förstår inte.

För det är väl ändå inte på det viset att du, trögt och högst motvilligt, äntligen landat i insikten att Björn Lindéns frikännade dom är så välskriven att den blir ytterst svår att få en HR att ändra på?
Citera
2020-05-12, 10:37
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skovdebosse
Helt rätt! IT-forensikern var väldigt luddig där.
Uppdateringar kan man ju styra lite hur man vill. Antag att Google Chrome, Drive etc. Uppdateras kl 00....Datorn startas om automatiskt och det är ju inte ovanligt att det ligger dolda program i datorn vid uppstart.

Citat:
Ursprungligen postat av Parasolltroll
Svaren från experten är helt undermåliga! Det finns väl någon bättre att anlita.
Det som gjorde mig intresserad var just det här luddiga formuleringarna i kombination med det SD skrev i TR-brevet "ej tillräckligt belyst". Jag satte upp en testmiljö och laddade ner analysverktyg (jag har jobbat mycket med liknande saker) och kunde snabbt se det mönster jag beskrivit.

Så nog finns det frågetecken runt det här, så mycket kan man åtminstone säga utan att sticka ut hakan för mycket.
Citera
2020-05-12, 10:44
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Det är inte alls säkert att han gjorde det. I Chrome kan man lägga in auto-refresh av webbsidor. Särskilt användbart om man t ex bjuder på prylar på e-bay, Tradera, utan att själv manuellt refresha hela tiden.
Om man har bjudit på något på Tradera så uppdateras webbsidorna automatiskt och kontinuerligt tiden innan deadline.

Expressen uppdaterade automatiskt sin förstasida för några år sedan men jag tror inte att de gör det längre. Orsaken var, enligt konkurrenterna, att om de uppdaterade efter till exempel 5 minuter så räknades det som två klick på sidan och de fick bättre siffror i statistiken (om jag minns rätt).

Det var väldigt störande om man läste hela förstasidan noga utan att klicka på någon länk. Rätt var det var så uppdaterades sidan och hoppade till början av sidan igen. Man fick bläddra ner hela tiden.

Så visst finns det sidor som uppdaterar sig själva utan användaråtgärd.
Citera
2020-05-12, 10:46
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drunknar
Han har känslor, känslor som fått honom att göra som han gjort. Det han inte har är empati, han har varken medkänsla för andra, skuldkänslor eller kapacitet att i sin värld tilldela de något som helst värde annat än det värde de kan ha för honom. Sexdocka, underlägsen vän, lydigt och beundrande barn etc.
Han har känslor men dessa känslor är av sorten som definierar ett monster. "The monster behind the mask"
Lyssna på förhöret med honom när han beskriver HD under den tid hon var sjuk.
"Visst var hon söt att titta på, men inte mycket att ha"
(ungefär så sa han, fritt ur mitt minne)
Citera
2020-05-12, 10:47
Medlem
Citat:
Ja det där vittnesmålet är i princip värdelöst. Det finns många frågor som borde ställts men i stället bläddrade man snabbt förbi.

Det här imponerar inte

Det var för krångligt ...

Eller för att informationen i synkfilen är obfuskerad av Google och de vägrar samarbeta eftersom de inte vill delge omvärlden vad de samlar in om oss via våra datorer/paddor/mobiler eller på vilket sätt de gör det. Men ju mer vi synkar och platsdelar, desto mer info ger vi dem. Just eftersom det inte går att konstatera varken det ena eller det andra så håller det inte som någon form av alibi.
Citera
2020-05-12, 10:52
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Ett grönmålat ja, så just detta faller bort. - Har du jämfört rördelarna i länken med skadorna på barken?
Jag har inte fått svar på hur det var grönmålat.
Var det målat grönt så kunde färgen falla av/skavas av och jag håller med om att det då faller bort.
Finns det andra sätt att "grönmåla" ett armeringsjärn, typ bränna fast någon typ av färg som sitter kvar och inte skavs av oavsett vad? I så fall behöver det inte falla bort.
Citera
2020-05-12, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Squama
Tack för svar. Åklagaren har ju haft problem med något så fundamentalt som att placera MT på brottsplatsen och eftersom BO trots allt konstaterats kunna leva en timme efter första smällen så hade det ju kunnat vara orsak till alternativa hypoteser. Sammantaget blir det ju dock svårt med dessa tre omständigheter. Ett indiciemål i indiciemålet och måhända även indikativt för vilken bevisnivå TR efterlyser.

Jag tror att själva bäraren blir det huvudsakliga vad gäller meddelandetrafiken. Är det mobilnätet så sparas respektive meddelandes existens i en server som hanterar all trafik, medan de flesta andra appar använder data och därför inte sparar något specifik post för separata meddelanden. Som exempel tillhör iMessage det senare. Samma resonemang borde ligga till grund för de läskvitton som diskuterats.

Jag förstår – nästan :-). Vad menar du med att iMessage inte sparar poster? I den app man använder ("Meddelanden") så kan man välja om man vill att historiken ska sparas när appen stängs (men det är inte det du syftar på?).
Citera
2020-05-12, 10:59
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
Varför är du så kåt på att försörja SD via socialförsäkringssystemet dvs via dina skatter?
Det är ett riktigt dåligt argument.
Låt folk ljuga och fuska på sina arbetsplatser och vara opålitliga, hellre än att de blir arbetslösa.

Det kan vi ju också använda som argument för att inte sätta någon i fängelse.
Det är bättre att frikänna SD för om han dömdes så skulle fängelsevistelsen kosta allt för mycket.
Citera
2020-05-12, 11:00
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Eller för att informationen i synkfilen är obfuskerad av Google och de vägrar samarbeta eftersom de inte vill delge omvärlden vad de samlar in om oss via våra datorer/paddor/mobiler eller på vilket sätt de gör det. Men ju mer vi synkar och platsdelar, desto mer info ger vi dem. Just eftersom det inte går att konstatera varken det ena eller det andra så håller det inte som någon form av alibi.
Nej åtminstone inte ett rock solid alibi som min namne i en brittisk TV-deckare skulle säga. I tråden har som bekant några mer eller mindre fantasifulla alternativ nämnts.
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-05-12 kl. 11:30.
Citera
2020-05-12, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det är ett riktigt dåligt argument.
Låt folk ljuga och fuska på sina arbetsplatser och vara opålitliga, hellre än att de blir arbetslösa.

Det kan vi ju också använda som argument för att inte sätta någon i fängelse.
Det är bättre att frikänna SD för om han dömdes så skulle fängelsevistelsen kosta allt för mycket.
Det viktiga är väl hur han sköte sina arbetsuppgifter inte om han knullar runt med x antal älskarinnor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in