2020-05-11, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aniani
Ergo, ut i fra opplysningene om hvor folksom gangveien er, ville det være mer sannsynlig at hun har blitt lastet inn i bilen fra parkeringsplassen/garasjen? 1. Gjennom utgangen i hagen, og rundt huset på baksiden, der bilen står klar på feltet ved siden av garasjen, eller 2. Ved å parkere inni garasjen?

Jeg vet ikke.

Det er uansett risiko ved å frakte vekk et lik ved ni-tiden, da mange fotgjengere og syklister er på vei til skole og jobb og buss og hva det kan være. Nærmest midt i morgen-rushet, om man kan kalle det det, ved en mye brukt gangvei.

Om å parkere inni garasjen, vet ikke om det ville være mulig engang, under ransaking av garasjen så den ut til å være rimelig full av ting og tang. Jeg har ingen formening om det.

Jeg mener det er mest sannsynlig at rygging langs gangvei var noen som var ute i lovlig ærend. Får se om politi kan få noen nyttige tips nå. Hvis ingen melder seg med lovlig eller ulovlig ærend, vil det forsterke mistanken om at ryggingen var relatert til forsvinningen av AEH.

Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det har varit en intressant diskussion om norska advokater i denna tråd. Ni verkar ha 3 stycken stjärnadvokater. Sverige som är ett större land har lite fler. Det är advokater som brottslingarna anlitar, redan när de vet att nu kommer de åka fast.

Om man är oskyldig har man faktiskt inget behov av ett försvar. Det handlar då mer om stöd och rådgivning. Som anhörig till en person som utsatts för brott vill man se de skyldiga betala priset rättsligt. Det normala är att det är polisen som inte får arbetsro, med anhöriga som vill veta hela tiden vad som sker, vill diskutera och hjälpa till.

Det är ytterst märkligt att Tom Hagen vill hem igen. Han är inte rädd. Han borde normalt sätt inte bo ensam innan kidnapparna är fast. Det betyder att det var EH som var det enda påtänkta offret för kidnappning i familjen, och värd att ta i byte mot pengar. Ett resonemang som på objektiva grunder inte är logiskt. Alla i familjen borde vara rädda för att kidnappas, och särskilt Tom Hagen själv, som kan bli tvingad av kidnappare till att göra utbetalningar i Monero och från andra konton, nu när kidnappare är i farten.

Det intryck jag nu fått av Holden är att han arbetar med en klient han själv misstänker är skyldig, och lägger upp sitt arbete efter den slutsatsen. Hans erfarenhet som aktor, läger all fokus på att det är aktor som har bevisbördan, och han vet att varje sak kan leda till ny bevisning där man har sin sak klar.

Som försvarsadvokat åt en brottsling handlar det bara om vad åklagaren kan styrka och med vilka bevis. Nu verkar advokat Holden så osäker att han faktiskt saboterar utredningen genom att inte be sin klient att lämna ut material som skulle verifiera att Tom Hagen var oskyldig.

Det är faktiskt Holdens agerande som stärker mina misstankar. att här är det något lurt.

Ja. Enig med deg. Holden agerer underlig.
Citera
2020-05-11, 13:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av aniani

Og dersom man vurderer at bilen som er observert kjørende over plenen kunne være del av det - kan GM ha "freaket ut" over at det var noen på gangveien og blitt redd for å bli gjenkjent, før bilen til slutt måtte kjøre rundt i all hast, og over gresset til huset, for å få gjennomført? Og så rygget ned igjen gangveien igjen før den forsvant?

Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus

Egentlig så har jeg trodd at bilen ved fiskeplassen 9:05 har sluppet av noen kamuflasjekledde, kanskje derfor backet helt opp til den "skjulte" stien og sluppet personene ut av bagasjerommet. Deretter forsvunnet raskt, og ventet på signal over lukket samband en annen plass. Deretter gjenoppstått som bilen som ble observert over plenen ved blokkene og fram til boligen/innkjørselen. Rundt 9:30, min antagelse. Da kan AEH vært tatt ut via garasjen.

Jeg tror også at disse bilene har med saken å gjøre, og det kan ha blitt gjort slik som beskrevet ovenfor.
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Hva jobben egentlig gikk ut på, om det var henting av ferdig «pakke», forsøk på kidnapping, drap/coverup etc lar jeg stå litt åpent fortsatt.
Jeg er heller ikke sikker på hva motivet er eller hvem som er GM.
Jeg har fortsatt vanskeligheter med å tro at TH er GM, men utelukker det ikke.

