Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Hur många tror ni är smittade i Stockholmsregionen och i resten av Sverige? Vad bygger ni era antaganden på?
Skulle det inte börja testas bredare för att få svar på frågan? Jag tror inte att smittan är ens i närheten så utbredd som Giseke, Britton mfl ibland ger uttryck för i media. I brist på bättre metoder tror jag bästa bedömningen är att utgå från antalet döda och dividera med känd dödlighetsprocent från WHO. Då får man utbreddheten för tre veckor sedan. Därefter extrapolerar man. Jag skulle säga att mellan 600 tusen till 1 miljon är eller har varit smittade idag. Totalt i hela Sverige. Tror egentligen mer på det lägre intervallet. Förstår inte riktigt hur de som säger 40-50% om vecka räknar.
Dom utgår från en dödlighet på 0,1% och räknar på vårt antal döda och då behöver man inte ens vara proffessor i matematik för att nå miljoner.
Problemet är ju att vi inte har en vetenskapligt fastställd siffra på dödligheten utan den är dragen ur röven. Att den senare landar på 0,1% är inte omöjligt för det gjorde spanska sjukan också, det vi idag ser muterat bland säsongsinflunesan, Typ A H1N1. Nu är ju detta ett nytt coronavirus så man borde inte ta allt för mycket för givet.
Kul med människor som gissar och har ansvar över liv och död och då betämmer öden för människor.
Jag tror på omkring 350 000-600 000 smittade i landet (mer än hälften i Stocholm) och då en dödlighet på 0,5%-0,9%. Sen dör de svagaste bort och yngre får viss immunitet så det sjunker efter några år till kanske 0,1%-0,2%. Minst 25 000 ska då dö under denna period med vår strategi. Sker en slumpvis mutation till något elakare kan det ju bli fler döda men naturligtvis även färre som det verkar ha blivit i Italien nu. Hur som helst borde man ju varra försiktig och inte uttala sig tvärsäkert som många gör. Att testa brett och mycket borde var första prioritet så man vet mer och kan bidra till vetenskapen.