2020-05-12, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
På vilket sätt påverkar stor kontroll och en vårdapparat som är intakt negativt?

Den typen av kontroll och nedstängning är inte rimlig över tidsspann som räknas i år, inte månader.
Citera
2020-05-12, 08:22
Medlem
Honeyflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
I Norge har Folkhelseinstituttet räknat på 3 olika scenarion för hur deras andravåg kommer se ut.

Vid ett R-tal på 1,1 så kommer utbrottet öka gradvis från september och framåt och nå sin kulmen i januari med 400-500 inlagda på sjukhus.

Vid ett R-tal på 1,2 kommer toppen istället i december med 1400 inlagda på sjukhus.

Vid ett R-tal på 1,3 kommer en topp i oktober med 2600-2800 inlagda på sjukhus.

Sverige med dubbla befolkningen har som mest haft 2288 på sjukhus.
Vet du vilket R-tal Sverige har? jag har hört 0,85 men är osäker.
Citera
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fegen
Medier tar oftare upp frågan om att (särskilt) äldre inte söker sjukvård på grund av covid-19 och att detta kan ge stora problem på sikt. Det är sjukvården själv som efterlyser patienter.
Jag tippar att detta i förlängningen kan ge en ökad överdödlighet som kan matcha den som covid-19 ger. Men folk är så förhäxade av covid-19 att de just nu inte kan se några som helst andra hälsorisker med de inskränkningar som råder. Tvärtom vill de ha ännu fler inskränkningar.
Ur ett folkhälsoperspektiv tycker jag att det är väldigt märkligt. Psykologiskt är det dock begripligt, COVID-19! surrar i skallen, dygnet runt.

https://nxt.bt.se/boras/uppmaningen-har-man-ont-ska-man-soka-vard (betalartikel)

Jag tror vi får en lägre dödlighet än vanligt efter epidemin då folk som annars skulle ha dött lite längre fram i tiden har strukit med redan nu, detta oavsett om en och annan som inte uppsökt sjukvården pga rädsla för corona kommer att dö i förtid av andra orsaker än just covid-19.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Om jag inte har antikroppar så har jag antagligen inte varit smittad.

Men antingen trollar du eller så har du Downs syndrom så jag lägger ner diskussionen. Tror min poäng har gått fram hos alla utom dig.

Varför skriver du antagligen? Du är ju så säker på det du yrar om. Kan det vara så att man inte har bevis att alla utvecklar antikroppar? Ja just det
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ärligt talat så tror jag inte postaren FuCkYou (?) begriper engelska tillräckligt väl för att tillgodogöra sig informationen.

Jag misstänker att det förhåller sig så för många av dårarna här i tråden, de kan helt enkelt inte ta till sig information om den inte är på svenska. Det skulle förklara en hel del.
Antagligen är det så. Undrar hur många kommer förbi första meningen i de studier man länkar till på akademisk engelska? Nu låter jag som en besserwisser men även vi som kan tillgodogöra sig det bör ju tänka på det då det här är ett allmänt forum. Det är dock ytterst viktigt att man kan det och framförallt att man behärskar och kan tillgodogöra sig akademiskt material oavsett vilket språk det är författat på.
Citera
2020-05-12, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Men ditt riksmongo, artikeln berättar ju inte att man har tagit stickprov på personer helt random för att se om dessa har antikroppar. Man har garanterat testat på personer som antingen varit smittade eller utvecklat covid-19.

Om din tolkning stämmer så innebär det att hela världens befolkning redan varit smittade. Dock tror jag inte att du förstår det själv, så det är ingen idé att försöka förklara varför din tolkning skulle innebära just det.
Citera
2020-05-12, 08:24
Medlem
Citat:
Varför skriver du antagligen? Du är ju så säker på det du yrar om. Kan det vara så att man inte har bevis att alla utvecklar antikroppar? Ja just det

Jag tror inte att alla utvecklar antikroppar och det har jag heller aldrig påstått.

Men med din läsförståelse förstår jag att du tolkar mina inlägg så.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Han har rätt. Det är läskigt, dock, att det har blivit så i Sverige att man nästan blir rädd för hans skull nu. Att han ska förlora jobbet, bli hånad i Expressen av Alex Schulman sju dagar i veckan, you name it... Han kommer ju garanterat inte att få någon professorstjänst efter det här i alla fall, om han skulle ha sådana ambitioner.

Det han "glömmer" i sin iver att peka finger mot "myndigheterna", är att det är han, och hans arbetsgivare som är ansvarig för att planera för, och tillhandahålla, beredskap inför olika typer av scenarios bl a pandemi. Det är INTE FHM eller Socialstyrelsen som sitter på berg av skydds- och testutrustning. Det är regionernas och kommunernas ansvar.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Honeyfly
Vet du vilket R-tal Sverige har? jag har hört 0,85 men är osäker.

Ja det är nog den senaste siffran jag hört också.
Citera
Medlem
Honeyflys avatar
Citat:
Men ditt riksmongo, artikeln berättar ju inte att man har tagit stickprov på personer helt random för att se om dessa har antikroppar. Man har garanterat testat på personer som antingen varit smittade eller utvecklat covid-19.
Varför ska man ta stickprov på en med utvecklad Covid19?
Citera
2020-05-12, 08:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Jag tror inte att alla utvecklar antikroppar och det har jag heller aldrig påstått.

Men med din läsförståelse förstår jag att du tolkar mina inlägg så.

Så om bara 10% av de som varit smittade utvecklar antikroppar, har du flockimunnitet då ?
Citera
2020-05-12, 08:26
Medlem
Honeyflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Ja det är nog den senaste siffran jag hört också.
Vad betyder den siffran i praktiken förutsatt att den stämmer? Att färre smittas förstår jag men mer vet jag inte om R-Talet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in