2020-05-11, 11:32
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Flockimmunitet fungerar permanent, ( i alla fall så länge immuniteten håller i sig. En nedsläckning av samhället pressar bara ner smittspridningen tillfälligt. Så fort man öppnar upp, ökar den igen.

Vi ser exempel på det i Kina nu, som efter öppningen börjar få en ny smittspridning igen.
Citera
2020-05-11, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Livets gång? Nu har vi 4 gånger fler dödsannonser än vanligt. Krematorierna hänger inte med. 50% av de på IVA är under 50 år. Barn förlorar sina föräldrar. Jag skulle inte säga att det är en normal del av livets gång.
Va? Nej. 50% av dom på IVA är inte under 50 år, var får du den siffran från? Snarare 15% eller nåt, och av dom överlever i princip alla.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honeyfly
Dödsveckan som är den värsta på hela 2000-talet
https://www.expressen.se/nyheter/dodsveckan-som-ar-den-varsta-pa-hela-2000-talet/

I artikeln finns statistik på överdödlighet under pandemin, källa SCB.
Sorry, men det är lite för tidigt att uttala sig om hela 2000-talet. Det är fortfarande 980 år kvar.
Senast redigerad av outoftheblue 2020-05-11 kl. 11:38.
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Tycker inte du att man ska vidta alla åtgärder som anses nödvändiga för att minska smittspridning och dödsfall?

Vi ska isolera våra äldre och skydda dom. Vi ska försöka isolerara våra sjuka och personer i riskgrupper. Men vi i riskgrupperna är inte egoister som vill att 99% av samhället som inte är riskgrupp ska behöva lida mer än behövligt för oss. Då är det bättre vi isolerar oss, eller tar chansen att leva livet som man gör i Sverige idag och social distanserar sig
Citera
2020-05-11, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Just nu får vi utgå från att flockimmunitet funkar, alternativen är helt enkelt inte rimliga utan riktig substans. "Öppna krogar" är snarare en metafor för öppet samhälle under krisen, för stänger vi krogarna blir det ju orimligt att inte stänga ikea, mediamarkt, i princip allt som inte är nödvändigt för att överleva vardagen. Varför skulle smittrisken vara större på kvarterspuben med 10 gäster än på ikea eller ett fullsatt pendeltåg?

Det är mer rimligt att de i riskgrupper isolerar sig själva hemma tills pandemin är över, än att "hela" världen ska isolera sig i någon sorts solidaritet mot att de i riskgrupperna inte ska få sitta ensamma hemma. Jag skriver hela inom parantes för folk verkar inte förstå hur stor del av befolkningen som måste gå till jobbet för att samhället överhuvudtaget ska funka på en grundnivå så folk får rent vatten i kranen, el i uttagen, mat i kylskåpet osv.

Vi är i mellanting läget nu vilket jag tycker är bra. Det är ni som klagar på att dagens restriktioner är för svaga, ni som ger onda ögat till någon som går ut med sina friska medelålderskompisar och ta några öl på puben.

Är hela världen smittad?
Inte? Varför då tala om att isolera hela värden?

Isolera de smittade, inga andra, de övriga lever vidare som vanligt med restriktioner om distans och hygien tills vi är klara med detta.
Citera
2020-05-11, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Livets gång? Nu har vi 4 gånger fler dödsannonser än vanligt. Krematorierna hänger inte med. 50% av de på IVA är under 50 år. Barn förlorar sina föräldrar. Jag skulle inte säga att det är en normal del av livets gång.

Snälla. Majoriteten av dessa ”barn” är skälv medelålders - närmare pensionsåldern. Om 80+ dör då har de vanligtvis inga små barn hemma. De ligger ju på långvården!
Citera
2020-05-11, 11:35
Medlem
Honeyflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Det är trist att äldreomsorgen inte prioriterats mer i vårat samhälle. Vilka bär ansvar för detta? Är det politikerna eller folket som röstat in politikerna utan att ställa krav på bättre äldreomsorg? Kanske bär vi alla något ansvar i detta svek.
Det är bara att hoppas att folket kommer ihåg allt som händer och har hänt tills idag, jag hoppas valet 2022 kommer visa vad folket tycker om allt kring pandemin.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Bra frågor! uthålligheten, jag vari ligger den? Jag tror inte på flockimmuniteten, det är ett önsketänkande och priset blir alldeles för högt. Tror många som tagit detta på allvar och gjort vad de själva kan med social distansering, inga restaurangbesök eller vistas i folksamlingar osv samt de som tillhör riskgrupperna börjar tröttna och risken för självmord, psykisk ohälsa, missbruk är överhängande. Ser inget slut just nu, hade hoppats på att viruset åtminstone hade försvunnit under sommaren men det ser inte ut så just nu utan våg 1 och våg 2 kommer att gå i varandra.

