Citat:
Vad kan man säga? Du sammanfattade det hela på ett ypperligt vis på några få rader. Det är precis så det ser ut. Det talas ofta om uthållighet, men vari ligger uthålligheten i detta? Jag förstår att de flesta andra länder valde en annan väg och varför Sverige inte valde det är för mig en gåta. Speciellt när man betänker Sveriges underdimensionerade sjukvård som var ett välkänt faktum redan innan pandemins utbrott. Just nu tror jag det vore ytterst intressant med stora slumpmässiga stickprov på befolkningen runt om i landet. Hur många har varit smittade och hur många har egentligen antikroppar. Visar det sig att detta antal är betydligt lägre än vad de sk experterna tror, borde nog Sverige kraftigt överväga att byta strategi, innan vi har tiotusentals och och åter tiotusentals döda innan årsskiftet och en vård som totalt havererat. För precis som du säger drabbar det här inte bara coronapatienter. Det sociala priset blir bara högre för var dag som går. Partiell lockdown för alla icke samhällsviktiga grupper, inkl deras barn bör absolut övervägas. Inte minst till hösten. Terminen är snart slut och till sommaren borde smittspridningen av naturliga orsaker till viss del klinga av. Folk tar semester och barn sprider inte smittan mellan varandra på samma sätt. Däremot lär det väl dra igång igen kraftigt under sep. Då finns garanterat smittan dessutom brett över hela landet och väntar bara på en trigger för att sätta igång igen. Speciellt i ett läge där kanske bara 10% om ens det är immuna.
F_n, vad jag önskar mig att vaccin.....
F_n, vad jag önskar mig att vaccin.....
Bra frågor! uthålligheten, jag vari ligger den? Jag tror inte på flockimmuniteten, det är ett önsketänkande och priset blir alldeles för högt. Tror många som tagit detta på allvar och gjort vad de själva kan med social distansering, inga restaurangbesök eller vistas i folksamlingar osv samt de som tillhör riskgrupperna börjar tröttna och risken för självmord, psykisk ohälsa, missbruk är överhängande. Ser inget slut just nu, hade hoppats på att viruset åtminstone hade försvunnit under sommaren men det ser inte ut så just nu utan våg 1 och våg 2 kommer att gå i varandra.
Anledningen till att Sverige inte infört starkare restriktioner beror nog på att landet inte har de resurser som krävs att hantera nedstängningar, varken ekonomiskt eller polisen som redan innan coronan var starkt belastad. Dessutom har vi våra grundlagar som förhindrar många åtgärder som skulle behövas i detta läget. Bör bli en översyn av grundlagarna innan nästa pandemi drar igång.
Vi har nog inget annat val än att vänta på ett vaccin eller en bromsmedicin.