2020-05-11, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vieri32
Intressant om det redan finns en liten "konflikt" mellan RU och TH om verkligheten.
Verkar som Holden och RU: s advokat ger olika information till media.

Tror begge to rister på hodet av politiet.
Citera
2020-05-11, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Det er i alle fall merkelig.
På Vgd er det flere teorier om at cryptomannen kanskje ev kjente noen andre som arbeidet på Futurum.

"For meg høres det ut som han var kledd formelt og spradet rundt i dette bygget med en kaffekopp i hånda fra kontor til kontor uten noen avtale med noen. Kan han ha kjent andre der og av den grunn ikke ble slengt på dør av noen vakter?"
http://vgd.no/samfunn/aktuelt/tema/1852361/tittel/falkevik-hagen-kidnappet/innlegg/49377291/#49377291

Det er jo noe som skurrer ganske voldsomt. TH prøver å ødelegge all troverdighet hos RU. Men det blir for mye. Politet har nok ventet dette utspillet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulholland007
Er enig så langt. Det er ikke sannsynliggjort hverken motiv eller bevis.

Världen är full av galningar. Motiv är bara något som tillfredställer vår nyfikenhet. Vi vill veta varför folk gör det de gör, men vi får inte alltid svar.

Hur man ser på bevis är en värderingsfråga. Nu börjar det bli en indiciekedja som bryts av att just i detta fall höjs beviskraven. Det skulle jag vilja veta varför.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agvvv
Jeg tror politiet er på rett spor. Og jeg tror RU er en TH har ment å peke på, etter at han har fått info om hvordan han skal gå frem med det han har lært/fått. Noe i den retningen. De har hatt et møte, det ble forklart tidlig i saken som en avfeid ønske om å investere i en forretningsidé. Nå har politiet funnet ut av flere møter. TH forklarer dette så godt han kan, og det ble ikke så pent for stakkars RU. Han trakk det korteste strået. Men jeg tror politiet har det lengste strået, og ikke TH.
Takk for svar! Det du skrev høres ut som en logisk teori på hva som kan ha skjedd

Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
När du leker doktor, förstår jag att du är bekymrad över att diskussionen inte går i den riktning du önskar.

Lek med tanken, att de telefonsamtal som gjorts från EHs telefon, är gjorda av någon annan än henne. Men vid de tidpunkter som är centrala i saken som alibi, och samtal som polisen kunnat kontrollera tekniskt i efterhand.

Det som är styrkt är att telefonsamtal gjorts från EHs telefon. Med fel slutsats att hon levde.

Det saknas teknisk bevisning på att det var hon själv som ringde dessa samtal.

Med tanke på hur Tom Hagen förhåller sig till pengar, och allt om har med pengars makt att göra, tror inte jag att han betalar folk eller kidnappare i onödan. Det fanns inga livstecken, och då blir det bisarrt att betala dessa belopp till ett anonymt kryptokonto tillhörande någon annan än sig själv.

Som jag tidigare skrev om pengarna till Monerokontot, är det bara pengar ut från Tom Hagen in till Tom Hagen. Jag tror nöten som måste knäckas är vem som var mottagare av dessa pengar som påstås gick till kidnappare. Det går inte utan medverkan av Tom Hagen.

Det som är avsevärt billigare än kidnappare, är folk som varit lojala och som är bländade av dessa miljarder som dom väntar på att få del av. Folk gillar att räkna i andras fickor med hopp om utdelning.

Barnen har ju redan ägnat sitt liv åt framtida arv. Jag tror de enda personer i denna härva som fått pengar av Tom Hagen är de som säger sig ha haft kontakt med EH.

Jag har en stark känsla av att EH redan var död när dessa telefonsamtal gjordes från hennes telefon.
Du har mange gode poeng!
Citera
2020-05-11, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulholland007
Tror begge to rister på hodet av politiet.
Vi får se. RU kommer inte att knäcka lätt, men han är inget TH. Han är arbetslös, kommer att kunna få en mild straff. Och så småningom inse att de pengar TH har lovat honom inte kommer att komma. Jag tror inte att det var vad han föreställde sig.
Citera
2020-05-11, 19:50
Medlem
Citat:
Det er jo noe som skurrer ganske voldsomt. TH prøver å ødelegge all troverdighet hos RU. Men det blir for mye. Politet har nok ventet dette utspillet.
Det er mulig at du har rett. Men hvis det var slik at TH fikk opplæring av cryptomannen (om Monero m.m.) som TH ev skulle bruke i forbindelse med forbrytelsen (dersom TH selv utførte forbrytelsen), hvordan kunne TH stole på at cryptomannen ikke fortalte politiet om hva han lærte bort til TH?
Citera
2020-05-11, 19:52
Medlem
Lonnrots avatar
Enligt Dagbladet finns det viss samstämmighet i olika uppgifter om att kryptokillen presenterade en affärsidé för Hagen AS. Och sen satt i flott kostym (tror jag de vill ha sagt) i kontorslandskapet ett rejält antal gånger möjligen i väntan på besked eller nåt.

