Citat:
Ursprungligen postat av
KnackeredVonAnka
Ja, jag säger ju att det är skillnad på fettlösliga och vattenlösliga vitaminer. C-vitamin är vattenlöslig varför du kissar ut överskottet, du blir inte förgiftad. D-vitamin ( bl a) är fettlöslig och samlas i kroppen. Om du får i dig för mycket D-vitamin kan du därför dö.
Du har också gått grundskolan ut ser jag.
Men lär sig otroligt mycket där om man lyssnar.
Jag lärde mig ex att vuxen dagsbehov är ca 20 mikrogram. Om man inte går ut alls i dagsljuset o aldrig äter fisk, då behövs ett tillskott på 10 mikrogram. Dock räcker det med 15min/dag 2ggr/vecka även här i Norden o på sommaren kan man ju samla på sig ett lager för att användas senare på vintern.
Ändå oroar många här att negrer behöver mer D-vitamin. Hur många negrer skriver här - hands up?
Snarare tror jag att folk intendent dagsljus överhuvudtaget. Man sitter bakom persiennerna o skriver inlägg..
Men någon gör big business på folks oro.
Sist var det väl den här polacken Zytomierskaja som ville boosta folks immunförsvar. Nästa steg är väl att hon botar cancer?
Det är otroligt cyniskt att tjäna pengar på folks oro. Men det gör ju kineserna nu varje dag så långt man kan blicka!