Citat:
Ursprungligen postat av
Picasso2
I dödscell sitter mellan 7 ochh 10% oskyldiga. Och oskyldiga avrättas, det är bevisat via senare DNA-prover. Det vill vi inte ha. Självklart. Men här har vi numera ett bevisläge in absurdum. Varför inte klumpa ihop indicierna och se dom som en helhet, istället för en och en. En och en är det ju självklart att det går att förklara bort.
Men här öser det ut indicier och allt pekar på en enda person. Och SD riskerar inte att avrättas. Han kunde ha dödat hela Hjärsta - han riskerar inte mer än livstid. Ingen i Sverige avrättas oskyldig - och det skall vi vara tacksamma för. Men att släppa en mördare fri - jag gillar inte det. Jag vet inte hur jag skulle dömt som utbildad juristdomare. Men som lekman i soffan vet jag det. Precis som jag kan alla frågor i frågesportprogrammen i soffan. Jag vet inte hur jag reagerat i skarpt läge. Jag har dessutom läst fupen - jag behövde inte gå på en muntlig framställning.
Fast det är väl det som är skillnaden mellan en rättegång och vad vi som allmänhet tycker och känner.
Vad jag förstod på domaren, så är det strängare krav på bevisningen/indicierna vid ett indiciemål. Det verkar rimligt.
Men jag tänker att det inte enbart är ett indiciemål. Det finns ju några bevis, dock inte bindande till brottsplatsen eller till mordet.
Utifrån min bedömning (på lekmannanivå) är att varje indicium måste trots att de inte är bevis, visa sig trovärdiga och sanna som möjligt och värderas om de kan ha med mordet att göra. Sedan ska indicierna granskas som en helhet. Håller det för att visa vem som är mördaren, utom rimligt tvivel.
Här har TR funnit att det finns brister i varje indicium, som jag uppfattar det. Men jag är inte säker på att åklagarna håller med. För mig känns det som att de har granskat indicierna lika hårt som att de varit bevis.
Mordet på Tova var också ett inciemål. Det var Mållgan där också.
Jag kan inte riktigt fatta vad som gjorde det målet så mycket starkare än det här.
Det fanns visserligen inte många grannar, men det fanns.
Det fanns visserligen ett mordvapen i sjön, en sexkantig hammare.
Men den kunde inte knytas till Billy.
Det fanns inte något bindande bevis, inget DNA inga fingeravtryck.
Bra en massa indicier.
En knapp i tunnan som var varm efter en brand. Ett plagg som Billy hade på en bild samma dag som Tova dödades. Precis som SDs skor.
En färsk cigaretttfimp på stranden med Billys DNA. Men han bodde ju där.
Inga vittnen. Han var ensam med Tova.
Han hävdade att en bil plockat upp Tova.
Tova verkade glad och inte rädd när hon pratade med en kompis sent på kvällen om att hon skulle åka till festen.
En massa indicier runt det målet också.
Jag har lite svårt att se varför det är så stor skillnad på dessa två mål.