2020-05-11, 23:50
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uzipop
Du vill ju egentligen inte sälja när den dippar, utan då handlar du. sälj högt och köp billigt

Önskar att jag hade de summorna på kontot så jag kunde gambla lite - gick in på börsen för 10 år sedan med en nätt summa på 50 k, och satte in slaviskt varje månad vad som kunde avvaras - jag struntade i Brexit och all annan skit eftersom jag vet att man aldrig kan pricka toppen eller botten, och att bli alltför känslostyrd är ett stort misstag. Så det bästa är att köpa in sig hela tiden.

När jag 2020 hade gångat den ursprungliga insatsen med 10 kände jag mig nöjd, och sedan föll allt. Så jag är nöjd. Jag gick bara på känsla där, och räddade mina pengar.

Men visst vill jag gå in på börsen igen, men det blir svårt när du sålt allt. Det blir svårt att träffa rätt.

Jag tror ju vi kommer att få se en nedgång igen när det blir uppenbart vilken skada ekonomin tagit av corona
Citera
2020-05-12, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiwin00
Tror ni verkligen på en andra våg? Och vad för aktier tror ni är värt att köpa för väldigt kortsiktigt just nu när börsen återhämtar sig?
Jag skulle inte bli förvånad om det kommer en ny våg till hösten. Detta grundar jag på att jag får för mig att ett flertal länder för tidigt kommer att lätta på restriktioner samt att viruset sprids lättare då det är kallt i luften (i vissa länder gäller ju ifs inte detta då det alltid är varmt). Baksmällan skulle kunna komma när folk går tillbaka (eller inte...) till sina jobb efter sommaren kanske. Jag funderar på att (beroende på omständigheter osv) sälja en del av det jag har gått plus på runt oktober och avvakta typ. Jag kan såklart dock ha helt fel här men såhär ser nog mina tankar just nu ut iaf.
Citera
2020-05-12, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freeze89
Någon som törs gå bear på olja eller dollar?
Jag lyckades tjäna lite på bear för ett par v sen då den kraschade. Nu har jag bull på olja men det är på lite sikt. Fusion, väte, elektricitet och batterier är några av framtidens stora energikällor men inte riktigt än och innan dess är det olja som gäller.
Citera
2020-05-12, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fineman
Jag lyckades tjäna lite på bear för ett par v sen då den kraschade. Nu har jag bull på olja men det är på lite sikt. Fusion, väte, elektricitet och batterier är några av framtidens stora energikällor men inte riktigt än och innan dess är det olja som gäller.

Fusion är vi inte i närheten av ännu. Det finns inte ens fungerande anläggningar i lab.

Väte, elektricitet och batterier är inge energikällor utan energibärare. De kan alltså inte konkurrera ut oljan, däremot ersätta bensin och diesel som bränslen.

Hur ser du på HVO100? Ligger du bear eller bull där?
Citera
2020-05-12, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Fusion är vi inte i närheten av ännu. Det finns inte ens fungerande anläggningar i lab.

Väte, elektricitet och batterier är inge energikällor utan energibärare. De kan alltså inte konkurrera ut oljan, däremot ersätta bensin och diesel som bränslen.

Hur ser du på HVO100? Ligger du bear eller bull där?

Dock skulle exempelvis massproduktion av graphene-baserade batterier totalt ändra förutsättningarna för både energiproduktion och konsumtion. Tänk om varje hushåll kunde ha ett batteri som klarade strömförsörjningen helt under ett par månader. Då skulle man kunna ha solkraft på sommaren för att värma med på vintern. Det vore en fullständig game-changer och Olja skulle bli betydligt mindre intressant.

Att teknisk utveckling ändrar förutsättningarna för gammal teknik och slår ut existerande branscher är ju dock inget nytt och svårt att basera sina investeringsbeslut på....
Citera
2020-05-12, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Dock skulle exempelvis massproduktion av graphene-baserade batterier totalt ändra förutsättningarna för både energiproduktion och konsumtion. Tänk om varje hushåll kunde ha ett batteri som klarade strömförsörjningen helt under ett par månader. Då skulle man kunna ha solkraft på sommaren för att värma med på vintern. Det vore en fullständig game-changer och Olja skulle bli betydligt mindre intressant.

Att teknisk utveckling ändrar förutsättningarna för gammal teknik och slår ut existerande branscher är ju dock inget nytt och svårt att basera sina investeringsbeslut på....

Sorry, jag var lite aspig om "energikällor" i samband med elektricitet...

Ja, det är nog ganska svårt att förutse om vi lagrar energi i vätgas, syntetbränsle eller batterier i dagens läge.

Eller ens om vi behöver lagra stora mängder energi.

Det byggs ju fastigheter med kombon solceller, vätgas, bränsleceller idag. Hade inte elnätet varit utbyggt hade det kanske varit den mest ekonomiska lösningen.

Framtiden får utvisa.

