2020-05-11, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Jeg legger hele tiden til grunn at det er veldig mange opplysninger jeg ikke vet om i denne saken - det er kanskje derfor jeg heller prøver å forstå - så langt det lar seg gjøre.
Dette møtet med Green foregikk i den tiden det fremkom at politiet mente de ville løse saken innen nyttår (2020).

Green gikk til politet etter møtet. Han har blant annet uttalt:

" – I min verden er det mange ting i saken som er merkelig. Hele hendelsesforløpet, det virker veldig iscenesatt.

Han svarer følgende på hvorfor det ikke ble noe samarbeid mellom organisasjonen han leder og Hagen:

- Jeg var av den oppfattelse av at vi trykket på noen knapper som han kanskje var nervøs for, kanskje fordi han har visst noe selv. Jeg kan ikke svare på det, men ut fra det som foregikk var det litt merkelig å ta den beslutningen. For vi var i gang med en dialog."

Hva mener du om dette?
Citera
2020-05-11, 17:20
Medlem
brukerinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idasma
Var ikke klokkeslettet litt lenge etter at bilen rygget ut fra Sloraveien rundt 9 tiden?

Hva kan sammenhengen være her?
Har ikke vært antydet noen sammenheng med bildet og bilen som rygget.
Citera
2020-05-11, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akeleye
Han bodde i D*ktor Wen*ts gate 11, 1476 Rasta. Med bil er snareste vei 4,5 km. Benyttes gangveien er avstanden kortere.Gangavstand 33 minutter. Sykkelavstand 9 minutter. Fra samme adresse til Futurum Næringspark er det en kjørelengde på 1,9 km. Altså 5 minutter med bil. Til fots ca 23 minutter. Med sykkel 7 minutter. Dette iht til google+kjørlengde på nevnte adresser.

Tusen takk for svar.

Nærheten til Sloraveien gjør at TEH er en sannsynlig hundepasser. Kan hende han dro til Sloraveien og passet hunden der. Det kan sannsynligvis plassere TEH i Sloraveien 4, da AEH og TH kom hjem fra Oslo.

Det kan ha skjedd en eller annen form for ulykke, et uhell, som forårsaket AEHs død. Før TEH rakk å dra hjem. I stedet for å varsle politi og nødtjenester, fant TH på kryptoplottet og fake kidnapping. TEH ble involvert for å gi bekreftet livsbevis morgenen etterpå.

Fordi TH, eller i verste fall TEH, var involverte eller ansvarlige for uhellet. En eller begge risikerte å bli tiltalt for uaktsom drap, kroppsskade med døden til følge, noe lignende.

Men det kan like gjerne hende at TEH dro hjem mens alle var i live i Sloraveien. At uhell eller kroppskade eller drap skjedde etter at TEH dro hjem.

TH fant frem notatbøkene sine fra møtene med JRU. Det kan passe noenlunde i tid, møtene mellom TH og JRU, og tidspunktene for opprettelse av kryptokontoer, eller aktivitet på kryptokontoer. Det politiet omtaler som første spor av forberedelser, av planlegging. Så laget TH trusselbrevet, med kryptorigg og koder i løpet av natten. Vasket og fjernet spor på åstedet. Flyttet AEH vekk og skjulte liket på ukjent men trygt sted, i løpet av natten. Staget åstedet, med Sproxsko, slepespor, strips.

Akkurat hvordan han forfalsket livsbevisene neste morgen, vet jeg ikke. Men jeg tror han har gjort det.

Møtene med JRU åpner for en mulig forklaring der kryptokontoene var tilfeldigvis opprettet før uhell, og at kidnappingsplottet ble konstruert samme natt for å skjule et uhell eller uaktsomt drap.

Men, hvordan skal politiet finne ut hva som skjedde. Så lenge TH ikke innrømmer noen ting. Det kan like gjerne være at drapet var planlagt, og at TH fikk idéen under møtene med JRU i tiden før AEH forsvant.

Det har nå åpnet seg flere alternative forklaringer på hva som har skjedd, etter at THs møter med Kryptomannen JRU ble kjent.

Holdens agering som forsvarer styrker mistanken om at TH har planlagt og gjennomført et kynisk og iskaldt drap på sin kone.

Det mildere alternativet, at det skjedde et uhell og at TH i panikk den natten laget kryptorigget, trusselbrevet osv. For å dekke uhell eller uaktsomt drap. Å tilstå, å legge kortene på bordet, ville gi mildere straff.

