2020-05-12, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Tills man hade "stenkontroll" över viruset och dess framtida smitta:

* Goda behandlingsmetoder för att stoppa grov kroppsskada och död brukar vi kunna utarbete, men det tar en viss tid.

* Tills vaccin, förhoppningsvis, kan framställas och distribueras.

Ha stenkoll får konsekvenser: alltifrån övervakning till att det kostar. Sen om det lyckas får vi se. Intressant att följa länder som Sydkorea nu.

Behandlingsmetoder är bra men finns också risker med antivirala läkemedel då resistens kan uppstå

Vaccin kan ta lång tid om det ens går att ta fram. Förhoppningsvis!

Ekonomiska konsekvenserna och des konsekvenser på folkhälsan är en annan sak.

Mycket möjligt att du har rätt men jag skulle inte vara så säker bara. Jag iaf tänker avvakta i min bedömning🙂
Citera
2020-05-12, 07:51
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Och att skolorna inte betyder särskilt mycket i smittspridningen. Det blir först när de "vuxnas" lockdown öppnas upp som det kommer att hända mer.
Du säger emot experterna och ger framförallt ett mycket obegåvat intryck i tråden.
Citera
2020-05-12, 07:51
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Så enkelt är det tyvärr inte räcker med en smittad långtradarchaufför. Eller hade du tänkt att vi ska börja odla själva också?

Jag tycker att vi borde ha en mycket högre grad av självförsörjning, ja. Det blir så tydligt när sådant här händer. Det skulle ju även kunna bli krig eller handelsblockad, som hindrar oss från att få in varor från utlandet.

Fast hur mycket smitta spreds egentligen från lastbilschaufförer, då i början? Jag har inte hört om ett enda bekräftat fall. Det fanns tre kluster: 1) iranierna, som tog det till de "utsatta" förorterna, 2) skidturisterna som varit i Italien och 3) skidturisterna som varit i Österrike

Nödvändig trafik måste få komma in, och så har det varit även i länderna med lockdown. Det är möjligt att screena chaufförerna innan de får komma av bilfärjan/över bron. Man hittar inte alla smittade på det sättet, men i alla fall många, om en sjuksköterska (eller undersköterska, det räcker faktiskt) tar tempen och inspekterar svalget och slemhinnan i näsan. Går på en halv minut för den som är van. Ser det misstänkt ut, så blir det två veckors karantän - som chaufförens arbetsgivare får lov att betala för.

På det sättet hade antalet smittspridare blivit så litet, att resurserna hade funnits att smittspåra runt dem.
Citera
2020-05-12, 07:53
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Menar de att det är svårt att stoppa en viruspandemi?

Nä nu jävlar blommar löken
Du kan tolka det som det men det tyder på att du har svårt för engelskan eller bara är allmänt korkad.

Artikeln handlar om att antagligen har man överskattat antal smittade i alla länder. Man ser inte att en andel av befolkning har varit smittade i så stor grad. Därför är konceptet med flockimmunitet farlig då många kommer att dö innan man uppnår detta.

Stoppa epidemier går att göra på annat sätt som med Ebola-epidemin t.ex.
Citera
2020-05-12, 07:54
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Du säger emot experterna och ger framförallt ett mycket obegåvat intryck i tråden.
Tror det snarare handlar om slut på argument och trollning.
Citera
2020-05-12, 07:55
Medlem
Merwinnas avatar
En annan tanke: vi här i Väst har liksom accepterat de här influensorna (ja jag vet att corona inte är en influensa, men same, same but different) som kommer ifrån Asien varenda höst/vinter, som något nödvändigt ont. Men ÄR det verkligen det..?

Kan vi inte sluta handla med dessa länder, och stänga ner alla flyglinjer som går mellan Asien och Europa? Förbjuda deras sjömän att gå i land i våra hamnar, utan läkarundersökning och uppgift om hur länge de varit ombord (så att man kan räkna ut om inkubationstiden har varit). Tills dom har lärt sig att hålla isär människor och djur, låta bli vilda djur, städa och rengöra, sköta sin hygien o.s.v.? Varför ska vi egentligen lida för deras snusk vartenda år?
Citera
2020-05-12, 07:55
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
Idiotcitat.

