2020-05-11, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, jag säger ju att det är skillnad på fettlösliga och vattenlösliga vitaminer. C-vitamin är vattenlöslig varför du kissar ut överskottet, du blir inte förgiftad. D-vitamin ( bl a) är fettlöslig och samlas i kroppen. Om du får i dig för mycket D-vitamin kan du därför dö.

Du har också gått grundskolan ut ser jag.

Men lär sig otroligt mycket där om man lyssnar.

Jag lärde mig ex att vuxen dagsbehov är ca 20 mikrogram. Om man inte går ut alls i dagsljuset o aldrig äter fisk, då behövs ett tillskott på 10 mikrogram. Dock räcker det med 15min/dag 2ggr/vecka även här i Norden o på sommaren kan man ju samla på sig ett lager för att användas senare på vintern.

Ändå oroar många här att negrer behöver mer D-vitamin. Hur många negrer skriver här - hands up?
Snarare tror jag att folk intendent dagsljus överhuvudtaget. Man sitter bakom persiennerna o skriver inlägg..

Men någon gör big business på folks oro.
Sist var det väl den här polacken Zytomierskaja som ville boosta folks immunförsvar. Nästa steg är väl att hon botar cancer?

Det är otroligt cyniskt att tjäna pengar på folks oro. Men det gör ju kineserna nu varje dag så långt man kan blicka!
Citera
2020-05-11, 16:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Idag gratulerar vi Mauritius! Av de 332 mauritier som var smittade var det tyvärr 10 som dog, men alla de övriga 322 är nu friska

2020-05-11:

Mauritius
Belize
Falklandsöarna
Nya Kaledonien
Grönland
Surinam
Papua nya Guinea
St Barth
Anguilla
Färöarna

"Men Mauritius ligger ju i Afrika - de testar väl inte så mycket?" Jo, Mauritius har genomfört 54.863 tester per miljon invånare, vilket är betydligt mer än i Sverige.

https://www.worldometers.info/coronavirus/
(Sortera på "Active Cases")

Så dödligheten där låg på runt 3% ? det är ganska högt
Citera
2020-05-11, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Eller så är de som argumenterar för att "vi får utvärdera senare", antingen totalt cyniska människor som struntar i att folk dör just nu, eller regimkramare med egen agenda.

Beror på vem som har tolkningsföreträde....

Jag är inte regimkramare. Röstat mot dem hela mitt liv.

Kanske är jag cynisk.

Men om det dött fler människor i andra länder när allt är över, vad ska du säga då? Att sverige gjorde fel ändå och alla andra gjorde rätt?

Du behöver inte poängtera vad du tror kommer hända. Det är en hypotetisk fråga, precis som din tro att ändra länder väljer en bättre strategi är en hypotes.

Observera att jag talar om dagen när pandemin är över. Inte nu.
Citera
2020-05-11, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Och så börjar du prata om något annat och fortsätter att kalla mig dum.
Skäms du inte ?

Igen, såhär skrev du :

"Hade Sverige gjort rätt sedan 15 mars så skulle vi inte haft 3250 st döda utan kanske max 250 döda- Det är en skillnad."

Är det något du fortfarande står för ? eller menade du någonting annat än vad du skrev?
Jag kan svara, ja vi hade haft 250 döda max.
Jämför med Grekland då deras första dödsfall var ungefär samma datum. Kolla deras åtgärder med lockdown den 23 mars med ett land där det är mer tätbefolkat Aten vs Stockholm så ser du att Grekland bara har 150 döda. Nu har de öppnat upp men nya fall är väldigt få och IVA patienter fick den vård de behövde och sorterades inte bort, de har ca 35 IVA fall i dagsläget. Så ja under 250 döda lätt med samma befolkningsmängd men fler nackdelar för Grekland då det är mer tätbefolkat.
Citera
2020-05-11, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Jag tror inte man ska oja sig över att människoliv räddas till för hög kostnad. Då kan man hamna i en väldigt obehaglig politisk position. Det man kan oja sig över är kanske att två människoliv skulle kunnat ha räddats istället för ett. Då får man visa hur många människoliv som gått till spillo i Finland. Jämföra överdödligheten i Finland jämfört med Sverige under 2020, och jag är övertygad att det kommer inte visa sig till Sveriges fördel. Tänk också på andra som drabbas på sikt, ex. kvinnor som inte fick sin mammografi under våren i Sverige, alla vårdköer som byggts upp, sjukvårdspersonal som sagt upp sig i protest, osv.