Men, det ser ikke ut som om TH mottar de beste rådene fra sin advokat for tiden.
Citera
2020-05-11, 17:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
Trolig ville det vært langt mer anvendte penger å utlove en dusør på 10 mill. For å få saken løst.
Det kan lede til verdifulle tips og informasjon. Når man betaler ukjente bakmenn spiller man fra seg kortene.
Men samtidig øker vel hver kontakt med den de tror er motparten, muligheten å spore gjerningsmannen/-ene.
Citera
2020-05-11, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timbar
Enig med at enkelte mennesker knapt evner å se bak fasader. Jeg tror også hun var undertrykt, men vi vet ikke dette. Hvorvidt det hadde noe med at hun fikk pensjon har jeg litt vanskelig for å tro. TH har sørget for at hun ble minstepensjonist. Og så klart henne selv siden hun har funnet seg i dette.

Nå er det slik at minstepensjon er veldig liten, og er det noen her som tror at AEH ville fått låne penger for å finansiere en liten leilighet med så lav inntekt. AEH hadde ifølge ektepakten en hyttetomt, en bil og 200000 kr. Dette var i 1993, så de 200000 kr hadde nok vokst endel, likevel ville det neppe være nok til at hun kunne leve et nøkternt liv en gang.

Så hvis AEH faktisk trodde at denne ektepakten ville være ugyldig var hun vel på sett og vis låst i ekteskapet sitt. Jo hun kunne kanskje klart og skrape sammen til å kjøpe en liten leilighet, men i forhold til boforholdene hun hadde ville det blitt et stusselig liv.

Spørsmålet blir derfor når hun fikk innsikt i at hun kunne fått mye flere penger enn det som var tilgodesett henne i ektepakten.
Sett utenfra og det vi vet nå er det et faktum at AEH trolig hadde krav på halvparten av TH sin formue.Visste hun det selv, trodde hun det?

Det blir bare spekulasjoner, vi får aldri vite, vi får heller ikke vite om TH ville funnet seg i å få ektepakten omgjort så han måtte gi fra seg så mye penger.

For meg og sikkert de fleste her virker det uvirkelig at TH ikke ville dele formuen sin med den som hadde sørget for at han kunne jobbe døgnet rundt og tjene seg rik. Men det er ikke alt man skjønner her i livet. Følte TH at pengene kun tilhørte han, eller var det en måte å ha kontroll på henne.
Hon kanske hade tagit reda på hos någon jurist att hon skulle ha rätt att få mycket pengar vid en skilsmässa och talat om det för TH. Då kanske han ville få henne på bättre humör med hjälp av hund och teaterbesök.
Citera
2020-05-11, 17:22
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brukerinne
Har ikke vært antydet noen sammenheng med bildet og bilen som rygget.
Tror bildet som er vist fra Shellstasjonen er helt tilfeldig. Er det ikke tatt fra da Åsted Norge hadde en reportasje om videoundersøkelsene i Hagensaken? Politiet ville neppe vist fram avgjørende bevis i det TV programmet.
Citera
2020-05-11, 17:26
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
To minutter. 09:14-samtalen med et familiemedlem skal ha vart i 2 minutter.

Kan du være litt mer presis. Hvor bodde TEH på den tiden? Nøyaktig adresse, hvis du vet.

Ifølge mediene, jeg husker ikke hvor jeg leste det men merket meg tidspunktet, ble huset gjennomsøkt av likhund i januar 2019, da forsvinningen ble kjent. Jeg antar at politiet har søkt med likhund første gang i november 2018. Det har vært flere og gjentatte søk med likhund, senest under ransakingene som startet 27. april, etter at TH ble pågrepet.

Gjentatte søk med likhund, hvordan skal det tolkes. At hunden må ha markert. Kan vanskelig forstå det annerledes. Vil likhundens gjentatte markeringer på samme steder eller områder i huset, forsterke indisie- eller beviskraften i markeringene. Kanskje.

Britiske The Times har omtalt at stripsen skal ha vært ''blood-spattered". Hvor fra de har hentet informasjonen, vites ikke. Men om det stemmer at det finnes blod fra AEH på stripsen, enten det er synlig med det blotte øyet eller kun kan påvises gjennom kriminaltekniske undersøkelser, så er det ikke hvilken som helst strips som er hentet direkte fra en pose og lagt igjen på åstedet.

Her gir du en god oppsummering av hvorfor mistankene mot TH bygger seg opp. TH via advokat Holden forsvarer seg i stedet for å samarbeide om å oppklare saken. TH virker ikke å være en uskyldig og sørgende ektemann. Ikke engang advokaten hans bidrar til å oppretteholde et inntrykk av at TH er uskyldig.