Jeg tror mest på at dette faktisk er en kidnappingsak. Enten en kidnapping som gikk galt eller at det hele tiden var planlagt at offeret skulle bli drept (av praktiske årsaker), og at motivet var penger.
Evt drap fingert som kidnapping, og at motivet var hevn.
Citera
2020-05-11, 14:01
Medlem
Dere som tror det var en kidnapping, har dere hørt denne episoden av krimpodden? De forklarer hvor krøkkete (svår och opraktiskt) betaling og kommunikasjon ble gjort med dette monero-greiene. Det gir ingen mening at kidnappere skulle valgt noe sånt: https://podcasts.apple.com/no/podcast/l%C3%B8renskog-forsvinningen-kryptisk-kommunikasjon/id1219276920?i=1000427856708
Citera
2020-05-11, 14:02
Medlem
brukerinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det har varit en intressant diskussion om norska advokater i denna tråd. Ni verkar ha 3 stycken stjärnadvokater. Sverige som är ett större land har lite fler. Det är advokater som brottslingarna anlitar, redan när de vet att nu kommer de åka fast.

Om man är oskyldig har man faktiskt inget behov av ett försvar. Det handlar då mer om stöd och rådgivning. Som anhörig till en person som utsatts för brott vill man se de skyldiga betala priset rättsligt. Det normala är att det är polisen som inte får arbetsro, med anhöriga som vill veta hela tiden vad som sker, vill diskutera och hjälpa till.

Det är ytterst märkligt att Tom Hagen vill hem igen. Han är inte rädd. Han borde normalt sätt inte bo ensam innan kidnapparna är fast. Det betyder att det var EH som var det enda påtänkta offret för kidnappning i familjen, och värd att ta i byte mot pengar. Ett resonemang som på objektiva grunder inte är logiskt. Alla i familjen borde vara rädda för att kidnappas, och särskilt Tom Hagen själv, som kan bli tvingad av kidnappare till att göra utbetalningar i Monero och från andra konton, nu när kidnappare är i farten.

Det intryck jag nu fått av Holden är att han arbetar med en klient han själv misstänker är skyldig, och lägger upp sitt arbete efter den slutsatsen. Hans erfarenhet som aktor, läger all fokus på att det är aktor som har bevisbördan, och han vet att varje sak kan leda till ny bevisning där man har sin sak klar.

Som försvarsadvokat åt en brottsling handlar det bara om vad åklagaren kan styrka och med vilka bevis. Nu verkar advokat Holden så osäker att han faktiskt saboterar utredningen genom att inte be sin klient att lämna ut material som skulle verifiera att Tom Hagen var oskyldig.

Det är faktiskt Holdens agerande som stärker mina misstankar. att här är det något lurt.
Ja, stusset da Holden sa i et TV-intervju at de måtte vurdere samarbeidet med politiet.
Oppklaring av saken bør være viktigst hvis TH skal styrke sin troverdighet.
Forsvarsadvokater skal ivareta klientens interesser, men de går nok litt for langt noen ganger.
Blir en kamp mot politiet med mål om å vinne saker. Mediefokus, kjendisfaktor og økte salærer.
Advokater framstiller nå politiet som maktglade.
Tror norsk politi er ganske proffe etter hvert, selv om det finnes bøller også der.
Citera
2020-05-11, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
To minutter. 09:14-samtalen med et familiemedlem skal ha vart i 2 minutter.

Kan du være litt mer presis. Hvor bodde TEH på den tiden? Nøyaktig adresse, hvis du vet.

Ifølge mediene, jeg husker ikke hvor jeg leste det men merket meg tidspunktet, ble huset gjennomsøkt av likhund i januar 2019, da forsvinningen ble kjent. Jeg antar at politiet har søkt med likhund første gang i november 2018. Det har vært flere og gjentatte søk med likhund, senest under ransakingene som startet 27. april, etter at TH ble pågrepet.

Gjentatte søk med likhund, hvordan skal det tolkes. At hunden må ha markert. Kan vanskelig forstå det annerledes. Vil likhundens gjentatte markeringer på samme steder eller områder i huset, forsterke indisie- eller beviskraften i markeringene. Kanskje.

