2020-05-11, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taamid
Kanske skam. Vetskapen om att han gjorde bort sig, och hade han satt sin plan i kraft den gången hade han fått betydligt svårare att bortförklara och förklara varför just han såg dessa tre utomeuropeiska unga Vivallamän som lurpassade i skogsdungen efter ett offer. Och hur SD begrep att just ett kvinnligt offer skulle åka illa ut.

Oj wait, ålder? Hudfärg? Kön, en var kanske en kvinna? Hur ska SD kunna komma ihåg sånt efter en så trivial händelse som inte sticker ut från en vanlig kväll?! Bli jagad av ett gäng och ringa polisen, sånt händer väl oss alla titt som tätt, det är väl inget märkvärdigt att lägga på minnet? Berätta det för en polispatrull och en granne som rastar hunden - hur skulle det kunna hjälpa minnet?

Det är ju nästan som att det aldrig hänt.

EDIT: Förlåt, jag tänkte på hans eget samtal, inte det om skriket. Sorry.

Svaret på min tidigare ställda fråga angående varför den pilske kanin-hövdingen SD tittade ned i bordet under den tiden som själva larmsamtalet spelades upp inom rättssalen under den då pågående rättegången, handlar om skuldkänslor,

fakta är att många mördare som sitter i rättegångar och är anklagade för just mord visar sina skuldkänslor vid olika tillfällen genom att fästa sin blick ned mot bordet, bra exemel är Billy Fagerström och det finns många fler exempel där mördare har fäst blicken ned mot bordet när de upplevt skuld och skuldkänslor.

Jag är övertygad om att SD hade skuldkänslor vid det då aktuella tillfället när själva larmsamtalet spelades upp för vederbörande's öron.

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2020-05-11, 20:19
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu ska man inte glömma att GW bara läst domen och inte har läst varken FUP eller följt rättegången.

Jag kan tycka att den svidande kritiken i domen inte hör dit. Det ska räcka med att sakligt visa vad man menar som inte håller.

Jag har hela tiden varit orolig för att det har varit för svag bevisning. Däremot hoppades jag på att indicierna tillsammans skulle kunna visa sig bygga ett starkare case.

Jag tvivlar på att åklagarna håller med allt. T ex förstår jag inte att TR sågade blodet på tvättmaskinen. Och raderingarna. Javisst, det kan han ha gjort för att dölja att Lena och han hade en kärleksaffär. Men är det det SD säger? Varken då eller sen. Tillsammans med mycket annat är det anmärkningsvärt. Andra raderingar te x.

GW säger också så här:

[...]"Faktum är att jag inte tror Örebropolisen kommer lägga två strån i kors för att hitta en alternativ gärningsman. För deras del finns det ingen annan,[...]"

Vad har det uttalandet av LGWP med hur rättegångens utfall blev?

LGWP recenserade den dom som har fallit i målet och som sagt i tidigare inlägg, själva domen i sig öser han beröm över, välskriven och pedagogisk, det är den som åklagarna ska eventuellt försöka få en ändring på.

Citat:
Tror du åklagaren kommer att överklaga till hovrätten?

– Nej, det är inte helt givet så som domen är utformad. I den finns inga bristande teknikaliteter eller luckor som ibland kan motivera ett överklagande. Tingsrätten har faktiskt resonerat ungefär som en hovrätt brukar göra. Och det är jag lite imponerad av.

https://www.na.se/artikel/exklusivt-for-na-leif-gw-om-hjarstadomen-bevisen-avgorande-misstaget-aklagarens-dilemma

Han ger svidande kritik men på ett sakligt sätt helt enkelt.
Citera
2020-05-11, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Svaret på min tidigare ställda fråga angående varför den pilske kanin-hövdingen SD tittade ned i bordet under den tiden som själva larmsamtalet spelades upp inom rättssalen under den då pågående rättegången, handlar om skuldkänslor,

fakta är att många mördare som sitter i rättegångar och är anklagade för just mord visar sina skuldkänslor vid olika tillfällen genom att fästa sin blick ned mot bordet, bra exemel är Billy Fagerström och det finns många fler exempel där mördare har fäst blicken ned mot bordet när de upplevt skuld och skuldkänslor.