Anledningen till att Sverige inte infört starkare restriktioner beror nog på att landet inte har de resurser som krävs att hantera nedstängningar, varken ekonomiskt eller polisen som redan innan coronan var starkt belastad. Dessutom har vi våra grundlagar som förhindrar många åtgärder som skulle behövas i detta läget. Bör bli en översyn av grundlagarna innan nästa pandemi drar igång.
Vi har nog inget annat val än att vänta på ett vaccin eller en bromsmedicin.

Jag tror du har rätt. Inte bara inom vården det råder underkapacitet. Polis och militär kan ha svårt att klara uppgiften. Å andra sidan tror jag 80% av befolkningen skulle fixa det så resurserna får nog avsättas till områden där man kan förvänta sig motsatsen. Vet inte exakt vilka grundlagar som utgör hinder, men en dödlig pandemi borde ju kunna upphäva det mesta såsom i ett krig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jo, jag gör det.

Så länge vi inte har ett vaccin då är spridningen enda sättet att få skydd mot viruset. Därför är det positivt om smittan sprids - i lagom takt helst

Jag formulerade mig lite otydligt. Ifall vi hade möjlighet att bli av med viruset till 100% så hade det varit det mest önskvärda. Såvida man inte tror att detta virus har en positiv påverkan på vårat samhälle som gör mer nytta än skada. Till exempel så har många av de skadliga effekterna på klimatet minskat som ett resultat av att vi förbrukar mindre fossila bränslen.
Citera
2020-05-11, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Varför har Sverige så många dödsfall jämfört med fattiga u-länder. I Sverige är det ganska klart att exempelvis Somalier drabbas mycket hårdare än vanliga svenskar.

Men i Somalia där dessa människor kommer ifrån är andelen som dör mycket mindre, och ingen kan väl påstå att den somaliska sjukvården är mycket bättre än den Svenska.

Statistik:
Somalia 1,054 smittade 51 döda
Sverige 26,322 smittade 3,225 döda

I Sverige dör många fler Somalier trots bättre vård. Hur kan detta komma sig?

Tror du verkligen att fattiga länder har koll på hur många som har och avlider av corona?
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Men vad ska du testa dig för om du vet att du har haft Covid19? låter onödigt men jag kan ha fel?

Jag vet inte om jag haft det, var väldigt sjuk med hosta, feber och tryck över bröstet för några månader sedan men det var över efter en vecka. Hade kunnat slappna av mer om jag visste att jag hade antikroppar
Citera
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Med tanke på att ni tjatar om att ni vill testas för att se om ni har antikroppar så visar det endast vilka inbitna egoister ni är, och blir ni sjuka ska ni ha vård men ni ska inte ha ett skit utan istället bara stå där som de egoister ni är med dumstrut på.

Jag har testat mig för antikroppar (var tyvärr negativ), men definitivt inte av egoistiska skäl. Snarare tvärtom. Om jag hade haft antikroppar så skulle jag vara en mindre smittrisk för människor i riskgrupp, som t.ex. min far. Egentligen är jag inte alls så förtjust i att umgås så hemskt mycket med honom, och brukar ransonera det ganska hårt. Men i dessa tider så har han det extra svårt med framskridande sjukdom och krympande omgivning iom isolering.

Hade jag varit positiv så skulle jag nog också ha känt mig mer eller mindre moraliskt skyldig att söka mig till någon volontärverksamhet till förmån för äldre/riskgrupper.

Annars höll jag med dig om mycket i ditt inlägg (som jag klippte), men just det där med att testa för antikroppar är inte nödvändigtvis något egoistiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in