To minuter? Ni har för få bokstäver i era räkneord...

Likhundspaning 1:
Oavsett när polisen först hade dit likhund så är det svårt att tro att TH kunde tro sig räkna med att polisen inte skulle ta dit en meddetsamma eller i vart fall tämligen snart. De möter en brottsplats med släpspår och ska betala 90 mille. Klart som tusan man vill veta om hon dött innan kidnapparna har kommit utanför dörren. TH kan svårligen streta emot. Är likjycken på plats och betalad för så går man över insida och utsida och skogen därikring.

Likhundspaning 2:
Ettan ger att bortföringen sannolikt inte har fingerats på den plats i huset där hon till äventyrs har slagits ihjäl och/eller legat på förvaring. Det skulle kännas märkligt. Snarare uppstår en drivkraft att skilja på dessa ställen — redan i planeringen. Hela affären bygger ju på, också, att det om något luktar levande AE om spåret, inte lik. Spårhund som inte är likhund borde ju också ha använts f.ö.

Likhundspaning 3:
Eftersom likhundar finns och kidnappning vanligen kräver lite planering (mer planering än vid ”hastigt mod” eller ”förlorad fattning”) så kan man tro att nio-bilen inte har behövts för att frakta liket bort. Det är redan borta. Annars måste liket ligga så att hundarna kommer finna spåren. De där hundarna skojar inte heller, kan jag säga. Inte de svenska i alla fall.

Nio är också en jäkla tid att dyka upp när man ska hämta ett lik. Skulle jag säga. Knappt det nappar längre då ens.

Om en ”likbil” inte går på inofficiell linjetur genom lørenskog och stannar till vid gångvägen kl 9 om förmiddagen så har TH vid ngt tillfälle kunnat avtala med en person att hjälpa honom att frakta bort ett lik. Utan att detta ännu bevisligen har knutits till brottet av polisen. Då väljer denne likförare en något annan tid på dygnet än kl. nio (och gärna efter klartecken) — ty, även denne är intresserad av likhundar, och skulle förr eller senare åka in på ett betydande fängelsestraff om kroppen han (vi säger han, och skiter i jämställdheten) ska hämta har legat och drällt hos hagen. Dessutom vill den som hämtar liket ogärna vara ute och köra på trafikkameror i faggorna samtidigt som kidnapparna kommer störtande med den livs levande AE under armen på exakt samma kameror, om ni förstår vad jag menar.

Likhundspaning 4:
Om brottet är planerat så har hon inte slagits ihjäl i huset senare än att TH hinner iväg med henne och tillbaka innan han först far till jobbet den dagen. Om brottet är planerat bör inte AE ha legat och drällt död på fastigheten eller intill. Och kläderna på stolen i hallen är de hon hade på sig innan hon bytte om till middag o teater (för hon har knappast hunnit tvätta dessa), förslagsvis.

Likhundspaning 5:
Det känns otroligt på gränsen till ofint att be ens vänner att komma och föra bort ens en bunden men livs levande AE vid samma tidpunkt då man i praktiken anger för polisen att hon blivit bortförd mot lösensumma (hon svarar ju inte i telefon sen). Jag kan inte riktigt förlika mig med en sån nedrighet och fräckhet. Då riskerar TH få göra sig av med nästa fru alldeles själv...

Likhundspaning 6:
I den bästa av världar skulle ett planerat mord förklätt som kidnappning mot lösensumma betyda att likhundarna inget alls hittade, vad gäller själva kvarlevorna. Nu lever vi inte i de bästa av världar så saker kan ha utvecklat sig på sätt som inte var avsikten först. Eller TH hade tankarna på annat håll. Eller han glömmer sig och skyffeln som skulle ha legat i ena bilen hamnar med grepen i den andra och grepen dyker upp när svärsonen som lovat hjälpa till med komposten svänger förbi förrådet och lånar med sig lite redskap... Och då får jycken vittring!

Likhundspaning 7:
Metod är förmodligen minst lika viktigt som indikation.
Citera
2020-05-11, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gassa
I følge Holden så har ikke TH kompetanse til å få tak i kvalifisert ekspertise.

Hva sier det om Holdens egen kompetanse ...
Citera
Medlem
brukerinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det är mycket märkligt att de inte är på samma sida i efterforskningar om vad som hänt EH.

