2020-05-12, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Fast nu snackade jag inte om årtionden utan om kanske ett år eller två. Den här krisen bottnar förmodligen om 1-2 år. Då kan det vara läge att kliva på.

Jag har själv köpt bostad mitt i 90-talskrisen, så jag vet hur tongångarna gick då. Men då var det helt andra priser än idag. Det finns mkt fläsk att ta av idag är jag rädd.

Det är inte många år vi behöver backa tillbaka prismässigt för att folk ska börja känna sig riktigt fattiga.

Jo det var vad mina föräldrar fick höra när de byggde hus också, vänta ett år åtminstone, just nu är det väldigt dyrt. De lydde inte rådet men hade de gjort det hade de fortfarande väntat.
Citera
2020-05-12, 08:29
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Din inställning kan alltså sammanfattas i följande punkter:

1: Denna kris är förutbestämd att bli i nivå med 1930 takets, 2: Bostadspriserna kommer krascha, och bankerna kommer börja med tvångsförsäljningar, och 3: Medelllassen kommer drabbas betydligt än hårdare än under Finanskrisen.

Jag konstaterar att i nuläget görs väldigt mycket för att detta scenario inte ska inträffa, och att vi är inte där ännu

1. Nej det har jag inte sagt. Vi vet mer om ekonomi idag och kan undvika 30-talets sparstrategi, men fortfarande kommer det bara att lindra de värsta problemen. Om jobb försvinner blir det en rejäl skada på ekonomin ändå.

2. Bostadspriserna kommer att gå ner, så är det med den saken. Det kommer av att arbetslösheten ökar. Tvångsförsäljningar kommer dock inte att ske. Det har jag aldrig påstått. Sedan finns det vissa som kommer att tvingas att göra dåliga affärer, men det är något annat.

3. Japp vad tror du själv om arbetslösheten börjar ticka uppåt 20%? Det drabbar inte medelklassen eller vad snackar du om? Jag bor själv i ett övre medelklassområde och här träffar jag på många som riskerar att bli av med jobbet. Den här krisen är riktigt allvarlig och inget man ska relativisera.
Citera
2020-05-12, 08:34
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nu-lugnar-du-dig
Jo det var vad mina föräldrar fick höra när de byggde hus också, vänta ett år åtminstone, just nu är det väldigt dyrt. De lydde inte rådet men hade de gjort det hade de fortfarande väntat.

Vad som är dyrt är att sitta och vänta på en krasch som aldrig kommer i en hyresrätt . Kostnadsmässigt är ägt boende långt billigare och det är lika bra att börja sitt yrkesliv och beta av sina egna lån istället för andras.

Men givet läget och att coronakrisen precis startat finns det ingen anledning att stressa in i marknaden.
Citera
2020-05-12, 08:38
Medlem
Citat:
Vad som är dyrt är att sitta och vänta på en krasch som aldrig kommer i en hyresrätt . Kostnadsmässigt är ägt boende långt billigare och det är lika bra att börja sitt yrkesliv och beta av sina egna lån istället för andras.

Men givet läget och att coronakrisen precis startat finns det ingen anledning att stressa in i marknaden.

Förr eller senare måste de som förespråkar att vänta få rätt men man bör inse att människor är väldigt dåliga på att avgöra när den tidpunkten kommer. Det har alltid funnits någon kris som just briserat eller som man tror ska brisera och man tror alltid att denna gång är det annorlunda, denna gång är det på allvar. Medan folk har tänkt så har årtiondena kommit och gått.
Citera
2020-05-12, 08:39
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
jJapp, vad tror du själv om arbetslösheten börjar ticka uppåt 20%?

Jag tror ingenting. Jag konstaterar att du är både ganska alarmistisk och hygglig ensam i uppskattningen om 20% arbetslöshet.
Citera
2020-05-12, 08:44
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Jag tror ingenting. Jag konstaterar att du är både ganska alarmistisk och hygglig ensam i uppskattningen om 20% arbetslöshet.
Det är jag knappast.

https://www.di.se/nyheter/anders-borg-20-procents-arbetsloshet-vantar-till-sommaren/

Är det någon vi ska lyssna på så det kunniga personer. Anders Borg är knappast en alarmist utan snarare en realist.

https://www.expressen.se/tv/ditv/ekonomistudion/borg-arbetslosheten-kan-vara-20-procent-till-sommaren/
Senast redigerad av kurt-sune 2020-05-12 kl. 08:48.
Citera
2020-05-12, 08:46
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Förr eller senare måste de som förespråkar att vänta få rätt men man bör inse att människor är väldigt dåliga på att avgöra när den tidpunkten kommer. Det har alltid funnits någon kris som just briserat eller som man tror ska brisera och man tror alltid att denna gång är det annorlunda, denna gång är det på allvar. Medan folk har tänkt så har årtiondena kommit och gått.

Jag tänker att dominot måste få jobba klart innan det är läge att kliva på igen. Än så länge är vi i början av krisen, så jag förstår inte varför man ska stressa i detta läge.
Citera
2020-05-12, 08:48
Medlem
Citat:
Det är jag knappast.

https://www.di.se/nyheter/anders-borg-20-procents-arbetsloshet-vantar-till-sommaren/

Är det någon vi ska lyssna på så det kunniga personer. Anders Borg är knappast en alarmist utan snarare en realist.

De som kommer drabbas hårdast av detta är låglönepersonal och främst invandrare, dvs. färmst de som bor i HR.
Citera
2020-05-12, 08:55
Medlem
Citat:
Jag tänker att dominot måste få jobba klart innan det är läge att kliva på igen. Än så länge är vi i början av krisen, så jag förstår inte varför man ska stressa i detta läge.

Så kan man tänka och så har folk som sagt tänkt i årtionden. Någon gång ska det bli rätt men du är inte direkt den förste som resonerar så och alla har tänkt att denna gång är det annorlunda. Samma mekanismer på börsen och de som tänkte så för några veckor sedan missade helt rekylen upp i övertygelsen att raset bara hade börjat.
Citera
2020-05-12, 08:56
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
De som kommer drabbas hårdast av detta är låglönepersonal och främst invandrare, dvs. färmst de som bor i HR.

Jo det är sant, men det kommer även att drabba IT-konsulter, industriarbetare, chefer inom retail, piloter, personal inom hotell och restaurang. osv osv...

Den här krisen är annorlunda, då den kommer att slå på medelklassen på ett annat sätt än någon annan kris.
Citera
2020-05-12, 08:57
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Så kan man tänka och så har folk som sagt tänkt i årtionden. Någon gång ska det bli rätt men du är inte direkt den förste som resonerar så och alla har tänkt att denna gång är det annorlunda. Samma mekanismer på börsen och de som tänkte så för några veckor sedan missade helt rekylen upp i övertygelsen att raset bara hade börjat.
Tror du på allvar att den här krisen är över redan nu?

Bostadsmarknaden är trögare än börsen och släpar efter. Den har knappats bottnat ännu.
Citera
2020-05-12, 09:07
Medlem
Citat:
Även konsult branschen, och vi har hög lön.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in