2020-05-11, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Och enligt Corona-Bob Tegnell skulle det bara bli som en vanlig influensa:

"Dödsveckan som är den värsta på hela 2000-talet"

https://www.expressen.se/nyheter/dodsveckan-som-ar-den-varsta-pa-hela-2000-talet/
Veckan med minst antal döda på 2000-talet kommer troligtvis infalla under 2020 med.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Flockimmunitet fungerar permanent, ( i alla fall så länge immuniteten håller i sig. En nedsläckning av samhället pressar bara ner smittspridningen tillfälligt. Så fort man öppnar upp, ökar den igen. Den ena möjligheten som finns då, annat än fen svenska vägen, är att hålla på med en omfattande smittspridning, där man aldrig får misslyckas under flera års tid.

Du menar smittspårning?

Annars kan vi stockholmare anmäla oss som en expertgrupp 😂
Citera
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Bra frågor! uthålligheten, jag vari ligger den? Jag tror inte på flockimmuniteten, det är ett önsketänkande och priset blir alldeles för högt. Tror många som tagit detta på allvar och gjort vad de själva kan med social distansering, inga restaurangbesök eller vistas i folksamlingar osv samt de som tillhör riskgrupperna börjar tröttna och risken för självmord, psykisk ohälsa, missbruk är överhängande. Ser inget slut just nu, hade hoppats på att viruset åtminstone hade försvunnit under sommaren men det ser inte ut så just nu utan våg 1 och våg 2 kommer att gå i varandra.

Det där med uthålligheten är något jag börjat tänka på mer och mer. Inte så väldigt mycket för egen del, emedan jag är ganska asocial, men samhället i stort.

Något inlägg bak i tråden talades det om problemet med vården, att all normal vård blir satt på undantag.
(När det gäller detta börjar vi i Finland vara i en litet bättre position nu. Förra veckan meddelades att planerade barnlöshetsbehandlingar nu återupptas (men nya inleds inte ännu). Primärvården verkar iaf i Helsingfors ha fungerat ganska normalt hela tiden. Det som däremot nog behöver arbetas in är elektiv kirurgi - där är det nog inte bra, och har inte återgått ens till det normala.)

Normalisering i sjukvården är absolut något som måste ske relativt snabbt om inte följderna skall bli riktigt tråkiga. Eller kanske "normalisering" är fel ord? Många verksamheter har ju fått lägga om hur de arbetar (själv har jag mest sett positiva effekter av detta, mera distans-medicin, förstärkning av den medicinska sidan på min fars äldreboende), och det är möjligt att denna kreativitet kan komma till god användning för att minska problemen som epidemin orsakat.

Men det där med att folk bara tröttnar i allmänhet tror jag är en stor fara. För att man skall orka göra saker på litet besvärligare vis (handtvätt, munskydd, umgås utomhus och bara i små grupper) så måste det liksom hända något med jämna mellanrum. Någonting som gör att man märker att situationen lever, och att man som individ har en roll i det hela. Och att man kanske har något att se framemot, också om man inte ännu vet exakt vad, exakt när.

En sak som gjorde mig glad (för att jag tycker att det bidrar till just detta) är att alla skolor i Helsingfors beslöt att hålla dimission (skolavslutning för studenterna, detta är en högtidlig affär, inget "utspring") 29 augusti. Förhoppning är att smittan då skall vara så liten att studenterna då med gott samvete kan festa ihop hela klassen och föräldrarna kan ordna traditionella "studentkaffen" (också dessa kan vara av den blötare sorten...).

Andra saker som jag noga följer med är vad som händer på rese-fronten, speciellt i Baltikum. Jag har inte ännu börjat titta på inkvartering vid t.ex. lettiska stränder (mkt trevliga landskap norr om Riga, speciell natur och låååånga stränder med sand och kluster av stora stenar), men det finns nog i mina planer.

Jag läste förra veckan att efterfrågan på husbilar att hyra har ökat dramatiskt (stugor också) - det är ju ett bra tecken på att folk funderar på att pröva på något nytt. I vanliga fall kanske man rest utomlands eller tagit in på hotell eller varit ett par veckor tillsammans med släkten på sommarstugan. Jag gillar idén att man istället funderar på hur man vidgar sina vyer utan att vidga sin sociala exponering.

Om några dagar återgår skolorna här i Finland till närundervisning igen. På många sätt tycker jag det är helt onödigt, bara en massa stress för alla för bara två veckor kvar av läsåret. Många är också oroliga och rädda för smittspridning.
MEN: det här är just en sådan sak som gör att alla hålls vakna och engagerade. Det händer något. Det är annorlunda, det är nästan litet spännande. Skolorna kommer inte att fungera precis som tidigare. Och så blir det sommarlov nästan innan man kommit igång.

