2020-05-11, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Hej liksom fb

Sant. Räntan var runt 11-12%. Samtidigt var avdraget 50%. Inflationen låg runt 6-7% när den 1990 rusade till 10,5.

Men som estetik skriver ovan, realräntan var låg. Det rådde också en konsumtionshysteri.
Vad jag säger är att jämföra 80-talet med idag är lite vanskligt och enligt min min mening inte helt korrekt.

// CC

Realräntan brukar vara låg, inget konstigt med det.
2020-05-11, 20:08
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Privata banker lånade ut så mycket till folk som inte kunde betala så vi fick 90-talskrisen. Privata banker pumpade ut galna lån till folk vilket ledde finanskraschen 2008. Etc.
Nej, det är rent svammel. Och det inses ganska lätt.

Det hade gått 8 år sedan den senaste devalveringen. Facket hade trots att KO-Feldt bankade på dom konstant drivit upp lönekostnaderna för exportindustrin så konkurrenskraften var försvagad.

En ny devalvering var nödvändig för näringslivets överlevnad. KO Feldt hade gett upp och lämnat politiken. Det fanns inget hopp.

När sedan lågkonjunkturen kom beslöt exportföretagen att tvinga fram en devalvering. Det kunde dom göra genom att låta exportintäkterna vara kvar i utländsk valuta.
Eftersom importen rullade på som vanligt fick RB förbruka valutareserven. Exportföretagen lånade till löpande verksamheten. Det var därför som RB drog upp räntan mer och mer.
Då sved det för exportföretagen som lånade.
Och till slut var valutareserven förbrukad. Men devalvera gick inte iom att man ville komma med i EU. Att släppa kronan flytande var enda möjligheten.
Fallet i växelkurs visar också hur mycket för mycket som facket hade tvingat upp lönekostnaderna.

(GP förstod detta. När han tog över efter "kommunisten" Carlsson så sänkte han akassan så att facket skulle förstå att hålla käften. GP hade ingen bra relation med facket under hela sin tid som statsminister).

Prat om att bostadspriser eller belåning skulle ha någon inverkan på detta är bara absurt. Det får inte RB att driva upp räntan i en lågkonjunktur. Borde gå att förstå.
2020-05-11, 20:18
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Eftersom du verkar ha någon slags bostadsmarknadstourettes
Jag är van vid att folk som inte kan argumentera sakligt förfaller till personangrepp.

Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Om bostadspriserna sjönk kraftigt, du tror inte att det skulle bli problem om hälften av bostäderna hade en belåning på 100 % och andra halvan 0 (vilket ger ett snitt på 50%) ?
Vilket har vad med verkligheten att göra?
2020-05-11, 20:25
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Hej liksom fb

Sant. Räntan var runt 11-12%. Samtidigt var avdraget 50%. Inflationen låg runt 6-7% när den 1990 rusade till 10,5.

Men som estetik skriver ovan, realräntan var låg. Det rådde också en konsumtionshysteri.
Vad jag säger är att jämföra 80-talet med idag är lite vanskligt och enligt min min mening inte helt korrekt.

// CC
Folk i tråden vill inte prata om realränta. Jag har försökt uppmärksamma det många ggr.
Så jag anpassar mig och pekar på nominell bolåneränta.

Riskfri realränta har alltid varit låg.
Real bolåneränta har nog vara lägre de senaste 20 åren. Man har blivit mycket duktigare på att hålla ned risk. Genom att vara riskavert och hålla ned utlåningen så ser man också till att hålla ned kreditförlusterna och därmed räntan.
2020-05-11, 21:37
Medlem
roffe69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nu-lugnar-du-dig
Realräntan brukar vara låg, inget konstigt med det.
Har vi inte hög realränta just nu?
2020-05-11, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roffe69
Har vi inte hög realränta just nu?

Nej hur kan du tro det?
2020-05-11, 21:42
Medlem
estetiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Finns inget ekonomiskt skäl. Lars EO Svensson har visat att det FI uppger som skäl inte stämmer med data från verkligheten.
Skälet till amorteringskrav är således inte sakligt, utan står att finna i ett politiskt populistisk härad. Vänsterpartier är populistiska och kanaliserar pöbelns rop i politiska dekret. Vare sig de heter NSDAP eller Socialdemokraterna. Det var helt enkelt så mycket pöbel som gastade om amorteringskrav att man införde det. (Tidigare kallade man bankanställda för finansvalpar och införde en sk valpskatt. Vilket skadade Sverige rejält, eftersom lönsam finansverksamhet flyttade till London).

Det spelar ingen roll att Lars EO Svensson avslöjar dom. För hur många begriper det. Det är inte ens en på hundra. I den här tråden är det kanske 2-3 skribenter. Resten begriper inte. Majoriteten inte ens om dom får det förklarat för sig.

Det man gjorde dock var att införa amorteringskravet så att väldigt få skulle påverkas.
Såhär går EO Svenssons resonemang:

1. Makroekonomisk risk (dvs sjunkande BNP) uppstår vid kreditfinansierad överkonsumtion via bolånekanalen.
2. Amorteringskravet är ett sätt att minska kreditfinansierad överkonsumtion.
3. I Sverige så existerar ingen kreditfinansierad överkonsumtion eftersom sparandet är rekordhögt.
4. Således är amorteringskravet felaktigt.

