2020-05-11, 10:50
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vad kan man säga? Du sammanfattade det hela på ett ypperligt vis på några få rader. Det är precis så det ser ut. Det talas ofta om uthållighet, men vari ligger uthålligheten i detta? Jag förstår att de flesta andra länder valde en annan väg och varför Sverige inte valde det är för mig en gåta. Speciellt när man betänker Sveriges underdimensionerade sjukvård som var ett välkänt faktum redan innan pandemins utbrott. Just nu tror jag det vore ytterst intressant med stora slumpmässiga stickprov på befolkningen runt om i landet. Hur många har varit smittade och hur många har egentligen antikroppar. Visar det sig att detta antal är betydligt lägre än vad de sk experterna tror, borde nog Sverige kraftigt överväga att byta strategi, innan vi har tiotusentals och och åter tiotusentals döda innan årsskiftet och en vård som totalt havererat. För precis som du säger drabbar det här inte bara coronapatienter. Det sociala priset blir bara högre för var dag som går. Partiell lockdown för alla icke samhällsviktiga grupper, inkl deras barn bör absolut övervägas. Inte minst till hösten. Terminen är snart slut och till sommaren borde smittspridningen av naturliga orsaker till viss del klinga av. Folk tar semester och barn sprider inte smittan mellan varandra på samma sätt. Däremot lär det väl dra igång igen kraftigt under sep. Då finns garanterat smittan dessutom brett över hela landet och väntar bara på en trigger för att sätta igång igen. Speciellt i ett läge där kanske bara 10% om ens det är immuna.
F_n, vad jag önskar mig att vaccin.....

Bra frågor! uthålligheten, jag vari ligger den? Jag tror inte på flockimmuniteten, det är ett önsketänkande och priset blir alldeles för högt. Tror många som tagit detta på allvar och gjort vad de själva kan med social distansering, inga restaurangbesök eller vistas i folksamlingar osv samt de som tillhör riskgrupperna börjar tröttna och risken för självmord, psykisk ohälsa, missbruk är överhängande. Ser inget slut just nu, hade hoppats på att viruset åtminstone hade försvunnit under sommaren men det ser inte ut så just nu utan våg 1 och våg 2 kommer att gå i varandra.

Anledningen till att Sverige inte infört starkare restriktioner beror nog på att landet inte har de resurser som krävs att hantera nedstängningar, varken ekonomiskt eller polisen som redan innan coronan var starkt belastad. Dessutom har vi våra grundlagar som förhindrar många åtgärder som skulle behövas i detta läget. Bör bli en översyn av grundlagarna innan nästa pandemi drar igång.
Vi har nog inget annat val än att vänta på ett vaccin eller en bromsmedicin.
Citera
2020-05-11, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Melatonin är det ämne som aktiveras av solljuset och som ger solbränna. Det kan även påverka sömnen.

Du tänker på melanin. Melatonin aktiveras tvärtom av mörker varför man har högst nivåer av hormonet under sömnen.
Citera
2020-05-11, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Källa, tack. Behövs för att styrka att läkare använde munskydd hela tiden, som du hävdar?

Citerar mig själv från tidigare post:

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

De måste ha slarvat. Annars skulle de vara vid liv.

Där ser man. Även IVA-läkare slarvar o kliar sig i ansiktet..

Anser du att FFP3 ska användas i vården eller när man ska ut o shoppa?
Citera
2020-05-11, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honeyfly
Har du källa på att barn inte smittar? eller är det som vanligt med dig, ett påstående utan stöd?

Det var ju han som påstod det..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
De måste ha slarvat. Annars skulle de vara vid liv.

Där ser man. Även IVA-läkare slarvar o kliar sig i ansiktet..

Anser du att FFP3 ska användas i vården eller när man ska ut o shoppa?
Arbetsförhållandena som de 100 läkarna arbetade under var inte de bästa, det är svårt att då att vara helt nogrann.

Exempelvis
Stressigt svettigt arbete, måste intaga dryck i samband med det bryts smittskyddet.

------------------------

Du är ett stort äckligt svin!

Gud hämta hem svinet.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-05-11 kl. 11:00.
Citera
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Melatonin är det ämne som aktiveras av solljuset och som ger solbränna. Det kan även påverka sömnen.

Nej, det är melanin som du har i huden, inte melatonin. Melatonin produceras av tallkottskörteln (djupt inne i hjärnans innersta), och produktionen stryps när du via ögonen (och märkligt nog knävecken!) får in starkt ljus. Därav melatonin som sömnhjälp och för att reglera dygnsrytmen vid t.ex. jetlag.
(Receptfritt i bl.a. Finland, inte dyrt alls. Går också att beställa billigt från apotek i t.ex. Polen.)

Just melatoninet är den sak i rekommendationerna är något jag inte direkt kommer på en förklaring till, men en snabb sökning gav detta, som jag inte ännu hunnit läsa, eller hitta kommentarer till.
Doserna i den symptomatiska fasen var ganska ordentliga, mycket högre än vad som brukar rekommenderas för sömn eller jetlag (brukar vara max 3mg där - min erfarenhet var att redan 1-2mg var effektivt).
Citera
2020-05-11, 10:58
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlson blev förvånad när han insåg hur illa rustad man var inom äldreomsorgen.
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/carlson-anmarkningsvart-hur-daligt-rustad-aldrevarden-var/

Han glömde att nämna hur personalen vid äldreboenden tvingats jobba utan skyddsutrustning, men det är väl bara en petitess i sammanhanget?
Och att hans myndighet gick före med att ta bort krav på skyddsutrustning. Men trevligt att få stå och humma i Agenda, lamaste utfrågningen på länge.
Citera
2020-05-11, 10:59
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Bra frågor! uthålligheten, jag vari ligger den? Jag tror inte på flockimmuniteten, det är ett önsketänkande och priset blir alldeles för högt. Tror många som tagit detta på allvar och gjort vad de själva kan med social distansering, inga restaurangbesök eller vistas i folksamlingar osv samt de som tillhör riskgrupperna börjar tröttna och risken för självmord, psykisk ohälsa, missbruk är överhängande. Ser inget slut just nu, hade hoppats på att viruset åtminstone hade försvunnit under sommaren men det ser inte ut så just nu utan våg 1 och våg 2 kommer att gå i varandra.