Menar du att ett extra levnadsår får kosta hur mycket som helst?
Varför får det inte göra det i cancervården?

I Finland har man samma problem som här: andra patienter har lagts åt sidan. Vårdköerna växer. Åldringar sitter i karantän. Deras planerade vård hr skjuts in i framtiden.

Jag har inte hört sjukvårdspersonalen säga upp sig. Tvärtom. Läkarstudenter har lagt studier åt sidan för att hjälpa till.

Fler än någonsin har sökt till läkarlinjen o sjuksköterskautbildningen.
Citera
2020-05-11, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Dom som har fattat besluten är självklart ansvariga.
Vilken verklighet lever du I där det inte är självklart?

Men precis alla partier har dragit ner på äldrevården. Vem tänkte du skylla på?
Citera
2020-05-11, 16:35
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Hörde på radions P1 morgonprogram i morse att man ska gå igenom folk under 50 år som har dött eller överlevt för att försöka få fram någon gemensam nämnare på varför vissa blir så svårt sjuka. Var runt 700 personer som man var intresserade av. Överlevande skulle man intervjua personligen.

Preliminärt hade man hittat något i genmassan som stack ut. Ca 1% av befolkningen har denna defekt.

Ska bli intressant att ta del av resultaten av denna undersökning. Alla de under 50 som dött kanske är kraftigt överviktiga rökare med diabetes och 5-6 andra sjukdomar.
Citera
2020-05-11, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Jag vet inte men gissar på 4-5 stycken.

Betyder det att man inte får vara glad över en minskning i Sverige?

Nej. Att glädja sig att färre dör än tidigare är tydligen inte okej. Om döden är inblandad får man inte glädja sig tydligen. Kom ihåg det i framtiden nästa gång nyheterna gör gällande att allt färre kör ihjäl sig i vår trafik. Du får inte glädja dig över det, då några faktiskt dog.
Citera
2020-05-11, 16:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Glädje när man rapporterar om att 31 människor har avlidit till följd av en sjukdom?

Någon är inte rätt i så fall.
Stannar där.

Hur många rapporterades avlidna i Norge, Finland och Danmark denna måndag av samma orsak?

glädjas = "sjukt".

Edit: Rättat från 45 till 31, tack för påpekandet.

Glädje för att ni sjukhuvuden och psykfall hade fel när ni förutsåg 200 döda dagligen i Sverige.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Jag vet inte men gissar på 4-5 stycken.

Betyder det att man inte får vara glad över en minskning i Sverige?
31 är 31 för mycket. Vi kunde kanske med rätt politik varit nere på noll avlidna idag.

Återigen: Ett misslyckande är dagens siffror.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-05-11 kl. 16:42.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Nej. Att glädja sig att färre dör än tidigare är tydligen inte okej. Om döden är inblandad får man inte glädja sig tydligen. Kom ihåg det i framtiden nästa gång nyheterna gör gällande att allt färre kör ihjäl sig i vår trafik. Du får inte glädja dig över det, då några faktiskt dog.

Jag har valt att avsluta min glädje över att min pappa överlevde cancer, eftersom folk fortfarande dör i cancer.
Citera
2020-05-11, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Ska bli intressant att ta del av resultaten av denna undersökning. Alla de under 50 som dött kanske är kraftigt överviktiga rökare med diabetes och 5-6 andra sjukdomar.

Stora frågan är huruvida etnicitet publiceras jämte riskfaktorer. Rapporter från verkligheten gör gällande att det främst är invandrare på våra IVA avdelningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in