Britiske The Times har omtalt at stripsen skal ha vært ''blood-spattered". Hvor fra de har hentet informasjonen, vites ikke. Men om det stemmer at det finnes blod fra AEH på stripsen, enten det er synlig med det blotte øyet eller kun kan påvises gjennom kriminaltekniske undersøkelser, så er det ikke hvilken som helst strips som er hentet direkte fra en pose og lagt igjen på åstedet.

Her gir du en god oppsummering av hvorfor mistankene mot TH bygger seg opp. TH via advokat Holden forsvarer seg i stedet for å samarbeide om å oppklare saken. TH virker ikke å være en uskyldig og sørgende ektemann. Ikke engang advokaten hans bidrar til å oppretteholde et inntrykk av at TH er uskyldig.
Hvis det ble konstantert liklukt etter søk med likhund, og på et senere tidspunkt enn de 10 første ukene etter forsvinningen (og hvis det i løpet de første 10 ukene ble søkt med likhund inne i huset uten funn av liklukt), tror jeg at likhunden må ha funnet liklukt utenfor huset i Sloraveien (i hagen eller ev ved stien mot fiskeplassen/der den bilen rygget fra kl 9:05, utenfor garasjen el.l.). Fordi politiet gjorde ingen undersøkelser utendørs i Sloraveien 4 de 10 første ukene.

"Ved å holde forsvinningen hemmelig risikerer de å gå glipp av viktige, kanskje helt avgjørende observasjoner og spor. Tradisjonelle etterforskningsskritt som store rundspørringer og kriminaltekniske undersøkelser utendørs må legges bort"
https://www.vg.no/spesial/2019/ti-topphemmelige-uker/
Citera
2020-05-11, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brukerinne
Jeg tenkte også slik om bilen over plenen. Men ikke etter opplysningene om bilen ved fiskeplassen. Tror det var slik at den sto der parkert litt. Tror også den rygget oppover, ikke ned.
Ser ut som politiet vet om den kun ut fra kameraer på andre siden av vannet. Og at bilen ikke kan identifiseres. Tenker at de må være godt lokalkjente.
Ja den rygget oppover gangveien (fra parkeringen nær fiskeplassen) i retning Hagens hus. Noen forklarte om at en bil som står parkert på det stedet der den bilen sto den morgenen, rygge fordi det ikke er plass til å snu bilen.
Citera
2020-05-11, 14:33
Medlem
Citat:
Om bilen som rygger 09:05 fra bryggen og opp langs gangveien mot Hagens hus.

Min umiddelbare assosiasjon er at det var ansatte fra kommunen som har vært ute i lovlig ærend, et eller annet praktisk gjøremål i forbindelse med vedlikehold av gangveier..

Da ville i så fall politiet hatt gode vitner på det aktuelle tidspunktet og for lengst sjekket dem ut.

Men politiet er jo fortsatt på jakt etter den ryggende bilen, noe som ble fulgt opp i Aftenposten senest i forrige uke.
Så det tyder jo på at dette er noe annet enn ansatte fra kommunen.
Citera
2020-05-11, 14:36
Medlem
Citat:
Om bilen som rygger 09:05 fra bryggen og opp langs gangveien mot Hagens hus.

Min umiddelbare assosiasjon er at det var ansatte fra kommunen som har vært ute i lovlig ærend, et eller annet praktisk gjøremål i forbindelse med vedlikehold av gangveier.
De fysiske sperrene som gjorde gangveien kjørbar, og mulig å brøyte i vinterhalvåret, var nylig blitt fjernet.

Gangveien var trafikkert av både gående og syklende. Ryggingen må nødvendigvis har vært utført med aktsomhet. Det skulle tatt seg ut om en så grundig planlagt forbrytelse skulle falle i fisk, fordi en tilfeldig fotgjenger eller en syklist ble påkjørt ved et uhell.

Men jeg kan jo ikke utelukke at ryggingen 09:05 har noe med forsvinningen av AEH å gjøre. Enten det var leiemordere på oppdrag, eller kidnappere, eller medhjelpere som skulle fjerne liket, eller medhjelpere som bare la igjen enda ett falsk spor.

