2020-05-11, 21:49
Medlem
StudebakerHog666s avatar
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666

Enligt Huvudprotokoll 145/115 lämnar LW bostaden 23.23.43 (ca...)
---
Det verkar troligt att mordet begås 23.27--23.30 (jag vet förstås inte hur lång tid det ta att slå ihjäl en människa, än mindre hur lång tid det tar att slå ihjäl en människa med minst 17 slag) eller däromkring.

Enligt Google "avstånd" är det ca 450 m mellan BP och Bet*esvägen, och det ska ta 1 minut att cykla. Då kan det ske "datoraktivitet" 23.34. Det är inte som att man skickar mail, chattar... Då finns det ju rent av tidsmarginal.

(Jag kan så klart ha missat något väsentligt. Jag kan till exempel inte längre komma åt dokument via Jottacloud.)

Nu sitter jag och tittar i domen, angående tid för mordet, sidan 19.
LW:s mobil är på BP mellan 23.25-23.36, stilla. 23.38 befinner den sig i området, men precis utanför FP.
Vittnen hör skrik mellan ca 23.28 och 23.35, det är i alla fall helt tyst efter 23.35
Ponera att mordet påbörjades 23.27-23.28 enligt tidigare citat (länken), och att det i stället för 23.35 är klart 23.32 eller i vart fall 23.33

Då hinns datoraktiviteten ändå med.
Och som jag tidigare (försökt) säga:
Det är ju inte så att man har tiden 23.34.16 att passa. Det hampar sej så att det är den tiden man kommer hem och slänger sej på datorn.
Lämpligt nog är det inte någon datoraktivitet mellan 23.01 (LW skickar bild, SD svarar att han har "lite måsten") och 23.34

Ovanstående bevisar självfallet inte att SD är GM, men visar ändå att det är möjligt, tycker jag.
Senast redigerad av StudebakerHog666 2020-05-11 kl. 21:54.
Citera
2020-05-11, 21:57
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Hmm, vad menar du?

Blodet förklarade ju TR att det kunde ha kommit dit vid ett annat tillfälle just för att MGM och BO haft en långvarig relation, åklagarna kunde inte bevisa att blodträffarna eller rättare sagt DNA-träffarna skulle vara avsatta just efter mordtillfället, det är ju allt det som gjort att det inte gick att gilla åtalet.

Sedan har vi den outredde mannen med den vita plastpåsen, det finns för många frågetecken i åklagarnas berättelse om vad som hände och vem som gjort vad.

Som du själv skriver angående skon, det går inte att bevisa att det är som åklagarna påstår, då faller det argumentet, de kunde ju inte ens bevisa att det var blod, det kunde ju vara saliv eller någon annan kroppsvätska som gav DNA från BO på skon.
Hur skulle LW har burit sig åt för att spotta på insidan av plösen på SD:s sko, och varför?
Eller för att avsätta någon annan kroppsvätska där?
Kanske SD glömde ta upp att LW ägnade sig åt skosex också.
Citera
2020-05-11, 22:00
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Vill lyfta fram ett tidigare inlägg postat av @letsdoit gällande armeringsjärn som är högst intressant, särskilt som man från utredningshåll har haft misstankar om att ett sådant har använts vid mordet.

Se länk 1 i spoilern och jämför de förstorade rördelarna med skadorna i trädet (bilaga 145, s 247); struktur, form, storlek, kanter. Uppmärksamma särskilt det vänstra övre hörnet på den mittersta skadan i bilagan: cirkelform som omsluts av en vass yttre kant som här har skadat barken - ser ni den?
Samma slags form kan iakttas på några av armeringsjärnen i bild; ett mörkare rundat parti i utkanten av järnet, vilket förmodligen har uppstått som en följd av stångens ojämnheter, den är m.a.o inte slät
Sedan var det väl också så att SD hade tappat bort något av arbetsgivarens armeringsjärn?
Citera
2020-05-11, 22:03
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Personligen har jag inte tänkt på något annat vapen än armeringsjärn. Han rörde sig kring byggplatser jämt, och väldigt lätt att ta med sig därifrån.
Och sedan gjuta in det i betong någonstans, t ex i JG:s trappa.
Eller göts trappan kanske före mordet?
Citera
2020-05-11, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Och sedan gjuta in det i betong någonstans, t ex i JG:s trappa.
Eller göts trappan kanske före mordet?
Betongblandaren användes inte då. JG såg i här i tråden att det spekulerades om det och beslutade sig för att inte pyssla med nån betonggjutning förrän i slutet av sommaren. Om jag minns rätt. Det är mycket nu. Betonggjurningen skulle han göra på sitt sommarställe. Även här om jag minns rätt.

