2020-05-11, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Problemet är att som det beskrivs i fup och vid förhöret med IT-forensikern vid rättegången så skulle det sannolikt handla om automatiska "uppdateringar" vilket är vilseledande. Ja det finns även sådana men just 20.29/23.34-händelserna (dvs webbläsarens användande av cacheminnet) är med största sannolikhet användarinitierade.

Hade han hållit sig till fakta så borde han sagt och skrivit ungefär så här: "Det mesta tyder på att aktiviteterna 20.29/23.34 är användarinitierade".

Det jag antar SD menade med VIKTIGT var att det skulle bevisa att han hade alibi för tiden.

Fortfarande går det inte att bortse ifrån att det kan ha varit någon annan som tryckt på knappen.
Citera
2020-05-11, 11:33
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Behöver inte vara nya bevis. Beror på hur HR resonerar när de ser igenom materialet.

Men om de kallar in ett nytt vittne som inte kallats till huvudförhandling i TR så är det ju ett nytt bevis. Och som sådant må det åberopas, rätten ska ju inte styra utredningen på så sätt annat än om den tilltalade har uppenbart oskickligt försvar?
Citera
2020-05-11, 11:34
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Behöver inte vara nya bevis. Beror på hur HR resonerar när de ser igenom materialet.

Jag såg på GWs mord igår på tv4 där en kvinna mördar och styckar sin man och kastar likdelarna i riddarfjärden, Hon frias i TR men döms till livstid i HR, LGWP förklarar att TR ser ofta på indicier som enskilda saker medans HR ser på indicier som en hel enhet och därför kommer fram till en annan slutsats än TR. Kan mycket väl hända här också när dom sätter ihop alla indicier i en och samma händelsekedja.
Citera
2020-05-11, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Men om de kallar in ett nytt vittne som inte kallats till huvudförhandling i TR så är det ju ett nytt bevis. Och som sådant må det åberopas, rätten ska ju inte styra utredningen på så sätt annat än om den tilltalade har uppenbart oskickligt försvar?
Jag kan inte procedurerna, men jag vet att nytt vittne kan kallas in.

Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Jag såg på GWs mord igår på tv4 där en kvinna mördar och styckar sin man och kastar likdelarna i riddarfjärden, Hon frias i TR men döms till livstid i HR, LGWP förklarar att TR ser ofta på indicier som enskilda saker medans HR ser på indicier som en hel enhet och därför kommer fram till en annan slutsats än TR. Kan mycket väl hända här också när dom sätter ihop alla indicier i en och samma händelsekedja.

Det låter ju väldigt lovande! Indiciemål är svåra, men sammantaget i Wesström-målet finns ju ingen annan att ens snegla på.
Citera
2020-05-11, 11:39
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Det jag antar SD menade med VIKTIGT var att det skulle bevisa att han hade alibi för tiden.

Fortfarande går det inte att bortse ifrån att det kan ha varit någon annan som tryckt på knappen.
Helt rätt. Och då uppstår frågan, varför drog han inte upp alibikortet förrän han läst fupen?

Jag tror det gick till så här när han läste fupen och kom till sidan med datortiderna: "Ingvar, nu förstår jag hur det gick till! Här står att jag fick ett mejl 23.32 och då har jag säkert gått till datorn. F-n sånt där är inte lätt att komma ihåg efter så här lång tid men så måste det ha gått till".

Låter rimligt enligt mig.
Citera
2020-05-11, 11:42
Medlem
Reimers avatar
Citat:

Om åklagarna hävdar att det är någon annan som tryckt på knappen och orsakat aktiviteten så måste de lägga fram bevis på vem som då gjorde den aktiviteten, åklagarna har ju hela bevisbördan, de kan inte bara hävda att det är någon annan som tryckt, de måste bevisa att det är så.

Nu tog ju inte TR upp vad som anfördes från försvarets håll angående åtalet, de ogillade det på åtalets egna meriter.
Citera
2020-05-11, 11:43
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Det låter riktigt bra.
Vi får verkligen hoppas att åklagaren överklagar.
Tingsrätten såg verkligen på indicierna som enskilda saker och verkade inte kunna se helheten.
Citera
2020-05-11, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Helt rätt. Och då uppstår frågan, varför drog han inte upp alibikortet förrän han läst fupen?

Jag tror det gick till så här när han läste fupen och kom till sidan med datortiderna: "Ingvar, nu förstår jag hur det gick till! Här står att jag fick ett mejl 23.32 och då har jag säkert gått till datorn. F-n sånt där är inte lätt att komma ihåg efter så här lång tid men så måste det ha gått till".

Låter rimligt enligt mig.

Ja alla tänker vi olika.

Vad säger du om att SD inte ens kom ihåg vad han gjorde på mordkvällen när han blev inkallad till sina första förhör? Mycket ideer kommer upp i den mannens huvud efter att ha pluggat FUP.
Citera
2020-05-11, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Om åklagarna hävdar att det är någon annan som tryckt på knappen och orsakat aktiviteten så måste de lägga fram bevis på vem som då gjorde den aktiviteten, åklagarna har ju hela bevisbördan, de kan inte bara hävda att det är någon annan som tryckt, de måste bevisa att det är så.

Nu tog ju inte TR upp vad som anfördes från försvarets håll angående åtalet, de ogillade det på åtalets egna meriter.

Nu har jag inte sett att åkl hävdat att någon annan tryckt på knappen.

Det är SD som tycker att det är VIKTIGT... antagligen som ett slags alibi antar jag. Men han kan lika lite som någon annan bevisa att det är han som tryckt till (om det nu måste vara en manuell).
Citera
2020-05-11, 11:58
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Jag kan inte procedurerna, men jag vet att nytt vittne kan kallas in.

Det låter ju väldigt lovande! Indiciemål är svåra, men sammantaget i Wesström-målet finns ju ingen annan att ens snegla på.

Vittnesmål är en typ av bevisning. Ett nytt vittne = ny bevisning.

Du kan ju inte säga att "man kan kalla nytt vittne det behöver inte vara ny bevisning"?
Citera
2020-05-11, 11:58
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det låter riktigt bra.
Vi får verkligen hoppas att åklagaren överklagar.
Tingsrätten såg verkligen på indicierna som enskilda saker och verkade inte kunna se helheten.

De har värderet indicierna både enskilt och sedan alla sammantaget. Lyssna på PK igen där lagmannen är tydlig med att de arbetat så här. Enskild och sammantagen. Läser man domen ett par gånger så ser man att så också är fallet.
Citera
2020-05-11, 12:13
Medlem
Citat:
Nu har jag inte sett att åkl hävdat att någon annan tryckt på knappen.

Det är SD som tycker att det är VIKTIGT... antagligen som ett slags alibi antar jag. Men han kan lika lite som någon annan bevisa att det är han som tryckt till (om det nu måste vara en manuell).

Det är inte SD som ska bevisa att han tryckte på knappen, det är åklagaren som ska visa att han INTE gjorde det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in