2020-05-11, 13:21
Medlem
Stones avatar
Minns ni innan Corona pandemin när vänstern gick ihop med M för att få en miljard till krisande kommuner. Kolla hur mycket pengar som går till vinstdrivande företag, media och kultur. Det är miljarder och åter miljarder. Sista delen av Ekots lördagsintervju pratas det om var pengarna kommer ifrån. Det har hela tiden varit skitbilligt för Sverige att låna av riksbanken (som trycker pengar). Vilket jippo det var kring regeringens 700 miljoner och oppositionens 1000 miljoner, ynka jävla 300 miljoner och det upptog debatter i media och i riksdagen. Vi var uppslukade av detta.

Edit: ” Om man lägger samman de direkta stöden vi gått ut med och låne- och kredit-garantierna vi hittills utfärdat är vi uppe i 700 miljarder, säger Isabella Lövin.”
Senast redigerad av Stone 2020-05-11 kl. 13:36.
Citera
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Man pratar om vaccin i höst o början av nästa år för att lugna ner folk

Ja det kan säkert stämma, Samma med munskyddsdebatten, det är en vuxen-napp för folket. Politiskt beslut så folk ska tro att politiker har kontroll.
Citera
Medlem
https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/anders-76-fick-corona-lag-en-manad-pa-sjukhus/

Vill bara höra med foliehatterna här inne. Att Anders 76, som överlevt Corona-viruset tokhyllar den sjukvård han upplevde på sjukhuset. Gills detta vittnesmål eller är det fake news som pappa staten släppt fram för att komma i bättre skimmer?
Genuint nyfiken.
Citera
2020-05-11, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Dom måste fortsätta med denna lock down 1-2 år, Lycka till. Nej, Vaccin kommer inte att finnas det närmaste två åren..

Jag tror inte det behövs lockdown, så länge smittspridningen är på en låg nivå. Det som behövs är masstestning, speciellt av alla inresande (då behövs inte 14 dagars karantän). Det stora hotet kommer från länder som låter smittan sprida sig i det egna landet, dessa länder kommer stängas av från omvärlden. Vi bör sikta på att Sverige till hösten inte ska bli det land som blockeras av andra rena länder. Svenskar måste börja kämpa, sluta med sin passiva självaggressivitet. Oj, jag har blivit sårad, då lägger jag mig och dör, istället för att kämpa och uttöma alla möjligheter till att leva - så verkar en del resonera här i Sverige. Finns det en minsta chans att man dör då ger man upp. Fruktansvärt deprimerande. Det är ett land som kommer vara jättelätt att invadera och ockupera om någon stormakt gör det i framtiden. Svenskar bör se den här krisen som ett tillfälle att ändra sin kultur - inga andra europeer beter sig på det här sättet.
Citera
2020-05-11, 13:25
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag har knegat hemma nu i en liten lägenhet i två månader. Många polare vill inte ses över huvud taget. Jag och bruden tär på varandra eftersom hon också knegar hemifrån. Att komma ifrån ett par timmar, sätta sig på ett ställe med en polare och ta en bärs, betyder fan mycket för mig just nu.

Det handlar inte om att stället ska vara bra på nåt sätt. Det handlar om miljöombyte och att glömma bort krisen för ett par timmar.

Sen är jag ingen finsmakare när det kommer till krogar. Ge mig en stol, ett bord och en bärs så är jag nöjd. Så länge det inte luktar illa. Där går min gräns.

Du har såklart helt rätt. Att få komma ut och träffa en polare efter allt hemmasittande kan vara det som räddar ens mentala hälsa. Tycker bara att hela poängen med krogen är att få se lite andra människor. Är stället tomt är det inte så kul. Skönt att vi är påväg mot sommar så man kan ta en kasse bärs och gå ut i nån park eller så.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KanghastanArticuno
Men stäng ner djurmarknaderna https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9v1W3l/nya-fall-i-wuhan-skapar-oro

Sydkoreans president har i alla fall rätt när hen säger att:”Det är inte över förrän det är över!”

Inget under att folket känner förtroende för sinn president!

Kina har tidigare sagt att våtmarknderna kan hållas öppna åtminstone tills något oroväckande händer.

