2020-05-11, 17:47
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag vill inte vara oförskämd. Tack för din insats. Men med tanke på hur du har slititbi vården har du ändå varit väldigt aktiv har på nätet..

Fast även om man jobbar i vården nu, så är man ledig ibland. Och då kan det vara skönt att skriva av sig.
Citera
2020-05-11, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Jag vet att det är det klassiska försvaret från många. Men kan ju inte blunda för att Sverige är toppen av döda och våra grannländer har inte ens det totala vi har.
Tittar man på resterande del av världen och mäter per capita så sticker Sverige ut något enormt.
Ser man på kurvorna så sticker Sverige också ut. Vi har en längre kurva än de flesta länderna förutom de stora som har många döda.

Jag tror ju ju inte de andra länder kommer få någon större ökning. Men får det de så kommer Sverige vara 10 gånger som vanligt tyvärr.

Men det återstår att se som du säger. Men frågan är hur många döda per vecka det kan fortsätta med utan att någon reagerar är frågan.

Men ditt argument är ju att du ”tror inte”. Som om det skulle vara facit.
Citera
2020-05-11, 17:49
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Håller med. Därför är jag precis som du glad att det är AT som styr skutan och inte SAS.

Vad tycker du om SAS beslut att sluta flyga till norra Italien?
”Det är något som SAS måste stå för i relation till sin personal”, säger Anders Tegnell.

”Jag har stort förståelse för att ibland är oron så stor att man tvingas ta en del beslut som inte är så välgrundade i fakta”, säger han vidare.

Samme Tegnell som tyckte att det vore ojämlikt om man tillät vissa att arbeta hemifrån samtidigt som andra inte kunde göra det, eller?
Citera
2020-05-11, 17:50
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Har inget med din personliga tro att göra.

Vi kan kallt konstatera hur det har gått hittills och hittills går det riktigt kasst för Sverige.
Sverige tillhör för närvarande bottenskiktet.

Det kan förändras i framtiden, men just nu är vi superkassa. Det är ett faktum.

Det är ändå för tidigt att dra såna slutsatser.
Citera
2020-05-11, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Har inget med din personliga tro att göra.

Vi kan kallt konstatera hur det har gått hittills och hittills går det riktigt kasst för Sverige.
Sverige tillhör för närvarande bottenskiktet.

Det kan förändras i framtiden, men just nu är vi superkassa. Det är ett faktum.

Finns väl absolut ingen som argumenterar mot detta faktum? Är väl inte där folks åsikter skiljer sig. Skiljelinjen ligger i att man inte har ett facit på pandemin, således är dödssiffrorna idag rätt meningslösa. I ett nordiskt perspektiv kan det ju smälla till ordentligt i Oslo eller Köpenhamn i höst medans de större städerna i Sverige blir relativt förskonande.
Citera
2020-05-11, 17:52
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Jag tror på den här vägen som Sverige har valt. Men skulle det visa sig ha varit helt åt helvete, om det visar sig så i framtiden, så skulle jag inte fortsätta hävda att denna väg varit rätt. I nuläget tror jag dock det.

Jag tycker FHM har skött sig bra och jag litar på deras kunskap och bedömningar, men det finns delar som jag under denna tid varit skeptisk mot. Allt är inte svart eller vitt.

Vi har olika åsikter och det respekterar jag.

Jag är så orolig för Svensk del. Dels för att vi i Sverige kan bli isolerade och andra länder kommer att agera emot oss. Om andra länder anser att vi inte får bukt på covid-19 så kommer Svenskar inte få resa och framför allt kommer vi inte få exportera eller importera i den utsträckning vi behöver.

Då kommer vi få se konkurser utan motsvarig. Vi kommer se en arbetslöshet som växer upp emot 20-30% och vi kommer få se en ekonomi som rasar.
Vi får ju inte förglömma att innan covid-19 har vi en sådan enorm kostnad för får migrationspolitik där vi tagit in allt och alla som kommer att drabba vårt land i många generation till.

Jag tror vi kommer få ett helvete framåt allvarligt
Citera
2020-05-11, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Fast även om man jobbar i vården nu, så är man ledig ibland. Och då kan det vara skönt att skriva av sig.