Verkar väl som polisen är på det där. Den försiktige noterar att killen i teorin kan ha goda skäl att ljuga. Eller goda skäl att inte framstå i pressen som den som lärde Hagen om kryptovaluta.

Nu kan han ju också vara duktig på att hålla sig spårlös men man får väl tro att polisen kan hitta rätt knapp att trycka på.

Sen får vän av ordning gärna reda i detta också. Min hjärnbark slirar på ett ställe. TH är formellt misstänkt (av polisen och polisåklagare) i sin utevaro, efter att ha varit anhållen och gripen, men alltså inte häktad (skälig misstanke saknas enl hovrätt!), och därmed fri? : ”motsetning til Nedre Romerike tingrett, som uka i forveien besluttet å varetektsfengsle Hagen i fire uker, fant ikke lagmannsretten skjellig grunn til å mistenke Hagen for drap på sin kone Anne-Elisabeth.

Politiet anket til Høyesterett, men fredag forkastet landets høyeste domstol politiets anke og løslot Tom Hagen.

Fredag ettermiddag gikk Hagen ut av Oslo fengsel som en fri, men fremdeles drapssiktet mann.

Politiet har valgt å opprettholde siktelsen mot Hagen, tross lagmannsrettens avgjørelse.”

https://www.dagbladet.no/nyheter/kryptomannen-onsket-hagen-investeringer/72453961

Det är med normalsvenska mått smått extraordinärt att det skulle kunna saknas skälig grund till misstanke till en fyraveckorsfängsling, men det är förvisso inget vanligt mål. Och det saknas väl då bevis i linje med åtalets rubricering, mord. Jo. Jo.
Senast redigerad av Lonnrot 2020-05-11 kl. 20:00.
Citera
2020-05-11, 19:54
Medlem
Har jeg tatt feil om noen mente denne silikonpuppbeskytteren er involvert ? https://www.bt.no/nyheter/innenriks/i/lKgJ9/var-ruset-og-bar-alltid-vaapen
Citera
2020-05-11, 19:57
Medlem
Citat:
Det er mulig at du har rett. Men hvis det var slik at TH fikk opplæring av cryptomannen (om Monero m.m.) som TH ev skulle bruke i forbindelse med forbrytelsen (dersom TH selv utførte forbrytelsen), hvordan kunne TH stole på at cryptomannen ikke fortalte politiet om hva han lærte bort til TH?

Det ser vi jo nå. Perfekt mann å peke på.
Citera
2020-05-11, 19:57
Medlem
Citat:

Du har mange gode poeng!

Tack det samma. Det jag varit upptagen med i denna diskussion är tidslinjen. Jag anser att det är polisens svaga punkt.

Allt som sker saknar logik, och förankring i verkligheten. När saker blir för komplicerade på ett sätt som inte jag förstår, trots att jag anstränger mig, vet jag att det inte stämmer.

Jag har min uppfattning om nannies, sekreterare, kontordamer etc. och de är inte trovärdiga i en mordutredning om någonting alls när chefen, behöver någon som ljuger folk rakt upp i ansiktet, till och med under ed om det så skulle vara i en domstol.

När det gäller barn och pengar, är pengar en maktfaktor som inte ska underskattas. Dessa barn tjänar på att EH inte förklaras död och att arvet inte delas mellan makarna. EH finns inte längre som part att överklaga äktenskapsförordet. Det barn som inte gör det pappan säger går minste om sin del i ett miljardarv, och får nöja sig med en miljon kronor.
Citera
2020-05-11, 19:59
Medlem
Citat:

Jeg tror ikke monero ble nevnt med ett eneste ord i møtene men at cryptomannen evt kan gitt TH vann på mølla slik at han leste seg opp på temaet selv. Siden det kun var legitimt prat i møtene har TH heller ikke noe å frykte om cryptomannen avhøres av politiet.
Citera
2020-05-11, 20:00
Medlem
Citat:
Det ser vi jo nå. Perfekt mann å peke på.
Japp. Han pekar inte på RU ännu, men han kommer att lägga grunden för det, om det behövs i framtiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in