2020-05-11, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aniani
Det var noen som skrev tidligere her at det var et rykte om at slepesporene fra badet var avføring. Hvis det stemmer kan det enten ha vært avføring i forbindelse med frykt/død hos AEH, eller avføring fra hunden, som ikke hadde fått luftetur på en stund...?
Det är något som det är värt att få klarhet i. Är det avföring från EH betyder det att hon dog i hemmet. Är det från valpen, betyder det att den var lös i hemmet och låstes in under pågående brott.
Citera
2020-05-11, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Valpen är central i denna sak. Det skrev jag redan för ett år sedan. Det var EHs hund. Hunden är en del av tidslinjen. Hunden var hemma på morgonen. Jag har många frågor om en valp som inte är rumsren. När var hunden ute senast? Hur såg det ut i rummet där hunden var inlåst? Med vem var hunden när paret Hagen var på teater? Var hundpassaren hemma hos Hagens?

Og den enkle forklaringen rundt teaterbesøket kan være at det f.eks er dattera i nærområdet som har passet på hunden, noe som også vil forklare hvorfor det ikke er noe fokus på det i media.

Når det gjelder rommet som hunden har vært stengt inne på så er jo det selvsagt mer interessant
Citera
2020-05-11, 11:25
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ut i fra overvåkningsvideoen kl 10:15 ser det ut som det regnet denne dagen. Har det vært noe info om hva skoavtrykkene bestod av? Støv fra asfaltert vei/innkjørsel eller jord fra hage/skog?
Ingen informasjon om hva skoavtrykkene består av. Det snødde på natt til 31. og lå slaps på bakken om morgenen. Dette smeltet i løpet av morgentimene. Jeg tror ikke det regnet.
Citera
2020-05-11, 11:29
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Jag har också tänkt mycket på valpen som var inlåst, som en central komponent i denna sak, särskilt beträffande den omständigheten att valpen var i tryggt förvar när den så kallade kidnappningen ägde rum. En främling hade inte brytt sig om ifall valpen hade stuckit iväg, stökat eller smutsat ner hemmet.

Ditt resonemang är mycket intressant. Jag har haft många hundar, och som du skriver, lämnar man inte en valp ensam en längre tid. Jag har alltid sett till att någon i familjen kan ta hand om valpen om jag ska vara borta mer än en timme. Valptiden är viktig, och jag är övertygad om att EH var noga med att hunden skulle bli en trygg hund. Hon skaffade ju hunden som pensionär när hon visste att hon hade den tid som krävs.

De åkte Taxi hem. Det betyder att det borde vara någon person som antingen passade valpen i deras hem, eller hämtade och lämnade hunden. En person som EH hade tillit till, och kände väl. En person som polisen borde ha intresse för.

Dottern på andra sidan sjön kan ha passat valpen. Taxin kan ha gått dit och de har promenerat hem, eller fått skjuts. En granne kan ha passat valpen hos sig. De kan ha tagit en transportbur med i taxin och lämnat hunden hos någon på vägen, och hämtat upp den på samma sätt (om man får ta husdjur i taxi). Jag minns nu inte om de mötte upp vänparet på restaurangen, men annars kan de ha lämnat valpen hos en hundvakt hemma hos dem.
Och de kan ha haft en hundvakt hemma hos sig själva förstås. Sonen? Dottern med barnbarn?

De kan kört iväg och lämnat hunden ngnstans före och sen kört iväg och hämtat upp den efteråt, även om elvatiden kanske känns i senaste laget för det...

Det blir f.ö. mycket bilåkande för en strävsam familj med barnbarn och smådjur men familjens bil var ju både smidig och diskret och snart skullle Th ha mer tid över om han pensionerade sig. Givet risken för kidnappning borde han kanske skaffa än ännu diskretare bil nu...
Citera
2020-05-11, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sosialisten
Og den enkle forklaringen rundt teaterbesøket kan være at det f.eks er dattera i nærområdet som har passet på hunden, noe som også vil forklare hvorfor det ikke er noe fokus på det i media.

Når det gjelder rommet som hunden har vært stengt inne på så er jo det selvsagt mer interessant

Det handlar inte bara om en hundvalp. Det handlar om denna tidslinje som haltar mer och mer.
Citera
2020-05-11, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Forbrytelsen er planlagt, så vi kan anta med stor grad av sikkerhet at alibiet er planlagt også. Det som skjedde med AE skulle ikke skje før TH hadde alibi. Det ryktes at TH var usedvanlig "aktiv" på jobb denne dagen. Skapte et sterkt, grensende til overspilt alibi. Men det er uvisst om han var tilstede hele dagen.

Dersom en bil sto klar på fiskeplassen kl. 9 og hentet AEH få minutter senere, så er tidsvinduet fra TH dro på jobb så lite at risikoen for besøk av uvedkommende er marginal. Om AEH allerede var død fra morgentimene kan kroppen ha ligget klar, for eksempel i garasjen. Eller, som jeg har vært inne på tidligere, i det tette skogholtet på østsiden av huset. Da er det enkelt å plukke opp fra gangveien.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/GGR3G4/politiets-hodepine-flere-hull-i-tidslinjen

Politiet har kontroll på Tom Hagens første stund på jobb, men mister på et tidspunkt oversikten, får VG opplyst. Han kan være i arbeidslokalene, men han kan også være et annet sted, mener politiet.