Jag har inte sagt att man inte får..
Tänkte bara att om man nu är helt slut med värk i hela kroppen o inte orkar mer än max en vecka till. Då är det lite häpnadsväckande att orka vara så aktiv här på FB.
Citera
2020-05-11, 17:54
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Det är väl 6000 pers som får detta vaccinet nu i dagarna, om jag inte har läst helt fel

Det ska bli spännande att ta del av utvärderingarna. Kanske är ett vaccin närmare till hands än vad många tror?
Citera
2020-05-11, 17:55
Medlem
ncr04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Så vad är din teori till att dom har en större minskning?
Mer social distansering kanske? Eller mindre trångboddhet som underlättar det. Det är omöjligt att säga, men jag betvivlar att det har något med flockimmunitet att göra.

Att trenden nationellt är nedåtgående KAN även ha att göra med det varmare vädret. Man kan inte säga att bara för att smittspridningen ökat i Västra Götaland så påverkar inte klimatet. Då skulle man lika gärna kunna peka på den ökade spridningen i Brasilien och hävda samma sak.
Citera
2020-05-11, 17:55
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Men ditt argument är ju att du ”tror inte”. Som om det skulle vara facit.

Till skillnad från dig så säger jag vad jag tror och jag argumenterar för det och skriver även varför jag tror som jag gör. Jag utvecklar mina argument och jag är öppen med det.

Men du som många andra slår bara till med ett inlägg som inte passar din egen agenda. Kom gärna med något sakligt och grund för dina påstående så blir det lättare att argumentera och föra en dialog.
Citera
2020-05-11, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Hittade följande tråd:
First Belgian corona patient appears to have no antibodies: "I was safe, I thought" - Mediareport.
Är det rätt tråd?

Ja, det är den tråden.
Citera
2020-05-11, 17:57
Medlem
orvarinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Apotekspersonal har fått munkavle av FHM !!

Ramlade in på apoteket nyss i ett ärende och köpte samtidigt några rullar c-vitamin som hade bra pris.
Apotekarn i kassan log stort och sa: "det var ett bra val, vi får ju inte tala för c-vitamin nu längre"

?? Tyckte jag, "vadåå.....får ni inte ge upplysning om vitaminer..?"

Apotekarn igen: "Nej tyväärr - vi får inte längre nämna C eller D-vitaminets effekter för hälsan i samband med Corona-pandemin. Vi kan bara tala om det i andra sammanhang, men absolut inte ihop med Coronan".

Jag igen: "Vem har sagt det ?..det kan väl knappast ha varit en medicinkunnig som sagt detta.."

Apotekarn: "Vår ledning har vidarebefordat ett påbud från Folkhälsomyndigheten.....tyvärr.."

Jag igen: "jamen-vafan- ni borde kontakta journalister om detta vansinniga beslut"

Apotekarn: "Journalister har vetat om detta i minst 2 månaders tid, dom handlar här hela tiden och har skällt på oss när vi fick slut på vitaminerna och zink:et förut"

Ridå...!
Då köpte jag en burk zink också.
( På c-tuberna och zinket står:"Bidrar till immunsystemets normala funktion")
Tilläggas att apoteket ligger vägg i vägg med DN/Expressens redaktioner samt minst 5 radiostationer.

Någon apoteksanställd här som ev kan läcka något intermail i frågan....

Tagga ner, de följer endast den del av Patientsäkerhetslagen som tidigare slarvigt kallades kvacksalverilagen. Om de preparat du nämner inte är godkända kliniska behandlingsformer för Covid-19 så ska de heller inte nämnas i samband med pandemin. Det här berörs i Kap5 i lagen, redan i §1 som särskilt adresserar behandling av anmälningsskyldiga sjukdomar enligt smittskyddlagen. (Katrin Zytomierska hade troligtvis varken läst den eller Konsumentköplagen)
Hur gärna ni än vill så finns det inga konspirationer, vem fan har tid med sånt trams nu. Däremot finns det en skärpt regelefterlevnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in