Jag tror inte att detta är oroväckande nog.
Man måste ju ha sin färska kloakråtta eller fladdermus till middag
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Verkar bli ett stort stöd till kollektivtrafiken, så att de kan köra med färre passagerare per buss, vagn etc. utan att gå med brakförlust. Det är bra! Kollektivtrafiken måste fungera, och vara säker (eller så säker som den nu kan bli i det här läget) för alla som inte vill eller kan ha bil. Dom måste också kunna röra sig i samhället. Dessutom är det viktigt att inte coronan blir en ursäkt för att skaffa en egen bil (med tanke på miljön och klimatet, menar jag nu).

Just nu under pandemin är det förstås inte klimatsmart att göra stora, tunga bussar med bara fyra-fem passagerare i, men i längden tjänar miljön på att inte fler går över till egen bil, utan upprätthåller vanan att åka kollektivt. Tror jag.
Citera
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Men lilla vän, tycker du att 50% och högst på hela 2000-talet för lite mer än en vecka sedan är normala nivåer? Det var det vi pratade om.
Jag höll med han som sa att vi peakade vecka 15 inget annat. Sen var det någon som sa att det var ännu högre nu och på väg uppåt. Vilket det bevisligen inte är. Tvärtom.
Citera
2020-05-11, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/anders-76-fick-corona-lag-en-manad-pa-sjukhus/

Vill bara höra med foliehatterna här inne. Att Anders 76, som överlevt Corona-viruset tokhyllar den sjukvård han upplevde på sjukhuset. Gills detta vittnesmål eller är det fake news som pappa staten släppt fram för att komma i bättre skimmer?
Genuint nyfiken.
Vet inte vad du svingar emot.
Det är väl rätt vedertaget att sjukvården är bra när du väl får tillgång till den.
Dom som har dött utan att få det har svårt att uttala sig efteråt.
Citera
2020-05-11, 13:28
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Du missat ju helt min poäng och börjar prata om något annat.
Poängen var att den som exponeras för ett virus, och tillfrisknar, utvecklar ett immunförsvar som gör en bättre rustad nästa gång.
Det är inget unikt för influensan.

Alla dina jämförelser var med influensan. Inte SARS och MERS som är andra corona-virus. Inte heller med Ebola eller HIV. Ett antiviralt läkemedel man har förhoppningar om utvecklades mot Ebola inte mot influensa. Andra kombinationer av läkemedel är mot HIV, inte influensa. Så nej du skrev inte om virus generellt utan om influensavirus, och ignorerade virus som är mer lika influensavirus. Vill du skriva om virus generellt utelämna då den konsekventa jämförelsen med influensa.
Citera
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honeyfly
Vecka 18 låg överdödligheten i Stockholms och Östergötlands län på över 50 procent jämfört med 2015–2019, säger Linus Garp, utredare på SCB:s enhet för statistik om befolkning och ekonomisk välfärd.
https://www.expressen.se/nyheter/dodsveckan-som-ar-den-varsta-pa-hela-2000-talet/

Duger denna källa?
Jag länkade ju själv till källan där alla siffror finns, vad tror du saknas? Ja, vi peakade v15, och är på väg ner, ganska tydligt.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Verkar bli ett stort stöd till kollektivtrafiken, så att de kan köra med färre passagerare per buss, vagn etc. utan att gå med brakförlust. Det är bra! Kollektivtrafiken måste fungera, och vara säker (eller så säker som den nu kan bli i det här läget) för alla som inte vill eller kan ha bil. Dom måste också kunna röra sig i samhället. Dessutom är det viktigt att inte coronan blir en ursäkt för att skaffa en egen bil (med tanke på miljön och klimatet, menar jag nu).

Just nu under pandemin är det förstås inte klimatsmart att göra stora, tunga bussar med bara fyra-fem passagerare i, men i längden tjänar miljön på att inte fler går över till egen bil, utan upprätthåller vanan att åka kollektivt. Tror jag.

Utsläpp från personbilar står för en bråkdel av totala utsläppen. Det är värre när de flyger in quinoa från Sydamerika än att en person kör bil i ett år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in