Alla vanliga festivaler är ju inställda den här sommaren. Men kanske de föreningar som haft sin verksamhet på is sedan mitten av mars nu istället kan hitta på att göra något småskaligt istället för att bara ta vanlig sommarpaus?

Men uthållighet är svårt. Redan nu har jag själv haft perioder när jag bara inte orkar med att hålla mig ajour med allt som händer på Sars-CoV-2 fronten. Och definitivt behövt ta mentalt ledigt från att fixa "karantänprogram" för en liten förening jag är aktiv i. Min man som är mycket socialare än jag börjar vara färdig för att tacka ja till mindre vältänkta bjudningar. Folk som är hypersociala (dvs normala) har det säkert ganska svårt - isynnerhet om de har familj/släkt/bekanta som inte alls ser idén med att försöka begränsa smittspridningen.

(Ursäkta litet svamligt inlägg. Det där med uthållighet har bara varit mycket i mina tankar på sistone.)
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Honeyfly
Du tycker det är helt ok att smittan sprids och ökar risken för riskgrupperna att bli sjuka?

Ja om smittan därmed inte blir lika utdragen så att riskgrupperna inte behöver isoleras lika länge. Jag saknar mina föräldrar och vill att detta skall gå över så fort som möjligt så man kan umgås normalt igen.
Citera
2020-05-11, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Förra året innan Coronan dog 88766 personer. 59% av dem var 80+ = 52.372st

Hur orkade Sverige med det? Hur orkade deras anhöriga med det?

Skillnad på död och död. Exempelvis en älskad pigg farmor 80+ som dör, eller personlighetsförändrad alzheimerpatient som inte haft mycket kvar och känner inte igen en. Du får titta på överdödlighetssiffror som ger en fingervisning om vars tid inte var inne än men som coronan tog.
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Oj oj nu ska Vice Stadsminister Isabella Lövin ha pressträff. 13.00 på regeringskansliet
Citera
Medlem
Yays avatar
Nu tar det fart i Wuhan igen https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9v1W3l/nya-fall-i-wuhan-skapar-oro
Citera
2020-05-11, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Sverige som har kritiserats för att testa för lite har testat runt 11ggr mer än Indien. Så jag skulle vara försiktig med att nämna deras antal smittade i nån statistik Även dödsfall för den delen.

Men just det med D-vitamin kan vara en intressant teori. Fast snackar inte många om att invandrare drabbats hårdare för att de lever mer kompakt och i sämre miljöer? Även sett ekonomi (USA) och bristfällig info på deras språk (Sverige) som några av de tänkta orsakerna.

Vet därför inte om endast D-vitamin är en så stor anledning även fast det såklart kan vara en faktor.

Jag tror det stämmer som du säger. Det finns säkerligen mycket att tänka på. Vitaminer spelar dock en viktig roll i vår fysiologi så det gör nog sitt ifall man inte får i sig tillräckligt av dem.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Jag tror inte att någon ser smittspridningen som något positivt. Tror du det?

Jo, jag gör det.

Så länge vi inte har ett vaccin då är spridningen enda sättet att få skydd mot viruset. Därför är det positivt om smittan sprids - i lagom takt helst
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turbohaler666
En lockdown innebär att "alla" isolerar sig. En lockdown är inte hållbar i längden. För det första finns det jobb som måste utföras trots en pandemi. För det andra är en lockdown ekonomiskt ohållbar i längden. Vad ska vi äta nästa vinter och hur ska vi värma våra hus om alla låses in i all evighet? Med det sagt så ska man isolera smart. Man bör isolera dem som smittar mest. I det här fallet är det de sjuka som smittar allra mest så det viktigaste är att de sjuka isoleras. Precis den linjen som Sverige kör! Kan det bli bättre? Alla andra åtgärder kan vara bra men är sekundära till att isolera de sjuka.

Vem talar om lockdown?

Isolera de smittade och låt de utan smitta driva samhället och försörja de smittade tills de är friska igen.

Är det någon låsning Ni har att allt alternativ till full smittspridning är total isolation?
Citera
2020-05-11, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Du får helt enkelt isolera dig hemma tills viruset har försvunnit.

Lockdown you Know 😬

... mer panik....
Citera
2020-05-11, 11:32
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Om du inte tror flockimmunitet kommer att fungera så kommer inte heller vaccin att fungera. Det tog 15 år innan man hittade fungerande bromsmedicin till hiv.

Jag skrev att det är ett önsketänkande och priset blir alldeles för högt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in