Det finns flera problem med detta resonemang;

1) Makroekonomisk risk existerar oxå om tillgångars värde minskar. Det är bara att titta på vedertagen makromodell för att se vad som händer med konsumtionen när tillgångar sjunker i värde. Dvs bara för att A inte gäller i A -> B , så kan B ändå gälla av andra skäl, såsom kraftigt minskade tillgångsvärden till följd av sprucken bubbla. Dvs resonemanget är logiskt ogiltigt. (Ingen nyhet att du tar ologiska resonemang för sanning dock)

2) Att sparandet är rekordhögt säger ingenting om sammansättningen av sparandet i populationen - dvs vem sparar? Eftersom den enes skuld är den andres tillgång, samt att de äldre är de med plus på kontot, så är det oklart huruvida det inte existerar kreditfinansierad överkonsumtion hos de som faktiskt konsumerar och driver den ekonomiska aktiviteten och därför BNP.

3) punkt 2 är fel. Syftet med amorteringskravet är att minska bostadspriser, alldeles oavsett vad man kommunicerar. Vad tror du själv hade hänt om man kommunicerade att det råder bostadsbubbla. Att sätta ett amorteringskrav blir som att sätta ett pristak via månadsutgiften. Ett sätt att hantera den ohållbara prisbilden. Man har egentligen inga andra alternativ om man vill mjuklanda.

Slutligen så är det direkt korkat att förneka att bubblor är ett problem. Överbelåning är och har varit ett reellt problem som återkommer i historien. När ekonomin tankar så blir det konsekvenser. Alla vet om det. Så varför leva i förnekelse.
Senast redigerad av estetik 2020-05-11 kl. 22:07.
2020-05-11, 21:46
Medlem
roffe69s avatar
Citat:
Nej hur kan du tro det?
Siffrorna i tråden säger väl 6% ner, stämmer det så är väl realräntan hög.
2020-05-11, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av estetik
Såhär går EO Svenssons resonemang:

1. Makroekonomisk risk (dvs sjunkande BNP) uppstår vid kreditfinansierad överkonsumtion via bolånekanalen.
2. Amorteringskravet är ett sätt att minska kreditfinansierad överkonsumtion.
3. I Sverige så existerar ingen kreditfinansierad överkonsumtion eftersom sparandet är rekordhögt.
4. Således är amorteringskravet felaktigt.

Det finns flera problem med detta resonemang;

1) Makroekonomisk risk existerar oxå om tillgångars värde minskar. Det är bara att titta på vedertagen makromodell för att se vad som händer med konsumtionen när tillgångar sjunker i värde. Dvs bara för att A inte gäller i A -> B , så kan B ändå gälla av andra skäl, såsom kraftigt minskade tillgångsvärden till följd av sprucken bubbla. Dvs resonemanget är logiskt ogiltigt. (Ingen nyhet att du tar ologiska resonemang för sanning dock)

2) Att sparandet är rekordhögt säger ingenting om sammansättningen av sparandet i populationen - dvs vem sparar? Eftersom den enes skuld är den andres tillgång, samt att de äldre är de med plus på kontot, så är det oklart huruvida det inte existerar kreditfinansierad överkonsumtion hos de som faktiskt konsumerar och driver den ekonomiska aktiviteten och därför BNP.

2) punkt 3 är fel. Syftet med amorteringskravet är att minska bostadspriser, alldeles oavsett vad man kommunicerar. Att sätta ett amorteringskrav blir som att sätta ett pristak via månadsutgiften. Ett sätt att hantera den ohållbara prisbilden. Man har egentligen inga andra alternativ om man vill mjuklanda.

Slutligen så är det direkt korkat att förneka att bubblor är ett problem. Överbelåning är och har varit ett reellt problem som återkommer i historien. När ekonomin tankar så blir det konsekvenser. Alla vet om det. Så varför leva i förnekelse.

Amorteringskravet är hål i huvudet av flera olika orsaker.

1. Till att börja med är det märkligt att låna ut ett så stort belopp att man anser att det är så stort problem att det omedelbart måste minskas. Men varför lånade man då ut pengarna?

2. Om jag lånar ut pengar till en kompis så är det hans och min sak. Vi får båda bedöma om vi vill ta den risken och det har ingen annan med att göra. Om en av parterna är en bank/företag så är resonemanget detsamma. Banker lever dessutom på att göra kreditbedömningar och klarar de inte av det ska de få gå i konkurs och försvinna. Dvs. de ska få leva efter samma förutsättningar som andra företag.
2020-05-11, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roffe69
Siffrorna i tråden säger väl 6% ner, stämmer det så är väl realräntan hög.

Jaha du förstår inte vad realränta är?
2020-05-11, 21:52
Medlem
roffe69s avatar
Citat:
Jaha du förstår inte vad realränta är?
Du får gärna förklara. Var tänker jag fel?
2020-05-11, 21:53
Medlem
estetiks avatar
Citat:
Amorteringskravet är hål i huvudet av flera olika orsaker.

1. Till att börja med är det märkligt att låna ut ett så stort belopp att man anser att det är så stort problem att det omedelbart måste minskas. Men varför lånade man då ut pengarna?

2. Om jag lånar ut pengar till en kompis så är det hans och min sak. Vi får båda bedöma om vi vill ta den risken och det har ingen annan med att göra. Om en av parterna är en bank/företag så är resonemanget detsamma. Banker lever dessutom på att göra kreditbedömningar och klarar de inte av det ska de få gå i konkurs och försvinna. Dvs. de ska få leva efter samma förutsättningar som andra företag.
1. Det är inte bankerna som lägger amorteringskrav. Så det får du fråga bankerna om.

2. Kostnaden för bankkriser läggs på samhället. Dvs ditt och din kompis avtal får kostnader för tredje part. Givetvis så har tredje part i det läget rätt att sätta spelregler för ert avtal.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in