Det är väl klart som fan att smittan kommer att "komma tillbaka". Det kommer aldrig att försvinna.

Och även du är ju ruskigt dum i huvudet som tror det. Tror du att flockimmunitet innebär utrotning av viruset?

Smittspridningen kommer självfallet att sjunka i proportion till hur många som utvecklat antikroppar.

Artikeln du länkar till visar ju bara att smittspridningen sker i en ännu lägre takt än förväntat.

Men 60% förblir 60% hur du än vrider och vänder på det.
Läser du inte vad jag skriver? Du sparkar in vidöppna dörrar med ditt skitinlägg.
Citera
2020-05-12, 07:56
Medlem
.Dostoj.s avatar
Så här säger Docent Erik Salaneck, infektionsläkare, på Akademiska sjukhuset i Uppsala:

– Det är det här jag tycker är kriminellt. Vi hade månader på oss att förbereda oss, men myndigheterna ägnade sig åt att säga ”det här är lugnt, det här kommer inte hit”. Istället för att öka beredskapen. Jag anser att det är ett polisiärt ärende. Det är så oansvarigt – och det har lett till död. Det är dråp som jag anser att de är skyldiga till. För det är så fruktansvärt enkla saker som hade behövts.
Citera
2020-05-12, 07:56
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Det är mycket vi inte vet men sveriges strategi blir ju liksom inte sämre för att vi inte vet. Ingen vet ju. Om fem år Kanske vi vet vilka som gjorde det bäst.
Men det vi vet visar ju att den är sämre? Hur tänker du?
Citera
2020-05-12, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag tycker att vi borde ha en mycket högre grad av självförsörjning, ja. Det blir så tydligt när sådant här händer. Det skulle ju även kunna bli krig eller handelsblockad, som hindrar oss från att få in varor från utlandet.

Fast hur mycket smitta spreds egentligen från lastbilschaufförer, då i början? Jag har inte hört om ett enda bekräftat fall. Det fanns tre kluster: 1) iranierna, som tog det till de "utsatta" förorterna, 2) skidturisterna som varit i Italien och 3) skidturisterna som varit i Österrike

Nödvändig trafik måste få komma in, och så har det varit även i länderna med lockdown. Det är möjligt att screena chaufförerna innan de får komma av bilfärjan/över bron. Man hittar inte alla smittade på det sättet, men i alla fall många, om en sjuksköterska (eller undersköterska, det räcker faktiskt) tar tempen och inspekterar svalget och slemhinnan i näsan. Går på en halv minut för den som är van. Ser det misstänkt ut, så blir det två veckors karantän - som chaufförens arbetsgivare får lov att betala för.

På det sättet hade antalet smittspridare blivit så litet, att resurserna hade funnits att smittspåra runt dem.

Tror inte det är några praktiska problem att bli mer självförsörjande.
Jag betalar gladeligen 50% mer för mat och betalar gärna 5% (minst) högre löneskatt för att klara detta.
Hur ställer du och alla andra till det?
Citera
2020-05-12, 07:57
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Då ligger vi bättre till i Sverige eftersom vi är så extremt dåliga på hålla viruset borta i Sverige!
Medan liken staplas på hög... Om det visar sig att antikropparna består av extremt önsketänkande blir det svårt att motivera den svenska linjen i förlängningen.
Citera
2020-05-12, 07:58
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Så här säger Docent Erik Salaneck, infektionsläkare, på Akademiska sjukhuset i Uppsala:

– Det är det här jag tycker är kriminellt. Vi hade månader på oss att förbereda oss, men myndigheterna ägnade sig åt att säga ”det här är lugnt, det här kommer inte hit”. Istället för att öka beredskapen. Jag anser att det är ett polisiärt ärende. Det är så oansvarigt – och det har lett till död. Det är dråp som jag anser att de är skyldiga till. För det är så fruktansvärt enkla saker som hade behövts.

Han har rätt. Det är läskigt, dock, att det har blivit så i Sverige att man nästan blir rädd för hans skull nu. Att han ska förlora jobbet, bli hånad i Expressen av Alex Schulman sju dagar i veckan, you name it... Han kommer ju garanterat inte att få någon professorstjänst efter det här i alla fall, om han skulle ha sådana ambitioner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in