.
Da burde jo den/de ansatte ha meldt fra til politiet om sin kjøring, ettersom politiet ba folk om å melde seg dersom hadde parkert og/eller kjørt på det stedet den morgenen.
Citera
2020-05-11, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ariel70
Dere som tror det var en kidnapping, har dere hørt denne episoden av krimpodden? De forklarer hvor krøkkete (svår och opraktiskt) betaling og kommunikasjon ble gjort med dette monero-greiene. Det gir ingen mening at kidnappere skulle valgt noe sånt: https://podcasts.apple.com/no/podcast/l%C3%B8renskog-forsvinningen-kryptisk-kommunikasjon/id1219276920?i=1000427856708

Har ikke hørt podcasten men er enig i at kryptorigget ikke gir noen mening om det skulle stå kidnappere som skulle og ville ha løsepenger, bak forsvinningen.

Hva kan da være meningen med kryptorigget? Først, å villede politiet, å hindre og kanskje til og med latterliggjøre politiets etterforskning.

Jeg ser også at kryptorigget kan oppfattes som en oppfordring til mer kriminalitet, til flere kriminelle handlinger. En invitasjon til netthaier og hackere som ser muligheter for å sende usporbare og falske krav om løsepenger. Om motivasjon for falske krav skulle være kun å plage politiet, eller om et håp om å motta kryptovaluta for kreativitet og bryderi, kom i tillegg.

Jeg mener det var riktig av politiet å holde forsvinningen hemmelig i 10 uker. Det er én uke mer enn opprinnelig betalingsplan i henhold til trusselbrevet. Og at det var en korrekt vurdering av politiet å vente til den planlagte minimumsperioden for kidnappingen, var utløpt, før "kidnappingen" ble offentliggjort.
Senast redigerad av kornblomst 2020-05-11 kl. 14:44. Anledning: skrivefeil
Citera
2020-05-11, 14:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av brukerinne
Ja, stusset da Holden sa i et TV-intervju at de måtte vurdere samarbeidet med politiet.
Oppklaring av saken bør være viktigst hvis TH skal styrke sin troverdighet.
Forsvarsadvokater skal ivareta klientens interesser, men de går nok litt for langt noen ganger.
Blir en kamp mot politiet med mål om å vinne saker. Mediefokus, kjendisfaktor og økte salærer.
Advokater framstiller nå politiet som maktglade.
Tror norsk politi er ganske proffe etter hvert, selv om det finnes bøller også der.
Hvis jeg trodde min kone ble kidnappet for 1,5 år siden og jeg visste at jeg selv var uskyldig - hvis jeg plutselig ble pågrepet på vei til jobb av beredskaptroppen, med VG luskende i buskene - når jeg blir siktet og satt i 4 ukers varetekt - når jeg blir frikjent og politiet forsøker å pågripe meg på nytt - alt dette skjer mens jeg blir forhåndsdømt i media.
Når jeg har godtatt telefonavlytting frem til november 2019 - og får vite at jeg har blitt overvåket hemmelig videre frem til idag....

Ja, da hadde jeg mistet troen på politiets etterforskning - det ville blitt opplevd som et alvorlig overgrep fra min side og min tillit til gjeldende etterforskere hadde vært lik 0
Citera
2020-05-11, 14:40
Medlem
brukerinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Ja den rygget oppover gangveien (fra parkeringen nær fiskeplassen) i retning Hagens hus. Noen forklarte om at en bil som står parkert på det stedet der den bilen sto den morgenen, rygge fordi det ikke er plass til å snu bilen.
Tror bilen rygget litt lenger enn man gjør om man skal snu siden selve ryggingen ble en sak.
Men Aftenposten er ikke helt klar på det.
https://www.aftenposten.no/norge/i/AdyG15/politiet-har-video-av-bil-som-rygget-inn-til-hagens-bolig-kort-tid-foer-anne-elisabeth-hagen-forsvan t?
Citera
2020-05-11, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Hvis jeg trodde min kone ble kidnappet for 1,5 år siden og jeg visste at jeg selv var uskyldig - hvis jeg plutselig ble pågrepet på vei til jobb av beredskaptroppen, med VG luskende i buskene - når jeg blir siktet og satt i 4 ukers varetekt - når jeg blir frikjent og politiet forsøker å pågripe meg på nytt - alt dette skjer mens jeg blir forhåndsdømt i media.
Når jeg har godtatt telefonavlytting frem til november 2019 - og får vite at jeg har blitt overvåket hemmelig videre frem til idag....

Ja, da hadde jeg mistet troen på politiets etterforskning - det ville blitt opplevd som et alvorlig overgrep fra min side og min tillit til gjeldende etterforskere hadde vært lik 0

TH er på ingen måte frikjent...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in