Jag är övertygad om att SD hade skuldkänslor vid det då aktuella tillfället när själva larmsamtalet spelades upp för vederbörande's öron.

Mvh/ @JokerMannen
Tror du? Jag har en känsla av att SD överhuvudtaget inte är mäktig att känna skuld. Ex.vis när han körde knytnäven i gipsväggen och skrämde slag på dottern så var det enda han kunde säga till henne när han bröt ett ben i fingret att "om vi inte kommer iväg på Englandsresan nu pga detta, så är det ditt fel". Dotter T var vid tillfället åtta år gammal.

Sen kanske han mest kände att "fan, att hon skulle skrika så förbannat". Nej min käre Joker, jag tror inte vår härads-kanin har tillgång till sådana känslor som skam och skuld.
Citera
2020-05-11, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parasolltroll
SDs arbetsgivare borde sagt upp honom direkt när det framkom att SD brukade ha sex på kontoret. Inget snack.
hu har det ju gått för lång tid för det enligt praxis måste ju en arbetsgivare reagera direkt inte komma 2 år senare
Citera
2020-05-11, 20:27
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
/ .. /
GW säger också så här:

[...]"Faktum är att jag inte tror Örebropolisen kommer lägga två strån i kors för att hitta en alternativ gärningsman. För deras del finns det ingen annan,[...]"
Okej så de fortsätter jobba ungefär lika brett som tidigare.
Citera
2020-05-11, 20:32
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
hu har det ju gått för lång tid för det enligt praxis måste ju en arbetsgivare reagera direkt inte komma 2 år senare
Det där med sex på kontoret har väl inte varit känt så länge?
Visste någon det innan FUP:et blev offentlig?
Citera
2020-05-11, 20:35
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag håller med dig i allt du skriver ovan. Skillnaden mellan de två målen handlar nog mest om vilka som sitter bakom skranket och dömer. Det är människor, tänker olika, bedömer olika och drar olika slutsatser. Kanske.

Jag väntar nu på att åklagaren nu snart kanske berättar vilket beslut hon tar ang överklagan.

Tillägg: Ang Tova-fallet så kunde man ju placera Billy på brottsplatsen och dessutom se hans rörelser på sin stegräknare som var inbyggd i mobilen. Kanske det var det som avgjorde.

Man kunde inte knyta Billy mer till brottsplatsen än SD till Hjärsta.

Det fanns visserligen en större blodansamling på Billys gård, under grus. Man kunde där inte utesluta att det var mordplatsen, men man kunde inte heller säga med säkerhet att det var det. Försvaret hade invändningar där, även om det var mest sannolikt mordplatsen.

Billy fanns på gården, men nekade till mordet. Han hävdade att han låg nerdrogad på toa och spydde och somnade. Ingen tog någon drogtest på honom.Han påstod att han hört någon komma på gården och att det saknades 2000 kr. Mycket anpassningar även här. Hur ska man kunna motbevisa att ingen kom till gården?

Som jag minns det kunde man inte se hans rörelser i området med stegräknaren, utan bara under vilka tidpunkter han gått ett visst antal steg(så han kunde inte ha sovit som han påstod). Tillsammans blev det närapå 3 km under natten, vilket var ovanligt för Billy. Uppkopplingarna var till en mast som täckte gården, men det var glesbyggd och masterna kryllade inte i området.

Jag tror att Sammens var en skicklig åklagare med vana att driva mordåtal och som du säger, det kan vara skillnad på vilka personer som sitter i rätten.
Citera
2020-05-11, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag vet inte i vilken utsträckning man tog omtag med ny förundersökningsledare etc. Men Springare sade ju väldigt tidigt att det inte var komplicerat. Man kanske låste sig vid en specifik misstänkt GM tidigt, och "läckte" valda delar. Och SD såg ju ut som ett kronhjon av sämsta sort, till dess någon media började gräva i händelserna i omständigheterna kring anmälningen som lades ned.
Händelser som dessa må ju även andra i kombattanternas omgivning varit varse.

