Citat:
Ursprungligen postat av
Lonnrot
Dottern på andra sidan sjön kan ha passat valpen. Taxin kan ha gått dit och de har promenerat hem, eller fått skjuts. En granne kan ha passat valpen hos sig. De kan ha tagit en transportbur med i taxin och lämnat hunden hos någon på vägen, och hämtat upp den på samma sätt (om man får ta husdjur i taxi). Jag minns nu inte om de mötte upp vänparet på restaurangen, men annars kan de ha lämnat valpen hos en hundvakt hemma hos dem.
Och de kan ha haft en hundvakt hemma hos sig själva förstås. Sonen? Dottern med barnbarn?
De kan kört iväg och lämnat hunden ngnstans före och sen kört iväg och hämtat upp den efteråt, även om elvatiden kanske känns i senaste laget för det...
Det blir f.ö. mycket bilåkande för en strävsam familj med barnbarn och smådjur men familjens bil var ju både smidig och diskret och snart skullle Th ha mer tid över om han pensionerade sig. Givet risken för kidnappning borde han kanske skaffa än ännu diskretare bil nu...
Det saknas kännedom om en tidslinje som klargör hela händelseförloppet. Enkla Saker som överlämnande av en valp, är lika viktigt som ett sista telefonsamtal eller när en bil passerar en kamera.
Jag tänker mycket på detta fall som är så tragiskt. En kvinna som äntligen får egentid och skaffar en valp. Inget ont anandes efter en kväll på teater med sin man och goda vänner.
Nu har mannen ett alibi och en advokat som från första början agerar likt värsta brottmålsadvokaten, till och med när han bara var målsägarbiträde, där han försvarar på rutin sin kriminelle klient. En tuff fasad som jag inte begriper mig på, i ett fall där det vore i klientens intresse att gåtan om vad som hände med frun blir löst. Vi har ju sett hur brottmålsadvokater i Sverige agerar och talar om åklagarens tunna bevisning. De samarbetar inte. De bara ökar på åklagarens tunga bevisbörda, för det gynnar klienten att inte svara på de mest enklaste av frågor.
Jag ser bara hur Tom Hagen går in i försvar och har ett "vattentätt" alibi. Det är inte en mans normala reaktion efter att ha blivit utsatt för ett av de värsta brott man kan drabbas av i en familj.
Om hans alibi stämmer, vad är problemet med att inte överlämna anteckningsböcker och liknade till utredarna för att verifiera det?
Hans beteende är så märkligt, med intresse för kryptokonton, där han råkar på kidnappare med samma intresse, och berättar inte om det för polisen eller för sin avokat som påstår felaktigt att han inget kan om sådana moderniteter. När vi alla vet att man inte kan sköta något jobb eller kommunikation med omgivningen utan att använda teknik som är självklar i dagens samhälle.