2020-05-11, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Inget ras kanske, men priserna har gått ner. Bara att kolla slutpriser på hemnet. Själv tycker jag att det ser markant billigare ut än tidigare år.

Nu är det bara smålgh, eller toppobjekt som går för 100 k per m2. Tidigare kunde man få det även för högst alldagliga större lgh.

där jag bor går radhus på 90 kvadrat för nästan 10 miljoner.
De flesta lägenheterna runt 50-70 kvadrat har sålts för rekordpriser.

Men absolut läget spelar roll
Citera
2020-05-11, 09:53
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
där jag bor går radhus på 90 kvadrat för nästan 10 miljoner.
De flesta lägenheterna runt 50-70 kvadrat har sålts för rekordpriser.

Men absolut läget spelar roll

Specialobjekt går säkert dyrt, men det är en nischprodukt för folk med stålars. Vanliga lgh lär redan ha tappat och kommer att tappa ännu mer under hösten.

Jag tror att vi är bara i början av nedgången dessvärre.

Det blir lägre priser i höst att vänta är jag ganska säker på. Det som går att sälja nu är de mest attraktiva objekten och de går såklart för höga priser.
Citera
2020-05-11, 09:55
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Jo då... I de centrala delarna av sthlm har det absolut gått för 100 k per m2 under bostadsmarknadens bästa dagar.

Allt är ju relativt när man köpt, men har man köpt 2016-17, så ligger man sannolikt minus. Och det kommer inte att bli bättre till hösten direkt.

3% är mkt på en månad. Och nu har det gått ner 3% i månaden+ i månaden den senaste tiden. Ränta på ränta fast omvänt vettu.

Visst säljs lägenheter för 100k/kvm. - men bortsett de väldigt små och de på rätt adresser krävs det en del för att nå de nivåerna (sekelskifte, bra förening, balkong). Inget alldagligt...

I vår förening såldes en mindre lägenhet förra veckan - ägarna fick igen vad de betalade 2017.

Snällt av dig att försöka förklara hur procent fungerar. Men i Sthlm. innerstad har priserna inte gått ner med 3% i månaden under flera månader.
Citera
2020-05-11, 09:58
Medlem
Citat:
Specialobjekt går säkert dyrt, men det är en nischprodukt för folk med stålars. Vanliga lgh lär redan ha tappat och kommer att tappa ännu mer under hösten.

Det blir lägre priser i höst att vänta är jag ganska säker på. Det som går att sälja nu är de mest attraktiva objekten och de går såklart för höga priser.
Jo, Ferrari (som producerar knappt 10 000 fordon om året) har plötsligt blivit världens femte största biltillverkare, större än småskutt som Mercedes, Ford, General Motors, i börsvärde mätt. Och bara ett par procent från att passera även Honda och bli världens fjärde största. Så det indikerar i vilka fickor de tusentals hyperinflationsmiljarderna som politikerna i hela västvärlden nu skapar i sin smash-and-grab-kupp för att plundra bort det sista av värde i samhället, hamnar! Den rikaste 1%:en kommer att flerfaldiga sina förmögenheter nu medan majoriteten av bostadsägarna går ut i permanent arbetslöshet i den djupaste depressionen någonsin.
Citera
2020-05-11, 10:09
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Covid-is-mental
...medan majoriteten av bostadsägarna går ut i permanent arbetslöshet i den djupaste depressionen någonsin.

Vad händer med de som bor i HR då, klarar de sig från arbetslöshet?
Citera
2020-05-11, 10:11
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Visst säljs lägenheter för 100k/kvm. - men bortsett de väldigt små och de på rätt adresser krävs det en del för att nå de nivåerna (sekelskifte, bra förening, balkong). Inget alldagligt...
Jag vet vad bekanta betalat och jag tyckte själv att det var extremt dyrt då och de är beredda att hålla med mig om det nu. Kanske blev lurade och fartblinda?

Citat:
I vår förening såldes en mindre lägenhet förra veckan - ägarna fick igen vad de betalade 2017.
Små lgh säljs fortfarande för höga priser. Det är riktigt. För visst är det här en liten lgh?