Hva gjør Tom Hagen i disse timene? Det er et spørsmål som har vært krevende, men samtidig svært viktig for politiet å finne et svar på.
Citera
2020-05-11, 11:31
Medlem
Citat:
Det handlar inte bara om en hundvalp. Det handlar om denna tidslinje som haltar mer och mer.

Hva er det med tidslinjen som haltar mer og mer ?
Citera
2020-05-11, 11:32
Medlem
Citat:
Ingen informasjon om hva skoavtrykkene består av. Det snødde på natt til 31. og lå slaps på bakken om morgenen. Dette smeltet i løpet av morgentimene. Jeg tror ikke det regnet.

Takk for presisering. På bildet fra politiet ser det svært vått ut på parkeringsplassen der - kan det ha regnet litt på morgenen også, som bidro ekstra til at slapset smeltet? Ikke at det har noen egentlig betydning, da det uansett kan konstateres at det var vått ute enten fra snø eller regn.
Citera
2020-05-11, 11:33
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Takk for presisering. På bildet fra politiet ser det svært vått ut på parkeringsplassen der - kan det ha regnet litt på morgenen også, som bidro ekstra til at slapset smeltet? Ikke at det har noen egentlig betydning, da det uansett kan konstateres at det var vått ute enten fra snø eller regn.
Det var veldig vått ute. Ser du på videoopptaket av Futurum mennene, så er det åpenbart.
Citera
2020-05-11, 11:44
Medlem
Citat:
Det var veldig vått ute. Ser du på videoopptaket av Futurum mennene, så er det åpenbart.

Takk. Er en stund siden jeg så på det.
Citera
2020-05-11, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Dottern på andra sidan sjön kan ha passat valpen. Taxin kan ha gått dit och de har promenerat hem, eller fått skjuts. En granne kan ha passat valpen hos sig. De kan ha tagit en transportbur med i taxin och lämnat hunden hos någon på vägen, och hämtat upp den på samma sätt (om man får ta husdjur i taxi). Jag minns nu inte om de mötte upp vänparet på restaurangen, men annars kan de ha lämnat valpen hos en hundvakt hemma hos dem.
Och de kan ha haft en hundvakt hemma hos sig själva förstås. Sonen? Dottern med barnbarn?

De kan kört iväg och lämnat hunden ngnstans före och sen kört iväg och hämtat upp den efteråt, även om elvatiden kanske känns i senaste laget för det...

Det blir f.ö. mycket bilåkande för en strävsam familj med barnbarn och smådjur men familjens bil var ju både smidig och diskret och snart skullle Th ha mer tid över om han pensionerade sig. Givet risken för kidnappning borde han kanske skaffa än ännu diskretare bil nu...
Det saknas kännedom om en tidslinje som klargör hela händelseförloppet. Enkla Saker som överlämnande av en valp, är lika viktigt som ett sista telefonsamtal eller när en bil passerar en kamera.

Jag tänker mycket på detta fall som är så tragiskt. En kvinna som äntligen får egentid och skaffar en valp. Inget ont anandes efter en kväll på teater med sin man och goda vänner.

Nu har mannen ett alibi och en advokat som från första början agerar likt värsta brottmålsadvokaten, till och med när han bara var målsägarbiträde, där han försvarar på rutin sin kriminelle klient. En tuff fasad som jag inte begriper mig på, i ett fall där det vore i klientens intresse att gåtan om vad som hände med frun blir löst. Vi har ju sett hur brottmålsadvokater i Sverige agerar och talar om åklagarens tunna bevisning. De samarbetar inte. De bara ökar på åklagarens tunga bevisbörda, för det gynnar klienten att inte svara på de mest enklaste av frågor.

Jag ser bara hur Tom Hagen går in i försvar och har ett "vattentätt" alibi. Det är inte en mans normala reaktion efter att ha blivit utsatt för ett av de värsta brott man kan drabbas av i en familj.

Om hans alibi stämmer, vad är problemet med att inte överlämna anteckningsböcker och liknade till utredarna för att verifiera det?

Hans beteende är så märkligt, med intresse för kryptokonton, där han råkar på kidnappare med samma intresse, och berättar inte om det för polisen eller för sin avokat som påstår felaktigt att han inget kan om sådana moderniteter. När vi alla vet att man inte kan sköta något jobb eller kommunikation med omgivningen utan att använda teknik som är självklar i dagens samhälle.
Citera
2020-05-11, 12:03
Medlem
Jag är en av de som tvivlat länge på att TH är den skyldige. Nu är läget ett helt annat. Som nån skrev, det enklaste är ofta det bästa.TH ville inte göra grovjobbet och riskera att smutsa ner sin skjorta. Det kan vara 2 eller 3 medhjälpare. Motiv? Om det är ett personligt motiv känns det ändå svårt att förstå hur man kan involvera flera. Då borde man kunna kavla upp ärmarna. Tänker speciellt på lillkillen JRU. Om han vet något, ja då är han förmodligen den svagaste länken. Jag trodde jag skulle vakna upp till nyheten om att person nr 3 skulle vara gripen, men nu är det tyst igen. Om det mot all förmodan ändå skulle vara en kidnappning som gick snett, utfört av några "småkillar" som överdramatiserat, eller har jag glömt nåt nu i allt virrvarr?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in