Det är just det att fallet ansågs okomplicerat ..vilket jag aldrig trodde.
Om man mördar någon något hundratal meter från bådas bostad, som man är nästan granne med, alla vet att man träffar ofta, som anmält en; så är redan där fallet komplicerat i mina ögon.
Antingen är GM påverkad, en missbrukare, psykotisk ..eller så är fallet mer komplicerat än det ser ut att vara.
Är det så enkelt som man trott, så är det minst sagt häpnadsväckande.
Citera
2020-05-11, 20:40
Medlem
Citat:
Tror du? Jag har en känsla av att SD överhuvudtaget inte är mäktig att känna skuld. Ex.vis när han körde knytnäven i gipsväggen och skrämde slag på dottern så var det enda han kunde säga till henne när han bröt ett ben i fingret att "om vi inte kommer iväg på Englandsresan nu pga detta, så är det ditt fel". Dotter T var vid tillfället åtta år gammal.

Sen kanske han mest kände att "fan, att hon skulle skrika så förbannat". Nej min käre Joker, jag tror inte vår härads-kanin har tillgång till sådana känslor som skam och skuld.

Hej @Picasso2

Själv klart har du rätt i vad du framfört gällande den pilske kanin-hövdingen SD's känslo-system, SD är en riktigt känslolös och iskall individ, men min käre Picasso, jag tror ändå att SD för ett litet ögonblick fångades in i skuldkänslor när larmsamtalet spelades upp inom rättssalen under den då pågående rättegången.

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2020-05-11, 20:42
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Varför ärdu så mån om att försörja honom och betala underhållsstöd för hans barn?
Ja så kan man ju också se det...
Citera
2020-05-11, 20:44
Medlem
Citat:
Hej @Picasso2

Själv klart har du rätt i vad du framför gällande den pilske kanin-hövdingen SD's känslo-system, SD är en riktigt känslolös och iskall individ, men min käre Picasso, jag tror ändå att SD för ett litet ögonblick fångades in i skuldkänslor när larmsamtalet spelades upp inom rättssalen under den då pågående rättegången.

Mvh/ @JokerMannen
Om du har rätt i din tro där, så kanske han har nån mänsklig känsla i kroppen i alla fall? I övrigt verkar han inte göra något för nån annan som inte gynnar honom själv. Hans hjälpsamhet i bygden, som var omvittnad, verkar enbart vara för sitt eget egos skull. Han gillar att sola sig i glansen av andras tacksamhet. Att vara solen som dessa Örebroare kretsar kring. Han vill höja sig över mängden och se ner på andra. Och nu är han dessutom frikänd från ett mord han begått.
Citera
2020-05-11, 20:45
Medlem
StefanDavidssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parasolltroll
Ja så kan man ju också se det...
Fantastisk argumentation. Jag är nu övertygad om att alla bara ska låta Stefan vara!
Citat:
Hej @Picasso2

Själv klart har du rätt i vad du framfört gällande den pilske kanin-hövdingen SD's känslo-system, SD är en riktigt känslolös och iskall individ, men min käre Picasso, jag tror ändå att SD för ett litet ögonblick fångades in i skuldkänslor när larmsamtalet spelades upp inom rättssalen under den då pågående rättegången.

Mvh/ @JokerMannen
Citat:
Om du har rätt i din tro där, så kanske han har nån mänsklig känsla i kroppen i alla fall? I övrigt verkar han inte göra något för nån annan som inte gynnar honom själv. Hans hjälpsamhet i bygden, som var omvittnad, verkar enbart vara för sitt eget egos skull. Han gillar att sola sig i glansen av andras tacksamhet. Att vara solen som dessa Örebroare kretsar kring. Han vill höja sig över mängden och se ner på andra. Och nu är han dessutom frikänd från ett mord han begått.
Kan ju varit skuldkänslor inför sig själv, typ ”fan också det där var dumt. Varför gjorde jag så, hur ska jag förklara detta, vad har jag sagt innan nu igen?”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in