Citat:
Snällt av dig att försöka förklara hur procent fungerar. Men i Sthlm. innerstad har priserna inte gått ner med 3% i månaden under flera månader.

Jag tror att det beror på vilken typ av lgh det rör sig om. Mindre lgh kanske inte är lika drabbade ännu, men större lgh som 3r har definitivt lägre priser nu än på toppen.
Citera
2020-05-11, 10:19
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Vad händer med de som bor i HR då, klarar de sig från arbetslöshet?

De kommer inte att behöva att ta en värdeminskning i vart fall Dock är alla drabbade av corona såväl bostadsägare som hyresgäster.

Bor själv i BR i ett attraktivt område och här har jag träffat på flera permitterade grannar och vissa tyvärr varslade om uppsägning.

Den här krisen är inte att leka med och kommer att drabba många, även folk i attraktiva områden med ägda bostäder.
Citera
2020-05-11, 10:59
Avslutad
Citat:
Varken alarmerande eller krisartat.

Inte ens 2017 gick högst alldagliga lägenheter för 100k/kvm. - bortsett specifika adresser.

Och var geografiskt sker detta?

OnT: Mindre justeringar nedåt, minskad budpremie men fortsatt bra betalt och snabba avslut är min bild i Sthlm. innerstad. Ingen aning om hur det ser ut i t.ex. Jakan eller neråt Scanialand. Säkert nervöst för yngre som sitter både högbelånade och varslade, men många har en ackumulerad värdebuffert för att absorbera ytterligare prisfall (som om -3% är något att gnälla över).

Attrakriv närförort
Citera
2020-05-11, 11:06
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:

”Dessvärre”???
Citera
2020-05-11, 11:09
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
”Dessvärre”???

Japp. Polletten verkar inte ha trillat ner för somliga vad som komma skall...

I grunden är jag dock en optimist till bostadspriserna, men detta kommer att skapa stora störningar och påverka många människor. Även personer som inte varit med om kriser tidigare...
Citera
2020-05-11, 11:12
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Kanske blev lurade och fartblinda?

Mindre lgh kanske inte är lika drabbade ännu, men större lgh som 3r har definitivt lägre priser nu än på toppen.

Citat:
Den här krisen är inte att leka med och kommer att drabba många, även folk i attraktiva områden med ägda bostäder.

Så länge man har råd med det man köper, avser att bo i objektet och köper/säljer på marknaden är svårt att avgöra vad som är dyrt.
Oavsett pris är de som köpte för >5 år sedan vinnare idag.

Och lägenheten som såldes i vår förening var minde, inte liten som i 27 kvm.

Nej, det är den inte. Det är därför regeringar och EU tar i redan från början - för att det inte ska sluta med arbetslöshet och krascher.
Citera
2020-05-11, 11:19
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Så länge man har råd med det man köper, avser att bo i objektet och köper/säljer på marknaden är svårt att avgöra vad som är dyrt.
Oavsett pris är de som köpte för >5 år sedan vinnare idag.
Folk måste kunna få lån och kunna köpa för ett högt pris. Annars spelar kostnadsnivån ingen större roll. Det kommer att bli bekymret för köparna framöver. De kan betala kostnaderna, men kommer inte att få något bolån pga permittering eller varsel. Vilket kommer att leda till inlåsning då de inte kan sälja och flytta.

Citat:
Och lägenheten som såldes i vår förening var minde, inte liten som i 27 kvm.
mm men det är förmodligen en mindre lgh. Större lgh från 60-80 m2 går inte att få lika mkt för längre per m2 som under toppåren. Och det kan diffa miljoner i pris mot toppen.

Citat:
Nej, det är den inte. Det är därför regeringar och EU tar i redan från början - för att det inte ska sluta med arbetslöshet och krascher.

Frågan är hur långt det räcker?

Ett annat problem som många inte tänkt på är att många BRF:er i innerstaden har lokalhyresgäster som ligger i riskzonen för konkurs. Vad tror du händer med avgifterna om lokalhyresgästerna slutar att betala hyran? Och hur påverkar det bostadspriserna?

https://cornucopia.cornubot.se/2020/05/kraschade-hyresintakter-for-brf.html?m=1
Senast redigerad av kurt-sune 2020-05-11 kl. 11:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in