Men HVO100 tror jag kommer att växa i betydelse!! Där ligger jag bull!!
Citera
2020-05-12, 08:40
Medlem
Citat:
Tror ni verkligen på en andra våg? Och vad för aktier tror ni är värt att köpa för väldigt kortsiktigt just nu när börsen återhämtar sig?

Klart att det kommer en andra våg till hösten. Det måste väl betraktas som självklart? Desto framgångsrikare ett lands lock-down var desto allvarligare blir den. I princip enda chansen att undvika en andra våg vore om viruset klarar av att spridas utmärkt på sommaren också. Då får vi den andra våden direkt istället.

Frågan man måste ställa sig är istället hur politikerna (och befolkningarna) reagerar när vågen kommer. Byter de taktik och helt enkelt erkänner att viruset inte är tillräckligt farligt för att motivera nya åtgärder så går det bra. Annars går det dåligt.

Tycker att det finns rätt gott om signaler att befolkningar i Europa tröttnat på Coronan och inte skulle acceptera nya lock-downs. Då blir det heller inga i demokratierna. Problemet är att en hyfsat stor grupp väljare verkar ha drabbats av någon typ av fobi och kräver hårdare åtgärder. Man får väl se vem som vinner men jag är rätt hoppfull....

Annars får man ju inte glömma att det verkade som att högkonjunkturen tog slut i höstas i vilket fall med en ny våg av länder och regioner som började få problem med skuldsättning. Back-to-normal behöver ju inte betyda börsuppgångar....
Citera
2020-05-12, 08:47
Medlem
Citat:

Ja.

I Korea stängde man en massa uteställen nyligen för att man fick ett litet utbrott. Länder med låg smittnivå tills idag kommer att vara jävligt nojiga och det kommer ("kan mycket väl komma att") att begränsa möjligheter till internationellt resande under lång tid. De vill inte ha tusentals döda som vi har haft. Vi blir inte kvitt karantänsregler och liknande förrän vi har ett vaccin.

Nya Zeeland är Coronafritt... grattis..... noll turism då deras karantänsregler blir omöjliga om de vill fortsätta att vara coronafria...

Kör man vidare med lock-down i många länder kommer det att lägga sordin på den ekonomiska utvecklingen i flera år framöver.
Citera
2020-05-12, 08:50
Medlem
Citat:

Annars får man ju inte glömma att det verkade som att högkonjunkturen tog slut i höstas i vilket fall med en ny våg av länder och regioner som började få problem med skuldsättning. Back-to-normal behöver ju inte betyda börsuppgångar....

Den gjorde ju det... men börsen hade oroat sig för det ganska länge och gått sidledes sedan 2015 i princip. I höstas visade det tecken på en mjuklandning, det var därför vi fick hausse.

Men konjunkturcykeln är nog rubbad av corona, så det är ett nytt läge till hösten.
Citera
2020-05-12, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Men HVO100 tror jag kommer att växa i betydelse!! Där ligger jag bull!!

Nej! Räkna lite på hur mycket råvara det kräver. Det är bara att göra en enkel överslagsräkning så ser du att det inte finns tillräckligt med råvara för att ersätta vanlig diesel eller bensin. Möjligtvis kan man vid en långvarig kris driva jordbruksmaskiner och mattransporter med bränslet men inte mer. Det är en återvändsgränd som fungerar bra på marginalen men som aldrig kommer att gå att skala upp.

Vad jag menar är alltså att så länge fosilt bränsle är huvudspåret så kan HVO100 vara ett komplement exempelvis vid kriser men försvinner det fosila så försvinner HVO100 också.
Senast redigerad av FBerntsson 2020-05-12 kl. 08:58.
Citera
2020-05-12, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fr0g
har tredubblat min månadslön på clemondo, dedär handsprit/desinfektion företaget alla snackar om. har inte sett något om det här på flashback.. yay or nay? bolaget ska ju ha gjort ett "turnaround" men jag vetinte om den turnarounden korrelerar med kursen, eller om kursen nu är boostad av covid19 så att även fast jag är glad så undrar jag ju lite djupt nere hur det blir i framtiden.
Jag sålde mina för nån dag sedan, jag tror den kommer dippa ner ganska rejält när rapporten kommer imorgon.
Citera
2020-05-12, 09:02
Medlem
Citat:
Nej! Räkna lite på hur mycket råvara det kräver. Det är bara att göra en enkel överslagsräkning så ser du att det inte finns tillräckligt med råvara för att ersätta vanlig diesel eller bensin. Möjligtvis kan man vid en långvarig kris driva jordbruksmaskiner och mattransporter med bränslet men inte mer. Det är en återvändsgränd som fungerar bra på marginalen men som aldrig kommer att gå att skala upp.

Vad jag menar är alltså att så länge fossilt bränsle är huvudspåret så kan HVO100 vara ett komplement exempelvis vid kriser men försvinner det fossila så försvinner HVO100 också.

Det är riktigt, men det bränslet för monopolmarknad för de dieselmotorer som är kvar när man fasat ur fossil diesel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in