Tror inte att denna gjutits in nånstans. Jag tror han cyklade iväg en halvtimme bort och slängde den i en dagvattenbrunn. Alla dessa brunnar i hela Örebro har väl inte gåtts igenom? Där ligger nog också mobilen. ELLER så tog han med (det rengjorda) armeringsjärnet till jobbet dagen därpå. Han hade väl något besiktningsmöte då? På nåt bygge? Eller....?
Citera
2020-05-11, 22:09
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Hur skulle LW har burit sig åt för att spotta på insidan av plösen på SD:s sko, och varför?
Eller för att avsätta någon annan kroppsvätska där?
Kanske SD glömde ta upp att LW ägnade sig åt skosex också.

Det får du fråga forensikern som vittnade i TR om, det var han som sa att de inte kunde säga om det var blod eller något annat som hade avgett det DNA de hittade från BO på skon.
Citera
2020-05-11, 22:14
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Just den biten har jag svårt att förstå tyngden av och håller med åklagarens kommentar typ att Örebro är full av folk... cirka 155 000 närmare bestämt. Det är klart att det finns folk i rörelse en varm försommarnatt. Vittnet, som jobbar vid Assistancekåren säger i förhör att han brukar ringa polisen och att det är ganska vanligt att han ser folk på motorvägen, t.o.m. på den aktuella sträckan. Tidpunkten för när han ser mannen är drygt två timmar efter LW mördades.

MS ringde polisen, vilket han gör relativt ofta under arbetstid, och informerade om deniakttagelser han gjorde under ett arbetspass.

...

I sitt arbete ser MS ofta personer gå eller cykla längs motorvägen, det sker även längs den aktuella sträckan. Det hör inte till vardagen men är inte heller helt ovanligt.

...

Då MS såg mannen ringde han omgående till polisen. Det gick inte ens en minut från att han såg honom till att han ringde samtalet (kl. 02:10).

Okänd person blir sedd ett par timmar efter dådet i närheten av brottsplatsen och du tycker att åklagaren gav ett vettigt svar på frågan från reportern?

Klart att en sådan person måste väcka frågetecken, förstår inte riktigt hur du och åklagaren tänker i den här frågan?
Citera
2020-05-11, 22:17
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Betongblandaren användes inte då. JG såg i här i tråden att det spekulerades om det och beslutade sig för att inte pyssla med nån betonggjutning förrän i slutet av sommaren. Om jag minns rätt. Det är mycket nu. Betonggjurningen skulle han göra på sitt sommarställe. Även här om jag minns rätt.

Tror inte att denna gjutits in nånstans. Jag tror han cyklade iväg en halvtimme bort och slängde den i en dagvattenbrunn. Alla dessa brunnar i hela Örebro har väl inte gåtts igenom? Där ligger nog också mobilen. ELLER så tog han med (det rengjorda) armeringsjärnet till jobbet dagen därpå. Han hade väl något besiktningsmöte då? På nåt bygge? Eller....?

Det är så irriterande att jag inte kommer in i FUP länge. Men jag minns att det finns en karta över vilka dagbrunnar som genomsöktes.

Och hur var det nu, kommentarer om att det gjorts genomgång av brunnar strax innan?
Förbaskat, är det bara jag som har problem med Jottacloud?
Citera
2020-05-11, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det är så irriterande att jag inte kommer in i FUP länge. Men jag minns att det finns en karta över vilka dagbrunnar som genomsöktes.

Och hur var det nu, kommentarer om att det gjorts genomgång av brunnar strax innan?
Jag har de flesta nedladdade i datorn. Vilken aktbilaga vill du ha?

Edit: Dagvattenbrunnarna verkar finnas i ab 157 del B (eller del C om det finns en sån) - den laddade jag inte ner. Men den finns på minfil.com i "Domar och förundersökningsprotokoll" - länk i första inlägget här i tråden.
Senast redigerad av Picasso2 2020-05-11 kl. 22:23.
Citera
2020-05-11, 22:27
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Nej, jag också.
Citera
2020-05-11, 22:27
Medlem
@notknapparen, här är aktbilagan som behandlar dagvattenbrunnarna.

https://docdro.id/yyMxE1Y

Sid 483 i själva protokollet.
Senast redigerad av Picasso2 2020-05-11 kl. 22:30.
Citera
2020-05-11, 22:32
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Sedan var det väl också så att SD hade tappat bort något av arbetsgivarens armeringsjärn?
Ett grönmålat ja, så just detta faller bort. - Har du jämfört rördelarna i länken med skadorna på barken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in