Holden deklarerar att de är motparter. Det är inte så det går till i en rättsstat att polisen vill lösa brott på bekostnad av oskyldigt dömda. Inte i en sak som är så bevakad som denna.

Vi ska komma ihåg att det började med att Tom Hagen också var ett brottsoffer som förlorat en fru, och barnens mor. Det är Tom Hagens ovilja att samarbeta som är lika märkligt som försvinnandet, och har orsakat att Holden nu framför att polisen är motpart.

Detta är ett fall med många absurda komponenter, som det är svårt för polisen att utreda. Just för att då framstår polisen själva som absurda. Det som ökar bevisbördan för polisen är att de inte får det material de behöver för att verifiera det som påståtts av Tom Hagen. När Holden klargjorde att Tom Hagen inte är kapabel att ens sända ett sms, trots att han haft 10 möten om kryptokonton. Då trillade polletten ner i mitt huvud.

Sen tycker jag det är märkligt att ingen i den familjen verkar rädda att själva bli utsatta för brott. Med tanke på att pappa är miljardär. Jag är själv mycket försiktig efter vi haft flera rånmord i Sverige, där gärningsmän går in i folks hem och under dödlig tortyr tvingar till sig bankuppgifter och konton.
Ja, det er mye som skurrer her og mye som er vanskelig å forstå.
Vet ikke helt hva Holden mente med da han snakket om å vurdere samarbeidet med politiet.
Han befinner seg vel i en merkelig rolle siden han først var bistandsadvokat der han sammen med TH skulle hjelpe politiet i etterforskningen. Men det skar seg vel allerede da politiet endret hypotese fra kidnapping til drap.
Lurer på om TH/Holden fortsatt holder fast på sin hypotese.
Senast redigerad av brukerinne 2020-05-11 kl. 17:35.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av agvvv
Green gikk til politet etter møtet. Han har blant annet uttalt:

" – I min verden er det mange ting i saken som er merkelig. Hele hendelsesforløpet, det virker veldig iscenesatt.

Han svarer følgende på hvorfor det ikke ble noe samarbeid mellom organisasjonen han leder og Hagen:

- Jeg var av den oppfattelse av at vi trykket på noen knapper som han kanskje var nervøs for, kanskje fordi han har visst noe selv. Jeg kan ikke svare på det, men ut fra det som foregikk var det litt merkelig å ta den beslutningen. For vi var i gang med en dialog."

Hva mener du om dette?
Jeg registrerer at Green slenger en påstand om TH ut i media, og at dette har media betalt for.
Jeg tenker at Green hadde forestilt seg at det var penger å tjene på kontakten med TH, men at TH og Holden ikke har vurdert Green som særlig troverdig eller seriøs.
Citera
2020-05-11, 17:33
Medlem
brukerinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Tror bildet som er vist fra Shellstasjonen er helt tilfeldig. Er det ikke tatt fra da Åsted Norge hadde en reportasje om videoundersøkelsene i Hagensaken? Politiet ville neppe vist fram avgjørende bevis i det TV programmet.
Vet ikke hvor bildet kommer fra. Men sikkert ikke interessant selv om jeg trodde ved første øyekast.
Citera
2020-05-11, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timbar
Tja du har sikkert rett, men om hun forsvant etter en tur med hunden og ble funnet drept hadde man vel vært like langt. Men enig det er mye rart her. Ja jeg skjønner at TH er mediesky, men når ble det arvelig og være mediesky tro. 3 barn, alle like mediesky. En av de rockemusiker, hvordan tenker man da slå igjennom som mediesky.

Men igjen man kjenner som regel andre via seg selv, og i likhet med mange andre på denne tråden synes vel jeg det er rart at ingen av de ønsker å stå frem for sin savnede mor,

Jeg har ingen statistikk på dette, men ville tro langt de fleste søskenflokker hadde en som våget seg frem, hva er de redd for mon tro? Det er vel derfor jeg begynner å spekulere om AEH var den fantastiske moren som er fremstilt. Hun hadde ikke fortjent dette uansett.

Men som andre her har skrevet, hva vet vi som ligger bak denne lojaliteten for far. Arv, datter som er prest, er prester griske, jeg vet ikke? Hvem skulle evnt. arve TH om ikke barna, er det noen som tror at TH ville gitt vekk milliardene sine til andre enn barna. Så hva dreier i såfall denne lojaliteten om, ikke til å bli klok på.
Kanske familjens rykte och heder som även barnen är beroende av för sitt anseende. Hemskt för barnen om arbetskamrater och vänner skulle få reda på att en förälder skulle vara mördare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in