Anledningen till att Sverige inte infört starkare restriktioner beror nog på att landet inte har de resurser som krävs att hantera nedstängningar, varken ekonomiskt eller polisen som redan innan coronan var starkt belastad. Dessutom har vi våra grundlagar som förhindrar många åtgärder som skulle behövas i detta läget. Bör bli en översyn av grundlagarna innan nästa pandemi drar igång.
Vi har nog inget annat val än att vänta på ett vaccin eller en bromsmedicin.

Om du inte tror flockimmunitet kommer att fungera så kommer inte heller vaccin att fungera. Det tog 15 år innan man hittade fungerande bromsmedicin till hiv.
Citera
2020-05-11, 10:59
Medlem
Honeyflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Förstår inte varför folk fortfarande sitter i vecka efter vecka och tror vi kommer få strängare restriktioner eller ens en lockdown i Sverige. Det kommer inte att ske, om något kommer vi få färre restriktioner och kunna ha större samlingar redan i sommar.

Alla vi som är riskgrupper får isolera oss 100% eller ta chansen.
Antagligen blir det så och det är tragiskt. Vi i riskgrupperna kan bara isolera oss om vi vill ha en chans att inte bli smittade, det är bedrövligt hur vissa här gapar om hur bra allt går och att man borde minska rekommendationerna.
Men tyvär så smittas även personer utan underliggande sjukdomar och ibland dör även dom, men smittspridningen är det ni gaphalsar står för.

Med tanke på att ni tjatar om att ni vill testas för att se om ni har antikroppar så visar det endast vilka inbitna egoister ni är, och blir ni sjuka ska ni ha vård men ni ska inte ha ett skit utan istället bara stå där som de egoister ni är med dumstrut på.
Ni fattar inte att alla måste dra sitt strå till stacken för att kämpa mot Coronan? eller tror ni att det endast är de som är sjuka och gamla som måste isolera sig för att detta ska fungera?
Citera
2020-05-11, 11:00
Medlem
Om man tittar på statistik från världen så är det helt uppenbart att länder som ligger närmare ekvatorn har mycket färre dödsfall. Till exempel:

Indien: 67000 smittade 2000 dödsfall
Saudi Arabien: 39048 smittade 246 dödsfall
Thailand: 3015 smittade 56 dödsfall
Sverige: 26000 smittade 3200 dödsfall

Indien har lite lägre medellivslängd men i gengäld så är väl deras biologiska ålder något högre vid samma kronologiska ålder.
Det som man vet sedan gammalt är att kroppen producerar D-vitamin av solljus. Länder som har lite solljus har generellt många fler dödsfall i synnerhet bland mörkhyad befolkning. Det är därför som jag tror att UK, USA, Belgien och Sverige har drabbats hårt. Vi har relativt hög andel mörkhyade och det är i utsatta områden som flest har dött. Vi vet också att smittsamma sjukdomar härjar mycket mer vintertid än under sommarhalvåret. Det har också delvis med D-vitaminet att göra. Vi ser nu generellt att smittan minska i Europa och det har till stor del med årstiden att göra.
Citera
2020-05-11, 11:01
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Förstår inte varför folk fortfarande sitter i vecka efter vecka och tror vi kommer få strängare restriktioner eller ens en lockdown i Sverige. Det kommer inte att ske, om något kommer vi få färre restriktioner och kunna ha större samlingar redan i sommar.

Alla vi som är riskgrupper får isolera oss 100% eller ta chansen.

Men det sägs ju att detta R0-nummer nu ska ligga under 1. Därmed kommer förhoppningsvis viruset bli utrotat. Sedan såklart kommer det ju ändå finnas en risk kvar.

Frågan är ju hur länge alla som befinner sig i en riskgrupp kan vara isolerade. År kanske vi talar om.
Citera
2020-05-11, 11:02
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Antagligen blir det så och det är tragiskt. Vi i riskgrupperna kan bara isolera oss om vi vill ha en chans att inte bli smittade, det är bedrövligt hur vissa här gapar om hur bra allt går och att man borde minska rekommendationerna.
Men tyvär så smittas även personer utan underliggande sjukdomar och ibland dör även dom, men smittspridningen är det ni gaphalsar står för.

Med tanke på att ni tjatar om att ni vill testas för att se om ni har antikroppar så visar det endast vilka inbitna egoister ni är, och blir ni sjuka ska ni ha vård men ni ska inte ha ett skit utan istället bara stå där som de egoister ni är med dumstrut på.
Ni fattar inte att alla måste dra sitt strå till stacken för att kämpa mot Coronan? eller tror ni att det endast är de som är sjuka och gamla som måste isolera sig för att detta ska fungera?

Egoist? Anledningen till att jag vill bli testad är att vi som redan varit sjuka kan gå ut och jobba och betala skatt så att folk faktiskt kan sitta hemma och isolera sig och få betalt av min skatt.

Sätt dig inte på så höga hästar, att jag vill återgå till en halv normal vardag och få igång ekonomin har inget med egoism att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in